Bukefalos 28 år!

###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Din sits är inte alls tokig i sig, om du bara ridit i 2 år är du mkt duktig tycker jag !

Det är jättefint att se att du rider framåt nu och inte jobbar hästen framtung som tidigare . Däremot nu så blir hon lite väl "jagad " framåt och får svårt att hitta takten eftersom hon springer mest , så jobba på att hon är framme på hjälperna ändå att du låter henne få "plats" och lugn att vila i rörelsen framåt . På filmen blir hon väldigt forcerad i sin gång och det är svårt att se hur hon egentligen rör sig då takten blir rubbad och störd . Det är bland annat stelt i bakbenen tycker jag , säger inte att hon är ofräsch , men hon är inte ren , vilket blir svårt att bedöma varför utifrån filmen i sig tycker jag .

Det syns att det är en lydig , välutbildad häst du har i grunden . Verkar vara en fin läromästare och väldigt snäll .
 
Senast ändrad:
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Tack så mycket!

Jag ska testa korta stigläderna ett hål. Jag har jätte problem med att jag drar upp knäna och kommer för långt in med fötterna. Dock så går det när jag tänker på det hela tiden.. Men det ska man ju inte behöva göra!

Du får tänka på det hela tiden tills det går på automatik ;)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

kl

Red min skrutta på fältet idag och far min var snäll och filmade :)
Hon är inte helt igång och fixar inte ridning fullt nu ut pga kotledsinflammation. Hon blir lite stark (särskillt en blåsig höstdag när hon är nyklippt) nu när hon inte rids jättemycket så för att hon inte skapa dragkamp, utan kunna arbeta lite ordentligt fick hon gå på pelham. Tycker hon känns mycket bättre nu än för ett par veckor sen :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZbHH68BCgRs
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Kan det vara så att hon springer för att det är något som känns fel i ryggen?
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Kan det vara så att hon springer för att det är något som känns fel i ryggen?

ja det kan det, det kan vara allt mellan jord och himmel inkl ridnngen . och allt annat, men jag hade velat kolla hästen generellt utifrån det du rapporterat ang. tidigare trådar, problem med bakbenet . nu svullen tex. samt historik på hästen allmänt.sadlar som inte legat bra, ej bra arbetsform på hästen. och att den slår mot skänkeln osv. kör en allmän koll av hästen är mitt bästa råd. är biliigt och enkelt i sammanhanget.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Ja okej, det är klart! Jag bara tänkte om någon varit med om liknande och att det var ryggen.

Men vi ska ju göra en helkropps undersökning. Så får väl reda på vad det är då!
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Gillar verkligen din Bianca:)! Hon ser fin ut förutom att hon ligger på lite väl mycket. Hade velat få mer känslan av att hon väntade på dig. Men med förutsättningarna så är hon kalas!

Vad blir det av henne nu? Sälja som dressyrhäst eller tror dom inte hon håller för det heller? Hir gammal är hon?
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Åh tack :love:
Haha ja hon var lite väl pigg igår! Vet inte vad det är men tycker alla hästar blir lite pigga och knasiga när det blåser mycket ute :p

Ja asså det är ju ingen som kan garantera att hon håller, men vet. har sagt att skogsridning definitivt inte ska vara något problem åtminstone. I övrigt får man känna sig fram lite. Jag upptäckte att något inte stämde förra hösten och åkte ner med henne till hgb (de ska ju va bäst där...) men där sa de bara att hon var stel i kotan. Hon fick vila och butta och mjuk igångridning. Sagt och gjort, och hon var fin och ren. Men när vi i jan/feb hade hoppat ett par större hinder blev hon halt så tog ut vet. som ultraljudade och konstaterade små förändringar i leden och gav henne kortison. Sen fick hon vila och reds igång igen. Sen har hon hållt hela vägen fram till slutet på augusti med några tävlingar, då hon inte var ren på böjt spår i höger varv längre så vet. kom ut och gav henne en till behandling och lite vila. Men det bet inte, utan när jag red igång var hon fortfarande inte ren på böjt spår. Efter böjprov var hon dock som en "normal" häst och markerade lite första stegen men inte mer. Så efter det har jag bara ridit i skogen och på ängar och jag tycker hon blir finare och finare så kan hända att hon håller för dressyrande. Men eftersom man inte vet ska jag sälja henne som avels- eller promenadhäst, så får det bli bonus om hon skulle hålla för mer. Vill inte att hon ska pressas och falla tillbaka och få ont :) Hon är -98.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Vilken fin tjej du har!! :)

ang huvudet. Jag noterade din hand, och om du tittar på linjen från din armbåge, till hästens mun, så är alltid linjen helt rak. Alltså, när du höjer, eller sänker din hand, så följer hon alltid med din hand (vilket är helt rätt). När du höjer handen, så följer hon med med huvudet uppåt, när du kommer ner med handen, så kommer hon ner med huvudet.
Så, förutom att försöka komma ner och bak i sadeln som andra nämnt, så försök sänka handen så kommer hon säkerligen följa efter den!

Jag håller verkligen med Mackan om att det ser ut att vara en fint utbildad häst och väldigt snäll!.. och visserligen allt annat hon skrev också ;)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Kl, din häst ser ut att påminna om min i ridningen, ett tips för att få till en mer avslappnad gång är att rida på halvlånga tyglar och göra mycket halter och insättning till skritt, mycket jobb i skritt dvs med stora volter. Bromsa inte utan rid in i halten, långa avslappnade steg.
Var noga med vägen och försök aktivera bakdelen utan att samlade ihop fram, låt hästen bli lång och låg.

Min häst var också mycket pigg, stark och springig innan. Hon hade huvudet i vädret, ingen kontakt med bettet, kosparkade och var allmänt jobbig.
Steg 1 är att se så hästen är frisk
Steg 2 är att få bort alla spänningarna (går hästen så är den garanterat spänd nånstans)
Steg 3 är rätt sadel och utrustning.
Steg 4 är att börja om från noll, skritt och aktivera bakkärran, sen få in böjningen (hulahula höfter! Inte bara halsen)och sen kommer formen automatiskt.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Det ska jag testa. Brukar jobba mycket med halter och så. Volter försöker jag undvika så mycket som möjligt. Men i skritt kan jag nog göra det!
Brukar oftast övergå till galopp rättså snabbt när jag börjat rida. Men ska jobba längre i skritten. Ska försöka få tid hos vet nu snart. Så hon kan bli bra och vi kan börja om :)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Är ju så att fungerar det inte i skritten så fungerar de andra gångarterna inte heller :), förra vintern jobbade jag i princip bara i skritt, hade från att ha stora problem ned att hästen rusade, gått till få problem med att jag inte fick fram hästen alls.
Gick tillbaka tillvara ett och började om på nytt ned allt, nu för första gången på de 5 år jag haft henne så börjar vi få till formen.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Nej det är ju så!
Min kan rusa ena sekunden, sen slänger jag av sporrarna för att jag tycker att de inte behövs.. Sen går hon knappt framåt!
Men ja, ska som sagt kolla upp henne. Få henne bra igen och börja om på nytt med en ny bra tränare :)
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

MEN!!!!! Nu såg jag ju att det var du som startade en egen tråd här förut.. jag kopplade inte ens att det var samma ekipage! Det ser SÅ himla mycket bättre ut!! Vad KUL! Ni är verkligen på rätt väg!!! Vad duktiga ni är!!!!:bow:
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Oj! Tack så jätte mycket! Vad roligt att du tycker att det ser bättre ut :D
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Vilken fin tjej du har!! :)

ang huvudet. Jag noterade din hand, och om du tittar på linjen från din armbåge, till hästens mun, så är alltid linjen helt rak. Alltså, när du höjer, eller sänker din hand, så följer hon alltid med din hand (vilket är helt rätt). När du höjer handen, så följer hon med med huvudet uppåt, när du kommer ner med handen, så kommer hon ner med huvudet.
Så, förutom att försöka komma ner och bak i sadeln som andra nämnt, så försök sänka handen så kommer hon säkerligen följa efter den!

Jag håller verkligen med Mackan om att det ser ut att vara en fint utbildad häst och väldigt snäll!.. och visserligen allt annat hon skrev också ;)

Tack Tack! :D
Jag ska tänka på att sänka handen :)

Ja, utbildad är hon. Hon kan lite tramp och hon samlar sig jättefint om piloten gör rätt :P Jag ska bara lära mig rida henne på rakt spår innan jag kan börja pilla med henne på andra vis.

KL

Fick tips om att inte ha så mycket "skrammel" som stör hästen i munnen, jag har två olika 3-delade bett och ett vanligt 2-delat som jag varierat mellan. Jag fick tips om att prova ett rakt bett istället. Köpte ett rakt bett och red med det igår :D Jämt och fint stöd genom hela passet och vi kunde göra öppna i båda varven med bara hälften så mycket "skakningar" med huvudet som innan, så nu kanske jag har tagit ett steg i rätt riktning :D :D
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

KL

Vi smyger in här, min lilla häst och jag!
Var otroligt länge sedan vi visade något dressyrliknande:nailbiting:;)
Pysslade med detta idag, i 16 plusgrader och sol :D Fick med mig sambon ut några minuter.
Hade en plan när jag började rida men passet kom att handla om att bogen- som-är-närmast-hemåt-inte-får-dras-ditåt-som-om-det-fanns-en-gigantisk
-magnet-i-stallet :angel:
Håller mig till lättridning då jag känner att jag är alldeles för stel och sned efter att ha gått omkring och avlastat mitt ena knä de senast två månaderna... Suck!
Någon minut på slutet, när hästen var varm, provade jag att sitta ner för att låta hästen "skaka loss" mig lite.
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Åh det ser helt underbart ut att galoppera på fältet!
 
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

kl

Red min skrutta på fältet idag och far min var snäll och filmade :)
Hon är inte helt igång och fixar inte ridning fullt nu ut pga kotledsinflammation. Hon blir lite stark (särskillt en blåsig höstdag när hon är nyklippt) nu när hon inte rids jättemycket så för att hon inte skapa dragkamp, utan kunna arbeta lite ordentligt fick hon gå på pelham. Tycker hon känns mycket bättre nu än för ett par veckor sen :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZbHH68BCgRs

En till som har ett underbart fält att rida på.. åh :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp