Fiskrätter som smakar något

Visa bifogad fil 66697

Sådana här är det, så enkelt och gott! Känner inte igen alla smakerna på bilden och har ätit andra smaker också, för torsk till exempel, så jag gissar att utbudet varierar lite, men konceptet är toppen!
Den med Mild tomat & Örtsås är vår favorit (ie min mans då det är han som äter fisk) MEN den finns just nu inte att köpa. Produktionsproblem, står det i vårt ICA-butik sedan minst en månad eller två.... Den sydfranska grytan ser god ut!
 
Provade en sån sås idag. Det blev citronsås till lax. Det blev gott. Enda haken var att fisken blev klar långt före potatisen.
Det var ju jättebra att du gillade såsen :) ! Nästa gång kommer du att ha bättre koll på tillagningstiden. Det är långt ifrån alltid som min mat blir klar samtidigt heller. Det går ju att lägga lock/folie på det som är först färdigt, alternativt mikra lite om det hinner kallna.
 
Jag provade Abbas citron och dill sås på lax, var helt okej.
Provade en annan dag Abbas citron och dill på torsk, hade lite salt och vitpeppar på torsken innan jag hade på såsen, jag tyckte det blev jätte gott :)
 
Det var ju jättebra att du gillade såsen :) ! Nästa gång kommer du att ha bättre koll på tillagningstiden. Det är långt ifrån alltid som min mat blir klar samtidigt heller. Det går ju att lägga lock/folie på det som är först färdigt, alternativt mikra lite om det hinner kallna.

fast NEJ ... inte micra. lat det sta in en ugn i 50-75 grader i stallet.
 
Enkel sås till panerad fisk: blanda 1 burk Creme fraiche med 2 msk majonnäs och 1 rågad tsk Dijonsenap (vanlig senap funkar också). Salta (inte för snålt) och peppra. Blanda i 2 msk fryst dill, 2 msk persilja och 2 msk gräslök. Eller bara 1-2 av örterna, men öka mängden lite då.

Väldigt smakrik sill:
Köp sillfile, färsk eller fryst och tinad
Gör potatismos
Lägg sillfile köttsida mot köttsida så skinnet är ytterst. Dill eller persilja mellan. Salta och peppra generöst, vänd i grovt rågmjöl och stek på medelhög värme på båda sidor tills färgen är bärnstensbrun. Sill tål att stekas för länge så det är inte så noga

Valfritt om du har fler stekpannor: skär lök i strimlor eller klyftor. Stek på ganska svag värme tills den blir helt mjuk och lite brun. Då smakar den karamelligt. Löken steks samtidigt som fisken men på en annan panna.

Är stekt sill med potatismos, stekt lök och lingonsylt.
 
Lägg sillfile köttsida mot köttsida så skinnet är ytterst. Dill eller persilja mellan. Salta och peppra generöst, vänd i grovt rågmjöl och stek på medelhög värme på båda sidor tills färgen är bärnstensbrun. Sill tål att stekas för länge så det är inte så noga
Använder du verkligen peppar på stekta sillflundror?

----------
Kan lägga till att vad man steker sillen i har stor betydelse, smör är det vanligast och nog godast men för dem som tycker om olivolja är det inte heller fel.
 
Använder du verkligen peppar på stekta sillflundror?

----------
Kan lägga till att vad man steker sillen i har stor betydelse, smör är det vanligast och nog godast men för dem som tycker om olivolja är det inte heller fel.
Ja självklart använder jag peppar. Salt och peppar är enligt mig ett måste till de flesta klassiska svenska rätter. Inläggningslagen ska också ha några pepparkorn om man väljer att lägga in resterna.

Jag tycker också att smör är godast men sillen är så smakrik i sig självt att det just i denna rätten funkar med det mesta. Mormor stekte allt i margarin och det var gott det med.
 
Jag har just stekt fisk i stekpannan, lite salt, peppar och citron pa fisken. Just nar jag la ned den kande jag att jag absolut ville ha naon sorts sas till. 🙄 Jag tog ett par teskedar vit miso och rorde ut det med citron och lime (jag hade inte tillrackligt av endera sorten) och hade i en tesked eller tva vatten for att fa lagom konsistens. Sedan kryddade jag med lite mer peppar och salt.
Det blev verkligen gott.
 
kan varmt rekommendera denna rätt saffranskryddad fisksoppa

Vi har även ett väldigt enkelt recept på vit fisk i ugn.

1 burk campbells tomatsoppa
1 burk creme fraiche
rejält med dill
Blanda ihop alltihop med lite salt och peppar häll över fisk och in i ugn 200gr ca 25 min
Vi brukar servera med ris

Sen har vi en annan min mamma brukar göra.
Koka ris och häll upp i ugnsform
Burk med tonfisk uppepåi vatten elle olja spelar ingen roll
Täck med holandaiseås och in i ugnen 200gr så den blir genomvarm

Servera med vanlig grönsallad gärna med rödlök till.

Dett aär de enklaste rätterna vi gör hemma

Googla på Pizzatorsk det är också ett väldigt gott recept
 
Fisktacos :-) Vi kompletterar fisken med chilimajo (blanda sirracha och majonnäs eller köp färdig), cole slaw och pico de gallo alternativt mango och sallad.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag skulle gärna vilja äta mer fisk, men tycker fisk i regel är rätt smaklös och trist.

När jag gör lax i ugn kryddar jag med salt, svartpeppar, chili och citron. Det blir väl rätt okej ändå men den thailändska fiskgratängen jag gör tycker jag inte är någon stor succé. Den innehåller torsk, salt, svartpeppar, squash, morot, röd paprika, kokosmjölk, sambal oelek, citron. Såsen är det väl lite smak på men själva fisken smakar inget.

Så vad är era bästa tips för bra fiskmat? Ett plus om det är lättlagat också (så man orkar tillaga det också
Jag skulle gärna vilja äta mer fisk, men tycker fisk i regel är rätt smaklös och trist.

När jag gör lax i ugn kryddar jag med salt, svartpeppar, chili och citron. Det blir väl rätt okej ändå men den thailändska fiskgratängen jag gör tycker jag inte är någon stor succé. Den innehåller torsk, salt, svartpeppar, squash, morot, röd paprika, kokosmjölk, sambal oelek, citron. Såsen är det väl lite smak på men själva fisken smakar inget.

Så vad är era bästa tips för bra fiskmat? Ett plus om det är lättlagat också (så man orkar tillaga det också).
Jag skulle gärna vilja äta mer fisk, men tycker fisk i regel är rätt smaklös och trist.

När jag gör lax i ugn kryddar jag med salt, svartpeppar, chili och citron. Det blir väl rätt okej ändå men den thailändska fiskgratängen jag gör tycker jag inte är någon stor succé. Den innehåller torsk, salt, svartpeppar, squash, morot, röd paprika, kokosmjölk, sambal oelek, citron. Såsen är det väl lite smak på men själva fisken smakar inget.

Så vad är era bästa tips för bra fiskmat? Ett plus om det är lättlagat också (så man orkar tillaga det också).
Blanda creme fraîche och pesto och stryk över laxfilé eller torskfilé. In i ugnen ca 225 grader i 10-15 min. Klart
 
Jag panerar mycket fisk, är inte särskilt besvärligt 😊
Blandar i ordentligt med citronpeppar i ströbrödet 😍
Äter med hemlagat mos och gröna ärtor.
 
Jag panerar mycket fisk, är inte särskilt besvärligt 😊
Blandar i ordentligt med citronpeppar i ströbrödet 😍
Äter med hemlagat mos och gröna ärtor.
Vi dubbelpanerar ofta med panko, först mjöl, sen ägg, sen panko, gärna med någon god kryddning. Håller med om att det är enkelt och gott!
 
Lägg en bit lax i en liten ugnsfast form. Klicka på creme fraiche (kanske en liten skvätt grädde/mjölk i om du vill ha mer sås). Lägg i en handfull körsbärstomater. Lite salt och peppar på och kanske någon örtkrydda. Jätteenkelt och supergott ihop med jasminris. Man kan variera rätten med lite andra grönsaker om man vill. Man kan tex strössla över klippt salladslök. Sedan går det att göra den med cocosmjölk istället för creme fraiche också (eller ha i både och). Då blir det gott att krydda med lite röd currypasta.
 
Vi dubbelpanerar ofta med panko, först mjöl, sen ägg, sen panko, gärna med någon god kryddning. Håller med om att det är enkelt och gott!

Jag har faktiskt aldrig testat panko, är lite töntig med nya saker.
Men kanske skulle köpa ett paket.
Dubbelpanerar med mjöl och ägg gör jag dock 😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp