Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det är just av DEN anledningen jag INTE vill att dessa RIDtjejer ska komma nära mina hästar....

Vill du inte lära dej FÖRST om hur man tar hand om en häst utan bara vill rida får du ta och söka dej till den sortens ridskola....

Däremot om det dyker upp en ÄKTA HÄSTtjej, oavsett ålder, som vill LÄRA sej hur man sköter en häst FÖRE man rider är jag mer än villig att lära ut ALLT vad jag kan.
För att sen fortsätta lära HÄSTtjejen ridningens mysterier.

Jag menar man skaffar sej väl inte en Ferrari eller en Porsche och börjar köra FÖRE man lärt sej det mest elementära inom bilkörande ? ? ?

Men det är precis DET dagens RIDtjejer tror att man kan göra med hästar.

Inte undra på att dagens hästar måste behandlas med kiropraktor, EQ m.m. då deras ägare inte har den blekaste aning om hur man ska förebygga skador då dom aldrig fått lära sej det.

Och det är absolut inte "tråkigt" att mocka m.m.
Fråga bara min icke hästfrälsta sambo...
Han säger att det finns inget bättre för själen än att mocka i lugn och ro för att sen gå upp på rännet och packa hö.
Han gör hellre det än följer med på en ridtur i skogen.....

Men så är han också "upplärd" av en ÄKTA HÄSTtjej........

Ni anar inte hur många av dom som kommit för att vara MEDryttare till mina hästar som nästan chockerat undrat om jag skojat när jag talat om att ifall dom ska rida MÅSTE dom mocka och lägga fram maten och sopa innan dom åker hem efter dom ridit....
Och då pratar vi om VUXNA människor mellan 20 och +45 år som ofta har ridit på ridskola och ibland t.o.m. gått på något lantbruksgymnasium och utbildat sej inom häst....

Dock har jag haft några vuxna NYBÖRJARE som tyckt det var självklart att man först lär sej att mocka och borsta innan dom fick rida ut en liten tur som sen utökades i takt med att dom lärde sej mer och mer...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Måste man älska att mocka och packa hö? Jag tycker det är småtrist men det tillhör kittet. Och det är mysigt att se och höra hästarna nöjt stå och mumsa.

Och du om nu vuxna människor på 45+ inte inser att de måste mocka så har det nog aldrig funnits riktiga hästtjejer? Det är ju gårdagens ungar.

Nej lata människor finns i alla åldrar liksom riktiga hästtjejer.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

knapplån

Intressant diskussion, men det känns som om det diskuteras olika saker. Jag var en äkta hästtjej som jag tror att trådskaparen definierade det. Det jag menar med en äkta hästtjej av det gamla gardet är en som gjorde saker för att det var roligt. Det var ju aldrig tal om att man var tvungen att mocka, men på helgerna steg man upp i ottan för att få lov att mocka sin sköthästs box innan personalen hade hunnit göra det. Det var milslånga köer på skötarlistorna. Att sopa gången var jätteroligt. Att smörja var supermysigt. Mitt på dagen smög man upp på höskullen för att äta sin lunch. På vardagskvällarna fick ridläre/personal säga åt en att gå hem. Det handlar inte om att man blev utnyttjad när man var en sådan hästtjej, man älskade det och belöningen var jobbet i sig. Det var inte tal om att göra ett jobb som inte blev gjort om inte jag gjorde det.

Sen läser jag i tråden att tydligen vissa klubbar tydligen satte i system att nyttja/utnyttja ungarnas goda vilja som ersättning för personal, det tycker jag är helt åt helsike. Men problem med att få folk till ideellt arbete inom klubbarna är svårt i dag, på "min" tid stod man i kö för att få hjälpa till vid tävlingar även om man aldrig tävlade själv. Bara för att det var så himla roligt.

De flesta hästungdomar i dag tycker inte att det är lika roligt, då ska de såklart inte göra det, de är lika mycket hästtjejer som vi var, men på ett annat sätt. Absolut inget fel med det, utbudet har blivit större och ungdomar och även vuxna har blivit bekvämare.

Men den "gamla" hästtjejen är i dag i minoritet det kan man väl ändå vara överens om. Sen kan man ju tycka det är bra eller dåligt, det är upp till var och en.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Igen den som ger den får dvs hjälper man till med grundjobbet så får man göra annat ser inte nått som helst konstigt i detta. Klart att dom får borsta och vara med vid inridning/inkörning men då måste man hjälpa till och eftersom jag har eget stall så är det skotta hela stallet som är för mig...kräver inte att någon ska komma ut och göra de åt mig för att själv kunna rida skulle jag aldrig drömma om.

Men som sagt mocka nån/någon box packa några höpåsar borsta av någon/några hästar dvs kvalitetstid med hästar det ska inte vara haffs å slaffs utan det skall göras ordenligt.

men som du säger kommer inte hitta någon för dom finns inte mer utan är slöa slappa å likgilitga för vilket jobb det är att ha hästar.




Nej, jag har inte valt att misstolka någonting, du kanske har uttryckt dig lite oklart?

Jag har hela tiden sagt att jag visst tycker att barnen ska göra det tråkiga med, men inte till överdrift.

Precis, du mockar till DINA hästar, som du har valt att skaffa. Lite skillnad tycker du inte? Det som vissa beskrivit här, att man mockade hela stallet, och sedan kanske man fick lov att borsta en häst, håller du inte med om att det är vansinnigt?

Jag tycker inte att du ska gå ut och mocka ett helt stall för att sedan någon annan ska rida på din häst, men om någon ska rida på din häst, är det då inte lika orimligt att anse att den personen ska mocka till alla dina andra hästar?

Jag förstår ärligt talat inte? Du har samlat på dig fem hästar, varav en är ridbar, och du vill hitta en "äkta hästtjej" som kan komma ut och mocka till dem? Får hon åtminstone borsta på dem också? Hon ska dessutom vara över 18. Jag tror faktiskt inte du lär hitta någon. Vad har du att erbjuda i gengäld? Kommer hon få vara med och lära sig? Kommer hon få vara med när de körs in/rids in? Om inte är det ju verkligen en win/lose situation.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

:D huvet mitt på spiken!!

Det är ju iof jättestor skillnad på en 13-årig hästtjej från början av 80-talet och en 13 årig hästtjej idag som hållt på med hästar lika länge. Den 13 åriga hästtjejen från idag hade förmodligen haft med sin morsa hela dagen som hade gjort det jobbiga eller så hade hon bara stått helt frågande till det flesta uppgifter :p

Jag hade aldrig kunnat ha en 13 årig hästtjej från idag i mitt stall men det hade nog inte varit några större problem med samma tjej om hon kommit från början av 80-talet.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Bugar bockar och applåderar vilt!

Så rätt så!!!


:laugh:

Det är just av DEN anledningen jag INTE vill att dessa RIDtjejer ska komma nära mina hästar....

Vill du inte lära dej FÖRST om hur man tar hand om en häst utan bara vill rida får du ta och söka dej till den sortens ridskola....

Däremot om det dyker upp en ÄKTA HÄSTtjej, oavsett ålder, som vill LÄRA sej hur man sköter en häst FÖRE man rider är jag mer än villig att lära ut ALLT vad jag kan.
För att sen fortsätta lära HÄSTtjejen ridningens mysterier.

Jag menar man skaffar sej väl inte en Ferrari eller en Porsche och börjar köra FÖRE man lärt sej det mest elementära inom bilkörande ? ? ?

Men det är precis DET dagens RIDtjejer tror att man kan göra med hästar.

Inte undra på att dagens hästar måste behandlas med kiropraktor, EQ m.m. då deras ägare inte har den blekaste aning om hur man ska förebygga skador då dom aldrig fått lära sej det.

Och det är absolut inte "tråkigt" att mocka m.m.
Fråga bara min icke hästfrälsta sambo...
Han säger att det finns inget bättre för själen än att mocka i lugn och ro för att sen gå upp på rännet och packa hö.
Han gör hellre det än följer med på en ridtur i skogen.....

Men så är han också "upplärd" av en ÄKTA HÄSTtjej........

Ni anar inte hur många av dom som kommit för att vara MEDryttare till mina hästar som nästan chockerat undrat om jag skojat när jag talat om att ifall dom ska rida MÅSTE dom mocka och lägga fram maten och sopa innan dom åker hem efter dom ridit....
Och då pratar vi om VUXNA människor mellan 20 och +45 år som ofta har ridit på ridskola och ibland t.o.m. gått på något lantbruksgymnasium och utbildat sej inom häst....

Dock har jag haft några vuxna NYBÖRJARE som tyckt det var självklart att man först lär sej att mocka och borsta innan dom fick rida ut en liten tur som sen utökades i takt med att dom lärde sej mer och mer...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Igen den som ger den får dvs hjälper man till med grundjobbet så får man göra annat ser inte nått som helst konstigt i detta. Klart att dom får borsta och vara med vid inridning/inkörning men då måste man hjälpa till och eftersom jag har eget stall så är det skotta hela stallet som är för mig...kräver inte att någon ska komma ut och göra de åt mig för att själv kunna rida skulle jag aldrig drömma om.

Men som sagt mocka nån/någon box packa några höpåsar borsta av någon/några hästar dvs kvalitetstid med hästar det ska inte vara haffs å slaffs utan det skall göras ordenligt.

men som du säger kommer inte hitta någon för dom finns inte mer utan är slöa slappa å likgilitga för vilket jobb det är att ha hästar.

Fast ärligt talat. Med tanke på vilket utbud av hästar som finns, varför skulle då någon över 18 vilja komma till ditt stall och mocka nån box och packa några höpåsar och borsta på dina hästar? Här i malmö kan barnen göra det på 4H-gården, och då får de dessutom göra massa andra roliga saker med!

Så bara för att det inte finns någon som vill ta hjälpa dig med ovanstående så är folk slappa och likgiltiga för vilket jobb det är att ha hästar? Det är nog snarare du som är det, har du samlat på dig fem hästar får du väl ta hand om dem själv.

Själv har jag en medryttare som rider min ponny tre dagar i veckan, och det enda hon behöver göra är att ta hand om honom före och efter, mockar och gör iordning mat gör jag själv, för jag tycker det är trevligt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Igen den som ger den får dvs hjälper man till med grundjobbet så får man göra annat ser inte nått som helst konstigt i detta. Klart att dom får borsta och vara med vid inridning/inkörning men då måste man hjälpa till och eftersom jag har eget stall så är det skotta hela stallet som är för mig...kräver inte att någon ska komma ut och göra de åt mig för att själv kunna rida skulle jag aldrig drömma om.

Men som sagt mocka nån/någon box packa några höpåsar borsta av någon/några hästar dvs kvalitetstid med hästar det ska inte vara haffs å slaffs utan det skall göras ordenligt.

men som du säger kommer inte hitta någon för dom finns inte mer utan är slöa slappa å likgilitga för vilket jobb det är att ha hästar.

Du låter verkligen extremt bitter. Problemet är kanske att som medryttare idag så kan man få allt det där (mocka, kvalitetstid med hästen, rykta noggrant) OCH en trevlig häst att rida. Får jag som medryttare välja mellan att lägga all den där tiden på en ridbar eller en oridbar häst, så väljer jag ju hellre den ridbara. Det ena utesluter ju inte det andra - det går utmärkt att sköta en fin ridhäst också, dina unghästar är ju inte det enda som står till buds om man vill rykta en häst.

Det handlar inte om att man är lat, det handlar om att valet finns mellan att rykta en bra ridhäst, och att rykta en unghäst. Och då väljer jag hellre att lägga den tiden på en medryttarhäst som dessutom kan ge mig något ridmässigt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Fast det var väl du som skaffade hästarna antar jag?

Då är det väl inte så konstigt om det är ditt jobb att mocka åt dem också. Inget att vara bitter över. Du får ju antagligen glädjen att utbilda dem. Till skillnad från den som skulle hjälpa dig där egna initiativ inte verkar så uppskattade.

kn: "skolan kom ivägen" ja, ungdomar bestämmer inte över sin egen tid som vuxna gör. De är omgivna av vuxna som plötsligt kan ändra sig, ändra sina och deras planer. Skolan är viktig! ingenting att strunta i. Varför låter kravet på en "äkta" hästtjej som någon som måste strunta i läxor och inordna sig i popularitetshierarkin. Skryta om sin sköthäst... ha vassa armbågar. Populärast hos ridläraren får fodra. Pojkvänner och discon är ingenting för dem. Man måste välja, häst eller fest, populär i skolan eller i stallet, inte båda för då är man inte "äkta".

kn: När det gäller att använda småflickor som arbetskraft i ridskolestall så finns det arbetsrättsregler för den som bryr sig. Tex om att barn under 18 inte ska ta ut stora hästar till hagen. Vissa stall vill inte gärna att barnen mockar lite nu och då eftersom det går för mycket strö om man inte är försiktig. Några tycker säkert att hästarna ska få lugn och ro i stallet då och då, man vill inte ha flätor i man och svans när hästen ska ut i hagen. De vill inte ha svansar borstade eftersom de tunnas ut till slut.

Att tävlingsgruppen har stalltjänst, att man kan ha en sköthäst, att sista ridgruppen fodrar, första ridgruppen tar in från hagen, någon grupp täckar och tar ut privathästarna osv är väl självklara saker som många ridskolor gör. Och alla vår ridskolas hinder är målade i fantastiska färger, prickigt i rosa och lila, randigt i mintgrönt o svart, så jag förmodar att stallet är proppat av tjejer som hugger i, men med makt och självförtroende istället för stora bedjande ögon.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Fast ärligt talat. Med tanke på vilket utbud av hästar som finns, varför skulle då någon över 18 vilja komma till ditt stall och mocka nån box och packa några höpåsar och borsta på dina hästar? Här i malmö kan barnen göra det på 4H-gården, och då får de dessutom göra massa andra roliga saker med!

Så bara för att det inte finns någon som vill ta hjälpa dig med ovanstående så är folk slappa och likgiltiga för vilket jobb det är att ha hästar? Det är nog snarare du som är det, har du samlat på dig fem hästar får du väl ta hand om dem själv.

Själv har jag en medryttare som rider min ponny tre dagar i veckan, och det enda hon behöver göra är att ta hand om honom före och efter, mockar och gör iordning mat gör jag själv, för jag tycker det är trevligt.

Jamen där kanske vi har svaret ?

De äkta hästtjejerna hänger såklart på 4H gårdar där de gör de som man gjorde på ridskolan FÖRR, för då fanns inte 4H gårdar. Då va stallet fritidsgården.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

4H gårdar har väl funnits i all evinnerlighet.

(startade 1909 i USA och har funnits i Sverie sedan 70-talet. Besökte ngn när jag var liten på den tiden då stalltjejerna var "äkta")
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

4H- gården i Malmö fanns även när jag var liten. Men det är ju inte lika kul som ridskolan:)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

4H- gården i Malmö fanns även när jag var liten. Men det är ju inte lika kul som ridskolan:)

Joo! 4H-gården tyckte jag var superkul när jag var liten! Man fick gosa med djuren, lära sig saker om dem, pyssla, åka på utflykter, ja allt möjligt! Dessutom fick man rida och åka häst och vagn! Jag tror 4H-gården i Malmö har funnits sedan 70-talet.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!

Fast jag klarade av både skola, hästarna, kompisarna, annan träning och killar. Jag fick lära mig fokusera och prioritera. Jag ser mig ändå som en "äkta" hästtjej, och gjorde även då.

Vi var flera som inte bara bodde i stallet, men var definitivt det jag definierar som "äkta hästtjejer".

Och nu har jag full förståelse för de ungdomar som tycker att skolan är viktigare, självklart är den det, men det saknas ändå den där "vill-göra,vill-lära" glöden i många av dagens hästtjejer.

/Lavinia

kn: "skolan kom ivägen" ja, ungdomar bestämmer inte över sin egen tid som vuxna gör. De är omgivna av vuxna som plötsligt kan ändra sig, ändra sina och deras planer. Skolan är viktig! ingenting att strunta i. Varför låter kravet på en "äkta" hästtjej som någon som måste strunta i läxor och inordna sig i popularitetshierarkin. Skryta om sin sköthäst... ha vassa armbågar. Populärast hos ridläraren får fodra. Pojkvänner och discon är ingenting för dem. Man måste välja, häst eller fest, populär i skolan eller i stallet, inte båda för då är man inte "äkta".
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Eaxkt ! ! !

Vet att många ridskoleelever anser att man ska komma bara några minuter innan lektionen börjar för då får man en häst som redan är iordninggjord.....
Och sen slänga sej i morsan/farsans bil direkt efter lektionen, oftast så fort att dom inte ens kan ta in hästen dom ridit i stallet utan lämnar stackaren i ridhuset...

Sen tror dom att man kan göra så när man är medryttare också.... :mad:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Här är en till "äkta" häst tjej :laugh: Jag är i stallet ungefär 3-4 dagar i veckan, så ofta som skolan tilllåter mig att vara. Tycker det är underbart att bara mysa, pyssla, mocka och fixa och dåna lite. Har nog bara ridit 3 gånger sedan november :angel:

Håller verkligen med! Varför ska alla ha så brottom hela tiden? dom skyndar sig till stallet för att träna och sedan så skyndar de sig hem! Varför kan dom inte bara njuta utav att vara ute i stallet och mysa med hästarna?

Ju mer markarbete man gör med hästen ju mer lär man sig känna den och ju säkrare blir man på ryggen så det är väl ganska logiskt att vilja arbeta från marken? :idea:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Du skulle få vara hästtjej hos mej ifall du bodde i närheten :D
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jo, helt normala tjejer med hästintresse har vi massor av i vårt stall. Som jag skrev. Det verkar väl bra att du var det också, superbra faktiskt!

Vad jag hoppas vi inte har är nedtryckta småflickor som sopar gångarna hela eftermiddagarna medan de längtar efter att få sig tilldelat ett hästtäcke från någon privatryttare att borsta i en timma. (Jag tycker man borstar sitt eget täcke!) Som belöning får de kanske klappa privathästen en gång i veckan. Det låter lite som idealet i diskussionen ovan.

Ju ynkligare, tacksammare och lydigare desto bättre.

Spökkvällar och äventyr som de gör här verkar mycket roligare och hälsosammare.

För att inte tala om att jag absolut! hoppas vi inte har de där skötarna som bevakar sina ponnies som furier och jagar bort yngre barn som ska rida lektion med hovkratsen, som när jag var liten. (Man blev ju illamående o gråtfärdig av att behöva gå in och göra i ordning vissa ponnies. Men helt ärligt, några av er var kanske de barnen... vem vet. Hackordningen var så hård att få sköthäst att bara de största och ilsknaste (gentemot småbarn såklart, inte ridlärare) kunde ha det. Bläh för äldre tider i stallet.)

Jag är i alla fall inte äkta hästtjej. När jag var liten var jag för rädd för de "äkta" hästtjejerna (som sedan dumpade hästarna och blev äkta killtjejer). Nu har jag för lite tid och jag gillar dessutom att rida och ta hand om hästen. Men jag pysslar inte, pyntar inte, flätar inte, fnular inte, fixar inte och proppar inte i äpplen. Jag är inte pysslig och tjejig på det sättet. När jag kommer till ett helt nytt stall är jag dessutom fumlig och lite nervös, för alla stall har olika rutiner och alla stall får spunk om man inte följer just deras säkraste rutiner (som var helt fel på det stall där man kom ifrån).
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jo, helt normala tjejer med hästintresse har vi massor av i vårt stall. Som jag skrev. Det verkar väl bra att du var det också, superbra faktiskt!

Vad jag hoppas vi inte har är nedtryckta småflickor som sopar gångarna hela eftermiddagarna medan de längtar efter att få sig tilldelat ett hästtäcke från någon privatryttare att borsta i en timma. Som belöning får de kanske klappa privathästen en gång i veckan. Det låter lite som idealet i diskussionen ovan.

Ju ynkligare, tacksammare och lydigare desto bättre.

Spökkvällar och äventyr som de gör här verkar mycket roligare och hälsosammare.

För att inte tala om att jag absolut! hoppas vi inte har de där skötarna som bevakar sina ponnies som furier och jagar bort yngre barn som ska rida lektion med hovkratsen, som när jag var liten. (Man blev ju illamående o gråtfärdig av att behöva gå in och göra i ordning vissa ponnies. Men helt ärligt, några av er var kanske de barnen... vem vet. Hackordningen var så hård att få sköthäst att bara de största och ilsknaste (gentemot småbarn såklart, inte ridlärare) kunde ha det. Bläh för äldre tider i stallet.)

Jag är i alla fall inte äkta hästtjej. När jag var liten var jag för rädd för de "äkta" hästtjejerna (som sedan dumpade hästarna och blev äkta killtjejer). Nu har jag för lite tid och jag gillar dessutom att rida och ta hand om hästen. Men jag pysslar inte, pyntar inte, flätar inte, fnular inte, fixar inte och proppar inte i äpplen. Jag är inte pysslig och tjejig på det sättet. När jag kommer till ett helt nytt stall är jag dessutom fumlig och lite nervös, för alla stall har olika rutiner och alla stall får spunk om man inte följer just deras säkraste rutiner (som var helt fel på det stall där man kom ifrån).

Fast det är väl ingen som vill att yngre flickor/pojkar ska slita ihjäl sig i stallet utan någon typ av lön för mödan?
Inte heller sagt att man inte kan ha några andra intressen utöver hästarna.

Däremot är det många som reagerar över att "dagens hästtjejer" inte verkar bry sig direkt om hästarna, utan mest bara sin egen ridning och att det är det enda som verkar betyda något.
Jag hittar få yngre tjejer som verkligen är eldsjälar och brinner för hästarna oavsett om de får rida eller ej.
Jag upplever det som att det var fler såna förr.

Vad hade ni för hemska tjejer i stallet :eek:

På ridskolan där jag gick när jag var liten var det tvärt om, skötarna älskade att få lära upp oss småtjejer och skulle någon mot förmodan vara elak mot någon fanns det vuxna i stallet som ingrep på en gång och tydligt berättade hur man beter sig mot både folk och djur i stallet.

Jag tycker inte att det sitter i om man flätar manen eller ej om man är en riktig hästtjej...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 132
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 333
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp