Bukefalos 28 år!

Fixa behörighet Etologi & djurskydd

Clementinbarn

Trådstartare
Hej alla! :)

Tänker att jag släpper en del av min "huvudbomb" här inne hos er djurmänniskor!
Jag sitter nämligen med världens kaos i huvudet, detta p.g.a. att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med mitt liv. :confused:
Jag är en 20 årig tjej som är utbildad till djurvårdare, men som jobbar i en ICA butik när jag väl behövs.
Drömmen är definitivt att jobba i en djurpark, men jag är fullt medveten om att det inte är det lättaste jobbet att få, tänker dock inte ge upp det ändå.
Skulle dock väldigt gärna vilja plugga vidare och är då himla sugen på just etologi & djurskydd i Uppsala.
Jag har grundbehörigheten för att söka högskola, men skulle behöva läsa till mig matte 3b och sedan matte 4, fysik 1a, kemi 1 samt kemi 2 och biologi 2 för att ha den särskilda behörigheten till EoD utbildningen.

Men så är problemet att även om jag nu skulle läsa upp dessa kurser och få högsta betyg i dem så ligger jag under snittet för att komma in, då skulle jag antingen behöva höja några gamla betyg från 1an på gymnasiet som inte är så superbra eller bli proffs på högskoleprovet... som jag skrivit en gång och fick då 0,3. :wtf:

Är det någon annan här som lyckats ta sig till sitt mål från en situation som min? Är det värt att kämpa sig till att få plugga EoD? Vet inte om jag skulle lyckas, och den besvikelsen om man pluggar ihop allt och sen misslyckas med att komma in. :confused:
Dessutom så skulle jag få antingen flytta isär från min sambo och våra illrar för att plugga eller tvinga med dem, men han har ju fast jobb här! HUHA, jobbigt. :banghead:

Eller så får jag låta bli att plugga EoD och tampas med att hitta ett fantastiskt djurjobb ändå!
Annars funderar jag på att plugga till förskollärare, den utbildningen finns här och jag kommer garanterat in, ligger över årets snitt iaf :crazy:

Jag bugar och bockar om någon orkat läsa, och kanske t.o.m tagit sig tid till att svara mig, haha :bow:

/Förvirrad tjej, numera med huvdvärk.
 
Jag hade inte ens grundläggande behörighet när jag som 27-åring bestämde mig för att jag skulle börja på universitetet. Jag hade aldrig skrivit högskoleprovet, förstod inte ens hälften av mattedelen när jag började och var inte ens nära på att klara det jag begrep i tid.

Fick läsa in gymnasieämnen vid sidan av jobbet samtidigt som jag idiotpluggade till högskoleprovet i ett halvårs tid. Skrev 1,6 på första försöket och 16 månader efter att jag bestämt mig för att plugga började jag på mitt drömprogram i en stad 80 mil bort. När jag bestämde mig för var jag ville läsa kände jag inte en människa i min blivande stad, men jag lyckades snärja min sambo på vägen. :D

Så krasst sett är det bara att ta reda på vad du behöver göra - vilket du tedan gjort - och sen forma en plan för hur du ska genomföra det. Gymnasieämnena verkar du ha koll på, känns det som, så vad du behöver göra en plan för hur du ska tackla högskoleprovet. Gör några gamla prov och ta reda på var du brister och sen är det bara att kötta på.

Satsa på vad du vill göra, allt det där med sambo och djur och sånt - det löser sig! Man kan vara särbos, han kanske hinner hitta ett bättre jobb osv osv.

Kör hårt!
 
Jag är i princip i samma sits som du, är idag student på högskolan och läser till föremålsantikvarie men drömmer egentligen om att bli djursjukvårdare och har gjort sen barnsben. Att jag inte sökt dit tidigare är för att jag trodde helt enkelt inte att jag skulle lyckas komma in, nu har jag dock helt ändrat inställning och tänker att det är klart att jag ska följa min dröm! Så nu ska jag läsa in matematik 2b och naturkunskap 2 till våren för att få behörighet till programmet och sedan satsa sten hårt på högskoleprovet! Måste höja mig en hel del men det bara Ska gå för jag tänker inte ge upp min dröm!
Vi får se till att peppa varandra :D

Jag tänker lite så, att det är så många år man ska jobba och såklart ska man då satsa på något man verkligen vill jobba med.
Med sambon och illrarna löser det sig! Min sambo valde att flytta med mig när jag kom in på högskolan här på Gotland när jag började studera, och till hösten kommer jag förmodligen flytta med till Uppsala för hans skull:)


Satsa på din dröm säger jag!
 
Hej alla! :)

Tänker att jag släpper en del av min "huvudbomb" här inne hos er djurmänniskor!
Jag sitter nämligen med världens kaos i huvudet, detta p.g.a. att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med mitt liv. :confused:
Jag är en 20 årig tjej som är utbildad till djurvårdare, men som jobbar i en ICA butik när jag väl behövs.
Drömmen är definitivt att jobba i en djurpark, men jag är fullt medveten om att det inte är det lättaste jobbet att få, tänker dock inte ge upp det ändå.
Skulle dock väldigt gärna vilja plugga vidare och är då himla sugen på just etologi & djurskydd i Uppsala.
Jag har grundbehörigheten för att söka högskola, men skulle behöva läsa till mig matte 3b och sedan matte 4, fysik 1a, kemi 1 samt kemi 2 och biologi 2 för att ha den särskilda behörigheten till EoD utbildningen.

Men så är problemet att även om jag nu skulle läsa upp dessa kurser och få högsta betyg i dem så ligger jag under snittet för att komma in, då skulle jag antingen behöva höja några gamla betyg från 1an på gymnasiet som inte är så superbra eller bli proffs på högskoleprovet... som jag skrivit en gång och fick då 0,3. :wtf:

Är det någon annan här som lyckats ta sig till sitt mål från en situation som min? Är det värt att kämpa sig till att få plugga EoD? Vet inte om jag skulle lyckas, och den besvikelsen om man pluggar ihop allt och sen misslyckas med att komma in. :confused:
Dessutom så skulle jag få antingen flytta isär från min sambo och våra illrar för att plugga eller tvinga med dem, men han har ju fast jobb här! HUHA, jobbigt. :banghead:

Eller så får jag låta bli att plugga EoD och tampas med att hitta ett fantastiskt djurjobb ändå!
Annars funderar jag på att plugga till förskollärare, den utbildningen finns här och jag kommer garanterat in, ligger över årets snitt iaf :crazy:

Jag bugar och bockar om någon orkat läsa, och kanske t.o.m tagit sig tid till att svara mig, haha :bow:

/Förvirrad tjej, numera med huvdvärk.

Jag är i lite samma sits, men har påbörjat mitt basår för att få behörighet.
Tänk på att om du går basår så spelar betygen ingen roll, även om du får A så höjer det inte dina befintliga betyg.
Jag har för mig att det var så på komvux också (dock osäker), att behörighetskurser inte kan höja ditt slutbetyg, däremot kan du göra prövning på en kurs du redan läst för att få ett högre betyg, men då är det ingen undervisning och det kostar 500 kr lr nåt.
Är du långt efter på betygen? Annars har husdjursagronom (som jag ska plugga :D) lägre intagning än EoD, så checka in den också (även fast EoD är bättre om du vill jobba i djurpark)!
Ang basår så ska det tas bort på sina håll, på SU är det t ex sista nu detta år.
Tycker det är pissvårt så jag är tacksam att jag valde basår och inte typ distans på komvux.
Beror på hur bra man är på matte och sånt förstås :)
Men HP går att plugga till! Du kan ju börja med en av mattekurserna på komvux typ nu, det är bra förberedelse inför HP.

Du är ung så du har ju lång tid på dig att bestämma dig, öva på HP osv. Allt behöver inte gå på ett år, du kan ju köra en kurs i taget på komvux medan du jobbar eller så. Kör hårt! :banana:
 
Tassetass: Härligt att det löste sig för dig, att du kom in på drömutbildningen! Tror det är många som nöjer sig med något mindre när de inser att de inte kan nå sin dröm, det är det jag inte vill göra, men som tankarna ändå går mot så att säga!
När du övade till HP använde du dig bara av gamla prov? Eller satt du och övade på massa ord också? :)
Körde du på tid när du gjorde de gamla proverna?

LittleJohn: Visst är det en himla jobbig sits?! :arghh:
Jadu, då har vi båda lite att arbeta med innan vi når drömmen så att säga!
Men du ska vara glad för att du "bara" behöver läsa in 2 kurser och inte typ 7 st som jag ;)
Skulle ju räcka med att läsa matte 4 och inte matte 3b, men utan matte 3b så kommer jag inte förstå matte 4 för 5 öre haha.

Hagens_Zorba: Jaså, funkar det så? :confused:
Pratade med en vägledare på komvux idag och det var inte hur han förklarade det, men det spelar ifs inte så stor roll hur det funkar, då min enda väg in på utbildningen skulle vara HP :eek:
Jo jag har väl kollat på agronomutbildningen, men alltså, den har inte lägre intag om man landar i kompletteringsgruppen, snittet detta året i kompletteringsgruppen för agronom husdjur var 18,38. Hade jag haft alla kurserna klara från början utan komplettering och landat i GY11 betygen så hade jag kommit in :nailbiting:

Jag funderar på att läsa basår naturvetenskap här i stan så jag får allt jag behöver, plus lite till, den pågår i 1 år mån-fre kl 8-17. Det som då stör mig i det fallet är att jag bor 20-30 minuter ifrån skolan med bil, mitt jobb ligger 1 timme med bil ifrån skolan, så skulle ju inte direkt kunna jobba vid sidan om allt pluggande. SAMT haha, att min sambo åker hemifrån till jobbet när jag isf skulle komma hem från skolan. Typiskt att han ska jobba kväll/natt :cautious: På så vis känns det som att komvux på distans skulle passa mig bättre, men känner också att det kan bli svårt att klara ut på egen hand! Men sålänge man blir godkänd :D
 
Sen har ni egentligen rätt i det med min sambo och illrarna också, att det bör lösa sig! ;)

Men sen har jag ett annat problem, ifall vi skulle bli särbo! Jag skulle inte vilja lämna illrarna hos min sambo då det egentligen är jag som sköter om dem, men han skulle nog inte vilja att jag tog med dem i 3 år heller. Inte heller skulle jag vilja ta med dem till mitt lilla hem där jag bara sitter och pluggar om man tänker så. Skulle mest tycka synd om dem tror jag.
Men sen om jag inte skulle ta med dem så skulle de typ inte ens finnas kvar här på jorden när jag pluggat klart och kan flytta hem till dem igen.. min lilla pojke är ju redan 5 år gammal i vår och de blir väl oftast runt 7! :cry:

Alltid totalt kaos i mitt huvud, verkligen!
Försökt prata med mamma om detta också, men får verkligen inte bra svar, hon vill inte välja en sida av det hela så det ger inte så mycket.
Kunde önskat att någon kunde lyssna på alla mina tankar och sen säga till mig att jag ska skärpa mig och berätta för mig vilken väg som jag självfallet måste gå! :confused:

Nu är det dags att sova lite tror jag, innan jag blir helt knasig i kolan :laugh:
 
Kan du se framför dig att du om 10, 20, 30 år varje dag går till ett jobb som du kanske inte trivs med och med en gammal nedlagd dröm i bagaget där du inte ens gjorde ett uppriktigt försök pga två illrar som då är färdigsörjda och glömda sedan en halv livstid?
Mitt tips är att inte låta dessa detaljer styra ditt liv utan att försöka se det hela i ett större perspektiv där varken sambo eller illrar står i din väg när du ska skapa en långsiktig framtid.
Att följa en dröm, sätta upp mål och satsa fullt ger en ovärderlig styrka du kommer ta med dig hela livet oavsett slutresultatet.
Så; lycka till och kör hårt!
 
Hej alla! :)
Jag sitter nämligen med världens kaos i huvudet, detta p.g.a. att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med mitt liv. :confused:

Måste du veta just nu?
Du är 20, och har tid att komma fram till vad du vill bli. Är EoD -utbildningen ditt mål så är det kanske aktuellt att släppa illrarna eller vänta tills dom är borta? Tänk på att du aldrig pluggat förgäves, det var vad du ville just då.

/ Jag fyllde 30 i år och beräknar kunna läsa YH eller högskola om sisådär 5 år då andra planer finns emellan.
 
Jag har gått EoD :love: examen 2011
En underbar utbildning, men extremt svår arbetsmarknad efteråt. Enorm konkurrens med både utbildat och outbildat folk.

Jag hade visserligen typ världens bästa betyg och kunde komma in var jag ville nästan :angel: Gick ett år på komvux och läste naturvetenskapligt basar (vi hade lite andra krav när jag sökte -08)

Jag vet inte hur utbildningen sett ut nu, vi gick i Skara. För oss var det nästan anpassat till djurägare. Jag hade med min häst, inga problem. Skaffade dessutom katt första året. Många klasskompisar skaffade hund.
Sambon jobbade ca 20 mil bort (inte speciellt långt egentligen) så vi hade distansförhållande ett par år. Sen fick han jobb här uppe och vi har stannat kvar.

Det enda råd jag kan ge om behörighet är att kämpa. Se glädjen i att lära, tänk på målet och kämpa! Det är tufft att komma in på EoD, så var inställd på att söka många gånger. Ålder spelar ingen roll på universitetet, vi hade allt från nyss slutat gymnasiet till 40+.
 
Askaplaska: Nej, jag vill inte gå till ett jobb varje dag, som jag egentligen inte vill ha. Så enda sättet är att inte ge upp min dröm, det är jag ju fullt medveten om. :)

Bexzor: Klart att jag inte MÅSTE veta nu, och jag är medveten om att vad jag vill göra kan ändra sig flera gånger på vägen. Men det är just NU jag sitter och funderar på allt detta, ska ju inte putta det längre fram i tiden bara för att jag inte måste bestämma mig nu. ;)

Sthu: Jo, jag förstår att det är hård konkurrens både att komma in på utbildningen i sig och att hitta ett jobb efteråt. :p
Det bör ju även nu vara väldigt anpassat till djurägare tycker jag, men svårt att veta när det flyttats till Uppsala!
Hade utbildningen fortfarande varit i Skara hade jag inte haft speciellt långt härifrån dit, men inte mycket att göra åt :sneaky:

Vad skulle ni rekommendera mest då? Läsa kurserna jag behöver på distans på komvux eller ta ett naturvetenskapligt basår och därmed få med sånt jag redan läst? :up:? :down:?
 
Vad skulle ni rekommendera mest då? Läsa kurserna jag behöver på distans på komvux eller ta ett naturvetenskapligt basår och därmed få med sånt jag redan läst? :up:? :down:?

Min spontana tanke sa distans, men så läste jag på lite om basår och ändrar mig. Jag hade absolut valt naturvetenskapligt basår istället, eftersom den jag hittade garanterade plats på flertal utbildningar. Jag gillar sånt som ger bra grund :D
 
Tassetass: Härligt att det löste sig för dig, att du kom in på drömutbildningen! Tror det är många som nöjer sig med något mindre när de inser att de inte kan nå sin dröm, det är det jag inte vill göra, men som tankarna ändå går mot så att säga!
När du övade till HP använde du dig bara av gamla prov? Eller satt du och övade på massa ord också? :)
Körde du på tid när du gjorde de gamla proverna?

Jag använde gamla prov, men då jag skulle skriva första gången de körde provet i dess nuvarande omfattning var det många delar som inte fanns att öva på så köpte jag också en övningsbok som var utformad efter det vid tillfället nya högskoleprovet. Nu har de ju kört det en massa gånger så det borde finnas en 6-7 gamla prov att jobba med.

För mig var matten den stora utmaningen så jag la mest krut på den, den verbala delen - både svenskan och engelskan - kände jag mig väldigt lugn inför.

Jag tränade MYCKET på tid och jag rekommenderar alla att göra det. T.ex. läsförståelsen är inte svår i sig, tycker jag, men är man en sådan som läser lite långsammare kan det bli snävt med tid hur bra förståelse man än har. För mig var det som sagt matten som var problemet, jag lärde mig rätt snabbt ATT lösa uppgifterna men jag fick träna länge för att kunna göra det tillräckligt snabbt.
 
Att läsa på distans passar verkligen inte alla. Så ts jag rekommenderar att du funderar på om du har disciplinen att klara det? Hade Själv aldrig klarat av att läsa in naturämnena själv och då har jag hyfsat lätt för dem.
 
Bexzor: Ja det är ju bra att det ger garanterad plats till utbildningar, men den som är här i Jönköping säger inget om det? ;): https://hj.se/hlk/utbildning/progra...m.se&utm_source=Naturvetenskapligt+bas%C3%A5r

Tassetass: Tack för ditt svar! :)
Jaha, finns det en bok man kan köpa och öva med?
Haha, åhnej, låter inte så lovande för mig, jag har aldrig varit den som läser mycket, därmed läser jag inte så himla fort och kanske inte har den absolut bästa förståelsen heller. :wtf:
Något mattegeni är jag väl inte heller, men jag kan säkert om jag verkligen veeeeerkligen anstränger mig!

Grodan21: Jag vet att det inte passar alla, och jag vet faktiskt inte om det hade passat mig, kanske är en sak om det är en enstaka kurs, men när det gäller så pass många som jag behöver läsa kanske det är dumt. Känner mig klyven i frågan. :arghh:
Har till 10 januari på mig att bestämma om ja vill läsa distans i nästa omgång som startar!
 
Tassetass: Tack för ditt svar! :)
Jaha, finns det en bok man kan köpa och öva med?
Haha, åhnej, låter inte så lovande för mig, jag har aldrig varit den som läser mycket, därmed läser jag inte så himla fort och kanske inte har den absolut bästa förståelsen heller. :wtf:
Något mattegeni är jag väl inte heller, men jag kan säkert om jag verkligen veeeeerkligen anstränger mig!

Ja, det finns en bok och det finns väldigt bra guider på nätet också, både kostnadsfria och de som kostar. Jag körde dock bara med boken och gamla prov när det begav sig. Planen var att skriva provet en gång till ett halvår senare och då köpa någon bra tjänst online för att öva, men nu behövdes ju inte det.

Alltså, skruva inte upp dig i onödan nu. Högskoleprovet är inte särskilt svårt objektivt sett, men man behöver vara bra på vad provet innehåller och att jobba på det sätt som provet är uppbyggt. Vad gäller t.ex. matten så har jag läst matematik A och det räckte för att kunna knäcka matteuppgifterna. Har du tagit dig igenom skolan hittills med den läskapacitet och läsförståelse du har så kommer du kunna träna så att du även klarar högskoleprovet.

Största problemet med högskoleprovet tror jag fan är folks nerver; mycket står på spel, man har blivit itutad att det är såååå himla svårt och såååå himla jobbigt och då blir man helt lamslagen av stress. Att mycket står på spel är förstås svårt att göra något åt, men i övrigt så tyckte åtminstone jag inte att det var så speciellt. Jag var bra förberedd och att hålla fokus i 5 x 55 minuter är inte mer - snarare mindre -än vad man begär av elever, studenter eller förvärvsarbetare att de ska prestera på daglig basis.
 
Jönköpings högskola är väl bra? Jag hade nog sökt dit om jag ändå bodde nära. Om man aldrig läst på högskola innan är det lättare att vara på plats.
Jag läser min magister på distans. Det är tufft! Kräver disciplin, men jag har ju studietekniken inne efter sex år på universitet.

Garantera plats kan ingen göra. Det beror ju helt på trycket på utbildningen.
 
Askaplaska: Nej, jag vill inte gå till ett jobb varje dag, som jag egentligen inte vill ha. Så enda sättet är att inte ge upp min dröm, det är jag ju fullt medveten om. :)

Bexzor: Klart att jag inte MÅSTE veta nu, och jag är medveten om att vad jag vill göra kan ändra sig flera gånger på vägen. Men det är just NU jag sitter och funderar på allt detta, ska ju inte putta det längre fram i tiden bara för att jag inte måste bestämma mig nu. ;)

Sthu: Jo, jag förstår att det är hård konkurrens både att komma in på utbildningen i sig och att hitta ett jobb efteråt. :p
Det bör ju även nu vara väldigt anpassat till djurägare tycker jag, men svårt att veta när det flyttats till Uppsala!
Hade utbildningen fortfarande varit i Skara hade jag inte haft speciellt långt härifrån dit, men inte mycket att göra åt :sneaky:

Vad skulle ni rekommendera mest då? Läsa kurserna jag behöver på distans på komvux eller ta ett naturvetenskapligt basår och därmed få med sånt jag redan läst? :up:? :down:?

Hur sa komvux att det fungerar med betygen för behörighetskurser?
Basåret vet jag garanterat inte kan höja eftersom jag går det själv nu, har för mig att biologi som jag läste på komvux inte kan höja mina betyg när det gäller en utbildning som kräver biologi som behörighet. Däremot om jag skulle söka typ juridik som inte kräver det. Men kolla upp det så du är säker :)

Jag skulle inte råda dig att plugga på distans om du inte är ett mattesnille, det är ett tufft tempo på basåret (enligt studievägledaren 130%), inte alls som gymnasiet. Vi har även undervisning mån-fre, betydligt mer än många andra utbildningar och labrationer varje vecka. Så jag skulle inte heller råda dig att jobba samtidigt, de flesta i min klass som haft jobb har antingen hoppat av basåret eller slutat jobbet för att klara av plugget.
Vi fick tillbaka mattetentorna igår, 25% kuggade, och då är vi ändå det bästa basåret någonsin då de hade krympt platserna för i år, den med sämst betyg som läser basår hade 19,3 så det är mest mvg-barn :angel:
Däremot får man skriva av 50% av lånen som du tar när du läser basår om det leder till utbildning och du pluggar minst 3 år, så ekonomiskt är det även en fördel :up:

Har du redan läst biologi 1 behöver du såklart inte läsa det igen, det är bara att hoppa dom föreläsningarna. Jag hade läst både biologi 1 & 2 innan och det var inga problem. Biologi 1 är ju bara en av 7 kurser så det är en väldigt liten del av året.

Ang garantiplatser så tror jag inte det finns överallt, vi har det men dom intresserar mig inte, vill inte bli t ex fysiker :yuck:
Å eftersom vårt basår va så "bra" så har det högre intagning än alla utbildningar som garantiplatserna finns på, så det hade ändå inte spelat nån roll.
 
Justja, vet inte exakt vad matte 3b motsvarar men den är ju inte med på basåret.
Matte 4 är dock till stor del en repetition av matte 3, på första provet va det enda som var nytt trigonometri.
Annars va det logaritmer, integraler och derivata. Men känner du dig osäker på matten så tycker jag ändå du ska köra 3b innan, bra repetition både inför 4an och HP :)
 
Jag har också läst EoD. Blev klar nu i våras. Tyckte utbildning var hur bra som helst och väldigt väldigt bred. Som sthu skriver var det inga problem att ha djur under utbildningen, har själv två hästar och det gick utmärkt. Hur det funkar nu när det flyttat till uppsala har jag dock sämre koll på tyvärr.

När jag sökte hade jag också bara grundämnen från gymnasiet och fick läsa in 7 ämnen för att få behörighet. Gjorde HP en gång och kom in på det. Mitt tips är att öva på HP och köra massa gamla prov hemma. Är det en linje du verkligen vill läsa så är det ju värt att kämpa för det!
 
Tassetass: Jag har ju som sagt skrivit provet 1 gång, och det gick ju inte bra. Jag har läst både matte 1a och 2a, men jag låg låg visserligen 60 sidor efter i matte 1a när kursen var slut, matte 2a låg jag på betyg C-B på, så egentligen borde det gå bra. :)

Sthu: Jag kan inget säga om högskolan i stan, men den är väl bra vad jag förstått det som iaf.
Fast sen är det ju gymnasiekurser jag ska läsa, så det har inte med universitet att göra på så sätt egentligen! Är ju liksom tex matte 3b = gamla matte c, matte 4 = matte d, Fysik 1a = fysik a som jag ska läsa.

Hagens_zorba: Han på vägledningscentrum sa att man räknar med de betygen som man läser till sig och landar i kompletteringsgruppen. Men jag vet inte, han var lite flurrig, och som sagt, även om jag skulle få A i alla ämnena jag läser till och räknade med det i mitt snitt så skulle jag inte nå snittet som utbildningen kräver just nu. Alltså blir det HP :p
Men alltså VA? vad är det för konstig studievägledare du har? ;) Här kan man välja själv om man vill läsa på distans på 25, 50, 75 eller 100% i fart! Så kan plugga 4 kurser samtidigt under 1 termin på 25% per kurs om jag skulle vilja.
Basåret här i Jönköping har med matte 3b vet jag iaf.

Doleron: Så du hade lika många ämnen att plugga till som mig då, gick du ett naturvetenskapligt basår då? :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 857
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 328
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 178
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp