Bukefalos 28 år!

Vad har ni för försäkring?

belle

Trådstartare
Vad använder ni för försäkring på era hästar?
Jag tycker att agria A1 låter tryggast, då den täcker typ allt.

Om man till exempel behöver ringa ut distriktsveterinär till stallet, täcker någon försäkring det då?
Och kan försäkringsbolaget gå in och betala direkt (såvida det täcket just den skadan) eller måste man lägga ut? Undrar mest om man behöver ha 50000 undanlagt för att känna sig trygg,,, då vissa bolag gör allt för att slippa betala
 
Jag har Dina Försäkringar till min nuvarande häst. Hel veterinärvårdsförsäkring 100 000:-. Hade Folksam till mina två tidigare hästar och har aldrig upplevt några som helst problem med att få ersättning vid skada med något av dessa bolag.

Hur man betalar beror ju på om veterinären/kliniken har direktbetalning eller inte. Distriktarna fakturerar så där brukar man hinna få ersättningen från fb innan fakturan ska betalas om man är snabb med att skicka in den.
 
Jag har agria aktiv veterinärvård 120 000 med plus tillägg och en självrisk på 5 000 till mina 2 hästar.

Hur det ser ut med direkt reglering beror på försäkring och om veterinären du använder erbjuder det eller inte.
 
Min ena häst har 100 000 i veterinärvård hos If. Min andra har jag enbart en katastrofförsäkring hos Agria (täcker kolik, sårskador och benbrott) och en lite tilläggsförsäkring som täcker kostnader för avlivning.

Oftast behöver man inte ligga ute med så mycket pengar, men en buffert är bra att ha.
 
När ni säger att hästen är försäkrad för 100 000,, vad betalar ni i månaden för det?
Jag kan känna att det räcker med en simpel försäkring i mitt fall, då jag har en skogsmullehäst. Vill hitta en försäkring som täcker till exempel kolik, hälta, sårskador, då det är "vanliga åkommor". Mer än så kanske inte behövs?
 
Min hopphäst är A1 försäkrad hos Agria.
Veterinärvård till 120000. (Veterinärvård samt sjuktransport samt sjukbeslag och mediciner osv)
Samt aktiv liv. (En summa jag får ut om hon avlider, eller avlivas pga skador)

Om din försäkring täcker när du tar ut distriktsveterinär beror ju på vad du har för försäkring. :)

Du kan alltid få en faktura, så ingen kommer att kräva betalning av dig på plats vid en olycka.
I de flesta fall kan du direktreglera till ditt försäkringsbolag, (om du använder dig av erkända veterinärer/kliniker samt ett modernt försäkringsbolag) så att du bara får en faktura på mellanskillnad + självrisk.
En buffert skall man ju alltid ha, 5000kr är en liten summa jag absolut tycker att du skall ha på hästkontot.
 
När ni säger att hästen är försäkrad för 100 000,, vad betalar ni i månaden för det?
Jag kan känna att det räcker med en simpel försäkring i mitt fall, då jag har en skogsmullehäst. Vill hitta en försäkring som täcker till exempel kolik, hälta, sårskador, då det är "vanliga åkommor". Mer än så kanske inte behövs?
Jag betalar för Vetvård för 120 000 ca 3500 inkl någon tilläggsförsäkring för medicin mm på Agria.
Hästarna som jag har i DINA är lite billigare, minns inte exakt.

I ena raden nämner du att du behöver en simpel försäkring för att sedan nämna kolik. En kolik som behöver åka in på jourtid till klinik är inte billigt. Även om de inte behöver operera så rasar 10000-kronorna iväg. Samma sak med en sårskada på fel ställe.

Har du inte så mycket pengar över så skulle jag ändå satsa på den bästa veterinärvårdsförsäkringen för att slippa stå där en dag och välja mellan behandling eller avlivning.
 
Vad använder ni för försäkring på era hästar?
Jag tycker att agria A1 låter tryggast, då den täcker typ allt.

Om man till exempel behöver ringa ut distriktsveterinär till stallet, täcker någon försäkring det då?
Och kan försäkringsbolaget gå in och betala direkt (såvida det täcket just den skadan) eller måste man lägga ut? Undrar mest om man behöver ha 50000 undanlagt för att känna sig trygg,,, då vissa bolag gör allt för att slippa betala

Har en 22 årig ponny som är försäkrad i sveland för 80' tror jag bara. Vi har aldrig nyttjat försäkringen och vid svårare (dyrare) ingrepp tas hästen bort. Så har inte behov av mer. Betalar 2000:- ca per år. Dyrare nu när hon blir äldre.
 
När ni säger att hästen är försäkrad för 100 000,, vad betalar ni i månaden för det?
Jag kan känna att det räcker med en simpel försäkring i mitt fall, då jag har en skogsmullehäst. Vill hitta en försäkring som täcker till exempel kolik, hälta, sårskador, då det är "vanliga åkommor". Mer än så kanske inte behövs?
Min häst är alltså veterinärvårdsförsäkrad för 100 000, jag har inget livvärde på honom. Det skiljer väldigt mycket i pris beroende på ras, ålder osv, men jag betalar 5000/år för den försäkringen.
Katastrofförsäkringen betalar jag typ 50kr/månad för. Men den täcker enbart akuta skador av specifik typ.
 
Vad använder ni för försäkring på era hästar?
Jag tycker att agria A1 låter tryggast, då den täcker typ allt.

Om man till exempel behöver ringa ut distriktsveterinär till stallet, täcker någon försäkring det då?
Och kan försäkringsbolaget gå in och betala direkt (såvida det täcket just den skadan) eller måste man lägga ut? Undrar mest om man behöver ha 50000 undanlagt för att känna sig trygg,,, då vissa bolag gör allt för att slippa betala

Mitt tipps att läsa på de olika bolagens villkor. Det skiljer en del. Jämför också priserna för det skiljer och självrisk som är rörlig eller fast.
Personligen är jag inte nöjd med Agria har haft Agria på några hästar och det gör jag inte om. Bytte till Folksam och de har varit helt toppen bra på katt, häst och hund för oss. Har en lågt livvärde och veterinärvård i högre summa ink buköppning samt rehab på mina hästar.

Här har distriktsveterinären blivit privat och de nya företaget fakturerar inte. Utan vill ha kontant/kort betalning innan de lämnar gårdsplan. Blev lite paff första gången. Nu löste det sig och det var inte någon högre summa den gången. Så man får samla en buffert på ett konto. Eller välja att åka till kliniken i stället om de har tid och öppet. Hästkliniken vi använder direktreglar med försäkringen och sänder en faktura på det som försäkringen inte täcker.
Mvh
Pudlan
 
När ni säger att hästen är försäkrad för 100 000,, vad betalar ni i månaden för det?

Jag har som sagt veterinärvård 100 000 kr men jag har även livförsäkring på 58 000 kr. Betalar 795 kr/mån. Utan livförsäkringen hade det blivit billigare för den kostar en del. Å andra sidan är det ju skönt att kunna få tillbaka lite pengar om man skulle behöva ta bort hästen p g a skada eller olycka.
 
Min hopphäst är A1 försäkrad hos Agria.
Veterinärvård till 120000. (Veterinärvård samt sjuktransport samt sjukbeslag och mediciner osv)
Samt aktiv liv. (En summa jag får ut om hon avlider, eller avlivas pga skador)

Om din försäkring täcker när du tar ut distriktsveterinär beror ju på vad du har för försäkring. :)

Du kan alltid få en faktura, så ingen kommer att kräva betalning av dig på plats vid en olycka.
I de flesta fall kan du direktreglera till ditt försäkringsbolag, (om du använder dig av erkända veterinärer/kliniker samt ett modernt försäkringsbolag) så att du bara får en faktura på mellanskillnad + självrisk.
En buffert skall man ju alltid ha, 5000kr är en liten summa jag absolut tycker att du skall ha på hästkontot.
5000 eller 50.000?
 
Blir ju helt snurrig när man ska läsa alla olika bolags villkor hahha! Men ni har helt rätt, självklart ska man ha en bra försäkring.
Vart har distriktsveterinärerna blivit privata??? s
 
Är det någon här som bor i närheten av göteborg? Vilken hästklinik är bäst att vända sig om något skulle inträffa? Gärna någon som har öppet dygnet runt (om det nu finns) :D
 
Är det någon här som bor i närheten av göteborg? Vilken hästklinik är bäst att vända sig om något skulle inträffa? Gärna någon som har öppet dygnet runt (om det nu finns) :D
Bor söder om Göteborg och närmaste med akutmottagning dygnet runt tror jag är i Helsingborgs, annars tycker jag husaby är riktigt duktiga har hört mycket bra om en klinik i Särö oxå men aldrig varit där.
 
Bor söder om Göteborg och närmaste med akutmottagning dygnet runt tror jag är i Helsingborgs, annars tycker jag husaby är riktigt duktiga har hört mycket bra om en klinik i Särö oxå men aldrig varit där.
Helsingborg?? Det är ju flera timmar dit :/ vad gör man om hästen måste akutopereras då?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 079
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp