Bukefalos 28 år!

Finansiera hästköp

De orkade tyvärr inte överklaga och fick nöja sig med en skitsumma.

Tyvärr är det ju så. Ofta är man dessutom rätt matt efter antingen hästens långa sjukdom eller hastiga frånfälle. I vårt fall var det heller inga stora pengar, varför gör det ännu mindre begripligt varför man vägrar utbetalning av livvärde. Trots att veterinären inte gav något som helst hopp om ens förbättring.

I andra fallet låg hästen död i hagen när vi kom på kvällen, A1-försäkrad länge, länge. Ingen utbetalning av livvärde.
 
Jag har sparat MEN jag tycker inte alls det är fel att ta lån om man vet att man klarar av att betala tillbaka.

Drömhästen kanske är dyrare än man tänkt eller dyker upp innan man sparat klart och då hade jag inte missat chansen att köpa bara för att jag av principskäl inte vill ha lån...
 
Hade du som vi, blivit nekad livvärde på de tre senaste hästarna hade du nog inte använt just detta som argument.

Tja, allt kan alltid gå åt skogen. Men i ert fall spelar det ju heller ingen roll om pengarna är lånade eller ihopsparade till hästen, de går i sjön oavsett om försäkringsbolaget inte betalar ut. Har en försäkrat har en ändå gjort vad en kan för att skydda sina pengar, men allt går inte att styra eller gardera. Är som heller inget argument för dig att moralisera kring hur andra lägger upp sin ekonomi.
 
Men hur läser du egentligen?! Jag har väl inte moraliserat över andras ekonomi? Tvärtom har jag lagt mig vinn om att beskriva MITT perspektiv.

Det känns som den där tån är lite öm för dig, om du tolkar som du gjort ovan.

Och det är inte jättekul att stå med lån på en häst som inte längre lever, så det känns riskabelt att diskreta en försäkring som en garanti för utbetalning.
 
Jag har tagit ofärdiga hästar och tränat upp. Min ena köptes som helt ohanterad för 3000, såldes två år senare för 28 000. Visst hade jag kunnat spara pengarna jag la ut på henne och haft nästan samma summa på sparkontot efter samma tid (hade turen att ha gratis uppstallning delar av tiden, därav inte mer än så), men då hade jag ju gått miste om två roliga år som hästägare också.
Så om man vet vad man håller på med och inte har något emot att börja från grunden kan det vara en idé att köpa en ung/grön häst för att komma undan med en lägre summa.

Nu ägnar jag mig dock åt att spara tills jag har råd att både köpa och äga en häst för tävling. Så länge jag studerar kommer jag inte ha råd med själva ägandet (eftersom jag inte lär klara pressen att både plugga ett program med mycket obligatorisk salstid, jobba och sköta hästen), men då hinner jag spara desto mer, så när jag väl är klar och fått tag i ett jobb lär inte inköpet vara några problem. Eller så hinner jag ändra mig och har en fin buffert till något annat.

Att få ihop 50 000 tar inte så himla lång tid om man är villig att avstå från annat. Jag drog ihop en sexsiffrig buffert på bara några månader förra året (men då var det när semesterersättningen och skatteåterbäringen trillade in, ska tilläggas). Har man bara en tillräcklig inkomst och lever snålt en period så kan man sätta över massor på sparkontot.
Och så är det bra att ha koll på vad den typen av häst man är intresserad av ligger i för prisklass. Vill man bara skogsmullerida och inte har så stora krav så duger ju en travare för några tusen utmärkt, men om man har de stora klasserna i dressyr som mål så får man punga ut med desto mer. På så sätt får man ett sparmål att sträva mot. Och även om man tänkt ta ett lån för att finansiera köpet är det ju inte helt fel att lägga undan pengar tills man hittar den rätta hästen. Sparpengar kan man aldrig få för mycket av ;) .
 
Själva inköpskostnaden tänker jag på nu, säg att en häst kostar 50.000 (rent exempel bara) hur bär folk sig åt för att kunna lägga dem pengarna i ett svep?
Många har väl säkert sparat en längre tid förmodar jag, lån är ju såklart ett alternativ också men hur vanligt är det?

Känns ju som det blir en väldigt dyr historia om man sedan har lån att betala också. Hur har ni gjort?

Spara är lösenordet....
Jag köpte mitt släp kontant.. och hade jobbat massa extra under 6 månader så jag kunde lägga undan 7000 varje månad och så dök detta begagnat upp oh jag kunde köpa=)

Samma sak gäller ju häst.. ger man sig fan på att man ska spara så får man ju prioritera bort annat.
Under mitt halvår när jag sparade ll släpet så gjorde jag inget som kostade pengar.
Gick på krogen som vanligt med vänner.. skillnaden var att jag gick in innan 22 då inträdet var gratis=)
Drack vatten som var gratis.
Jag fick ta bort alla träningar med min häst som kostade 1500 månaden bara de var ju 9000 på 6mån=) så när jag drog in allt nöjje och onödigt så var bara de några 1000 lappar per månad bara de i sparandet=)

Just nu sparar jag igen:D denna gång är de till 2 sadlar... 1 dressyr och en westernsadel skall inhandlas så jag kommer behöva mellan 25000-30000 kronor.... så 4 månader sparande blir de för min del.... så lagom till julen kan jag ge mig själv en fin julklapp=)=)

Jag är en som inte vill ta lån mer än till boende=)
 
Min plan är att jag skall spara ihop pengar så att jag kan betala hästen kontant, men antagligen köpa bil+transport på lån eller tvärtom. Detta då jag inte kommer orka spara i så många år som det kommer ta att arbeta ihop alla pengarna. Dock har jag insett att en ny häst ligger många år bort, tyvärr. JAG kommer inte HA råd med två hästar på min lön, även om många andra klarar det.
 
Själva inköpskostnaden tänker jag på nu, säg att en häst kostar 50.000 (rent exempel bara) hur bär folk sig åt för att kunna lägga dem pengarna i ett svep?
Många har väl säkert sparat en längre tid förmodar jag, lån är ju såklart ett alternativ också men hur vanligt är det?

Känns ju som det blir en väldigt dyr historia om man sedan har lån att betala också. Hur har ni gjort?
Jag hade sparat ihop en summa, sen hittade jag den hästen jag ville ha, men hade inte alla pengarna. Då jag har tillsvidareanställning gick jag till banken och fick lån, köpte förvisso både häst, bil och transport i det lånet. :angel:

Det optimala hade varit att sparat ihop en summa och betalat själv, så man själv äger hästen direkt, istället för att t ex banken ska göra det.
 
Jag äger 3st hästar. Den allra första kostade 25' vilket jag betalade med sparpengar. Honom sålde jag och fick 42' för.. Min andra häst kostade 60' , betalade då ca 25' med de pengarna jag fått från försäljningen och resten lånade på banken :)
3e hästen är en avkomma efter den 2a, betäckning ect kostade totalt runt 20' vilket betalades med sparpengar :) Den sista hästen kostade 25' och då lånade jag hela summan :)
 
Jag skulle föredra att spara ihop till en häst, men jag skulle inte behöva någon jättedyr häst. Att ha häst ser jag lite som lyx, istället för att resa eller annat och sånt vill jag gärna spara ihop till.
 
@Lovisaleonora Oavsett du anser att min tå skulle vara öm går det inte att förneka att du är en av de här på Buke som har allra mest ekonomiska pekpinnar för andra. Det är så jag ser det iaf.

Försäkringsbolag kan vara riktigt luriga, och det är vi nog alla i denna världen med hästar medvetna om. Så oavsett en har lånat eller sparat till sin häst finns ALLTID en risk att stå med skägget i brevlådan. Men, det går heller inte att förneka att med ett bra försäkringsskydd garderar du ändå ditt kapital betydligt mer än utan en försäkring. Det torde vi alla vara överens om.
 
@Lovisaleonora Oavsett du anser att min tå skulle vara öm går det inte att förneka att du är en av de här på Buke som har allra mest ekonomiska pekpinnar för andra. Det är så jag ser det iaf.

Försäkringsbolag kan vara riktigt luriga, och det är vi nog alla i denna världen med hästar medvetna om. Så oavsett en har lånat eller sparat till sin häst finns ALLTID en risk att stå med skägget i brevlådan. Men, det går heller inte att förneka att med ett bra försäkringsskydd garderar du ändå ditt kapital betydligt mer än utan en försäkring. Det torde vi alla vara överens om.

Nej alla är inte överens om att man per automatik garderar sitt kapital genom en försäkring. För många kan det vara ett mycket bättre alternativ att vara sitt eget försäkringsbolag och sätta undan pengar.

Som exempel, du betalar 6 tusen om året i försäkringsperemier per häst och har 4 hästar som vardera är värda 60.000. Varje månad betalar du alltså 2000 kr till försäkringsbolaget och varje år 24.000, det innebär att du knappt vart annat år kan köpa en ny häst alternativt kan köpa veterinärvård för 24% kr om året.

Har du fler hästar eller dyrare försäkring så blir det ännu mer om året till dig "egna försäkringsbolag". Och du behöver inte någons godkännande för att använda pengarna utan kan göra det enligt eget tycke. Efter några år har flertalet hästägare med sund hästhållning ett ordentligt sparkapital, har man hästen som slit och rider sönder hästar på löpande band så fungerar det givetvis inte.
 
Nej alla är inte överens om att man per automatik garderar sitt kapital genom en försäkring. För många kan det vara ett mycket bättre alternativ att vara sitt eget försäkringsbolag och sätta undan pengar.

För min del är poängen att det aldrig är upp till dig eller någon annan att avgöra hur någon annan ska förfoga över sin ekonomi, oavsett om det gäller hästköp eller vad det nu kan vara. Du kanske tycker att det är bättre för X att spara ihop till sin häst, men det spelar ju ingen roll alls. X gör som X vill för X är den enda som sitter på all information och är de facto en vuxen människa.
 
@Lobelia Det här hur en väljer att göra med försäkring eller ha ett sparande, så hade jag personligen aldrig vågat ha oförsäkrat om jag inte haft 100' i en hög som jag glatt hade kastat iväg på veterinärkostnader. Har hittills alltid gått plus på mina försäkringar och de ridrelaterade skadorna är utan tvekan de som kostat minst.
 
@Lobelia Det här hur en väljer att göra med försäkring eller ha ett sparande, så hade jag personligen aldrig vågat ha oförsäkrat om jag inte haft 100' i en hög som jag glatt hade kastat iväg på veterinärkostnader. Har hittills alltid gått plus på mina försäkringar och de ridrelaterade skadorna är utan tvekan de som kostat minst.
Om alla hade fått ut mer än de betalt så hade försäkringsbolagen gått i konkurs. Jag har haft exakt 0 kr i ersättningsbara utgifter på min nuvarande häst under de 5 år jag ägt henne.

Nu handlar det inte om dig utan mer om folk som har flera hästar och god hästhållning/ridning.
 
Om alla hade fått ut mer än de betalt så hade försäkringsbolagen gått i konkurs. Jag har haft exakt 0 kr i ersättningsbara utgifter på min nuvarande häst under de 5 år jag ägt henne.

Nu handlar det inte om dig utan mer om folk som har flera hästar och god hästhållning/ridning.

Å andra sidan handlar det just om mig. Jag har flera hästar och god hästhållning/ridning.
 
För min del är poängen att det aldrig är upp till dig eller någon annan att avgöra hur någon annan ska förfoga över sin ekonomi, oavsett om det gäller hästköp eller vad det nu kan vara. Du kanske tycker att det är bättre för X att spara ihop till sin häst, men det spelar ju ingen roll alls. X gör som X vill för X är den enda som sitter på all information och är de facto en vuxen människa.
???????

Hur har du fått för dig att jag försöker bestämma över dina pengar? Jag påpekar bara att alla inte är överens om att man garderar sitt kapital genom en försäkring och varför. Jag har själv en försäkring då jag bara har en häst och ingen att sprida risken med..
 
Å andra sidan handlar det just om mig. Jag har flera hästar och god hästhållning/ridning.
Om du har många hästar och går med vinst på försäkringen så kanske du har ordentlig otur, inte så god hästhållning / ridning som du tror eller håller på med högriskaktiviteter med hästarna. Du gör givetvis som du vill jag påtalade bara att alla inte försäkrar sina hästar och att en del har goda skäl.
 
@Lobelia Mina hästar kostar ca 2.500:-/år/häst i försäkring. Min ena fick en riktigt rejäl luftvägsinfektion som var mycket svårbehandlad och krävde många klinikbesök och ganska omfattande behandlingar (och lång vila) för att bli bra. Bara på den infektionen ligger jag på plus på min försäkring efter fyra år med hästen. Sen har hon haft små ridrelaterade inflammationer som kostat en bråkdel av luftvägsinfektionen. Min andra häst som togs bort ganska nyligen hade förändringar i sina bakknän som opererades, behandlades och rehabades men det gick inte ändå. På den hästen gick försäkringsbolaget stort minus. Bör tilläggas att skadorna heller inte bedömdes som ridrelaterade.

Oavsett hur duktig en är och hur bra hästhållning en har skadar sig hästar, de får infektioner, de får sår osv osv.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 617
Senast: Lingon
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 744
Senast: Amk
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 260
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 368
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Bilsätesskydd
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp