Bukefalos 28 år!

fjording vs finnhäst vs nordsvensk

J

johanna_h

jag vill gärna veta era erfarenheter av dess häst raser, funderar på köp längre fram men vill veta lite mer om raserna:) även andra raser
som ni tycker är bra är välkomna att diskuteras:) jag ska köra och rida western tänkte jag:):bump: :bump:
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Om du med nordsvensk menar en Svensk kallblodstravare (och inte nordsvansk brukshästs, två olika raser!!!) så är den o finnhästen i samma klass, medan fjordingen ligger snäppet efter i rörlighet o är lite segare. dessutom tenderar fjordingarna vara en aning tjurigare rent allmänt än de andra. Av rent praktiska skäl ligger då kallblodstravaren närmast till att rekommendera, eftersom det finns mängder av dessa i Sverige.
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Jag har en finnhäst. Dom är ganska lika den svenska kallblodstravaren i sin typ, kanske något lättare. Väldigt livliga hästar med turbo och ganska hårt psyke. Inget för nybörjare med andra ord. Passar den som vill ha ett viktbärande kallblod, men ändå så pass lätt och framåt häst att man kan tävla i lite olika westerngrenar... I Finland tävlas dom i både hoppning och dressyr.

Fjordhäst= tråkig tant-häst :angel::devil:

lina0606.jpeg


liina0610.jpeg
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Fjordhäst: ungefär som en gammal Ferguson traktor som inte går på alla cylindrar!:D
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

jätte fin finnhäst:) jag tror min släkting i finnland har en finnhäst är inte helt säker var så länge sen jag var dit...jag är ju ute efter en typ nybörjar häst , så då kanske inte den passar:)

har hört att fjordingar är väldig envisa nån som vet om det stämmer:)

jag är ute efter en häst som är viktbärande, lugn och har bra psyke och som är något av en nybörjar häst, gärna äldre och då tänkte jag på något kallblod men det kanske inte passar mig, vet inte så därför är det kul att höra lite av vad andra tycker och tänker:)

sen förstår jag ju att alla hästar inom samma ras inte behöver vara lika i betende osv...men det är kul å kanske få lite rekomendationer:)
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

*Knapplån*

Till pessimisterna:

Men hallå!!! :mad:
En fjording kräver sin man/kvinna!!!
Bara för att fjordingar är ovanligt smarta och lätt kan överlista sina intet ont anande ägare betyder det inte att det är en dålig häst. :mad: ..... Det visar bara hur klantiga och ovetande ägare de har. :smirk:

Fjordingar är också individer precis som alla andra hästar. Det går inte att dra alla över en och samma kam. Min är till exempel inte ett dugg trög eller envis, han är lättriden och samarbetsvillig till tusen, och smidigare än många andra hästar jag känner.
Och kompisens fjording...den ska vi inte ens tala om...han har ett "go" utan dess like och en ökad trav som kan få vilken dressyrryttare som helst att bli grön av avund.

Men några smäckra tävlingshästar...det är de ju INTE.
Man kan inte räkna med att de kan röra sig exakt som en lättare typ av häst eftersom de inte alls är byggda som dem.

Men en rätt hanterad fjording...det blir en allsidig kompis för livet. :love: :p

// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

jätte fin finnhäst:) jag tror min släkting i finnland har en finnhäst är inte helt säker var så länge sen jag var dit...jag är ju ute efter en typ nybörjar häst , så då kanske inte den passar:)

har hört att fjordingar är väldig envisa nån som vet om det stämmer:)

jag är ute efter en häst som är viktbärande, lugn och har bra psyke och som är något av en nybörjar häst, gärna äldre och då tänkte jag på något kallblod men det kanske inte passar mig, vet inte så därför är det kul att höra lite av vad andra tycker och tänker:)

sen förstår jag ju att alla hästar inom samma ras inte behöver vara lika i betende osv...men det är kul å kanske få lite rekomendationer:)


Eftersom jag inte är ett dugg jävig så föreslår jag ju fjording he he he :angel:

Nä men ärligt talat så menar jag att: vill man ha en klok, lättlärd, allsidig, liten, viktbärande och dessutom lättfödd häst så ska man välja fjording.
Att tänka på när det gäller ridning är dock att de ofta har rätt kort hals och det påverkar ibland formen.

// M
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Jag har ingen erfarenhet av Finnhäst, men fjoding är absolut inte någon tråkig tant häst! :crazy: Har själv haft en fjordvalack som var högt utbildad i dressyr det var inga problem där inte! Däremot så kan man ju inte jämföra en fjording med tex ett halvblod av rena exteriöra skillnader men du verkar ju inte vara ute efter den typen heller eftersom du väljer mellan dessa tre raser.....Nordisar är också vädligt fina tycker jag =)

Ger några länkar på bilder som talar för att fjordingar är en mångsidig hästras....:p

Dressyr:
http://www.groruddalen.no/getfile.php/184056.639/hest_sak.jpg
http://www.stutteri-romeo.dk/ismo.htm

Hoppning:
http://min-lagotto.com/2005-00-76-EID fjording.jpg
http://www.stutteri-romeo.dk/idon.htm

Körning:
http://www.ask-apeldoorn.nl/images/afbeeldingen/fjordhest.jpg
http://www.imh.org/imh/bw/images/nfcreekz.jpg

Western:
http://www.fjordhorse.com/cutting.html


Visst e han snygg!:love: :love: :love: :love:
http://www.geocities.com/lantanaha/Tor.jpg
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Fjordhäst: ungefär som en gammal Ferguson traktor som inte går på alla cylindrar!:D

Haha det där var roligt! Jag har en fjording/islandkorsning som heter Ferguson, och han går verkligen inte på alla cylindrar :D Men det är en jättetrevlig häst att ha att göra med. Man kan ha fjording(korsningar) till allt! Det är bara ridskolerykten om folk inte släpper..

Ta min egen drös som exempel, han fångar våra Highland Cattle kalvar när de rymt ur hagen. Han behöver bara gå fram mot dem så följer de honom vart han vill ;) :D Han kan "jaga" dem om han måste, men han har sin egen lösning på det mesta.. Ibland tror jag han är en förklädd ko..
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Jag har både fjordhäst och nordsvensk brukshäst och har ridit western och kört med båda. Min fjordhäst är nog piggare än min nordsvensk men det är kanske inte typiskt för raserna.
Jag tycker att du kan välja nån av dessa raser (om du bor i Sverige).
Finnhästen är säkert en trevlig häst men om du väljer fjord eller nordsvensk kan du gå med i en förening och träffa andra med samma hästras. Väljer du fjordhäst finns det tävlingar i både på distrikts- och riksnivå.

Om du inte har obegränsat med pengar får du ochså mycket häst för pengarna om du väljer nån av dessa raser.

I det segrande laget i Westernallsvenkan ingick en framgångsrik fjordhäst ( Donna ).
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Fjordhästar. :love:
Vad mer exakt vill du veta?

Du får en mjuk känslig härlig häst att rida, samarbetsvillig, som gör allt du ber om, om du är duktig och hanterar en fjordhäst på rätt sätt.
Det kan dock vara svårt att hitta dessa exemplar som vuxna då dessa kanonhästar ofta aldrig säljs såvida man inte blir tvungen till det...
Utan mer ofta kanske en inte så välriden häst som säljs som äldre.
Så mitt tips är isf. om du ska köpa en fjordhäst, köp en äldre välriden/välhanterad häst och var beredd att betala lite mer för just den individen, det vinner du på. Det finns inte så många av dem till salu som sagt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Jag började min karriär på en fjording! Tjock och envis var han innan jag började rida honom. Men tillslut tävlade vi en massa! Han var världens snällaste och gjorde allt man bad om. Så att de är sura och dumma stämmer verkligen inte! Han var en rikig kanon häst!
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Det viktigaste måste väl som vanligt vara att hitta en individ som passar en?
För min del råkade första hästen bli en fjording, en pigg en med kanske lite överdrivet mycket turbo.
Men jag föll för rasen och det blev en till och ja med i avelsföreningen och sen råkade jag träffa en karl med två gula...
Sen har gänget växt och jag skulle för allt i livet inte villja vara utan dem.
Men visst kan jag mycket väl tänka mig fler raser,
men då bli det nog någon lite högre lättare typ, fast det hör inte hit nu.

Att säga att fjordingar är tråkiga och inte går på alla cylindrar tycker jag säger mer om oss människor och alla våra löjliga fördommar. Idiotiskt och trist, visst alla kan inte trivas med alla hästar, jag är själv till exempel inte sugen på en Islandshäst. Men jag skulle för den skull inte få för mig att vräka ur mig att dom är ****, ja vad man nu fått för sig.
Om inte annat så har jag uppleft DalaGästrike lokalförening som väldigt trevlig ;) (med tanke på vart du bor)
Men försök träffa så många indivder som möjligt som handhas av olika människor, det blir ju mycket vad man gör det till.
Tror man att hästen inte kan hoppa mer än 50 så lär den ju oftast inte gör det heller.
Hoppas du hittar en trevlig häst den dag du köper och inte väljer efter folks fördommar utan av egen magkänsla.
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Åh Tyske musblacke Ismo hade inte varit dumt att få betäcka med, nedrans att det är så långt ner till Stutteri Romeo.

Fast den här bilden:
http://www.geocities.com/lantanaha/Tor.jpg

Har nog någon snott från Stuteri Stenrike för det är ju Alvedon Kry som dom hade på station ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Fördommar och fördommar. Håller med om att man ska se till individen (finns ju både tunga OCH lätta moderna fjordingar dessutom), men våra raser ÄR ändock olika och har både mentalitet och utseende som är framavlat hos just den rasen med tanke på vad den ska användas till, även om det finns individer inom varje ras som är annorlunda. Det är avelsmål och inte fördommar. Det är precis som med hundar. Jag skulle t ex aldrig rekomendera en rottweiler till en klen pensionär som vill ha en soffhund, eller en sheltie till en arbetade polis osv .

Det är väl bra att det finns en ras för alla- det är inte alla människor som vill ha turbo-reining-hästar :cool:
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Fast att påstå att fjordingen är en tråkig tanthäst är inget annat än en ren fördom!
Har man den inställningen har man inte träffat många välskötta fjordingar, möjligen en bunt övergödda understimulerande ja...
Du kanske skulle låna vårt ena sto ett tag som jag senast jag försökte rida dressyr på, fick ägna en drygt 20 minuter till att få henne att inte gå i turbo, sen kunde vi börja jobba, men någon lugn tant häst är väl möjligen bara vår 28 åring eller möjligen mitt ena sto som är hiskeligt lugn mot nybörjare och osäkra, men mycket pigg och krävande så fort du kan lite.

För övrigt så ärdet väl inte moderna fjordingar som blir lättare eller ja, dom är ju inte grövre i det historiska ursprunget, utan avlades till tyngre på tidigt- mitten av 1900talet för att klara av jordbruket.
Så dom börjhar väl snarare återgå till mer ursprung.

För övrigt tycker jag nog att ditt exempel på Finnhäst inte är så mycket lättare än de flesta fjordingar.
Även om jag sett några exemplar i verkliga livet som mer sätt ut som Sv Halvblod.

Klart att det inte är hästar för eliten men det är ju varken Nordsvenskar Finnhästar eller Irish Bob eller Haflinger eller andra fysiskt hyffsat liknande hästar.

PICT3304.jpg

Ja jag vet att bröstan hamnat för långt ner här, åtgärdat.

vndning2.jpg


http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Utstallning 06/PICT0116.jpg
Hingsten Fyndig Saluut

Slöa Dimma :angel:
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Dimma/Dimmabus1.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Dimma/Dimmatravar2.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Dimma/Dimmabus.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Dimma/Dimmastr.jpg
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

*delvis kl*

Fjordhästar avlas iaf. för ridning, körning och allround... Ska passa till allt.
Och numer försöker man ju avla dem lite lättare för mer ridning.
SM-nivå i körning kommer man ju "lätt" upp i med fjord. MSV i dressyr o hopp går också. Sen kanske man får lägga ner lite mer krut... Men jag ska inte säga att det är omöjligt.
Bruksriding är ju bara att tävla direkt nästan.
Western har jag ingen erfarenhet av själv direkt. Används väl dock en hel del till det i USA.
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Klart att det inte är hästar för eliten men det är ju varken Nordsvenskar Finnhästar eller Irish Bob eller Haflinger eller andra fysiskt hyffsat liknande hästar.

Fniss, finnhästar för eliten, det tycker inte jag heller :p. Finnhästar och svenska kallblodstravare är faktiskt GRÖVRE än fjordingar i kroppen. Men kvickare i benen och huvudet, vilket är självklart eftersom dom är avlade för den extrema sporten trav. Jag tror alla raser kan gå msv dressyr och höga klasser western, men det finns raser som är bättre avlade än våra för det. Det är väl inget konstigt med det?? "Tanthäst" sa jag på skoj med tanke på rasens lugna temperament (fast några hävdar att det är turbohästar), jag brukar kalla mina hundar för pensionärshundar också :angel: Visste inte att någon skulle ta så illa upp av den frasen!
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

det var så att för ca 10-12 år sen så red jag och en kompis hos en tjej och hon hade en fjording som jag red på och tyckte att han var toppen och sen dess så har jag faktiskt "drömt" om en fjording, men som sagt så ska jag nog i såfall skaffa en som är äldre och för min del så gör det inget om det inte går så himla fort frammåt:) men alla hästar är ju egna individer så det gäller ju att hitta en man passar ihop med..men jag tyckte bara att det skulle vara kul å höra lite åsikter om dessa raser.

men jaghar aldrig ridit nordsvensk eller finnhäst men det flesta säger att kallblod är lugnare och min ridinsruktör sa att jag skulle passa men ett kallblod..antagligen för att de är viktbärande ( själv är jag ju lite av den grövre modellen:) ) och oftast lugna
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Jag såg er i globen! Helskojigt! :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 961
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp