Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Gullan86

Trådstartare
Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval.
Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils aldrig hittat en kortare eller någon som han gillar heller för den delen) han reagerar med att inte vilja höja ryggen/gå emot och slutar trav(vilket är hans enklaste gångart).

sen ska ju jag kunna sitta i den med och jag måste ha 16,5 helst 17 i sitsen.

Därför är det bomlöst som gäller på honom känner jag.
men han accepterar inte stabila bomlösa sadlar heller utan den han älskade mest var en torsion island men den gav inte mig något vidare stöd.

Men genom dessa år jag haft honom har jag följt bomlös sadelns utveckling och inte mycket har det hänt vill jag inte påstå:crazy:.

man har att välja mellan detta:

-Torsion, tee free, börjes/hööks alla stora klumpiga och utan stöd för ryttaren
-free form, gigantiskt uppbyggd fram men till vilken nytta när den helt saknar mankfrihet? verkar väldigt stor och lång den med.
-st dressyr/island väldigt stabila "bomlösa" vilket jag inte ens tycker de ska få kallas då de har järn framtill + formar sig inte om hästen tex har stor svank.
-diverse AR sadlar helt utan benstöd och väldigt tunna bossor undertill:confused:
-kari flex, extremt lång + att ryttaren blit placerad för långt bak, kass mankfrihet
-Top reiter bomlösa, GIGANTISK man sitter som jag vet inte vad stolsits så det heter duga, väldigt smal kanal för hästens ryggrad och som sagt täcker hela hästen man slipper ha täcke på hästen iaf:angel:
-sensation sadlarna, ser ju korta ut och ser ut mer som bomsadlar men verkar endå mjuka MEN till detta hutlösa pris:crazy: och finns bara att köpta från denna hutlösa människa så big no.
osv

har jag missat något?



Ja jag har provat de flesta av dessa sadlar


vart är lite nytänkande när det behövs? hur svårt kan det vara?

Jag hade velat ha en sadel med dessa kriterier:
-mjuk och flexibel men endå stabil och fördelar vikten bra(där har torsion ett försprång)
-bra mankfrihet tycker det är helt okej med sån pommel fram(torsion igen)
-bra kvalite på läder och söm(torsion fördel igen)
-Kort och maximal bogfrihet trots att den är bomlös varför ska den ligga på bogen bara för den är bomlös? och varför ska det vara tre meter skinn framför och bakom ryttaren?(minus för torsion, kari flex osv)
-Bra stöd gärna benstöd men som inte hindrar ryttaren/låser fast och som inte sitter så dumt till så ryttarens ben blir liggande PÅ dem och man blir sittande ännu bredare.
-smal midja(minus för torsion plus för tex kari flex)
-lagom stor i sitsen för ryttaren och ge bra stöd men inte låsa fast hela ryttaren i en viss position.
-gärna flyttbara stigläderfästen så man slipper sitta med benen bak i nacken:crazy: men samtidigt vill man inte sitta i stolsits.
-rymlig i sitsen(torsion island fördel) men med kort längd. typ 35 i sätet och 45cm lång 10cm borde väl räcka framför och bakom ryttaren?

jag gillar kari flex om de hade gjort den smartare så man inte blir satt på bakvalvet och den inte vore 3 meter lång.
när jag testade den på min häst visade han tydligt att han inte gillade en med den längden.


Finns den ens? eller ska jag vänta på att den tillverkas?

HJÄLP!!!
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Har du kollat på nya "Karlslund kontakt". Den är jag lite nyfiken på, som i övrigt tycker som du gällande sadlarna :-) (kom på att jag glömt skicka bild till dig)
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

-sensation sadlarna, ser ju korta ut och ser ut mer som bomsadlar men verkar endå mjuka MEN till detta hutlösa pris och finns bara att köpta från denna hutlösa människa så big no.

Är det priset eller ÅF du har problem med?

Sensationsadlarna är ju inte dyrare än ST. Man får vad man betalar för helt enkelt. Jag har en och den funkar bra på min överbyggda welsh cob, har strl 18" i sitsen. bakvalvet är placerat lite längte bak på sadeln så anläggningsytan är inte i strl 18 riktigt, dessutom har jag specialbeställt med kortare kåpor.

Provat ST espaniola i veckan (ägde en till min förra häst), ponnyn gick som en kratta. Jag tolkade det som att järnet + att stigläderfästena är fästa långt fram och endast uppe på "bommen" gjorde att sadeln grävde sig ner bakom manken. På Sensationsadlarna är stiglädren även fästa i ett v-format band i nederkant på kåpan vilket fördelar vikten lite. Själv satt jag bekvämt men slog musen i frambommeln vid lättridning. Min sensationsadel är minst lika smal att sitta i (jämfört med Espaniola S1 SKL, provade också en S2 PRO och den var rejät bred), dessutom kan man padda upp sitsen om man vill sitta ännu smalare. Vad gäller att vara bekväm för rumpan så slår den alla andra sadlar jag haft.

Sadlar jag ägt:
Med bom: Passier Optimum Dressyr, Amerigo Vega flatback dressyr, Albion SLK Platinum dressyr, Crown CC dressyr, Kiefer Wien dressyr, Passier PSL hopp special, Wintec pro hopp,

Bomlös/semibomlös: Torsion Light, Espaniola, Barefoot Lexington (end provsutten), Sensation Ride G3/G4 sits.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Sensations ser ut som en billig budgetsadel, materialet känns ännu värre. StarTrekk känns i alla fall som det priset man betalar för.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Sensations ser ut som en billig budgetsadel, materialet känns ännu värre. StarTrekk känns i alla fall som det priset man betalar för.

Hjortskinn är ju annars rätt mjukt....

Var hos en ÅF för ST/Deuber nu i veckan och lädderkvalitén var inte så kul på nån av sadlarna. Jag blev förvånad eftersom mn gamla Espaniola var ganska mjuk i lädret och inte såg ut att vara lackad. Privat provade jag dock en Espaniola SKL och den var bättre i lädret.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Sportssaddle :heart i och för sig ganska långa men extremt flexibla och underbara att sitta i. Beroende på hästens form går det även att sitta upp utan pall. Funkar på min gamling, kompisens alla och även ett flertal andra araber jag sett. Nackdelen är att den är dyr och det finns ingen åf i Sverige. Prisvärd dock.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Va är det för fel på Londonen du haft på han i så många år, den nämner du inte ens?

De som är kortare än en Barfoot str 0 och 1 är sensation där har du både kortheten bredden och stöden för både häst och ryttare. Startrekks paneler går att få ända ner till 40cm idag å detta passar utmärkt till ex en Espaniola eller dressyrvariant med löstagbara paneler i str S1 så att ryttaren får bra plats. Den nya St dressyren S0 är endast 44cm i full längd.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

KL
Är det någon som vet om det finns något vettigt bland alla billiga bomlösa på ebay eller är det mest skit`?
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Kolla priset på en sensation i ursprungslandet så ser du varför man tycker att hennes priser är hutlösa.... Tror det var ca 5000 i skillnad sist jag kollade.

Edit, nu var det bara 3000 kr skillnad på den billigaste. Men ändock så tycker jag att det är rejält saftigt. Edit igen :P När jag kollade modellen så var det 5000 :P

G3 Hybrid direkt från tillverkaren: 9 839 sek, från softsaddles: 14 950, vilket gör att det faktiskt skiljer mer än 5000 kr -.-
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Bomlös/semibomlös: Torsion Light, Espaniola, Barefoot Lexington (end provsutten), Sensation Ride G3/G4 sits.

Vad tyckte du om dessa sadlar?
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Sensations ser ut som en billig budgetsadel, materialet känns ännu värre. StarTrekk känns i alla fall som det priset man betalar för.

Det är exakt det jag är rädd för att "det låter så himla bra och värt pengarna" från ÅF men henne kan man ju inte lita på.

Jag tycker med den inte ser ut att vara värd det priset.
6-8 tusen ja visst.

Någon som haft bra kvalite på lädret tycker iaf jag varit Torsion i kalvskinn:love: som baby hud men endå slitstarkt.
Och då ligger de iaf rimligt i pris.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Va är det för fel på Londonen du haft på han i så många år, den nämner du inte ens?

De som är kortare än en Barfoot str 0 och 1 är sensation där har du både kortheten bredden och stöden för både häst och ryttare. Startrekks paneler går att få ända ner till 40cm idag å detta passar utmärkt till ex en Espaniola eller dressyrvariant med löstagbara paneler i str S1 så att ryttaren får bra plats. Den nya St dressyren S0 är endast 44cm i full längd.

Nej nämner inte mina två egna sadlar.
Min London är såld efter 5år tillsammans för att jag tycker sitsen blev för liten för mig sen jag fick barn:cry: för annars gillade jag den sadeln bästa jag hittils hittat.

har köpt en torsion Island nu istället(igen hade en sån för 5år sen) ska se hur jag känner med den nu den har inte kommit än.
Hästen älskade den ju iaf men den är ju rätt stor på hästen.

St dressyren? nya? är det den som ser ut som en vanlig sadel?
Min häst klarar inte ens stabilare bomlösa sadlar då måste de vara så korta som en bomsadel hade varit dvs max 35cm anläggningsyta och en så kort bomlös/bomsadel har jag hittils inte hittat som en normal vuxen får plats i:crazy:
kanske skulle de där espaniola funka men den är ju med rätt stabil och 40cm är "långt" på min lillla krake om det är det minsta stabilt.

torsion island är ju 50cm lång men jag sitter på ungefär 30cm utav det och han älskar den så något är väl bra med den antar jag.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Kolla priset på en sensation i ursprungslandet så ser du varför man tycker att hennes priser är hutlösa.... Tror det var ca 5000 i skillnad sist jag kollade.

Edit, nu var det bara 3000 kr skillnad på den billigaste. Men ändock så tycker jag att det är rejält saftigt. Edit igen :P När jag kollade modellen så var det 5000 :P

G3 Hybrid direkt från tillverkaren: 9 839 sek, från softsaddles: 14 950, vilket gör att det faktiskt skiljer mer än 5000 kr -.-

Mmm det är inte riktigt klokt och man vill ju knappast betala 5000kr för för hennes "service" precis speciellt inte när man inte ens vet om man får tillbaka pengarna om den skulle vara snesydd:devil::crazy:

från vilket land kommer de ífrån?

ca 9000kr låter ju som det jag skrev ovan ungefär, dvs mer rimligt pris för den sadeln.
visst sen ska frakt på osv men det rår ju inte tillverkar för att vi råkar bo i ett annat land:angel:
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Jag tror sadeln tillverkas i USA eller Kanada. Problemet som du kan råka ut för om du importerar den själv är att du får betala skatt och tull på den... Och då blir det tyvärr inte så mkt billigare. Känner du däremot nån i "landet därborta" ;) Så kan ju de slå in paketet och säga att det är en present, för gåvoskatt har vi inte.

Skulle det sen vara nåt fel på sadeln så är det givetvis svårare att jobba med någon all over there, än någon i sverige...
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Visst låter man blända sig av priserna på utländska hemsidor men om man gör en snabbkoll vad det egentligen kostar så kommer man fram till:
Sadel på den utländska hemsidan = SEK 9839
Frakt = 1020
2% tull = 217
25% moms = 2769
------------------
Summa kostnad = 13845
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Mmm det är inte riktigt klokt och man vill ju knappast betala 5000kr för för hennes "service" precis speciellt inte när man inte ens vet om man får tillbaka pengarna om den skulle vara snesydd:devil::crazy:

från vilket land kommer de ífrån?

ca 9000kr låter ju som det jag skrev ovan ungefär, dvs mer rimligt pris för den sadeln.
visst sen ska frakt på osv men det rår ju inte tillverkar för att vi råkar bo i ett annat land:angel:

Man kan inte räkna rakt av från dollarn till kronor.
Vi måste betala moms och tull på varorna från Canada.
Titta hellre på priserna från England som är EU land. Då plötsligt är det inte så billigt längre.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Ja visst men då kan man ju låta bli att behandla det så pass att det känns som plast.
 
Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?

Visst låter man blända sig av priserna på utländska hemsidor men om man gör en snabbkoll vad det egentligen kostar så kommer man fram till:
Sadel på den utländska hemsidan = SEK 9839
Frakt = 1020
2% tull = 217
25% moms = 2769
------------------
Summa kostnad = 13845

Tack för det klargörandet. Inte alla som ser hela bilden tydligen...

Dessutom är det inte att förakta att man får svar på direkten så fort man mailar ÅF och att man kan komma dit och prova olika modeller och diskutera alternativ.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej alla bukefalister. Jag är urkass på att veta hur de olika sadlarna är i modell osv, och det känns hopplöst att leta runt.. Får ju...
Svar
7
· Visningar
2 551
Senast: Picazzo
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 484
Senast: videnlis
·
E
Islandshäst Hej! För mindre än 8 mån var jag iväg och fick en bomsadel utprovad till min häst. Nu är han helt vit i pälsen där sadeln legat an...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 396
Senast: ellipelli
·
  • Låst
Utrustning Jag har funderat ett tag nu om att prova bomlösa sadlar. Men eftersom det är en djungel av dessa så skulle jag vilja ha lite råd:bow...
Svar
1
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp