Bukefalos 28 år!

Fettsvans, eller vad är det egentligen?

S

SeaSalt

Nu söker jag inte diagnos eller liknande, jag vet att det ej går att ställa en sådan över internet. Min katt blev för några år sedan diagnostiserad med "fettsvans". Vets ordination var att sålänge det inte blev värre kunde jag låta det vara, men alternativet var också att duscha med specialschampoo en gång i veckan. Jag började med att duscha honom en gång i veckan, men han får total panik. Och han vänjer sig inte heller med tiden, snarare blir han värre för varje gång. Då han haft en halvtrasslig uppväxt och lätt blir rädd så kände vi att iom att han inte hade några besvär av det så lät vi honom slippa sålänge det inte blev värre. Tycker inte heller schampoot gav någon effekt. Har gått ett tag nu och jag har inte tänkt på det, förrän hans päls började tova sig. Vi klippte bort dom värsta men det kommer små nya hela tiden. Började söka runt lite om fettsvans och insåg att det knappast kan vara det han har.. Han har fet päls och mjäll, men hela svansen är helt normal (inte ens fet päls) och han har aldrig haft en tillstymmelse till kala fläckar, inflammation osv. Katten är hankastrat på 5 år, korthårig. Fäller året runt, enorma mängder under fällningsperiod!

Någon som har liknande erfarenheter? Nu iom tovorna funderar jag på att åka in till vet igen och höra mig för, men att höra andras erfarenheter vore intressant :)
 
Sv: Fettsvans, eller vad är det egentligen?

Alltså, jag förstod inte riktigt hans problem. Du skriver att han har fet päls och mjäll, men sedan att inte har fet päls på svansen, utan den är helt normal. Vart är pälsen fet?
Kattens kost kan påverka pälskvaliteten, och även andra underliggande sjukdomar.
 
Sv: Fettsvans, eller vad är det egentligen?

Alltså, jag förstod inte riktigt hans problem. Du skriver att han har fet päls och mjäll, men sedan att inte har fet päls på svansen, utan den är helt normal. Vart är pälsen fet?

Ja precis, den är då alltså fet på hela kroppen förutom svansen :) Huvudet och tassarna är ganska besparat också. Kosten har aldrig gjort någon skillnad (testat olika) och han är veterinärundersökt. Den enda dom hittat var att han en period hade dåligt antal vita blodkroppar. Detta upptäckte dom i samband med att magen var dålig och vi åkte in med honom. Dock var ordningen återställd bara några dagar senare. Alla andra värden var normala. Han har lite andra "defekter" såsom dålig klo-kvalité osv, men vet trodde det snarare berodde på den otroligt dåliga mat han sägs ha fått under sina första 7 mån.
 
Sv: Fettsvans, eller vad är det egentligen?

Jag skulle snarare fundera på foderbyte iaf. En hud i så dålig form behöver något annat än tvätt. Vad har ni gett för foder hittills?

Fetsvans kan ge mjäll och tovor, det behöver inte vara varianten med "finnar", men det låter ju som att hela huden är i obalans. Har man tagit några hudprover?
 
Sv: Fettsvans, eller vad är det egentligen?

Jag har hört (av veterinär) att det kan bli så om de är överviktiga - alltså att de inte når runt att tvätta sig. Våran ena blev tyvärr lite väl rund av vissa anledningar och då blev pälsen vid ryggen/svansen väldigt fet och klibbade ihop. Kissen går nu på diet och när vikten började bli mer normal försvann även den feta pälsen. Brukade borsta med en liten pälskarda vilket hjälpte väldigt bra.
 
Sv: Fettsvans, eller vad är det egentligen?

Jag skulle snarare fundera på foderbyte iaf. En hud i så dålig form behöver något annat än tvätt. Vad har ni gett för foder hittills?

Fetsvans kan ge mjäll och tovor, det behöver inte vara varianten med "finnar", men det låter ju som att hela huden är i obalans. Har man tagit några hudprover?

Jo jag förstår din tanke, har ju haft samma. Men iom att inget av alla foderbyten gett resultat börjar jag bli skeptisk till att det kan hjälpa. Även vet sa att det inte har med fodret att göra. Hittills har vi testat Hills, RC, Specific och ANF. Och Mjau förstås, det är det han äter nu. RC var inte så populär, Specific fick 2 av 3 katter diarée av (och katten med fet päls var en av dom), Hillsen funkade okej i smak men gjorde ingen skillnad. Dock åt han något mindre än vanligt och smalnade av. ANF är det fodret han lyckats behålla sin vikt på, men ingen som helst skillnad i päls. Hudprover togs i samband med första vet-besöket då han diagnostiserades med fettsvans.

Det blir att boka ett nytt besök hos vet, nu när pälsen börjat tova sig känner jag ju ändå att det inte är oförändrat längre.
 
Sv: Fettsvans, eller vad är det egentligen?

Jag har hört (av veterinär) att det kan bli så om de är överviktiga - alltså att de inte når runt att tvätta sig. Våran ena blev tyvärr lite väl rund av vissa anledningar och då blev pälsen vid ryggen/svansen väldigt fet och klibbade ihop. Kissen går nu på diet och när vikten började bli mer normal försvann även den feta pälsen. Brukade borsta med en liten pälskarda vilket hjälpte väldigt bra.

Oj, han är långt ifrån överviktig och har heller aldrig varit. Han är väl inte direkt den maniska tvättaren, tvättar sig nog mindre än dom andra katterna. I början när han kom tog det ca 5-6 veckor innan han ens började tvätta sig men det var väl för att det tog ett tag innan han "landade" och kunde känna sig hemma.

Vi har borstat honom ibland som en liten "mysritual" men pälsen har aldrig varit tovig innan. När man försökte borsta de största tovorna reagerade han väldigt illa, sa ifrån genom att bitas (om än löst) men det är fruktansvärt olikt honom. Vi förstod ju då att dom var ömma och klippte bort dom. När dom försvann finns inga tecken på ömhet kvar öht.
 
Sv: Fettsvans, eller vad är det egentligen?

Är något av fodren ett högfettfoder? Jag hade gett foder med minimalt med spannmål och hög fetthalt till en katt med hudproblem/pälsproblem, och kanske kompletterat med extra fiskolja. Ännu hellre enbart blötmat+extra fett.

Att de blir risiga av att bara äta relativt magra torrfoder (som de flesta är idag) är ungefär att jämföra med att leva på fil och cornflakes. Man förväntar sig inte att vara i superform på det heller.

Tillägg: fettsvans är fö inte en sjukdom, utan enbart ett namn på företeelsen. Vad det sen beror på kan variera, men hormoner brukar ge fetsvans vid svansroten, och foder/näringsproblem och en del sjukdomar kan ge symptom på hela katten. Finns även en variant som drabbar ansiktet och då kallas svarthaka. Beror ofta på allergi/foderhygien.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 544
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 495
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp