Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Svamlan

Trådstartare
Ja, jag undrar det jag...och med riktiga hästtjejer menar jag personligen sådana som älskar hästar och stallet över allt annat. Som gärna tillbringar hela helgerna där, gärna hjälper till att mocka och sopa och leda - för kanske kanske har man tur och får en extra lektion om man hjälper till. Eller - den som har egen häst...åker dit och bara är med sin häst, gärna går ut och går med den och putsar och smörjer, fixar övernattningar i stallet, anordnar lussetåg på bygden...finns de?

Där vi har hästarna, på en ganska stor ridskola i Sthlm, tycker jag inte de verkar finnas på samma sätt som "förr". Antingen är de där och rider. Borstar hästen, sadlar, rider, åker hem. Och så finns ett mindre gäng som är där...men de hänger mest med varandra och man ser dem sällan stå och borsta en häst eller smörja ett träns. De som har egen häst rider och går hem. Smörjer vid tävling eventuellt. Vet inte hur man städar efter sig på gång och i spolspilta utan lämnar allt överallt....Rider ut 20 min om de inte rider i ridhus/på ridbanan - jag menar- rida ut på riktigt långa turer är ju underbart?! Tillbringar ingen som helst tid i stallet utöver ridningen, och då ska det helst vara träning.

Nä, trist tycker jag. Känns som om de går miste om det allra bästa med hästar. Vi hade clinic för ett tag sedan med Traudi Björling som sa något klokt: Att man lär sig massor om ridning genom att sopa stallgången.
Då tänkte jag på dessa bortskämda ungar som bara är där och rider...

Så - är stalltjejerna utdöda eller är det bara hos oss de saknas?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag själv spenderar ungefär 14 timmar i stallet varje dag. Så hästgalen det kan man nog kalla mig.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

tyvarr ar nog hasttjejerna en utdod ras. just att kunna aka och pyssla med en hast och som betalning fa rida.. men idag har ungdomar ett enormt utbud med allt sa allting har "streamlined" och man gor vad som ar nodvandigt men det ar det. att sopa en stallgang, kan du verkligen se ngn av folken pa din ridskola gora det?? sen kanske de tycker de betalar sa mkt for uppstallning att de inte skall behova sopa..jag saknar dem ocksa.. men som sagt det ar nog en utdod eller i alla fall utdoende ras...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Här finns en till! Som dessutom spenderar BETYDLIGT mycket mer tid i stallet nu trots att jag nyss sålt min egen häst... :D
Har nog till och med kommit fram till att jag hellre är den där som sopar, mockar, pysslar, borstar och hjälper andra än att hålla mig till att ha en egen häst, hehe. Finns en snäll liten pålle att rida ibland är det bara ett plus :)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det finns betydligt fler hästar nu än för 15-30 år sedan så de flesta intresserade kan hitta någon att pyssla med utan att behöva konkurrera med massa andra. Självklart får man andra preferenser då hästarna är mer lättillgängliga, varför sopa stallgången när man kan ha en sköthäst att mysa med?

Utbudet av aktiviteter är också större så barnen blir mer splittrade på gott och ont.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag har faktiskt funderat på det här ganska mycket på sistone. Jag sitter i en småjobbig sits där jag utöver min egen häst tar hand om min systers ponny och en till, då syrran gör lumpen, så jag har försökt hitta någon som kan borsta lite, mocka lite, rida en sväng, men nej nej. När jag var yngre, typ 10-16 år, och inte hade en egen häst, det var ju himmelriket att få borsta en privathäst eller kanske hjälpa till med ett utsläpp. T ex, min mammas jobbarkompis hade en travare i samma stall som min kompis medryttarhäst stod i, och henne fick jag borsta ibland. :love:

När jag annonserat efter medryttare till min gammelman har jag fått svar från ungar som undrar "om han kan dressyr" och "om man får tävla" med den här 27-årige promenadhästen.. Tror att det är som moholmarabs säger, att ungarna har så mycket för sig. Jag fick till slut tag i en vettig tjej till gammelman, men hon rider på ridskola två dagar i veckan och spelar basket resten av dagarna, så det sket sig ändå. :D
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nej jag tror inte heller att de äkta stalltjejerna finns i samma utsträckning som förr. Några finns såklart men de är ett utdöende släkte. Förr var ju nästan alla som var i stallet mer eller mindre fanatiker. Man hade med sig lunchlåda till stallet klocka 7-8 på morgonen och kom inte hem förens hästarna "lagt sig".

Tror det finns många orsaker. En är alla andra lockelser. Förr var man tacksam om man hande råd att bli sponsrad med en hobby från föräldrarna och så mycket mer tid över för bio eller annat blev det inte. Idag vill nog kidsen uppleva mer.

En annan grej är nog reglerna. När jag hade den obligatoriska stalltjänsten på ridskolan för några år sen ( alla lektionsryttare skulle göra vissa timmar) så satte lagar och regler stopp för mycket. Under en viss ålder så fick inte ungarna fodra i hagen när hästarna var där, leda in och ut till hage mm.Det blev i princip bara mockning över till dem.

När jag var 11 år fick jag börja ingå i gruppen som "hade stallet" på helgerna när ridläraren var ledig. Två personer hade ansvar för stallet hela dagen. Stallet var Orsa ponnyklubb och från 06.00 till 20.00 hade man allt ansvar. Fodrin, utsläpp, ponnyridning, mockning, mera fodring, svara i telefon, ta emot bokningar och uteritt. På sommaren hade vi även försäljning av nybakta frallor från en prärievagn som shettisen Musse drog runt campingen. Fick man en stund över sov man på soffan i klubbstugan. Stalltjänst en hel dag belönades med två ridbiljetter. En ridbiljett kunde lösas in mot en ridlektion eller en uteritt på valfri häst. Dessa var guld värda och var hårdvaluta i stallet :D
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Undrar precis samma sak!!!?? Har letat och letar fortfarande efter en tjej eller kille som vill ha en eller flera hästar och pyssla med.. Har haft annons ute och det har varit stendött på alla fronter! Har tom haft en lapp uppe på skolan här i byn i hopp om napp men icke..
Och då har jag ändå ett ridbart sto utbildad msv dressyr, ett årsföl och ett dräktigt sto som ska ha nästa år så beroende på vad man tycker är roligast så finns det möjligheter åt nästan precis alla håll!!! Och alla 3 står hemma på vår egen gård, skolbussen stannar precis utanför och både jag och min sambo har inga som helst problem med att bidra med mellis, hämtningar etc eftersom vi båda själv är uppväxta så på tidiga 80-talet... :angel:
Dessutom finns det en ridbana ca 10 min ridväg bort med möjlighet att rida för tränare så hade det här varit något som jag erbjudits på min ungdomstid hade jag varit överlycklig! Men det är väl bara att inse att tiderna förändras och så även barnen och dess prioriteringar!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Men vad fasen gör ungarna då?! Det är ju synd om dem, som inte får uppleva den fanatiska, fantastiska hästtjejstiden! Vad hade man gjort utan hästarna, stallet, stallkompisarna i mellan- och högstadiet?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Om definitionen av äkta hästtjej är att man slavar i stall landet runt är jag glad att det är ett utdöende släkte.
Nu säger jag inte att just du menar så, men många gånger verkar uppfattningen vara att man inte är 'äkta' om
man inte sliter ihjäl sig i ur och skur hos hästägare och ridskolor.

Jag definerar mig som 'äkta hästtjej' med allt det innebär men min tid är alldeles för dyrbar
för att jag ska feja och gno utan vare sig tacksamhet eller kompensation.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Här har vi en tonåring som är sån! Jag älskar livet i stallet med mina hästar mer och mer för varje dag som går. Hästarna går faktiskt före skolan :o:angel:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag är nog en "äkta hästtjej". Tillbringar oftast hela kvällen i stallet efter jobbet, och många timmar på helgerna när jag är ledig :)

Jag pysslar med båda mina hästar, gör fint åt dom, går ner till hagen och ger godis och pussar lite. Kollar vatten hos alla, kanske mockar åt någon av de andra. Står och hänger och pratar med stallkompisarna. Sopas tillsammans mm mm.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

I det stallet där jag står dräller de av hästtokiga tjejer! :love: De är där hela dagarna, smörjer, pysslar, har kvalitetstid med sina hästar, tar nattritter på sommaren, sover över i stallet osv. Ett himla gott gäng med alla olika ambitionsnivåer, allt från att endast promenera med hästen till tävlingar.
Men jag står på ett litet privatstall, kanske är vanligare där än på stora stall?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag har träffat tre:bump:, en trettonårig tjej som har sina farföräldrar i byn nära mig, så fort hon hälsar på dom kommer hon hit och pysslar med hästarna och rider!

På blocket hittade jag en medryttare som har en syster som åxå gärna ville rida, unga, hjälpsamma och tar tag i allt som hör till stallet, gör saker som de ser behöver göras utan att jag säger till och de rider mer än gärna i vilket väder som helst!

Jag misströstade åxå tills jag träffade dessa tre änglar!

De finns, men det är helt klar mycket sällsynta!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag går på ett ridsportsgymnasium, och här bara kryllar det av hästtjejer! Av nästan 30 tjejer i min klass är det kanske 5-6 som tycker det är jobbigt när vi har stalltjänst och behöver mocka osv. Resten av tjejerna gör det till något roligt :)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Haha, jag räknas nog :D. Tyvärr så har jag ingen häst nu, då min var tvungen att tas bort för ett halvår sen. I de första 4 månaderna kunde jag inte tänka mig att åka till ett stall igen, skulle helt enkelt bli för ledsen. Men nu kryper det i skinnet på mig bara nån nämner en häst. Skulle gladligen mocka i 6 timmar bara för att va omkring hästar ett tag, saknar stall-livet så otroliiiiiigt mycket!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag är helt inne på din linje. Jag var själv en tvättäkta "hästtjej" på 70-talet och älskade det. Men nu när jag ser tillbaka så var jag en obetald arbetskraft som utnyttjades för att jag inte förstod bättre.
Tyvärr lever den bilden kvar hos många att hästar och ridning är "hästtjejnördar". Se bara så oerhört svårt ridsporten har att göra sig gällande som en seriös idrott där utövarna på elitnivå faktiskt har det som yrke och måste bedriva sin verksamhet som ett vinstdrivande företag.

Nu menar inte jag att man ska ha betalt för att sopa stallgången och många sk ryttare idag saknar väldigt grundläggande kunskaper i hästhållning. Men att man ska vara totalt fanatisk för att få kvalificera sig som äkta hästmänniska tycker jag är fel.

Samtidigt måste jag hålla med ts - det var en fantastik tid i mitt liv och jag tycker synd om de som inte får uppleva det. Men som sagt, jag tror vi måste jobba för att tvätta bort bilden av en "äkta hästtjej" för vår egen sports skull.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

tror att du och popkorn är inne på något faktiskt.

jag har också tillbringat otaliga timmar i stallet, sovit, myst, borstat i evigheter... klart det var en underbar tid och alla borde få uppleva den! så länge det inte blir ett måste.

för samtidigt lägger den mentaliteten grunden för dåligt avlönade jobb med dåliga villkor, för "det är så det är". det är mer eller mindre naturligt att tjejerna (för det är ju oftast tjejer) ska skatta sig lyckliga som får hänga i stallet och mocka skit så när det handlar om arbete blir det på samma förutsättningar. slutar en person är det inte så svårt att hitta en ny ung tjej som "borde uppskatta" att få tillbringa sina dagar med hästar. men om det nu är så att den generationens hästtjejer håller på att försvinna kanske också hästyrket som sådant kommer förändras?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

jag har ett litet stall, kallstall dessvarre men i alla fall, har gamla hastar unga hastar och ridmojligheter.. satte ut annons "stallhjalp onskas nagra dagar per vecka mot ersattning". Inte EN person har ringt.. och ersattning ar forstas att de far rida (mulle ridning) och ocksa fa betalt.. inte mkt men de far samtidigt en utmarkt utbildning i "stable management", allt fran foderstater till ja allt som beror hasten..
men tyvarr tycker manga att de inte behover veta mer an rida.. hur man ser till att hasten ar frisk ar inte sa nodvandigt. inte min idea om saker men i alla fall.
jag fortsatter att leta, kanske jag kan finna ngn underbar stalltjej..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 640
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp