###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi varit på utflykt -och lastat, åkt och ridit på bortaplan för första gången. Spännande för en liten häst som blev lite spänd över nytt ställe med läskiga domarbås och stoor bana där man plötsligt blev väldigt liten ;) -men jag är jättenöjd med henne, bättre kunde hon inte skött sig!

(höj kvalitén på hjulet nere till höger till HD -och man sänker med fördel ljudet -det blåste en del så låter illa...).
 
Idag har vi varit på utflykt -och lastat, åkt och ridit på bortaplan för första gången. Spännande för en liten häst som blev lite spänd över nytt ställe med läskiga domarbås och stoor bana där man plötsligt blev väldigt liten ;) -men jag är jättenöjd med henne, bättre kunde hon inte skött sig!

(höj kvalitén på hjulet nere till höger till HD -och man sänker med fördel ljudet -det blåste en del så låter illa...).

Tycker absolut du ska visa henne i Alingsås, men rid inte bort takten bara. Nu rinner hon iväg lite för fort. Var inte rädd att sitta till. Ser lite så ut!
 
Tycker absolut du ska visa henne i Alingsås, men rid inte bort takten bara. Nu rinner hon iväg lite för fort. Var inte rädd att sitta till. Ser lite så ut!

Tack, jag funderar på det :p
När hon är lite spänd så suger hon in näsan och så blir det lite hastigt så hon liksom springer ifrån sig själv. Det är svårt att få en riktig bjudning med sug framåt kontra att hon rinner iväg. Och jag själv rider liksom för hastigt istället för att lugna ner. Men det är under arbete :)
 
Vi har varit och programtränat. Det finns mycket att jobba på men viktigast är ju formen. Det kommer nog tids nog får jag hoppas. :angel: Har ju bara haft honom i 4,5 månader varav jag ridit ordentligt i typ 1,5 pga sjukdom och jobb. Ser verkligen fram emot att träna i höst!

 
Vi har varit och programtränat. Det finns mycket att jobba på men viktigast är ju formen. Det kommer nog tids nog får jag hoppas. :angel: Har ju bara haft honom i 4,5 månader varav jag ridit ordentligt i typ 1,5 pga sjukdom och jobb. Ser verkligen fram emot att träna i höst!

Tjusigt! :)
Kul när man hör kommentarerna genom ritten :up:
 
Väldigt skönt att slippa lägga in poängen i ett filmprogram. :up: Nu ska jag rida lite mer tryck i honom så kommer näsan fram...

Nja, framförallt behöver ni lösgjordhet. Innan ni rättat till det kan du nog lägga in hur mycket tryck som helst utan att näsan åker fram. Lösgjordheten gör att trycket bakifrån kan färdas hela vägen fram till munnen, utan att fastna i en stum rygg.

Sen om du vill ha fram näsan så är det av yttersta vikt vad du gör av din hand. Korta tygeln en aning så du kan rida handen mot bettet, inte drar den bakåt, hästen kommer oundvikligen att följa efter.
 
Nja, framförallt behöver ni lösgjordhet. Innan ni rättat till det kan du nog lägga in hur mycket tryck som helst utan att näsan åker fram. Lösgjordheten gör att trycket bakifrån kan färdas hela vägen fram till munnen, utan att fastna i en stum rygg.

Sen om du vill ha fram näsan så är det av yttersta vikt vad du gör av din hand. Korta tygeln en aning så du kan rida handen mot bettet, inte drar den bakåt, hästen kommer oundvikligen att följa efter.

Tack Balou.
 
Om du sett filmen Djungelboken, @Ponnyryttaren_ , så anser Bagheera att Balou kan tillföra mycket litet till Mowglis utbildning.

@mooi Det är en riktigt fin häst du köpt!!:love::love: och som vanligt är din unghästridning sååå bra. Om hon nu spänner sig så är det ju toppen om ni kan åka o träna på flera olika ställen innan kvalitén, (var väl det du tänkte göra?) så du inte får onödiga neddrag på poängen.
 
@mooi Det är en riktigt fin häst du köpt!!:love::love: och som vanligt är din unghästridning sååå bra. Om hon nu spänner sig så är det ju toppen om ni kan åka o träna på flera olika ställen innan kvalitén, (var väl det du tänkte göra?) så du inte får onödiga neddrag på poängen.

Tack så mycket, hon är supertrevlig att arbeta med och en jätteskön personlighet så jag är väldigt glad över henne. Unghästridning är det enda jag "kan" :p
Jag var iväg på fyraårskval i helgen som var (gick ett kval nära oss så det blev lite hastigt anmält) -hon skötte sig bra, blev spänd på banan när hon såg dressyrstaketen och domarbordet (och då föll "nyanserna" och lösgjordhet/lydnad brast) så poängen blev inget att skryta om (69,4%), men jag nådde mitt mål -att åka och klara att genomföra det, för att just öva på tävlingsmomentet. Allt runtomkring tog hon helt strålande.
 
Ett av sista passen med Ninya innan betet, från slutet av juni:

Underbara häst :love: Andra gången i mitt liv jag rider på två tyglar, redde ut det ganska okej, men stångtygeln blev onödigt kort emellanåt. Nu är hon dräktig :( Har bara hunnit rida en gång efter betet än så länge. Hon är tjock och glad men känns lite stummare än vanligt. Hoppas det ska lossna när hon kommit igång och arbetat mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp