Bukefalos 28 år!

fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Om du med nordsvensk menar en Svensk kallblodstravare (och inte nordsvansk brukshästs, två olika raser!!!) så är den o finnhästen i samma klass, medan fjordingen ligger snäppet efter i rörlighet o är lite segare. dessutom tenderar fjordingarna vara en aning tjurigare rent allmänt än de andra. Av rent praktiska skäl ligger då kallblodstravaren närmast till att rekommendera, eftersom det finns mängder av dessa i Sverige.

Nu har jag ju inte läst längre än till detta inlägg (nr2) i denna tråd som jag hittade av en slump via google)..... men kan inte låta bli att genast nappa på detta inlägg.... även om det är gammalt ;)

Om du fortfarande står för detta inlägg/åsikt så har jag en utmaning till dig Bill!
Du är välkommen att komma och prova min fjording!
När du har gjort det så vill jag att rdu eflekterar över och sedan åter igen kommenterar fjordingars: Rörlighet, seghet och tjurighet :D
He he he :grin:
Skicka mig ett PM om du nappar på min utmaning så ska vi lösa det praktiska sedan :)

// M
 
Sv: fjording vs finnhäst vs nordsvensk

Har haft quarters, pintos & korsning i america, varmblod och fler fjoris har sen 1974: utanför att Fjördhästen är den enda ren rasig häst utan DNA defekter är dom de bästa häster jag haft i mitt liv, har gört ALLT med dom, från hoppning när jag var ung och vig till All Around Ranch Work, herding, cutting roping. Kört timmber, vår och summer bruk på åkerna och weddings.
Barnsäkert, seg, lätt föd, aldrig sjuk.
Alltid placera högt på tävlinger.
Väldig sallen har jag sett non vägra för ett hinder och i så fall var det att den hade mer klokhet än den som sätt i sadeln.
Envis? jo, jag se det som possitive, dom lägga mänken till, står tålamod men tål inte att bli orättviss bestraffed.
Vill du har en bra DO ANYTHING HORSE och en kompis för livet?
GO FJÖRDIS :banana:
Az
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 961
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp