Bukefalos 28 år!

Fixa behörighet Etologi & djurskydd

Haha jag har inte heller koll på det nya systemet eg, är en oldie..
Men du har inte biologi/fysik/kemi? Då känns ju en kurs naturkunskap betydligt roligare :)

Ah det är större tillgång än efterfrågan.
Nej jag läste estetisk bild på gymnasiet ;) Var ingen toppstudent heller :angel:

Intressant, trodde det var jätteförfrågan på veterinär iom att det är så svårt att komma in på.
 
H Är det värt att kämpa sig till att få plugga EoD?

Nej, tyvärr! Nu är jag säkert en glädjedödare men det finns nästan inga etologijobb och för de få som finns så finns det massor med utbildade, arbetslösa etologer. Jag känner själv minst ett tiotal. Jag har också pluggat etologi men har fast jobb inom ett annat område. Funderar på att försöka komma in på läkarprogrammet eller något annat där det faktiskt verkar finnas jobb inom rätt område efter att man är färdigutbildad.
 
@Angel jobb som etolog är nästan uteslutande som privat rådgivare. Många av mina gamla kursare har egna företag (i kombination med andra jobb). De flesta jobbar med hund. Några har samarbete med veterinärer, andra föreläser. Man har ju rätt kraftig konkurrens av lite alla möjliga människor med extremt olika kunskap. Det finns en hel del osanningar inom djurverksamhet, och många tror inte på vetenskap..
En hel del jobbar på naturbruksgymnasium, ofta tack vare att de själva gått där.

Tror det är två som fått jobb som djurskyddshandläggare.

Själv hade jag ett vick som etolog på en försöksdjursanläggning. Sen blev jag skadedjurstekniker, och nu utbildar jag mig till miljöriskanalytiker.

Trots att man inte får jobb som exakt etolog får man en bred grund att jobba vidare från. Kunskapen är ovärderlig om man vill jobba med djur eller natur!
 
Vad kul att höra så mycket om etologi och djurskydd då jag själv också söka till det programmet nästa höst! Får se dock om jag kommer in.. Hur som helst så tänkte jag höra vart det är mest poppis att bo om man pluggar på Ultuna? På campus eller inne i stan? Vet nämligen inte vart jag ska välja att bo om jag nu får den möjligheten!
 
@Idas92 Gottsunda och Sunnersta är nära och rätt poppis hos ultuna-studenter har jag förstått. Där finns nämligen även finfina områden att gå med hund som många har.
 
När jag läste på komvux i Jönköping 2009-2010 placerades jag på en liten skola som jag tror var privat egentligen. Vad jag sett finns den inte kvar på samma lokal men hoppas du får samma slags upplägg, det var verkligen toppen! Jag läste upp naturämnena och matte där för att kunna söka till biologiprogrammet. Det kom jag på lite halvsent ganska sent, när jag var 22, och sökte programmet när jag var 23. Det ångrar jag verkligen inte!! Men när man söker sig till sådana utbildningar där arbetsmarknaden är ganska mättad måste man vara beredd på att det inte haglar tätt med jobberbjudanden efteråt, och man bör vara inställd på att kunna flytta för att få ett jobb. Det verkar vara ungefär samma läge på din tänkta utbildning som på min. Man tjänar på att kolla upp statistik innan man börjar plugga för att ha ett hum om hur arbetsmarknaden ser ut, var lönerna ligger och var jobben verkar finnas. Kolla t.ex. olika sidor för lönestatistik och vad det verkar finnas för jobbannonser ute.
 
För er som är nyfikna på vad som händer efter man gått etologi och djurskydd kan jag säga att vi håller på och samlar ihop information från alumner och ska sammanställa bland annat vad folk jobbar med, men exakt när och var man kommer kunna hitta sammanställningen vet jag inte- förutom att man kan hålla koll på programmets sida på facebook. :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 857
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 328
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 178
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp