Bukefalos 28 år!

Fettisdagen

Jag som helst ville ha blåbär, hallon eller något annan rolig variant kom hem med två vanilj. Vi får se hur de äts men troligen som senast med hallon inpetade :d
:D
 
Jag befinner mig för ovanlighetens skull i Sverige och lyxade till det idag med att gå på stans äldsta konditori och äta en kanongod semla sittandes under kristallkronorna i en mörkröd sammetsfåtölj. Det var fint!

På lördag ska vi fira mammas födelsedag med semlaprovning. Gästerna ska köpa med sig semlor från de tre bagerier som fick högst betyg i lokaltidningens test, och så ska vi prova oss igenom dem. Blir roligt!

Utöver detta är det inte ett dugg omöjligt att det slinker ner en semla till under morgondagen, torsdagen eller fredagen. Eller alla tre, för all del. Jag är inte den som är den 🤷‍♀️
 
Dotterns semlor är klara! :d :heart
20230221_172436.jpg
 
Avstår gärna de snustorra bullarna (undrar lite om de medvetet placeras i torkskåp för att bli så torra och intetsägande), men mandelmassan och grädden glider glatt ner.
 
Hur lange ar det nu tillatet att ata semlor? :p
Tre dagars kristen fastlag avslutas väl med att fettisdagen övergår till askonsdagen om en i skrivande stund 6h - alltså påskfastans första dag. Men en kan ju tänka sig att den som håller blåmåndagen för bullmåndag kan ju ha hunnit legat i sen igår.

Den som inte är så religiöst nogräknad kan väl äta semlor tills en är mätt och/eller nöjd. Jag menar; en vill väl vara glad mer än max 72 h per år? ;)
 
Tre dagars kristen fastlag avslutas väl med att fettisdagen övergår till askonsdagen om en i skrivande stund 6h - alltså påskfastans första dag. Men en kan ju tänka sig att den som håller blåmåndagen för bullmåndag kan ju ha hunnit legat i sen igår.

Den som inte är så religiöst nogräknad kan väl äta semlor tills en är mätt och/eller nöjd. Jag menar; en vill väl vara glad mer än max 72 h per år? ;)

Fettistisdagen är väl normalt den sista dagen man kan frossa ordentlig i mat innan fastans 30 dagar startar, för att därpå (efter 30 dagar) inleda påsken med Askonsdag, Skärtorsdag, Långfredag och Påsk.

Att svenskarna frångått denna tradition och i stället införd en fast tisdag varje år oberoende av när påsken inträffar är ju ett problem upp för diskustion mellan näringslivet och kyrkan ...
 
Jag åt en vanlig semla med kidsen för två veckor sen (de älskar semlor) och en surdegskardemummasemla idag. Den ligger som en sten i magen än....
 

Liknande trådar

Mat Imorgon är det våffeldagen. Hur många kommer grädda våfflor? Jag är lite sugen, men vill inte äta mer än en eller högst två, helst med...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 678
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
699
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 406
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp