###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miedo Alltså nä. Varför ska du rida på det där bettet? Hon backar av ännu mer från handen och i galoppen får du bara en låtsassamling i fyrtakt för att hon inte vill gå fram genom kroppen till ett stöd. Nä, släng det där bettet.
Fotografering och prova på något nytt, är inget jag rider med "till vardags".
 
Du känner inte mig, eller min häst. Du bedömer mig efter en kort film då jag åker häst. Men visst, säg vad du vill men förvänta dig inte att jag ska bry mig.

Men så är det ju här på Buke, i de flesta fall vet man inte mer än det man ser på film/bild osv. Ponnyryttaren_ kommenterar ju det som syns på filmen, det är väl inget att bli sur över, det var väl inget elakt i det som skrevs. Vill man inte få synpunkter på det man lägger ut här, då är det ju bäst att inte lägga ut något öht eller skriva att man inte vill att någon kommenterar.
 
Men så är det ju här på Buke, i de flesta fall vet man inte mer än det man ser på film/bild osv. Ponnyryttaren_ kommenterar ju det som syns på filmen, det är väl inget att bli sur över, det var väl inget elakt i det som skrevs. Vill man inte få synpunkter på det man lägger ut här, då är det ju bäst att inte lägga ut något öht eller skriva att man inte vill att någon kommenterar.
Jag har inga problem med ATT någon kommenterar eller kritiserar mig, min ridning eller min häst. Men att skriva ett inlägg med självklarheter utan att vara ett dugg ödmjuk är lite onödigt. Sen att kommentera att jag sitter och är anonym när jag har mitt eget namn,min hästs namn och min klubb utskriven är aningens knasigt enligt mig. Inte minst om det egna nicket är anonymt.

Och jag tycker att det är konstigt också att tvunget driva diskussionen vidare, trots att det borde varit tydligt att jag inte var intresserad av det.

Men visst, jag borde haft en smiley i mitt första svar. Den kommer här :up:
 
Jag har inga problem med ATT någon kommenterar eller kritiserar mig, min ridning eller min häst. Men att skriva ett inlägg med självklarheter utan att vara ett dugg ödmjuk är lite onödigt.

Vad är osjälvklart i ponnyryttarens kommentar? Hon svarade ju egentligen bara på din kommentar om att sätta mer tryck i hästen med en förklaring vad som sker. Hur är det icke ödmjukt.

1. Hon påpekade att hästen inte är lösgjord, är det osjälvklart?
2. Hon påpekade att du drar tillbaka handen, är det osjälvklart?


"Nja, framförallt behöver ni lösgjordhet. Innan ni rättat till det kan du nog lägga in hur mycket tryck som helst utan att näsan åker fram. Lösgjordheten gör att trycket bakifrån kan färdas hela vägen fram till munnen, utan att fastna i en stum rygg.

Sen om du vill ha fram näsan så är det av yttersta vikt vad du gör av din hand. Korta tygeln en aning så du kan rida handen mot bettet, inte drar den bakåt, hästen kommer oundvikligen att följa efter."

Hade du varit @Miedo hade jag förstått din kommentar för är det någon som verkligen får ta en massa taskig skit i inlägg efter inlägg i denna tråden så är det hon. Där är det no mercy och allt verkar vara tillåtet hur man kommenterar hennes filmer.
 
Vad är osjälvklart i ponnyryttarens kommentar? Hon svarade ju egentligen bara på din kommentar om att sätta mer tryck i hästen med en förklaring vad som sker. Hur är det icke ödmjukt.

1. Hon påpekade att hästen inte är lösgjord, är det osjälvklart?
2. Hon påpekade att du drar tillbaka handen, är det osjälvklart?


"Nja, framförallt behöver ni lösgjordhet. Innan ni rättat till det kan du nog lägga in hur mycket tryck som helst utan att näsan åker fram. Lösgjordheten gör att trycket bakifrån kan färdas hela vägen fram till munnen, utan att fastna i en stum rygg.

Sen om du vill ha fram näsan så är det av yttersta vikt vad du gör av din hand. Korta tygeln en aning så du kan rida handen mot bettet, inte drar den bakåt, hästen kommer oundvikligen att följa efter."

Hade du varit @Miedo hade jag förstått din kommentar för är det någon som verkligen får ta en massa taskig skit i inlägg efter inlägg i denna tråden så är det hon. Där är det no mercy och allt verkar vara tillåtet hur man kommenterar hennes filmer.
Nu läste du inte vad jag skrev. Jag skrev att hon hade rätt och att det var självklarheter.
 
Ett av sista passen med Ninya innan betet, från slutet av juni:

Underbara häst :love: Andra gången i mitt liv jag rider på två tyglar, redde ut det ganska okej, men stångtygeln blev onödigt kort emellanåt. Nu är hon dräktig :( Har bara hunnit rida en gång efter betet än så länge. Hon är tjock och glad men känns lite stummare än vanligt. Hoppas det ska lossna när hon kommit igång och arbetat mer.

Du har ju fått mycket kritik om dina händer och du känner redan till problemet, men jag tycker att de är mycket mer stilla i traven här - kanske att det blir lite lättare när du har med gratisbjudning i henne när ni är ute? :)

Sen måste jag säga att du sitter grymt fint och stilla för att rida barbacka! Stilla och fina skänklar och höfter. Duktig du är. Ser ut som om du har blivit starkare i din överkropp? :)
 
Igår var vi iväg på vår första träning :) ...och min första träning för tränare sedan juli-14.
Hon skötte sig så himla bra, det fanns lite grejer i ridhuset som var lite skrämmande (tex tränaren, gödselkärran och barn som rörde sig på läktaren :nailbiting:), men över lag så var hon "med" mig.Och bara det här att lasta och åka i ösregn var spännande. Ida är lite skeptisk mot lämmen på transporten och igår snubblade hon till PRECIS när hon skulle kliva upp och blev därför lite extra tveksam -så himla typiskt... Men vi tog det väldigt lugnt och lät henne tänka ifred, och då gick det bra.

Eftersom det var första gången tränaren såg oss så blev det mest en avstämning av vart vi befinner oss och vi gick igenom de saker som ingår på fyraårstävlingarna. Det brister ju i styrkan hos henne (och mig) så det blir inte mycket till längningar i traven, eller kortning av galoppen än men det är bara att öva vidare och stärka. Flytta för skänkeln börjar hon förstå lite mer nu och vissa gånger så svarar hon direkt.
Tränaren tyckte att hon hade en bra mekanik, att det var en fin häst med tre bra gångarter och att det bara är att köra på. Alltid kul att höra från någon som rider mycket fina unghästar :)

Är jättenöjd med lilla hästen! :heart

 
Igår var vi iväg på vår första träning :) ...och min första träning för tränare sedan juli-14.
Hon skötte sig så himla bra, det fanns lite grejer i ridhuset som var lite skrämmande (tex tränaren, gödselkärran och barn som rörde sig på läktaren :nailbiting:), men över lag så var hon "med" mig.Och bara det här att lasta och åka i ösregn var spännande. Ida är lite skeptisk mot lämmen på transporten och igår snubblade hon till PRECIS när hon skulle kliva upp och blev därför lite extra tveksam -så himla typiskt... Men vi tog det väldigt lugnt och lät henne tänka ifred, och då gick det bra.

Eftersom det var första gången tränaren såg oss så blev det mest en avstämning av vart vi befinner oss och vi gick igenom de saker som ingår på fyraårstävlingarna. Det brister ju i styrkan hos henne (och mig) så det blir inte mycket till längningar i traven, eller kortning av galoppen än men det är bara att öva vidare och stärka. Flytta för skänkeln börjar hon förstå lite mer nu och vissa gånger så svarar hon direkt.
Tränaren tyckte att hon hade en bra mekanik, att det var en fin häst med tre bra gångarter och att det bara är att köra på. Alltid kul att höra från någon som rider mycket fina unghästar :)

Är jättenöjd med lilla hästen! :heart


Så fin hon är @mooi :) Håller med fio hoppas ni får många skadefria år tillsammans :)

Hade planerat att åka på samma träning men ja nu får de ju tyvärr vänta lite till innan vi kan åka! Men snart kommer vi också ;)
 
@fio och @Catrool Tack så mycket. Hon är verkligen lätt att jobba med så riktigt rolig! Hoppas på många år med "riktig" ridning sen :D

Och @Catrool Hoppas vi får se er nästa gång då!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp