Bukefalos 28 år!

fjäril inne, vad göra?

DarkInNight

Trådstartare
Stor fundering. Det finns en fjäril här inne, fladdrar mot fönstret stackarn.
Om jag släpper ut han lär han väl dö i kylan, stannar han inne finns det ingen mat = han kommer dö.

Finns det inget man kan göra?
 
Sv: fjäril inne, vad göra?

Jag kan absolut ingenting om fjärilar, men jag tror faktiskt inte det... även om du fixar fram något som skulle kunna ge fjärilen näring och vätska så tror jag inte den klarar sig.

Jag skulle nog släppa ut den. Då får den åtminstone dö ute.
Inte för att det spelar nån roll för fjärilen, men det skulle kännas bättre för mig tror jag.
 
Sv: fjäril inne, vad göra?

Fy det är svårt det här.
Känns som det är upp till mig att bestämma hur stackarn ska dö. Frysa ihjäl eller svälta ihjäl.
 
Sv: fjäril inne, vad göra?

Jag tror inte heller fjärilen överlever även om du skulle kunna hitta näring till den. Och tycker du det är grymt att den antingen ska frysa eller svälta ihjäl så kan du ju ta det tredje alternativet och slå ihjäl den så den dör snabbt. Själv hade jag släppt ut den dock, med tanken på att den kanske hjälper ett annat hungrigt djur.
 
Sv: fjäril inne, vad göra?

Själv hade jag släppt ut den dock, med tanken på att den kanske hjälper ett annat hungrigt djur.

det var dock en tanke. Får ta och släppa ut den imorrn, ska bli lite varmare.. "sista tiden i livet liksom"

//blödiga zsara
 
Sv: fjäril inne, vad göra?

Släppte precis ut den i det fria, sol och vindstilla. Jag hoppas den får en trevlig sista stund.
Stackarn hade små hål i vingarna.
 
Sv: fjäril inne, vad göra?

Hmmm...när jag var liten hade vi nässelfjärilar hemma. Dom bodde i vårt köksfönster på dan och under ett mörk halltak på natten. Det enda vi gav dom var lite koncentrerad hemmagjord flädersaft. Dom levde i flera månader och det var rätt så populärt bland mina kompisar ;)
Superbra husdjur som såklart helst vill bo i det fria.
 
Sv: fjäril inne, vad göra?

Det finns en del fjärilssorter som övervintrar, vi har en koloni av nässelfjärilar nere i vår källare. De senaste veckorna har det dykt upp en och annan uppe i huset, dem har jag tagit i kupad hand och burit ner. Där nere sätter de sig i taket eller på väggarna och går i nån slag ide gissar jag.

Förutom i källaren har vi en drös fjärilar i gamla ladugården och vi hade en del i garaget innan det revs, det är nog de som flyttat till källaren i stället. Så länge det är torrt, soligt och någorlunda varmt när du släpper ut den så hittar den nog fortfarande själv ett bra vinteride.
 
Sv: fjäril inne, vad göra?

Jag hoppas den jag hittade överlevde och hittade någonstans att övervintra isåfall :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har skaffat fjärilar! :D Eller ja, fjärilslarver är det ju än sålänge. Tanken är att de ska släppas ut när de väl är klara med sin...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
26 590
Senast: Mia_R
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 085
Senast: WildWilma
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 685
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp