Finns försäkringen som täcker alla undersökningar?

Kl
Jag undrar lite om min häst också. Va ju hos veterinären med den och röntgade och hittade kissing spines. Kan man få ut någon försäkring på det? Vi har helförsäkrat hästen.

Dom sa inget om det på kliniken. Men hur gör man då? Mamma ringde till försäkringsbolaget och pratade. Men dom svarade precis som att det var självklart att veterinären skickar det till försäkringsbolaget.. Men det kanske inte gäller för min då?
På det flesta kliniker kan man direktreglera. Brukar kosta runt 100-150kr och täcks inte av försäkringen men det brukar vara värt dom pengarna för att dels slippa ligga ute med pengar dels kludda med att skicka kvitton och liknande.

Det fungerar så att veterinären mailar/faxar fakturan till ditt försäkringsbolag innan du åker hem. Försäkringsbolaget räknar ut vad dom står för och vad du skall betala. Det belopp du skall betala betalar du till kliniken.

En mycket smidig tjänst.
 
@Tora jag får faktura från kliniken. Fick hem den idag.. Ingen rolig summa när man inte tjänar så bra.
Men han hade inte satt någon diagnos trots att det konstaterades ks..
 
Jag tror inte alls det behöver vara så svårt att hitta veterinärer som säger emot varandra..
Däremot kanske svårt att hitta vettig veterinär som vågar tidsange en röntgen-förändring då man inte undersökt hästen innan och kan säga bestämt att vid viss tidspunkt fanns inte felet.

???

Ja, det var ju precis det jag skrev. Det är svårt att hitta någon som kan inta en annan åsikt, med hänvisning till det material som föreligger.
 
@Tora jag får faktura från kliniken. Fick hem den idag.. Ingen rolig summa när man inte tjänar så bra.
Men han hade inte satt någon diagnos trots att det konstaterades ks..
Då skickar du bara fakturan till försäkringsbolaget. I formuläret är det viktigt att du skriver att hästen inte fungerar i ridningen och beskriv symptomen. Du måste ha en anledning till undersökningen.

Bu har jag Folksam och utgår från deras formulär. Andra försäkringsbolag kan ha andra blanketter.
 
https://www.dina.se/download/18.4692fdad144948939a4267e/1395997579540/Häst veterinärvård Skadeanmälan 2014.pdf

Såhär ser veterinärvårds pappret ut. Men veterinären har ju inte skrivit någon diagnos. Och det står med på fakturan. Kan man ändå fylla i och skicka in detta?
När jag har gjort en utredning så har veterinären alltid skrivit vad som framkommit även om det inte blivit någon behandling just den dagen. Din reagerade väl ju tex på böjprov och man hittade ju fynd på röntgenbilderna.

Det är ju inte alltid man kan ställa en diagnos eller hitta felet just den dagen.

Skulle jag vara du så skulle jag ringa ditt fb och prata med dom och förklara problemet.
 
Det vet jag redan, men det känns ju säkrare ju fler veterinärer som har samma åsikt. Har ju landat i detta med att jag har gjort ett skitmisstag och jag vet att försäkringen inte täcker några "följdskador" från spatten, från september i år täcker den inte heller några skador alls i bakbenen och den täcker inte avlivning pga spatten. Jag vet det, och det känns pissigt men som sagt, en lektion från livets hårda skola.

På plussidan vet jag ju att hästen kan komma att fungera som ridhäst igen när spatten blivit vilande, eftersom jag vet en häst som tävlar 140+ med spattförändringar på båda benen. Då han fick diagnosen och jag fick räkningen kändes det som en dödsdom men idag gör det inte längre det. Jag är mest bara nyfiken på hur länge veterinärer bedömmer att han haft förändringarna, om de kan vara hela anledningen till att han är svår att rida och "alltid" varit eller om de uppkommit de senaste åren/månaderna. Är nyfiken på hästens historia och har utgått ifrån att inte få någon ersättning från mitt bolag :)

Skapade tråden för att ta reda på om jag kan skydda mig mot liknande historier med kommande hästar, för det här var ju inte kul alls.

Fråga om sammanväxningar finns på de drabbade glidlederna, om det finns så är åkomman långt över året gammal. Det är så man kan avgöra om spatt är av äldre natur, eller om hästen nyligen är drabbad. Är det nytt så finns inga tecken på sammanväxningar, utan glidleden är ansatt pga inflammation vilket brukar visa sig som lite luddigt kring glidlederna. Inflammationen bryter ner brosket i glidlederna, och det är det som visar sig som luddigt på plåtarna.
 
Fråga om sammanväxningar finns på de drabbade glidlederna, om det finns så är åkomman långt över året gammal. Det är så man kan avgöra om spatt är av äldre natur, eller om hästen nyligen är drabbad. Är det nytt så finns inga tecken på sammanväxningar, utan glidleden är ansatt pga inflammation vilket brukar visa sig som lite luddigt kring glidlederna. Inflammationen bryter ner brosket i glidlederna, och det är det som visar sig som luddigt på plåtarna.
Jag har sett plåten själv, det är "taggigt" och luddigt i nedersta glidleden. Fortfarande "svart" mellan det tagg/luddiga på vardera sidan om leden. Övriga glidleder opåverkade enligt röntgen.

"Du ser att det är 'oroligt' här, och till slut kommer det här växa ihop helt mellan dehär två benbitarna du ser"
 

Liknande trådar

Hästvård Vad använder ni för försäkring på era hästar? Jag tycker att agria A1 låter tryggast, då den täcker typ allt. Om man till exempel...
2
Svar
24
· Visningar
1 902
Senast: belle
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 695
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet...
2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: *tove*
·
Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp