###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Nytt år, ny ålder (5) O_o och nya saker att praktisera på! =) Allt är så spännande med de "små". Vi har använt 2016 mycket till att lära känna varandra och bygga grund och tillit. I år ska vi ut och praktisera på diverse och utmana oss själva lite grann. Vi började året med att delta i klubbens KM och debutera på tävlingsbanan. Många guldstjärnor för att han hanterade framridningen så otroligt bra som han gjorde. Bara tre små utspel i galoppen som vi snabbt kunde balansera och lägga bakom oss. Väl inne på banan kände jag att han var rätt mentalt trött och knäppte av till och från med all förståelse så planen var mest att så avslappnat som möjligt styra runt. Inte sätta press och pusha på. Målen för dagen var faktiskt - ta sig in på framridningen och lyckas värma upp - ta sig över till tävlingsbanan - ta sig runt prog på godkänd procent. Resultatet blev mvg med vinst på 66,9% i Lb1. Var nog ingen som kunde ta minste på min totala lycka! :bump:Klippte ihop lite från prog. Mer rutin på detta och lite mer tryck/vågad ridning får vi jobba på under året :)

 
Hej! Just nu är jag inne i en period med mitt nytillskott där hon testar mig en del. Funderar på att lägga upp en film här för att få lite respons och konstruktiv kritik. Men med en liten rädsla då jag tycker det känns jobbigt att lägga upp filmer när ridningen inte känns helt 100.

Ska försöka få till någon film på oss såfort underlaget blir lite bättre!
 
Hej! Just nu är jag inne i en period med mitt nytillskott där hon testar mig en del. Funderar på att lägga upp en film här för att få lite respons och konstruktiv kritik. Men med en liten rädsla då jag tycker det känns jobbigt att lägga upp filmer när ridningen inte känns helt 100.

Ska försöka få till någon film på oss såfort underlaget blir lite bättre!
Kanske den här tråden är något för dig då? http://www.bukefalos.com/threads/positiv-feedback-pa-ridfilmer.1221542/ :) Där är ju "negativ" feedback bannlyst.
 
Vi red för Eric Lette i helgen, den här videon är när vi jobbar på samling ner till det som senare ska bli passage/piaff. Bland de första gångerna hon gör det här så det är inte så mycket än, men man kan se kuggarna jobba, hon försöker! Hon är 6 år i år och har växt så det knakar, målet är GP

 
@Piaff

Kul med film när det är "in the making" för någon som bara kan drömma om att bli hälften så duktig.

Men vad gullig du är! Vi har ju faktiskt haft lite problem under hösten här och jag fick så mycket pepp i snackistråden (även för bara nån dag sen när jag bröt ihop för att hon inte byter än) men efter den här helgen känns det så bra. Visst, hon ligger lite efter men ingen tvekar på att hon kommer kunna nå GP om inget hemskt händer, så det känns lite galet och overkligt men så KUL. Det är en underbar häst och det är en häftig känsla att jobba fram det här. Jag har haft henne sen hon var 3 så det är första unghästen jag tar fram helt själv. Jag har haft lyxen att rida riktigt fina hästar och den här är nog en av de bästa.
 
@Piaff sån jättefin häst ! Som påpekat tidigare ! :)

Förstår att du är pepp och på ! Men tycker utifrån filmen att EL verkar ha en bra inställning till hur man matchar henne bäst , och du får ha med dig det hela tiden i huvudet om det skulle bli som du tidigare frågat om att hästen känns trock och inte lika positiv helt plötsligt och mot normalt som du känner henne .

Väldigt viktigt tycker jag !
 
@Piaff sån jättefin häst ! Som påpekat tidigare ! :)

Förstår att du är pepp och på ! Men tycker utifrån filmen att EL verkar ha en bra inställning till hur man matchar henne bäst , och du får ha med dig det hela tiden i huvudet om det skulle bli som du tidigare frågat om att hästen känns trock och inte lika positiv helt plötsligt och mot normalt som du känner henne .

Väldigt viktigt tycker jag !

Ja, jag tror att det här var precis vad vi behövde! Egentligen ganska likt hur vi gjort hittills men ibland behöver man nog bara ett nytt perspektiv. Hon är ju verkligen en arbetsmyra så det har varit jobbigt att vara osams. Nu är vi väldigt sams! Det finns dock en till video när hon backar (nästan) varje gång vi gör halt och hur vi jobbar med det. Svaret är, det gör vi inte. Jag fick sitta stilla och vänta ut henne och berömma när hon gick, fungerade fint. Ska jag ladda upp den också? Blir imorgon isåfall.
 
Min ponnytant fortsätter sin utveckling mot att bli dressyrponny. Har ridit väldigt lite i ridhuset senaste veckorna eftersom vi äntligen fick snö så det går att galoppera och jobba ute istället. Jag har alldeles uppenbart tappat jättemycket "finridning". Har inte ridit på riktigt under några månader nu när Barbie varit sjuk och bara satts igång förskiktigt. Behöver verkligen komma igång och träna så nån får mig att korta dom där jla tyglarna och rida ordentligt.

Ja ja, så här ser det ut nu:
https://www.instagram.com/p/BPlHYjiBimg/?taken-by=mysdressyr

och lite avslutning, är supernöjd med att hon är så avspänd nu och faktiskt suger tag i bettet framåt neråt.
https://www.instagram.com/p/BPlHz7rhc1i/?taken-by=mysdressyr

Så här såg det ut för två månader sen:
https://www.instagram.com/p/BMmMfhkhkFU/?taken-by=mysdressyr
 
Min ponnytant fortsätter sin utveckling mot att bli dressyrponny. Har ridit väldigt lite i ridhuset senaste veckorna eftersom vi äntligen fick snö så det går att galoppera och jobba ute istället. Jag har alldeles uppenbart tappat jättemycket "finridning". Har inte ridit på riktigt under några månader nu när Barbie varit sjuk och bara satts igång förskiktigt. Behöver verkligen komma igång och träna så nån får mig att korta dom där jla tyglarna och rida ordentligt.

Ja ja, så här ser det ut nu:
https://www.instagram.com/p/BPlHYjiBimg/?taken-by=mysdressyr

och lite avslutning, är supernöjd med att hon är så avspänd nu och faktiskt suger tag i bettet framåt neråt.
https://www.instagram.com/p/BPlHz7rhc1i/?taken-by=mysdressyr

Så här såg det ut för två månader sen:
https://www.instagram.com/p/BMmMfhkhkFU/?taken-by=mysdressyr
Det är ju oändligt mycket bättre och hon ser väldigt mycket bättre ut i kroppen också! Tycker du ska ställa ännu högre krav på att hon stannar framför skänkeln nu. Dvs så fort hon släpper kontakten o slår med huvudet, eller ännu hellre innan, så driv på framåt. Likaså i fattningarna, var ännu mer noga med att hon är framför hjälperna i fattningen, kanske ska vända inåt på mindre volt just i fattningen och se till att yttersidan är med lite bättre? När du fått henne att gå för skänkeln lite bättre så kommer alla problem med att hon slår upp huvudet att försvinna.
 
@Novali01 Ja du har helt rätt! När jag såg filmerna blev jag rätt irriterad på mig själv just att jag helt enkelt inte rider ordentligt. När jag ser första filmerna på oss så rider jag bättre och stabilare men hästen är inte riktigt med mig. Nu har jag börjat få med mig hästen, men jag tappar ridning och tappar därmed hästen också sas. Har skärpt till mig och börjat ställa betydligt högre krav senaste passen, samt hängt på mig ett par sporrar vilket hon svarade mycket bra på. Hoppas kunna visa nya framsteg i slutet av denna månaden :).
 
Det här med att värma gör vi inte alltid lika dant. när jag la fram bommarna idag bestämde sig C för att trava lite planlöst längst med fyrkantspåret. Sen när bommarna var "på plats" så vet han vad han ska göra för att få beröm.. Hade inte stegat utan bara slängt ut dem med ögonmått så det var inte optimalt men han brydde sig inte så mkt..
 
Det här med att värma gör vi inte alltid lika dant. när jag la fram bommarna idag bestämde sig C för att trava lite planlöst längst med fyrkantspåret. Sen när bommarna var "på plats" så vet han vad han ska göra för att få beröm.. Hade inte stegat utan bara slängt ut dem med ögonmått så det var inte optimalt men han brydde sig inte så mkt..

Haha vad söt!! :love:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp