Fjordhingst?

Sv: Fjordhingst?

Får jag låna lite av dej tro?

Eftersom att det är en fjordtråd så vill ja passa på och fråga vart man
kan söka hingstar och ston.

Jag ska och kolla på ett fjordingssto e. Jolster u. Emma (Är osäker på om pappan hette så där men tror det var så ägaren sa det :P

Vore super snällt om jag fick veta, letar nämligen efter Ronja Rövardotter, det är stoet jag ska kolla på.
 
Sv: Fjordhingst?

Vad vill du veta om Spritz?

Sevi har varit hos honom i år, vet dock inte om hon är dräktig.
 
Sv: Fjordhingst?

Måste verkligen tipsa om Hugo 179 som är kanonhingst. Jag har sett många fina föl efter honom. Kolla på sindarve.nu. =)
 
Sv: Fjordhingst?

Aaaallt! Varför valde du honom? Är väl mest han det lutar åt nu, han har en sån härlig uppsyn!
 
Sv: Fjordhingst?

Inte speciellt lämpligt med tanke på släktskap. I Denver finns Furubäcks Inter 191, I Fröken Saga återkommer Furubäcks Io 210 och Furubäcks Seger 157. Furubäcks Inter och Io är halvsyskon på mödernet. Segers mamma är halvsyster med Io och Inters mamma.
Din fölunge är säkert jättefin, men i det här fallet så är det ingen parning som jag skulle rekommendera!

haha oj det tänkte jag inte alls på.. men kolla in den sidan endå. det finns fina hingstar där.
 
Sv: Fjordhingst?

Jag vet iofs inte så mycket mer om honom än vad som står om honom i hingstkatalogen/vad Ylva berättat. Valde honom för att det var en ung hingst, bra typ o poäng, söt o otroligt bildskön, mycket snyggare nu än i höstas, en modell på fjording som tilltalar mig.
Sen är det inte lätt att hitta hingst till Sevi som är släkt med "alla". Jag trodde att jag hittat rätt i Spritz, och såg mest att han på mödenet var mycket släkt med min vallack som jag tävlar, som är mer "ridhästmodell" än Sevi, och det var det jag fastnade för. Tyvärr insåg jag för sent att jag missat Matilda- Lilla My, och de är alltså släkt i alla fall. Om hon nu är dräktig och det blir nån avkomma, så kommer Lilla My att ligga i 4e resp 5e led på avkomman, ingen katastrof m a o, men ändå för nära för att det ska kännas riktigt bra för mig. Den eventuella avkomman är dock inte min, men vi får hoppas på nåt bra i alla fall, så att jag förhoppningvis kan sluta tänka på det misstaget, hingsten blir ju inte sämre för det!
 
Sv: Fjordhingst?

Har ju lite samma problem med Fröken, samma stam ju. Men precis som du skriver så är han ju en blickfångare.. Men då borde väl Matilda-Lilla my komma längre bak när det är Fröken? Eller det bir pannkaka ändå?

Mycket lättare med travarna, de har ju en avelsdatabas som man bara knappar in och kan se inavelskoeffecienten :D Nu får man leta och leta..
 
Sv: Fjordhingst?

Ditt sto ser väldigt trevligt ut, dock kan jag inget om rasen så jag kanske inte är rätt människa o uttala mig.
Vet iaf att det finns en hingst i mina trakter o han heter Vilje, sen om han är bra eller inte har jag inte en aning om, men han är en guling med tvåfärgad man iaf:p
 
Sv: Fjordhingst?

Jag har en treårig avkomma efter Allman som är så trevlig. Snäll o go o lättlärd.
 
Sv: Fjordhingst?

Bismark, har du kollat upp Cristall ännu? han har steg som en frieser asså verkligen superfin, jag rös när hon visa honom för mig, om du är osäker, åk gärna runt å kolla lite på hingstarna. jag titta först på Hugo, men hörde att hans avkommer kan bli lite off å inte ha så mkt go, trist för d e en fin higst. så då titta jag på Daler, men hans ägare sa att han va för grov för mig *s*, så hon tipsa om en hingst hon tycker är fin å de är Cristall.

fin hingst med bra poäng!
Prem: AB-98 89888=41p Galopp 8
AB (prest. & ext.)-06; 98899=43p
 
Sv: Fjordhingst?

Spritz är ju fortfarande väldigt ung så han har inte än "gjort något". Han är bedömd på vetlanda förra året (2,5 år gammal) där han gick som etta i premieringskullen med fina poäng.

Det man vet om Spritz är det man läser på hans hemsida. Han åker ofta till Åstorp för miljöträning (sedan han fortfarande var vid sin mammas sida) och en hel del inkörning och tömkörning. Han verkar vara okomplicerad och lättlärd. Ägaren är seriös och tar hingstens utbildning på allvar.
 
Sv: Fjordhingst?

Jo jag hade tänkt åka runt och kolla. De kan vara hur fina som helst på bild men stämmer det inte när men ser dem live så är det inget för mig.

Cristall står med på listan iaf..


Efwa: Tack! Jag ska definitivt kolla mer på honom, han är himla snygg.
 
Sv: Fjordhingst?

jag tycker att cristall är snyggare i verkligheten än på bilderna jag har sett.

Ja,han är jättefin och har en otrolig takt i sitt steg. Har ett sto som är två efter honom (dock såld som föl) som fick 98898= 42 p efter honom på sommarpremieringen, undrar varför man sålde en sån häst...
Cristall har en väldigt trevligt psyke också, har varit stationshingst här, och betäckte då nästan 15 ston, och det blev fina föl efter honom.
 
Sv: Fjordhingst?

Ja,han är jättefin och har en otrolig takt i sitt steg. Har ett sto som är två efter honom (dock såld som föl) som fick 98898= 42 p efter honom på sommarpremieringen, undrar varför man sålde en sån häst...
Cristall har en väldigt trevligt psyke också, har varit stationshingst här, och betäckte då nästan 15 ston, och det blev fina föl efter honom.

jag hoppas fortfarande på att min ska va dräktig, visade inget på ultraljudet, (inget alls, inga ägg ingenting) och hon slår ifrån mot cristall å är uppe i snart 30 dagar ungefär. eftersom jag inte haft föl på henne tidigare så vet jag inte hur hon funkar. däremot så har hon haft 3 föl innan min ägo.
 
Sv: Fjordhingst?

Var på Elmia igår och kollade lite. Var himla kul att få se Io på riktigt! Han var ganska lik Fröken i huudet iaf, och verkade ha samma goa temperament.

En annan kul grej jag måste få berätta;

Var uppe och hälsade på min gamla chef, vars familj har fött upp fjordingar i 3 generationer, och pratade lite häst. Kom in på Frökens stam och då kommer det fram att Io's morfar är Kent 44. Och Kent 44 är uppfödd av Annas pappa & farfar!! :idea:

Lite ironiskt att man åker och köper sig en häst och kan inget om stam men när man börjar kolla och pratar med folk så kommer det fram att hästens gammelmorfar är född på granngården! :rofl:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 267
Senast: cirkus
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 446
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp