Fika till 8-10 personer.

Fibusen

Trådstartare
Behöver tips och gärna recept på något gott att bjuda på. Vanlig tårta går bort då vi inte ska fira något,likaså kladdkaka då det är alldeles för tråkigt.

Jag tänker mig typ nån rulltårta,bullar,och nån kaka. Rulltårtan kan bytas bort mot något annan på samma nivå,men jag har sååå dålig fantasi.

Så,in med idéer på rulltårta eller liknande,och några goda kakor. :D
 
Kokostosca, i långpanna. Enkelt och väldigt gott, jag kan skriva receptet senare om ingen annan hinner före. ;)
 
Behöver tips och gärna recept på något gott att bjuda på. Vanlig tårta går bort då vi inte ska fira något,likaså kladdkaka då det är alldeles för tråkigt.

Jag tänker mig typ nån rulltårta,bullar,och nån kaka. Rulltårtan kan bytas bort mot något annan på samma nivå,men jag har sååå dålig fantasi.

Så,in med idéer på rulltårta eller liknande,och några goda kakor. :D

Den här är vansinnigt god:

http://www.tasteline.com/Recept/Hallonpannacottapaj

55157_130179.jpg
 
Jag är ju galen i cheescake, speciellt smaksatt med saffran eller mandel/amaretto (och gärna en släng kondenserad mjölk i smeten :d).

Säg till om du vill ha ett bra grundrecept.
 
Kokostosca, i långpanna. Enkelt och väldigt gott, jag kan skriva receptet senare om ingen annan hinner före. ;)
Ingredienser:
Kaka:
Glasyr:
Gör så här:
Sätt på ugnen på 200°C.

Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker pösigt, använd gärna elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.

Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter. Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.

Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.

När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.

När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.

Hittade receptet på nätet! :D
 
Behöver tips och gärna recept på något gott att bjuda på. Vanlig tårta går bort då vi inte ska fira något,likaså kladdkaka då det är alldeles för tråkigt.

Jag tänker mig typ nån rulltårta,bullar,och nån kaka. Rulltårtan kan bytas bort mot något annan på samma nivå,men jag har sååå dålig fantasi.

Så,in med idéer på rulltårta eller liknande,och några goda kakor. :D
Semmelwrap, det är nytt, fräscht, modernt och enkelt att servera :):d
 
Behöver tips och gärna recept på något gott att bjuda på. Vanlig tårta går bort då vi inte ska fira något,likaså kladdkaka då det är alldeles för tråkigt.

Jag tänker mig typ nån rulltårta,bullar,och nån kaka. Rulltårtan kan bytas bort mot något annan på samma nivå,men jag har sååå dålig fantasi.

Så,in med idéer på rulltårta eller liknande,och några goda kakor. :D

Vill du endast ha förslag på söta saker?
 
Jag brukar spetsa till den klassiska kladdkakan lite! Jag gör en vanlig kladdkaka, låter den vara lite längre i ugnen, och låter den svalna. Sedan kletar jag på lite karamelliserad mjölk, och strör över pecannötter och minimashmallows. Supergott!
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag brukar spetsa till den klassiska kladdkakan lite! Jag gör en vanlig kladdkaka, låter den vara lite längre i ugnen, och låter den svalna. Sedan kletar jag på lite karamelliserad mjölk, och strör över pecannötter och minimashmallows. Supergott!
Kokar du mjölkburken innan?
 
Man behöver väl inte ha något speciellt att fira för att kunna äta tårta?? Tårta passar ALLTID ;)!

Det känns så överdrivet! :p

Ska bjuda stallet som tack för allt dom gjort för att vi ska kunna komma tillbaka. Tårtan får vänta tills pållen sopat av mig.:angel:
 
Kokar du mjölkburken innan?
karamelliserad mjölk är väl "färdigkokt" kondenserad mjölk?

Jag gör ibland drömtårta + punchrulle och serverar ihop. En drömtårteskiva (chokladrulltårta med smörkräm) och en skiva punschrulle (vanlig sockerkaka med chokladsmörkräm smaksatt med punsch). Det blir vackert med de båda bitarna bredvid varandra! Rulla från gaveln så bitarna blir extra tjocka och det blir ett långt, fint spiralmönster :-)
 
Innan var man tvungen att koka innan, men nu finns det färdigkokt! Den som heter kondenserad mjölk måste kokas, den som heter karamelliserad mjölk är färdig :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 352
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp