Fjordhingst?

Bismark

Trådstartare
Vill ju betäcka mitt nyförvärv till nästa år och har väl lite smått börjat titta på hingst. Men jag vill väldigt gärna ha förslag på hingstar, är ganska förtjust i den lite nättare typen.

Stoet i fråga är:
E: Furubäcks Io 210
Ue: Ernarsson 176

Är väl tänkt att jag ska visa henne till nästa år med. Hon är visad som åring med 41p och som 3 åring med 36p, hon gick och släpade benen och M hade inget spö med sig. Så förra ägaren trodde att hon skulle få bättre poäng om hon visades igen.

Frken026.jpg


Frken027.jpg


Så har ni några förslag på vad som kan passa henne??
 
Sv: Fjordhingst?

Du kan ju alltid kolla på Svenska Fjord häst föreningens hemsida där är det många fina hingstar!.. Lycka till! :D
 
Sv: Fjordhingst?

Måste fråga om stoets mormor ifråga är Sevi 3016? Isåfall har jag en del av tjocka släkten...
 
Sv: Fjordhingst?

Har ingen aning, har precis fått hem henne och har inga papper framför mig. Men kan kolla det om du vill??


Ingen som har några hingstar??
 
Sv: Fjordhingst?

Kan inte alls mkt om fjordingar, men min kompis familj äger en hingst, Daler.
Han har vunnit fjord SM i dressyr i år, även fått bra placeringar i andra grenar.

Väldigt trevlig hingst.
 
Sv: Fjordhingst?

Heter stoet Fröken Saga? I så fall är det Sevi som lycka skrev om, som är mormor - mitt sto! :)
 
Sv: Fjordhingst?

Ja men visst är det Fröken Saga! Har du träffat henne?

Då kanske man kan få be om några kort på Sevi? Har ju träffat Saga (Frökens mamma) iaf..

Guud vad kul!
 
Sv: Fjordhingst?

Träffade Saga när hon stod på Furubäck för betäckning tillsammans med sin mamma Sevi. På hösten såldes båda och Saga och hennes föl hade redan hunnit lämna gården när vi hämtade Sevi och Hilde. Sevi hamnade till sist hos Mumin, och Hilde går kvar hos oss på gården som avelssto, har en avkomma e. Tamlin Grönkulla 226, ettårsstoet Venus Grönkulla och i år stofölet Vidja Grönkulla e.Allman 204. Bilder finns på min hemsida www.gronkulla.com. Grattis till förvärv av ett sto med prestationshärstamning! Mormor eller blir det mormorsmor (?) Violette blev det tredje svenska sto som fått den fina utmärkelsen SuperElit på premiering i somras!!
Jag brukar aldrig ge råd angående hingstar eller betäckningar eftersom jag anser att det är högst oetiskt när man själv är hingsthållare. Dock har jag använt två typer av hingt till Hilde (som ju är jättesläkt med ditt sto) och det bästa resultatet blev då jag lade på en hingst med lite bättre halsansättning och ngt mer luft under magen än vad de här damerna själv har! Därmed inte sagt att avkomman efter den lite grövre hingsten är dålig... hon har 39 p och det är en god klass ett avkomma!
 
Sv: Fjordhingst?

Kan inte alls mkt om fjordingar, men min kompis familj äger en hingst, Daler.
Han har vunnit fjord SM i dressyr i år, även fått bra placeringar i andra grenar.

Väldigt trevlig hingst.

Och numera även regerande Nordisk Mästare i Allround samt fjärde bäst i Norden i dressyr. Jättefin hingst, har haft honom på ststion och har flera fina avkommor efter honom. EN av MÅNGA riktigt fina hingstar i svensk avel och tillika otroigt användbar i samtliga discipliner.
 
Sv: Fjordhingst?

Jo jag ska köpa henne från tjejen som köpte henne då. Så hon har inte varit väg så mkt och det är ju skönt. Hon är iof bara precis inriden och inkörd så hon kan typ ingenting.. Men har världens skönaste temperament, lugn och sansad för allt och jättekelsjuk.

Så det känns verkligen kanon, hon är en underbar liten tjej. Men både Hilde & Sevi verkar vara grövre än både Fröken & Saga? Eller ser jag i syne?

För Hilde & Fröken borde väl vara jättejättemycket släkt? Hildes mamma är Frökens mormor & de har samma pappa?
 
Sv: Fjordhingst?

kolla in på www.fjordhasten.se och gå under länken hingstar 2007.
jag rekomenderar DENVER 235
Mitt sto var hos han förra året och i år fick vi en jätte snäll fin liten hingst.
 
Sv: Fjordhingst?

Jo jag ska köpa henne från tjejen som köpte henne då. Så hon har inte varit väg så mkt och det är ju skönt. Hon är iof bara precis inriden och inkörd så hon kan typ ingenting.. Men har världens skönaste temperament, lugn och sansad för allt och jättekelsjuk.

Så det känns verkligen kanon, hon är en underbar liten tjej. Men både Hilde & Sevi verkar vara grövre än både Fröken & Saga? Eller ser jag i syne?

För Hilde & Fröken borde väl vara jättejättemycket släkt? Hildes mamma är Frökens mormor & de har samma pappa?

Dom är riktigt mycket släkt, ja!! Hilde och hennes döttrar är också fruktansvärt lugna och coola. De är båda av den lite grövre modellen, men annars otroligt lika din Fröken i exteriör. Sevi präglar sina barn väldigt, även hennes ettårsdotter är väldigt lik!
Sevi red vi in som trettonåring när hon kom hit innan dess hade det bara suttit lite barn på henne och på slutet fick dottern henne tom att hoppa lite småhinder, fantsatisk körhäst fö!
 
Sv: Fjordhingst?

kolla in på www.fjordhasten.se och gå under länken hingstar 2007.
jag rekomenderar DENVER 235
Mitt sto var hos han förra året och i år fick vi en jätte snäll fin liten hingst.

Inte speciellt lämpligt med tanke på släktskap. I Denver finns Furubäcks Inter 191, I Fröken Saga återkommer Furubäcks Io 210 och Furubäcks Seger 157. Furubäcks Inter och Io är halvsyskon på mödernet. Segers mamma är halvsyster med Io och Inters mamma.
Din fölunge är säkert jättefin, men i det här fallet så är det ingen parning som jag skulle rekommendera!
 
Sv: Fjordhingst?

Kollade på Denver 235 och jag gillade honom verkligen, men precis som lycka säjer så är de för nära släkt :(


Hur är det med fjordingar, finns det några som går på semin??:confused:
 
Sv: Fjordhingst?

Nej, inga seminhingstar i Sverige. Hugo 179 har varit på semin, men det är både dyrt och kostsamt. hingsten får nämligen inte alls betäcka naturligt när man tappar hingsten. Infektionsrisk...
Ta gärna en tur till Vetlanda under hingstpremieringhelgen och se lite hingstar "in real life", både nyttigt och spännande!
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhingst?

Men jag kan inte ta mig dit *suck*är iväg på utbildning med jobbet och det gick inte att skolka från. :mad: Har däremot lyckats tjata med mig sällskap till Elmia, där borde väl vara någon att kolla på?


Jag river mitt hår, hur fanken ska jag kunna välja hingst? Finns det något avelsråd man kan kontaka? Jag är alldeles för grön på detta, men sen måste jag ju börja någonstans. Jag har ju köpt hästen ör att kunna ta föl på henne :angel:
 
Sv: Fjordhingst?

Tjejen jag rider hos avlar på sina fjordingar.

De två hingstar jag har träffat är Allman och Minos.
Allman är verkligen supertrevlig och har gett bra avkommor av dom jag träffat. De kan få lite stort huvud så om stoet har det kanske man ska tänka lite på det. Kanonpsyke annars.
Minos är också en himla fin hingst, men jag har inte träffat några avkommor där ännu.

Sen har hon använt just Io och Emil också.

Jag har inte så stor koll på släktskap o sånt dock så det får du kolla upp såklart.
 
Sv: Fjordhingst?

Både Sevi och Hilde har föl i år efter Allman, Sevis har jag inte sett, men det skall enligt uppgift vara en jättefin hingstunge, Hildes dotter är feminin och helt förtjusande i sitt psyke (men det är mamma också) hade ett lite stort huvud som riktigt liten, men verkar ha växt i det och det är nog inget jag direkt tänker på just nu iallafall. Vidja finns på bild på www.gronkulla.com.
Allman har jag haft på station och han är trevlig att hantera, hoppar bra gör han också, plac LA. EN bland MÅNGA trevliga fjordhingstar i svensk avel...:devil:
 
Sv: Fjordhingst?

Allman är med på "kolla-upp" listan!

Vad har Stenrike Spritz gjort? Han var ju helt underbart söt!
 
Sv: Fjordhingst?

Jag tipsar hett om Hingsten Cristall 203 som är en superfin nätt hingst med luftigt steg och har sett en del fina avkommor efter honom. jag har själv mitt sto där på betäckning iår efter att jag fick tipps om denna fina hingst.

//Sara
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 267
Senast: cirkus
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 446
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp