Bukefalos 28 år!

Fjordhäst korsningar

H

hästhandlarjävel

Skulle vara kul om ni ville visa era fjordhäst korsningar, egenuppfödda eller köpta :) skriv gärna vad dom mer är korsning med om ni vet det.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Här passar min in.
Sammy Boy
f 1999-05-27
Valack
mkh 150
Utbildad LA dressyr LC hopp
Tävlad LB dressyr LC hopp.
Korsad med Nordsvensk travare.

När jag köpte honom:
5862046.jpg

Och några år senare och fram tills nu=)
20743664.jpg

20072265.jpg

http://www.pixbox.se/alb_show_id854652_page0.html
http://www.pixbox.se/alb_show_id854652_page1.html
http://www.pixbox.se/alb_show_id864590_page0.html
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Har ingen egen men fotat två åtminstone, trevliga ponnyer som gör sig duktiga på tävlingsbanorna!

Sto född 1995 e.Flush (e.Carriär 609 u.Bogar) u.Frida, 25% halvblod 25% furioso 50% fjordkorsning med okänd stam.
Går på ridskola, tävlat upp till 1 meter hoppning och LB dressyr. Ligger runt ca 150 cm.
Soleil.JPG


Valack född 1999 e.Ernford Jester RWR 3 u.Gräbban 1446, 50% welsh 50% fjording, placerad LA hoppning
Ljublik.jpg


lånar kompisens bild också på en valack ridskolan hade ett tag men tyvärr var han så tjock så han fick byta arbete, bantades väldigt mycket men var ändå otroligt rund! Inte så hållbar i längden för hans del tyvärr, väldigt trevlig ponny! Född 1998, rödblack på 146 cm e.Flush (se ovan) och u.Stina, en fjordkorsning. Jag red honom också med mina 177 cm.
Wiggen.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Nummer 2 där visar ju att det underligt nog fortfarande finns fjordingar som inte är homozygota för sin färg.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Men Gud vad fin!

Jag sålde en ponny en gång som var 50% arab och 50% fjording. Den ponnyn skritthoppade vi 1.25 m med när den var 4 år gammal. Jättehäftig. Tyvärr såldes den till en tjej som inte var så duktig som jag trodde så ponnyn började vägra när det kom upp till MSV-nivå. De fick aldrig bukt på den i det hemmet. Nu vet jag inte vart den är, men den borde vara runt 12 år gammal.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag har den erfarenheten att det inte är speciellt många fjordkorsningar som blir bra. Den enda som jag tycker har varit riktigt snygg är MaRomers, där har det verkligen skett en lyckoträff men i övrigt har jag väldigt svårt för dem. Förstår inte riktigt meningen heller med att korsa fjord, det är ju en "urhäst" och borde så förbli.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Nummer 2 där visar ju att det underligt nog fortfarande finns fjordingar som inte är homozygota för sin färg.

Hur då menar du? Ponnyn är rödblack.

Här är en exteriörbild på första hästen i mitt inlägg. Mycket hållbar häst för övrigt. Hon kom till ridskolan som 3-åring 1998, blev privatägd året därefter men går på ridskolan under terminerna och bor "hemma" under sommarbetet.
Soleil1.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag har den erfarenheten att det inte är speciellt många fjordkorsningar som blir bra. Den enda som jag tycker har varit riktigt snygg är MaRomers, där har det verkligen skett en lyckoträff men i övrigt har jag väldigt svårt för dem. Förstår inte riktigt meningen heller med att korsa fjord, det är ju en "urhäst" och borde så förbli.

Tack så mycket! :o
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Som barn kände jag en korsning fjording/islänning som var en välpropotionerlig gulblackskäck. Vet inte om jag har någon bild på honom utan mig på ryggen:p
Han var en mycket trevlig barnponny, drygt 140 hög.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Denna ar alltsa rodblack? Jag tyckte den sag ut som fux. :) Kanske var det MissFideli axa trodde?

Ja förmodligen trodde hon det, trodde jag också från början men har haft kontakt med den nya ägaren och han är rödblack, står också i passet. Han har förmodligen en ål.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

på tal om färg så står min reggad som brunblack....Om jag inte minns helt fel!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

*kl*

Här är min herre, född 1981. 75% fjord o 25% welsh mountain.
Drygt 140 cm i mkh. Har i sin "ungdom" hoppat uppåt 120-130 cm sin anatomi till trots.
Hade inga "rena" bilder online så dessa får duga. :D
DSC_0312.JPG

DSC_0318.JPG
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 752
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
362
Avel Jag tänkte betäcka två av mina egna ston med min egen unghingst. Jag gör det av personliga skäl, för min egen skull och utan tanke eller...
Svar
5
· Visningar
1 469
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp