Fjordhingst?

Sv: Fjordhingst?

Ja det är ju det... Jag är inge bra på sånt här för jag bara ändar mig hela tiden :angel:

Näe klart jag ska ha is i magen och kolla runt tills det är dags. När brukar hingstkatalogerna komma ut? Och hur tidigt måste man boka hingst?
 
Sv: Fjordhingst?

Förhoppningsvis tidigt under våren, men det har varit lite si och så med det sista åren:(
Däremot är hingstsidan på nätet alltid bra och informativ, samt relativt nyuppdaterad!!
Hingst kan du boka när som helst, har haft ston vars ägare har ringt på förmiddagen när de visat brunst, sedan har de betäckts när de kommit! Fast givetvis är vi glada för lite framförhållning!!!
 
Sv: Fjordhingst?

Nya två och ett halvtåringar:
Vessmer e.Mimer-Orion Halsnaes 41 p
Frodo e.Hauk Thun-Knast Halsnaes 40 p
Haldol Kry e.Hugo-Dalar 40 p
Aslan e.Idon Busklund-Pikant Halsnaes 40 p GRATTIS skogstomten!!!!
Mellwin e.Tamlin Grönkulla-Lule 40 p
Caspian e.Solhems Myckle-Champis 40 p
tre och ett halvtåring:
Chalander e.Alexander Lukas-Botvid 43 p
gamlingar:
Leirdals Odin Smedsmogråen-Rådar 41 p
Mykletind e.Fjölestaen-Heidrapp 38 p
höjningar:
Furubäcks Inter och Ringo ELIT
Furubäcks Io A

En del hingstar var inne för bruksprov och vanlig koll också dem tar jag inte med här.

Bästa treårssto blev Sindarve Hilma e. Temperament u.Sindarve Hilda (båda föräldrarna har varit ringettor och årets kalblod)
 
Sv: Fjordhingst?

Väldigt olika, beroende på kvalitet och premieringsgrad. Mellan 2500-3500:- Till detta tillkommer ofta moms och avelsavgifter (300) och ev uppstallning, mellan 20-40 kr/dygn.
 
Sv: Fjordhingst?

Bara på Mellwin som jag ju har visst intresse i, svårt att fota när man själv visar hingst! Är dock usel på att lägga in kort så du får helt enkelt titta in på vår hemsida på just nu (imorgon) så får du iallafall se honom, Mykletind, Troja G samt Gulmåras Ilse, de hästar som på något sätt tillhör "familjen".
 
Sv: Fjordhingst?

Mina två favorithingstar: :love:

Magne 228:
8693536.jpg

8693537.jpg

8693624.jpg

10604518.jpg

10603974.jpg



Mimer 200:
7385719.jpg

8015222.jpg

14135361.jpg

15790880.jpg


Båda två har stammoder Violette som blev tilldelad SUPER ELIT i år.

*Ursäkta bildbomb*
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhingst?

*delvis knapplån*

Violette är också mormorsmor till ts sto, så ovanstående hingstar är kanske lite väl nära släkt..
 
Sv: Fjordhingst?

Att dom har samma mormorsmor tycker inte jag är för nära, det beror ju på hur det ser ut neråt sedan, och självklart vad man själv tycker är ok. Dom flesta fjordingar (speciellt från Håkon Jarl) är ju släkt, så helt obesläktade är ju nästan omöjligt att hitta, speciellt om man vill ha en bra/passande hingst.
 
Sv: Fjordhingst?

Bildbomber gillar vi! Väldigt fina killar :love:


Fick hingstkatalogen av fd arbetsgivaren (därifrån Kent 44 kommer) så nu kan jag kika lite i den med!

Just nu pågår bantning och konditionsjobb för att Fröken ska vara snygg tills våren då jag hade tänkt visa henne.
 
Sv: Fjordhingst?

Ja visst är dom! Jag tycker Mimer är vackrast men Magne är helt klart min favorit :love:

Dom ser du nog inte i hingstkatalogen men hoppas du hittar något som passar din lilla dam :)
 
Sv: Fjordhingst?

Vågar man sig på att fråga hur Alexander Lukas´ avkommor brukar bli?
 
Sv: Fjordhingst?

Brukar vet jag inte, känner bara två och dom är iofs ganska lika i tempramentet. Det är väldigt trevliga hästar som verkligen ger allt, men dom kräver sin man/kvinna, dom har otroligt starkt psyke, så absolut ingen barnhäst. Sen beror det ju på stoet också, allt kommer ju inte från pappa :) Förhoppningsvis ärver dom Alexander Lukas snygga färg (som Mimer gjort) och då är dom så läckra! :love:
 
Sv: Fjordhingst?

Alex brukar prägla sina avkommor ganska mycket, utseendemässigt nedärver han ofta vackra huvuden, med lite pliriga och "kloka" ögon.

Ganska kul att kunna stå bland en massa fjordingar och titta på vissa och känna, det där måste vara en Alexanderavkomma!:)

Själv är han ingen 45-poängare men de flesta avkommor brukar röra sig hyggligt, iof kommer de flesta jag har sett ur bra stostammar...:angel:

Humörsmässigt är de trevliga, villiga att lära men samtidigt ofta ganska trygga i sig själva, dvs. inga mesiga hästar. I mitt tycke, lättarbetade helt enkelt.

Själv har jag ridit och tävlat Alex i både dressyr och hoppning, gjorde detta som tonåring och hade aldrig några problem att hantera honom.

På min hemsida kan du ser 2 Alexavkommor, Björkhems Raska, Björkhems Åbelix.

Nussikan känner även till Mimer, Alex´s godkända son, så hon borde också kunna säga något.....:D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 267
Senast: cirkus
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 446
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp