###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Fick du ridit ngt eller longering enbart såhär första dagen?
 
Nu i mellandagarna ordnade min klubb "gratisträning" för pengar från Idrottslyftet, skulle vara lite tema på "sits och balans" men chansade på att 3-åringen skulle kunna hänga med. Som jag hoppades på var det mer fokus på inverkan med hjälp av sitsen än regelrätt sitsträning :).

Hon kändes lite tröttare idag jämför med i förrgår (inte så konstigt, första gången hon rids på bortaplan förutom treårstestet och uppsutten tid nästan dubbelt så länge som vi brukar rida hemma även om vi såklart hade ganska mycket skrittpauser) när vi inte filmade. Hon har varit stadigare i formen men har också gnisslat ganska mycket tänder vilket tyder på att hon gått och spänt sig litegrann. Förhoppningvis kommer stadigheten utan spänning ganska snart!


Hon är verkligen superfin och jag tycker du tar henne på precis rätt sätt för sin ålder!:banana:
 
Nu i mellandagarna ordnade min klubb "gratisträning" för pengar från Idrottslyftet, skulle vara lite tema på "sits och balans" men chansade på att 3-åringen skulle kunna hänga med. Som jag hoppades på var det mer fokus på inverkan med hjälp av sitsen än regelrätt sitsträning :).

Hon kändes lite tröttare idag jämför med i förrgår (inte så konstigt, första gången hon rids på bortaplan förutom treårstestet och uppsutten tid nästan dubbelt så länge som vi brukar rida hemma även om vi såklart hade ganska mycket skrittpauser) när vi inte filmade. Hon har varit stadigare i formen men har också gnisslat ganska mycket tänder vilket tyder på att hon gått och spänt sig litegrann. Förhoppningvis kommer stadigheten utan spänning ganska snart!

Om jag hade suttit så i galoppen hade min tränare skrikit nåt om att "du sitter på en häst inte i en roddbåt" med tillägget "sitt still med överlivet och följ med med handen".
Men det var hen det ...
 
Om jag hade suttit så i galoppen hade min tränare skrikit nåt om att "du sitter på en häst inte i en roddbåt" med tillägget "sitt still med överlivet och följ med med handen".
Men det var hen det ...
Hade jag varit du, hade jag bara varit tyst. Det är inte ok att hoppa på folk på det där sättet, speciellt med tanke på att du ALDRIG, inte vid ett enda tillfälle, har visat dig vara en bättre ryttare. Det finns inte den minsta anledning att vara så onyanserad som du är.
 
@Brille Hur tänker du när du ger den typen av kritik på det sättet? Vilka fördelar har den? Hur tror du att personen som får den kritiken tar in den och hanterar den? Hur bedömmer du att personen är i behov av den typen av kritik på det sättet?

Jag ifrågasätter inte om den är korrekt eller inte utan bara hur den leveras.

Hur tänker du kring inlärning, är det viktigt hur nya saker presenteras eller är det viktigare att det presenteras?
 
Om jag hade suttit så i galoppen hade min tränare skrikit nåt om att "du sitter på en häst inte i en roddbåt" med tillägget "sitt still med överlivet och följ med med handen".
Men det var hen det ...
Det säger ganska mycke om de instruktörer du tränar för, kanske dags att skaffa sig en annan hobby eller yrke. Kan en instruktör inte ge konstruktiv kritik, ska de absolut skola om sig. Detta är inte konstruktiv kritik.
 
Om jag hade suttit så i galoppen hade min tränare skrikit nåt om att "du sitter på en häst inte i en roddbåt" med tillägget "sitt still med överlivet och följ med med handen".
Men det var hen det ...

Eftersom jag inte vet kunskapsnivån på varken dig eller tränaren du pratar om säger det inte mig speciellt mycket. :meh:

Sedan att det fattas bålstabilitet efter att bara ha ridit unghäst (=i stort sett bara lätt sits/lättridning) i ett år är inte så konstigt, tänker att vi får bygga upp styrkan tillsammans :)
 
@Gabby_Ossi vilken trevlig modell på häst och vad trevligt den visas , som grundutbildad och utifrån ålder i linje med din lägesbeskrivning av den som individ osv.

Utöver det ignorerar jag "debatten" som uppstått. Tror inte det handlar om avundsjuka som ngn skrev. Möjligen någon annan form av behov att få uppmärksamhet/någon sorts reaktion , oavsett ämne när inget annat funkar ? Tråkigt oavsett .

Jättefin häst och trevligt klipp som sagt :)
 
Senast ändrad:
Fick du ridit ngt eller longering enbart såhär första dagen?
Nej haft markträning bara nu dagarna innan hon åkte iväg till stall Axelsson för ordentlig igångsättning. Inte riden på 1,5 år och det är ett sanslöst högt tryck i denna samt i behov av att komma ifrån flocken som hon gått med sedan treårstestet. Mycket bättre att göra det på annan ort och under väl ordnade former som hos Axelssons :) På filmen tränar vi på att jogga, det går annars gärna i hög fart (syns lite i galoppen) :D

@fio Nej det var Flora Linnéa (Bellagio - Topaasch)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 899
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp