Bukefalos 28 år!

Fett hår! Vad gör man?

Jag tvättade mitt hår varannan dag tidigare för att hålla det fint. När jag sen gick från högskolestudier till stalljobb kändes det inte så viktigt att vara fin (särskilt inte vintertid när en alltid hade mössa på sig i stallet) så då drog jag ner tvättandet till 1-2 gånger i veckan. Håret kändes sannerligen inte fräscht, men nu håller det sig fint på så lite tvättar. Sen jag klippte lugg får jag dock förbättra lite med torrschampoo emellanåt eftersom den inte blir så snygg efter ridhjälmen :p

Däremot tycker jag det är svårt att välja schampoo + balsam. Just nu använder jag Loreal Elvital vilket är helt ok (barnängen tycker jag inte funkar alls för mitt hår) men har fundering på att gå över till något mer miljömedvetet och inte så "skräpigt" men det känns svårt att välja bland dyra frisörprodukter på måfå när en är snål :o Klippte mig nyss så det är väl ett halvår kvar sådär innan jag träffar frisören igen ;)
 
Hej alla!

Skulle vilja ha lite tips om hur man motverkar fett hår, duschar jag på morgonen så är håret fett redan på eftermiddagen :wtf: använder Barnängens Pärlglans schampo och balsam, använder lite argan/ricinolja i topparna ibland, inget annat utöver det, inte ens inpackning, Fönar det torrt efter handdukstorkning. Men likt förbannat är det äckligt på eftermiddagen... Vill gärna att håret ska hålla sig fräscht nån dag extra.

Nån som sitter på några bra tips? Tacksam för alla råd :)

Mitt hår var precis likadant, tvättade jag det på morgonen så var det fett på kvällen. Blev sen sjuk och tvättade då håret kanske 1 gg/v pga sjukdomen (då var håret så fett att jag nästan kunde krama ur lite och använda att steka i, typ ;)) samt ändrade mina livsvanor. Nu håller sig mitt hår helt fräscht i upp till 3-4 dagar, detta trots att jag använder balsam i hårbotten samt arbetar i stall och rider.

Summasumarum, tvätta mer sällan! För mig tog det nästan ett år innan jag märkte skillnad, så det gäller att ha tålamod :)
 
Däremot tycker jag det är svårt att välja schampoo + balsam. Just nu använder jag Loreal Elvital vilket är helt ok (barnängen tycker jag inte funkar alls för mitt hår) men har fundering på att gå över till något mer miljömedvetet och inte så "skräpigt" men det känns svårt att välja bland dyra frisörprodukter på måfå när en är snål :o Klippte mig nyss så det är väl ett halvår kvar sådär innan jag träffar frisören igen ;)

Ekologiska produkter utan "skräp" finns dock inte bara hos frisörer och behöver inte alls vara dyrt. Finns på Coop, Life och troligtvis andra hälsokostbutiker, vitaminvaruhuset/apotea, mindre webshoppar tex.
 
balsammetoden eller en egen "halvtidsbalsammetod" med ett sistaschampo som vardagsschampo och ett av de godkända inpackningarna som balsam. då får du inga buildups eller ämnen som verkar vara vårdandef örst men i längden är uttorkande. Finns mkt att läsa om balsammetoden om man googlar och den är inte bara till för lockigt hår. har kört på det sedan 2008 ca och har rakt hår.
 
balsammetoden eller en egen "halvtidsbalsammetod" med ett sistaschampo som vardagsschampo och ett av de godkända inpackningarna som balsam. då får du inga buildups eller ämnen som verkar vara vårdandef örst men i längden är uttorkande. Finns mkt att läsa om balsammetoden om man googlar och den är inte bara till för lockigt hår. har kört på det sedan 2008 ca och har rakt hår.

Så kör jag också. Det har funkat otroligt bra för mig, och jag får jättemycket beröm från frisören att håret är fint och hållbart. Jag har aldrig haft så långt hår som nu, det har inte hållt för att spara ut. Skyddar håret till vardags för att inte skita ner det i onödan.
 
Tack alla ännu en gång för alla tips! Har läst igenom alla inlägg och ska prova det ni har skrivit :) Har klippt mig lite oxå nu så håret är lite tunnare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 812
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 132
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 014
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Flyttade för några veckor sedan, och mitt hår har helt slagit bakut. Hjälp! Rör sig bara om några kilometer, men skillnad är det...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp