Fiskrätter som smakar något

Det står på förpackningen! Enklare än så kan det inte bli att laga fisk.

Jag häller ibland på lite frysta ärtor och någon skiva citron efter halva tiden i ugnen också.

Fisksoppa med saffran är annars en stor favorit här!
Det låter ju super!
 
Åh, det var länge sen jag gjorde min "torsk" i ugn, mest beroende på att halva familjen inte äter det längre... (pga allergi, kräsen osv 🙄)

1 pkt fryst vit fisk (torsk, kolja, sej e.d.)
lägg i smord ugnsform
salta uppepå (efter behag, fisk kan saltas ordentligt)
strö rikligt med dill över fisken
häll över en förpackning krossade tomater
Ställ in i ugnen i 200 grader
Servera med ris eller kokt potatis
Fisken brukar vara lagom klar att äta om man ställer den i ugnen när man sätter igång ris-/potatiskoket och tar ut den när riset/potatisen är klart.
 
Påsar? Jag hade letat efter tetror :o
1616526517278.png


Sådana här är det, så enkelt och gott! Känner inte igen alla smakerna på bilden och har ätit andra smaker också, för torsk till exempel, så jag gissar att utbudet varierar lite, men konceptet är toppen!
 
Åh, det var länge sen jag gjorde min "torsk" i ugn, mest beroende på att halva familjen inte äter det längre... (pga allergi, kräsen osv 🙄)

1 pkt fryst vit fisk (torsk, kolja, sej e.d.)
lägg i smord ugnsform
salta uppepå (efter behag, fisk kan saltas ordentligt)
strö rikligt med dill över fisken
häll över en förpackning krossade tomater
Ställ in i ugnen i 200 grader
Servera med ris eller kokt potatis
Fisken brukar vara lagom klar att äta om man ställer den i ugnen när man sätter igång ris-/potatiskoket och tar ut den när riset/potatisen är klart.
Låter som en perfekt rätt för att göra av med egenodlad dill och potatis.
 
@Wille Stekt makrill har mycket smak och är väldigt enkel att tillaga. Köp makrillfiléer, frysta eller färska, vänd dem i grovmalet rågmjöl och stek dem i smör eller olja, stek främst köttsidan så att du inte steker bort det goda fettet som sitter innanför skinnet. Ingen krydda mer än lite salt men om man vill kan man vid serveringen pressa några droppar citron över.

En variant är att använda sill som har lite mildare smak i stället för makrill, tillagningen sker på samma sätt och jag steker enbart på köttsidan. Däremot ingen citron till stekt sill. Nog min favoriträtt av alla rätter :)
 
Senast ändrad:
@Wille Stekt makrill har mycket smak och är väldigt enkel att tillaga. Köp makrillfiléer, frysta eller färska, vänd dem i gtrovmalet rågmjöl och stek dem i smör eller olja, stek främst köttsidan så att du inte steker bort det goda fettet som sitter innanför skinnet. Ingen krydda mer än lite salt och om man vill kan man vid serveringen pressa några droppar citron över.
Är man känslig för ben är det bra om man skär bort dem i förväg - ett "V" längs mittlinjen på filén.
Jag brukar panera dem i lika delar vetemjöl och ströbröd. Och gärna äta med kokt potatis, gräddfil och gräslök till... :d
 
Jag skulle gärna vilja äta mer fisk, men tycker fisk i regel är rätt smaklös och trist.

När jag gör lax i ugn kryddar jag med salt, svartpeppar, chili och citron. Det blir väl rätt okej ändå men den thailändska fiskgratängen jag gör tycker jag inte är någon stor succé. Den innehåller torsk, salt, svartpeppar, squash, morot, röd paprika, kokosmjölk, sambal oelek, citron. Såsen är det väl lite smak på men själva fisken smakar inget.

Så vad är era bästa tips för bra fiskmat? Ett plus om det är lättlagat också (så man orkar tillaga det också).
Lax med hummersås är supergott och har mycket smak. https://www.tasteline.com/recept/ugnsbakad-lax-i-hummersas/
 
Hur vet man hur mycket fisk man ska ha till ett ägg? (Min matberedare är sjukt liten, typ lagom för att hacka lite gul lök i.)
Du kan mixa fisken i omgångar, lägga ner i en bytta och sen blanda med röd curry och ägg. 1 ägg per 400 g fisk ungefär, men det är inte så noga. 1 ägg till 200 g fisk går också bra.
 
Jag tycker folieknyten med torsk, smör, rödlök, minitomater och oliver är himla gott. Jag lägger en smörklick i botten på foliepaketet, ca 20 gr. Det vrider jag på ca 8 vrid av Santa Marias Fish and Seafood-krydda, på med fisken och ca 3 vrid till av kryddan, på med rödlök(motsvarande den mängd man får om man skivar rödlöken i mitten och tar 1-2 sådana skivor med så att säga hela diametern av löken), ca 4 babytomater, ca 4 oliver och om man vill kanske 4 kaprisar.

Det är ingen spicy rätt. Men den har mkt milda smaker.

Man kan också göra samma och ha i morötter, persilja, salladslök etc istället efter vad man tycker om.

Och du kan hälla i en skvätt vin eller bubbel också. Det ger lite syra.

Till det kan du göra knyte med smör och potatis och dill eller andra kryddor.

Du kan också göra en god grönsaks-gucka med tex frusen bladspenat, vitlökspeppar, frusna ärtor och olivolja med citronsmak till fisk.
Det kan man variera och tex ha spenat och rödlök eller ha i vaxbönor också. Eller byta citronoliv-oljan mot chiliolja eller vanlig olivolja och krydda med tex chili eller cayennepeppar.
Det är rätt minimalt med jobb.

En sås som jag tycker är god till lax tex tycker jag är om man tar turkisk yoghurt, fetaost, vitlök, vitpeppar, svartpeppar och citronskal+saft och rör ihop. Det smakar ju rätt mycket.
Nu brukar jag smaka av och har inget recept. Men här är en liknande:
https://zeinaskitchen.se/godaste-fetaostkramen/
 
Visa bifogad fil 66697

Sådana här är det, så enkelt och gott! Känner inte igen alla smakerna på bilden och har ätit andra smaker också, för torsk till exempel, så jag gissar att utbudet varierar lite, men konceptet är toppen!

@Wille dessa använder jag när jag gör laxfilé I ugnen! Just nu har/har de haft problem med produktionen så kan vara extra svåra att hitta. Mitt Ica hade inga alls ett tag och förra veckan bara citronsås till lax. Men den och den med tomat till lax I bilden ovan är så himla goda!!! Egentligen gillar jag bäst sen större förpackningen som ser likadan ut fast det står XL på för då blir det mer sås till ett sådant vanligt 4-pack filébitar men dessa är också fullt tillräckliga. På mitt Ica står de i kyldisken som har typ kaviar, sill, rom, romsås och mindre förpackningar rökt lax osv.

Det står tydligt på, man saltar fisken lite först, skakar påsen så gott det går och sedan klipper jag av lite av hörnet på påsen och häller den över alla bitar och sedan in på den temp o tid (fast jag kör alltid lite längre pga så feg med mat jag inte ser och har inget emot vältillagad fisk).

Äter alltid kokt potatis och ärtor till. Så himla gott! En maträtt jag alltid har saker hemma till att göra.

Gör jag laxssida har jag bara på mycket citronpeppar och mycket örtsalt så ytan blir riktigt smakrik och salt och försöker få med lite av den i varje tugga. Brukar köpa Falkeskogs romsås och blanda typ hälften creme fraiche och hälften sås och ha till.
 
Jag brukade göra sej eller torskblock (det där frysta klumpen man köper) i ung med smaksatt cremefraise eller grädde med lite örtsalt. I stortsett tar du en form, lägger det frysta blocket i den kletar på din smaksatta cremefraise allternativt häller på grädde/matlagningsgrädde som du rört ned ca 1 tsk örtsalt i. Stoppar in i ugnen som är värmd till 225 grader i 20-30 minuter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp