Bukefalos 28 år!

Fixa behörighet Etologi & djurskydd

Tassetass: Jag har ju som sagt skrivit provet 1 gång, och det gick ju inte bra. Jag har läst både matte 1a och 2a, men jag låg låg visserligen 60 sidor efter i matte 1a när kursen var slut, matte 2a låg jag på betyg C-B på, så egentligen borde det gå bra. :)

Hur mycket hade du pluggat inför provet den gången? :)
 
Tassetass: Haha, absoluuuut ingenting eftersom att jag var mitt uppe i mitt sista år på gymnasiet :p
Så kanske inte ska tänka på de resultatet så mycket, mest se det som att jag har testat att skriva provet en gång :idea:

Doleron: Okej :D Tack för svaret!
 
Tassetass: Haha, absoluuuut ingenting eftersom att jag var mitt uppe i mitt sista år på gymnasiet :p
Så kanske inte ska tänka på de resultatet så mycket, mest se det som att jag har testat att skriva provet en gång :idea:

Jag hade en känsla av att det var så. :D Vissa är naturbegåvningar på högskoleprovet, de flesta är inte det utan behöver rejäla förberedelser och/eller flera försök för att få ett bra resultat. Så släpp det där gamla spöket och satsa framåt!
 
Jag hade en känsla av att det var så. :D Vissa är naturbegåvningar på högskoleprovet, de flesta är inte det utan behöver rejäla förberedelser och/eller flera försök för att få ett bra resultat. Så släpp det där gamla spöket och satsa framåt!
Får göra det! Bra att bli lite peppad känner jag! ;) Man ska ju tänka positivt :bow:
 
Kolla komvux-utbudet, det är också stort i Jönköping. Jag menar, finns det i Falköping så finns det i Jönköping :p Kontakta både vux och HJ så kanske de kan ge råd om vad som passar bäst?

Jag läste in biologi och kemi (det var bara det som behövdes förutom matte när jag sökte, ingen fysik) tillsammans med en gymnasieklass. Kändes lite konstigt i och med att det var min lillebrors kompisar, men de verkade mest tycka det var roligt att ha mig där.

Det finns massor med sidor med tips om hur man kan förbättra sitt högskoleprov. Studievägledare på komvux kan också hjälpa. (Haha, känner att jag lobbar väldigt för Komvux nu :D). Spontant känner jag att det är bra att göra högskoleprovet rätt snart efter gymnasiet, när man ändå har saker rätt färskt i minnet. Jag skulle förmodligen inte kunna få speciellt bra nu, trots att jag hade 1,9 första (och enda) gången jag gjorde provet.
 
@Clementinbarn jag gjorde HP samtidigt som jag pluggade komvux. Men jag prioriterade att få bra på HP och klara de komvuxkurser jag löste eftersom det var HP jag skulle komma in på EoD med. Så betygen i dom olika kurserna spelade ju mindre roll egentligen, mer än för mig själv alltså.
 
@doleron hehe, jag är smartare än jag ser ut ;) gled genom gymnasiet på en räkmacka, trots att lärarna försökte utmana mej lite extra. När de andra läste Stolthet och fördom fick jag Brott och straff :angel:
 
Sthu: Jag har redan koll på komvux och deras utbud, varför skulle jag annars säga att jag funderar på att läsa kurserna där? ;)
Oj gud, 1,9 på första försöket, hehe, det vore ju något det! :love:

Doleron: Jo, det blir ju likadant för mig, men jag lär behöva lägga energi på att klara kurserna också, de kurserna jag ska läsa in är ju de jag ogillar mest av alla. Finns anledning till varför jag inte valde djurvårdare naturvetenskaplig inriktning, jag ville verkligen inte läsa det! :p
Samt att de som läste den inriktning höll på att gå under totalt gällande alla kurser typ:eek:
 
Hej!

Högskoleprovet kan man plugga till, jag läste ordböcker och pluggade gamla högskoleprov 6 månader innan och fick högt (minns inte längre hur högt, em jag var tydligen bäst eller näst bäst i kommunen det året).

Resten av ämnen skulle jag rekommendera att du tog som tex ett basår är du läser i klassrum med andra. Det är sjukt tungt att plugga på distans och flera ämnen gör det inte lättare. Det är skönt att ha en klass att ha stöd av och levande lärare att kunna fråga.

Utöver det tycker jag GO FOR IT!!! Har du testat och inser att det var fel så har du iallafall försökt, om du inte försöker kommer du alltid undra!

Sambo och djur kommer lösa sig, det är bara små petitesser på väg till det du verkligen vill göra.

/Lavinia,
 
Hej alla! :)

Tänker att jag släpper en del av min "huvudbomb" här inne hos er djurmänniskor!
Jag sitter nämligen med världens kaos i huvudet, detta p.g.a. att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med mitt liv. :confused:
Jag är en 20 årig tjej som är utbildad till djurvårdare, men som jobbar i en ICA butik när jag väl behövs.
Drömmen är definitivt att jobba i en djurpark, men jag är fullt medveten om att det inte är det lättaste jobbet att få, tänker dock inte ge upp det ändå.
Skulle dock väldigt gärna vilja plugga vidare och är då himla sugen på just etologi & djurskydd i Uppsala.
Jag har grundbehörigheten för att söka högskola, men skulle behöva läsa till mig matte 3b och sedan matte 4, fysik 1a, kemi 1 samt kemi 2 och biologi 2 för att ha den särskilda behörigheten till EoD utbildningen.

Men så är problemet att även om jag nu skulle läsa upp dessa kurser och få högsta betyg i dem så ligger jag under snittet för att komma in, då skulle jag antingen behöva höja några gamla betyg från 1an på gymnasiet som inte är så superbra eller bli proffs på högskoleprovet... som jag skrivit en gång och fick då 0,3. :wtf:

Är det någon annan här som lyckats ta sig till sitt mål från en situation som min? Är det värt att kämpa sig till att få plugga EoD? Vet inte om jag skulle lyckas, och den besvikelsen om man pluggar ihop allt och sen misslyckas med att komma in. :confused:
Dessutom så skulle jag få antingen flytta isär från min sambo och våra illrar för att plugga eller tvinga med dem, men han har ju fast jobb här! HUHA, jobbigt. :banghead:

Eller så får jag låta bli att plugga EoD och tampas med att hitta ett fantastiskt djurjobb ändå!
Annars funderar jag på att plugga till förskollärare, den utbildningen finns här och jag kommer garanterat in, ligger över årets snitt iaf :crazy:

Jag bugar och bockar om någon orkat läsa, och kanske t.o.m tagit sig tid till att svara mig, haha :bow:

/Förvirrad tjej, numera med huvdvärk.

Vill bara skriva "följ din dröm", vill du verkligen komma in på EoD så klarar du det! Känner du att du kan fixa mattebehörigheten och naturämnena så är det ju en bra början, annars försök hitta ett ställe med bra lärare som är bra på att förklara det gör så mycket, skriv högskoleprovet igen, man höjer sig nästan alltid de första gångerna man skriver det igen! :)

Förstår att det verkar jättesvårt och jobbigt, jag har tyckt likadant men har nu skrivit det 2 ggr och pluggat en hel del inför det och man börjar förstå provet efter ett tag och då är det inte lika svårt. De gör så att det ska svårare ut med flit när det gäller matten, uppgiftstyperna är återkommande och det är ofta bara siffrorna som skiljer.

Jag har precis om du varit vilsen med vad jag ska göra, det jag kunde tänka mig "Djursjukskötare" var inte att tänka på eftersom det kräver skyhögt högskoleprov så jag letade vidare men inget kändes bra. Sen slog det mig en dag att är jag ärlig mot mig själv kan jag verkligen inte tänka mig något annat, då kommer jag gå och bli bitter om 40 år att varje kämpade jag inte mer för vad jag ville, så det bara måste gå! Har skrivit provet 2 ggr och har inte nått målet än men kommit halvvägs iallafall. Vill man tillräckligt mycket så klarar man det! :) Det är lika självuppfyllande som att tänka att man inte klarar något. Välj inte något som inte känns helt rätt om det finns något annat du verkligen vill. Drömmar är till för att kämpa mot! :) och du är väldigt ung så stressa inte du har många år på dig :)
 
Senast ändrad:
Hej!

Min dator är jättekonstig och tog just bort hela mitt långa meddelande. :yuck: I alla fall så tänkte jag säga att det spelar ingen roll om det var ett par år sen du gick ut gymnasiet för att prestera bra på HP provet. Jag har skrivit det ett par gånger efter studenten, blivit bättre och bättre och har inte anstängt en hjärncell i mitt huvud på alla dessa år ;)

Annars är jag i samma sits som du. Fast jag vill plugga till Djursjukskötare istället. OTP: Enligt antagningsstatistiken från 2014 var det sämsta HP resultatet 1,55. Betyder det att jag måste få högre poäng än 1,55 för att komma in? Och kan jag komma in på bara HP? Mitt gymnasiebetyg ligger på 13,5 så där är det ju kört såvida jag inte tillbringar ytterligare 3 år i skolbänken :yuck:

Lycka till! Tycker du har fått bra råd i tråden! :up:
 
Måste också säga att jag är sjukt imponerad av alla personer här som har trott på sin dröm och verkligen kämpat för att uppnå den! Tummen upp!

För ett par år sen hade jag också en dröm, en kanske omöjlig sådan men den var min, och jag lät mig slås ner av personer i min närhet som tvivlade och snackade skit. Gör inte det! Jag ångrar det så, och även om det inte hade gått bra så gör det under för ens självförtroende att våga satsa. Men kom ihåg att det aldrig är för sent! Våga gå din egen väg och gör ditt bästa :)
 
Hej!

Min dator är jättekonstig och tog just bort hela mitt långa meddelande. :yuck: I alla fall så tänkte jag säga att det spelar ingen roll om det var ett par år sen du gick ut gymnasiet för att prestera bra på HP provet. Jag har skrivit det ett par gånger efter studenten, blivit bättre och bättre och har inte anstängt en hjärncell i mitt huvud på alla dessa år ;)

Annars är jag i samma sits som du. Fast jag vill plugga till Djursjukskötare istället. OTP: Enligt antagningsstatistiken från 2014 var det sämsta HP resultatet 1,55. Betyder det att jag måste få högre poäng än 1,55 för att komma in? Och kan jag komma in på bara HP? Mitt gymnasiebetyg ligger på 13,5 så där är det ju kört såvida jag inte tillbringar ytterligare 3 år i skolbänken :yuck:

Lycka till! Tycker du har fått bra råd i tråden! :up:

Det har ju varit snack om fler platser till djursjukskötare, då kommer intagningen sänkas.
Annars måste du ha högre än 1,55 för att vara säker, vissa med 1,55 kommer in men inte alla (vet inte hur urvalet sker).
Sen är det ju inte säkert att det är 1,55 nästa år, men på ett ungefär.
Det räcker med bara HP och att du har behörighet, har för mig det är fy2, bio2, kemi2 och matte4 som behöcs
 
Det har ju varit snack om fler platser till djursjukskötare, då kommer intagningen sänkas.
Annars måste du ha högre än 1,55 för att vara säker, vissa med 1,55 kommer in men inte alla (vet inte hur urvalet sker).
Sen är det ju inte säkert att det är 1,55 nästa år, men på ett ungefär.
Det räcker med bara HP och att du har behörighet, har för mig det är fy2, bio2, kemi2 och matte4 som behöcs
Tack! Höjningen blir på både gott och ont då antar jag. För färre platser ger ju också större chans till jobb efter utbildning. Men samtidigt är det ju lite knas när det krävs nästan lika högt betyg/poäng som till veterinärprogrammet :eek:

På SLU:s hemsida står det:
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier, krävs särskild behörighet enligt områdesbehörighet 15:
• Matematik B
• Naturkunskap B (kan ersättas av Bi A, Fy A, Ke A)
• Samhällskunskap A

Hoppas verkligen inte matte 4 krävs för då är jag så körd:rofl: Men dåligt att de inte översatt betygskriterierna till det nya systemet.
 
Det är knas att det är nästan lika svårt som att bli veterinär, det råder dessutom brist på djursjukskötare så jag skulle inte oroa mig för att inte få jobb efteråt, svårare för veterinärer.

Jaha sorry, då hade jag helt fel på behörigheten! Detta läste jag på SLU:s hemsida nu när jag googla:
Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
• Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
• Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1
 
Det är knas att det är nästan lika svårt som att bli veterinär, det råder dessutom brist på djursjukskötare så jag skulle inte oroa mig för att inte få jobb efteråt, svårare för veterinärer.

Jaha sorry, då hade jag helt fel på behörigheten! Detta läste jag på SLU:s hemsida nu när jag googla:
Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
• Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
• Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1
Ingen fara :D Haha, det nya systemet säger mig inte så mycket :angel: Men det är ju bra o veta när man ska vända sig till komvux (ifall man behöver läsa till något). Själv måste jag ha Nk B, eller 2 som det heter nu...

Skönt att du säger så, är alltid ett oros moment med jobb. Och satsar man hårt vill man ju kunna få jobb inom det också. Så det är många veterinärer just nu?
 
Haha jag har inte heller koll på det nya systemet eg, är en oldie..
Men du har inte biologi/fysik/kemi? Då känns ju en kurs naturkunskap betydligt roligare :)

Ah det är större tillgång än efterfrågan.
 
Haha jag har inte heller koll på det nya systemet eg, är en oldie..
Men du har inte biologi/fysik/kemi? Då känns ju en kurs naturkunskap betydligt roligare :)

Ah det är större tillgång än efterfrågan.
Nej jag läste estetisk bild på gymnasiet ;) Var ingen toppstudent heller :angel:

Intressant, trodde det var jätteförfrågan på veterinär iom att det är så svårt att komma in på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 857
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 328
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 178
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp