Bukefalos 28 år!

Fettisdagen

Fettistisdagen är väl normalt den sista dagen man kan frossa ordentlig i mat innan fastans 30 dagar startar, för att därpå (efter 30 dagar) inleda påsken med Askonsdag, Skärtorsdag, Långfredag och Påsk.
Hmm... Askonsdagen är först i fastan (rita kors i pannan och aktivt försaka, väl?), och dymmelonsdagen i stilla veckan är den sista onsdagen av fasta innan påskerierna? Jag är varken allmänbildad eller praktiserande religiös, utan är mest hungrig. Hav förbarmande.
 
F ö har jag just ätit årets två första semlor till middag. Hetvägg naturligtvis.
Inhandlade på Vallentuna Stenugnsbageri på väg från stallet och de var helt ok men jag är inte helt förtjust i trenden att lämna snudd på hela mandlar även om jag gillar bitar i mandelmassan.
 
Fettistisdagen är väl normalt den sista dagen man kan frossa ordentlig i mat innan fastans 30 dagar startar, för att därpå (efter 30 dagar) inleda påsken med Askonsdag, Skärtorsdag, Långfredag och Påsk.

Att svenskarna frångått denna tradition och i stället införd en fast tisdag varje år oberoende av när påsken inträffar är ju ett problem upp för diskustion mellan näringslivet och kyrkan ...
Fel och fel. För det första är fastan 40 (46) dagar, och för det andra - som redan påpekats - är fettisdagens datum i allra högsta grad beroende av påskens början.
 
Jag.blev.utan.semlor. :cry:

Skulle köpa vid stadsbesök, blev lovad hemgjorda i stället och när jag återkom från staden hade den som skulle baka kommit på att hen inte orkade.

Men, det är en dag i morgon också även om jag blev lite bitter för stunden.
 
20230221_212511.jpg

Jag gillar dock att äta dem som de är, nästan mer än som semlor :D och godast är de när de fortfarande är varma :d
 
Ätit semla. Den var god men tveksamt om den var värd att frysa i en halvtimme. Gillar inte det nya med att ha större bitar mandel i. Små bitar är goda men de ska inte vara för stora och mandelmassan ska inte vara så söt. Katten fick smaka yttepytte grädde på skeden efter att ha försökt buffa sig till semla.
 
Får på jobbet så ska se om Lillebrors gör sig bra som hetvägg.
Vill egentligen ha simplare version utan en himlans massa hela mandlar och tjafs MEN den är ju gratis :D

(Och lillebrors är så annorlunda mot vanliga att den faktiskt gick att äta utan mjölk. Men man VILL ju ha mjölk.)
Lillebrors, om du menar bageriet på Rörstrandsgatan i Stockholm, så är det dom godaste semlorna. Mandlarna är ju jättegoda :d

Om vi menar samma bageri, hur tycker du dom är annorlunda frånsett mandlarna?? Tycker dom har en klassisk semla 🤔
 
Senast ändrad:
Lillebrors, om du menar bageriet på Rörstrandsgatan i Stockholm, så är det dom godaste semlorna. Mandlarna är ju jättegoda :d

Om vi menar samma bageri, hur tycker du dom är annorlunda frånsett mandlarna?? Tycker dom har en klassisk semla 🤔
Det är nog mest mandlarna 😅
I övrigt jättegod! Och en av få som funkade utan mjölk, men inte med.

Och eftersom jag älskar semla i mjölk mer än allt så… 👀
 
Jag har ätit några stycken hittills och bakar egna idag, vi ska tacka av en tjej i teamet som går på mammaledighet imorgon och då tänkte jag att det är kul att bjuda på hembakta. Tar med bunke och elvisp till jobbet, tänker inte försöka frakta fem färdiggjorda i kollektivtrafiken :D Vi äter förstås varsin hemma också.

Mitt första bak blev totalkatastrof. Säckade ihop totalt när jag penslade dem och de fick liksom ingen färg i ugnen. Såg ut som tekakor! Men var goda i alla fall. Överjästa tror jag.

Gjorde en sats till och var mer försiktig med jäsningen och de blev okej, men aldrig mer Fares recept för mig! Tror att @athena_arabians har hyllat den förut så den är säkert toppen, men för mig blev det inte lyckat.
 
De som äter torra bullar vad äter ni då? Ica här har fantastiska semlor samma med fiket det är fantastiska bullar.
 
Mitt första bak blev totalkatastrof. Säckade ihop totalt när jag penslade dem och de fick liksom ingen färg i ugnen. Såg ut som tekakor! Men var goda i alla fall. Överjästa tror jag.

Gjorde en sats till och var mer försiktig med jäsningen och de blev okej, men aldrig mer Fares recept för mig! Tror att @athena_arabians har hyllat den förut så den är säkert toppen, men för mig blev det inte lyckat.

Oj då O_o Jag är egentligen kass på söta jäsdegar men tack vare hans recept har jag vågat mig på dem igen. Fast är fortfarande lite tveksam till dem, jag håller mig helst till matbröd :D
 
Hur jag såg det ena men var helt blind för det andra vet jag faktiskt inte.

Sedan har jag faktiskt nästan alltid undrat varför han heter Ture Sventon, han borde väl egentligen heta Ture Tventon?
Det här funderade jag mycket på som barn minns jag! Fick inte alls ihop det :laugh:
 

Liknande trådar

Mat Imorgon är det våffeldagen. Hur många kommer grädda våfflor? Jag är lite sugen, men vill inte äta mer än en eller högst två, helst med...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 672
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
699
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 406
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp