###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Vilken söt senior dam!
Jag tycker du hamnar lite framför hennes tyngdpunkt av och till på filmen, det är det som gör att hon blir ostadig i formen till stor del. försök att sitta på sittbenen och inte framåt tippad så tror jag du kommer få en mycket stadigare harmonisk form på henne.

Tack för dina synpunkter! Jag håller helt med dig. :) Jag är väl medveten om att jag tippar framåt men jag jobbar på det! Hästen är dessutom överbyggd 1 cm så det är lite svårare att sitta bra. Tränar både centrerad, klassisk dressyr och hopping :D
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Andas djupt från magen och tänk tunga armbågar så kanske du kommer ner lite lättare = ) Men du kan inte få något spänst när hon är så avkopplad : P du måste driva på mera, hon gör bara preciis vad hon måste, knappt hon håller gångarten. Rid i aningens övertempo tills du känner att hon suger tag framåt själv. tror även hon blir lite lugnare och stadigare på bettet då

väldigt söt häst, påminner väldigt mycket om min mammas gamla häst, han var jätterolig att rida :)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Ja, hon är otroligt rolig att rida. Hon är otroligt söt, och hon vet det mycket väl.
Mer energi i damen behövs inte! Hon sköter den biten alldeles själv! Rider man i övertempo springer hon ifrån och spänner sig och det är svårt att få henne lugn igen. Problemet är att hon är svår i munnen och vill inte ta ordentligt stöd på bettet. Men det jobbar vi på och det är mycket bättre nu än i våras. Hon kollas regelbundet i munnen!

Kl

Jag red igenom henne idag och koncentrerade mig enbart att sittbeben skulle vara gjutna i sadeln hela passet och jäklar vilken häst jag fick under mig!!!! Hoppas jag får till det imorgon och att jag fastnar på film, för det var stor skillnad på henne idag jämfört med i söndags.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Han är verkligen superflott och du är skitduktig som utvecklat honom så fantastiskt fint!

(Jag blir alltid lite avundsjuk när jag ser film på honom.) :-))
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

*kl
lite från mig, om man nu vågar visa sig i denna tråd, som den medelmåttiga ridskoleryttaren man är.

programridning på ridskolan 12/10.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151741412943042&l=2482137666571424556
Kommentarer och så är med i klippet.
175p och 60,64%

Sedan samma häst och samma program 19/10 på km kval i dressyr
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151757640753042&l=963048779132102196
178p och 61,38%
detta ledde dock till att jag kvalade till finalen :o La:1 och sedan får man inte ha samma häst som i kvalet, så får se hur detta går och om jag kommer på någon häst och ta till finalen :o Trodde liksom aldrig att jag skulle lyckas kvala till final

dock olika domare iofs.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

KL

Äntligen har first wish stoet fått följa med på träning. Hon har tyvärr inte varit med och åkt sen i maj pga sjukdom. Men nu är vi tillbaka på spåret igen. Mycket jobb med att få henne lång och låg och slappna av i ryggen. Fick en smärre chock när jag såg min position med överkroppen :crazy: såg inte värst trevligt ut. Känns faktiskt inte som att jag är så fram tippad som jag verkligen är. Nog för att hon är svår att sitta på i övrigt, men detta måste tränas bort :wtf: . Provade att korta stigbyglarna ett hack igår och jag tror det hjälpte till lite. Jätte nöjd annars med henne under passet. Spänd självklart men för att vara hon var det succé ;) Denna vecka tränar vi för Ricardo Reis på torsdag. Ska bli riktigt spännande.

http://www.youtube.com/watch?v=TJ0eosNzqHU
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

KL

http://www.youtube.com/watch?v=Q2iqcEYS3hw

Ny film från söndagens träning. Min tränare blev lite exalterad och missade mig och hästen stundtals...

Någon som har något förslag om hur jag ska få en bättre kontakt? Hon "skakar" huvudet ENDAST när som tycker något är jobbigt. Hon gör det aldrig vid uteritt eller i hoppningen. I våras när ja köpte henne gjorde hon detta i varje övergång och så fort jag frågade efter något mer än att "gå rakt fram." Nu gör hon det bara när hon samlar sig mer och jag kräver lite mer aktivitet av henne. Kan det bara vara så att det försvinner i och med att hon får mer styrka? Hon är 22 år men pigg och framåt och tycker det är superkul att arbeta :D O_o
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Du har verkligen en jättesöt häst som ser rolig ut att rida, om än inte helt lätt!

Jag skulle nog trava mest under lättridning tills kontakten är lite bättre. Läste ett tips här för ett tag sen att man ofta kan trava lite fortare än tempot som känns lagom, det tänket tycker jag har gett resultat! Som ponnyryttaren skrev kan du då fånga upp kontakten genom att du har mer energi.

Efter uppvärmningen tycker jag det brukar vara bra att jobba på att få hästen lösgjord i skritten genom olika övningar. Rid gärna utan stigbyglar så du kommer ner bättre i sadeln och kom sen fram i trav korta sträckor, 10 steg skritt och 10 i trav kan vara lagom. Då tränar du nedsittning när hästen går i en bra form och under korta stunder så du orkar sitta rätt.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jag står fast vid det jag skrev. Tunga armbågar och djup andning, rid framåt. När du är spänd i axlar och armar så blir din hand hårdare och mindre följsam, vilket märks tydligt på hästen som är känslig i munnen. Där du upplever att du kräver mer (och hon blir ostadig) är att du förmodligen spänner dig mer, när du gör saken enkel, bara rider framåt, får du en jämnare och mjukare kontakt med bettet och du upplever formen bättre. När hon tappar bjudningen så blir hon också stötigare att sitta på vilket gör det svårare för dig. Förmodligen också därför du inte känner samma sak vid hoppning eller uteritt, bättre bjudning och mer fokus framåt. Hon kan inte bli stadigare på bettet än vad du är i handen.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Takten, takten och takten. Rid på lite mer fram och hitta en jämn takt, nu är hon "stapplig" och oregelbunden i sin takt. Sen behöver du sitsträna, ner på rumpan och ha en stadig sits som är oberoende av vad hästen gör.

Håller även med om att lösgöra mer i skritt, det är svårt att lösgöra i trav under nedsittning när man inte har en stadig sits.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Skulle nog rida tempoväxlingar på den där, gasa på framåt så hästen tar för sig bak. Gärna på raka spår. Fånga upp tempot på ngn volt då o då, sedan gasa på framåt igen.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Gud, blev ju helt kär i din häst! Så söt. Jag är själv glad ägare till ett lite äldre skimmelsto på 19 år.

Det som slog mig efter att ha kollat lite på andra filmen är att du är rätt ostadig i ditt mittparti, nedre delen av överlivet svajar mycket framåt och bakåt. Jag skulle säga att du kan prova att rida lätt i traven istället för att sitta ner för att kunna erbjuda henne ett mer stabilt stöd i både handen och kroppen och så att du kan få en fri, följsam hand.

Tänk även på hur din skänkel är i dagsläget, lite uppdragen. Jag har själv liknande problem och för mig hjälper det att tänka på att slappna av i hela baksidan och riktigt aktivt tänka på att ha "tårna uppåt". På så sätt "måste" jag hitta ett annat sätt att "hålla mig kvar" på hästen än genom att knipa med benen och knäna - genom att vara följsam i bäckenet istället. ^^
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Du har verkligen en jättesöt häst som ser rolig ut att rida, om än inte helt lätt!

Jag skulle nog trava mest under lättridning tills kontakten är lite bättre. Läste ett tips här för ett tag sen att man ofta kan trava lite fortare än tempot som känns lagom, det tänket tycker jag har gett resultat! Som ponnyryttaren skrev kan du då fånga upp kontakten genom att du har mer energi.

Efter uppvärmningen tycker jag det brukar vara bra att jobba på att få hästen lösgjord i skritten genom olika övningar. Rid gärna utan stigbyglar så du kommer ner bättre i sadeln och kom sen fram i trav korta sträckor, 10 steg skritt och 10 i trav kan vara lagom. Då tränar du nedsittning när hästen går i en bra form och under korta stunder så du orkar sitta rätt.

Tack! Hon är jätterolig att rida :)

tack för bra tips, hon är lättare att få att jobba när jag rider lätt. Skall absolut testa att trava på framåt! Skritten jobbar jag mycket i, både i skogen och på banan. Att göra en förvänd öppna har gett resultat när det gäller lösgjordheten.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jag står fast vid det jag skrev. Tunga armbågar och djup andning, rid framåt. När du är spänd i axlar och armar så blir din hand hårdare och mindre följsam, vilket märks tydligt på hästen som är känslig i munnen. Där du upplever att du kräver mer (och hon blir ostadig) är att du förmodligen spänner dig mer, när du gör saken enkel, bara rider framåt, får du en jämnare och mjukare kontakt med bettet och du upplever formen bättre. När hon tappar bjudningen så blir hon också stötigare att sitta på vilket gör det svårare för dig. Förmodligen också därför du inte känner samma sak vid hoppning eller uteritt, bättre bjudning och mer fokus framåt. Hon kan inte bli stadigare på bettet än vad du är i handen.

Tack för att du kommenterade igen! Suger åt mig alla tips jag kan ;)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Skulle nog rida tempoväxlingar på den där, gasa på framåt så hästen tar för sig bak. Gärna på raka spår. Fånga upp tempot på ngn volt då o då, sedan gasa på framåt igen.

Om jag inte hittar på saker med henne hittar hon på saker själv, som att öka farten, hopp åt sidan, skjuta ut bogen etc... Så om jag bara skulle trava runt runt så skulle hon tappa all bjudning...

Men jag håller helt med att hon måste mer framåt.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Gud, blev ju helt kär i din häst! Så söt. Jag är själv glad ägare till ett lite äldre skimmelsto på 19 år.

Det som slog mig efter att ha kollat lite på andra filmen är att du är rätt ostadig i ditt mittparti, nedre delen av överlivet svajar mycket framåt och bakåt. Jag skulle säga att du kan prova att rida lätt i traven istället för att sitta ner för att kunna erbjuda henne ett mer stabilt stöd i både handen och kroppen och så att du kan få en fri, följsam hand.

Tänk även på hur din skänkel är i dagsläget, lite uppdragen. Jag har själv liknande problem och för mig hjälper det att tänka på att slappna av i hela baksidan och riktigt aktivt tänka på att ha "tårna uppåt". På så sätt "måste" jag hitta ett annat sätt att "hålla mig kvar" på hästen än genom att knipa med benen och knäna - genom att vara följsam i bäckenet istället. ^^

TACK! :D Blir glad när jag får höra sånt :)

Jag tränar en del på gym och går på gruppass för att stärka mina inre magmuskler. Så jag jobbar på att bålen skall bli mer stabil.

Tack för tipsen ang. skänkeln. Jag hopptränade idag för ny tränare och fick massor med tips på hur jag kan förbättra mitt skänkelläge! :)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Säger som tidigare : din sits är nyckeln . Du hamnar i framvikt och får hästen bakom dig pga det istället för framför dig. Hade önskat att tränaren noterat detta och varit på dig om det grundproblemet !
Eftersom hon är vinglig , saknar styrka och bjudningen varierar en del utifrån det så verkligen är det vad du har i sitsen som avgör . Du måste få henne framför dig och det får du om du får ordning på din sits ! Först då kommer Du få stöd i handen och stabilitet i balans .

Jag håller med dressyr teamets råd i det jag skrivit ovan . Även om du känner att hon hittar på saker på raka spår och gas framåt osv så behövs det grund steget . Beska med , för det är grunderna du tränar på då !
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp