Bukefalos 28 år!

Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

L

Loodie

Idag dog en av våra tackor. Väldigt olyckligt då hon har 3 lamm. Det var antagligen juverinflammation och vi klarade helt enkelt inte av det. Lammen är ganska exakt 1 månad, då de föddes 13 april.

Nu måste vi ju då flaskmata trillingarna, och vi har ingen erfarenhet av detta då alla våra tidigare lammningar gått bra. Jag har köpt fårmjöklersättning och en sån där flaska. Har försökt mata de små, men jag inbillar mig att de är väldigt upprörda eftersom de tagits ifrån mamma så abrubt, så de kanske inte kan koncentrera sig på det nu.

Ska jag vänta tills de blir väldigt hungriga, eller ska jag sätta mig och hålla på och försöka tvinga dem tills de helt enkelt börjar äta. Finns det nått knep för att få dem att vilja äta ur flaskan?

Man vill ju inte förlora de här 3 också nu, de är ju inte jättesmå utan rätt starka.

Tack på förhand.
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Usch så tråkigt med tackan.
Jag har inte behövt börja flaskmata så stora lamm, men för mindre lamm behöver man hålla fast och tvinga in "tutten" i munnen för att de ska fatta att det kommer mat. Det tar några gånger innan det funkar.
Sedan undrar jag hur stora lammen blivit? Enligt texten på lammersättningssäcken så ska/kan man när lammen väger 10kg sluta med ersättning tvärt för då kan de äta gräs. Vet inte hur exakt den viktgränsen är.
Lycka till med matandet!
//Kopia
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Kopia,

Ja fy det var tråkigt. Vet inte vad som hände men det gick väldigt fort. Vi upptäckte att hon var dålig i morse vid 6 tiden, och sen dog hon vid 12. Igår kväll var hon pigg. Veterinären som jag pratade med trodde det var juverinflammationen, och symptomen stämde precis. Men det verkade som om hon kvävdes tillslut...otäckt otäckt.

Iallafall, så är lammen ganska stora. Det är en tacka o två grabbar. En av pojkarna är större, och han kan mycket väl väga runt 10 kg. De andra två är mindre, och har nog inte kommit upp till den vikten än.
De är inte ute dygnet runt än, utan bara på dagarna. Tror du det räcker då kanske om man bara matar dom en eller två gånger/dag med mjölk, och sedan låter dem äta gräs och hö? (kraftfoder??) Man kanske kan testa och se om de fortsätter vara pigga... ?
/Lotta
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Vet eg inte så mkt. Kan kolla ikväll när jag har "fårlitteratur" till hands.
Vad jag förstår så kan lammen tvärt övergå till gräs bara de blivit tillräckligt stora. Sedan tänkte jag attt de kanske kan dricka mjölk ur spann lika gärna som ur flaska när de nu är så stora?

Nu ska jag hem och tvångsdia en enveten tacka som INTE vill ha tre lamm.
//Kopia
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Min fårlitteratur är inte direkt från idag, den mest aktuella är från 1976 så jag vet inte hur mycket jag kan lita på den så det vore snällt att om du såg nått som kunde hjälpa kunde skriva det till mig.

Men av vad jag förstått av mina ålderdomliga böcker, och dessutom internet så har jag också fått uppfattningen om att de egentligen kan gå från mjölk till gräs bara över dagen typ. Dock så är det ju det där med åldern... frågan är ju om dom faktiskt kan nära sig med endast gräs redan, eller om dom måste bli nån vecka eller två till först. Jag har ju sett att dom äter gräs ute, och till viss del även hö inne, varvat med mjölken fram tills idag då. Men som sagt, om det räcker med det redan.

Har dock sett 2 av dom ligga och tugga sådär, idissla typ, som de vuxna gör idag. Det torde ju vara ett gott tecken.

Hoppas det gick bra med din motvilliga trillingmamma.
/Lotta
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Sedan tänkte jag attt de kanske kan dricka mjölk ur spann lika gärna som ur flaska när de nu är så stora?

Just det ja, jag funderade över det där och de dricker ju faktiskt vatten ur en hink tex. Så det kanske går med spann? Nackdelen är ju att man inte riktigt får nån uppfattning om hur mycket de får i sig kanske.
/Lotta
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Fri tillgång på kraftfoder, grovfoder (om de är vana det, annars ransonera i början) och vatten och ge lammnäring (eller ännu hellre komjölk) några gånger per dag.
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Men är de inte för små för kraftfoder? De har aldrig ätit det förr.
Vi har ingen tillgång till komjölk, men vi har lammnäring som vi försöker ge dem men de vill inte äta ur flaskan. Har hört att man ska vänta tills de är riktigt hungriga o att de då äter. Har försökt flera gånger men de tvärvägrar och biter ihop tänderna.
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Mina lamm börjar knapra kraftfoder så smått redan efter kort tid och vid 4 veckors ålder äter de rätt bra av det, men som sagt; Har dina inte ätit kraftfoder tidigare, så ransonera det, annars kommer de att få diareé vilket inte är bra.

Fri tillgång på grovfoder och vatten + stödmatning med lammnäring + vänj in dem på kraftfoder så sakteliga.

Vill de inte ta nappen, så ge lammnäringen i en bytta/bunke/hink i stället.
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Okej. Ska köpa foder idag, och bygga i boxen så bara lammen kommer dit. Hur ska man vänja in dem? Antar att det är att ge dom begränsat morgon och kväll typ...men hur mycket och hur länge?

Jag kan verkligen inte mycket om just mammalösa lamm, utan detta är första erfarenheten.
Tack för all hjälp.
/Lotta
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Ge bara någon msk kraftfoder till en början 3-4 ggr/dag (i samband med lammnäringen blir väl enklast) Utöka mängden eftersom. Blir de dåliga i magen så avbryt kraftfodergivan någon dag och ge mindre mängd sedan.
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Nu har jag kollat runt lite, men har ingenting att tillföra. Gnist har redan kommit med bra tips!

Jag hann inte svara igår pga trassel i lammhagen. Vi upptäckte igår att en av tackorna satt helt intrasslad i gammal taggtråd (tråd virad två ggr runt hals och ben). Som tur var hade hon inga sår, antagligen för att hon inte fällt ullen ännu. Två timmar gick sedan åt att slita upp enorma mängder tråd ur marken. Tror jag blir galen på taggtråd som det verkar finnas hur mkt som helst i våra hagar.
//Kopia
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Gnist; Okej, tack för all hjälp. Jag ska göra så gott jag kan, men jag kanske hör av mig igen om det trasslar. Du verkar veta vad du pratar om. =).

Kopia; Det lät ju inte bra, men jag vet vad du menar. Vi har rullat bort ofantliga mängder med taggtråd från våra skogar av nån anledning finns det massor där. Bra att allt gick bra iallafall.

/Lotta
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Det är bara att fråga på.. En del kunskaper har man ju samlat på sig under alla år som fårägare och som mesta har vi haft dryga 100-talet tackor här hemma.
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Dom har varit ute hela dagen idag och dom äter ju faktiskt väldigt mycket gräs. Ligger ner och tuggar / typ idisslar om nu får gör det :p. Vi gav dom kraftfoder igår och det åt dom väldigt gärna men som du sa så ransonerar vi det såklart.

Men flaskan tar dom fortfarande inte, och vill inte heller dricka ur en hink. Men nu var det ju faktiskt snart 3 dagar sedan tackan dog, och de har ju inte magrat av eller blivit svagarare utan leker lika mycket som förr och så. Min slutsats, kanske felaktig, är att dom borde ju ha blivit svaga nu, om de inte klarade sig relativt okej på gräs, hö, vatten och nu då till viss del kraftfoder?

/Lotta
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Prova att stoppa ett finger i munnen på lammen när de ska dricka ur hink då luras de att suga och kan på så sätt koma igång med hinkutfodring.
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

*KL* Jag har ett flasklamm. Jag har dessutom väldigt besvärligt med det faktum att den springer ut ur hagen så fort den ser en människa och hoppas på att få närhet och mat. Hur får jag den att "umgås" med får? Ingen av fåren i hagen vill veta av detta lamm som föddes den 2/5. Den äter inte gräs. Vill bara umgås med mig och hunden. Det är inte mina får, utan min hyresvärds får. Det är jättegulligt med flasklamm, men det är ju ett får och den behöver ju få vara får. Vad ska jag göra?
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

:bow: Ibland kan man göra det så enkelt! Detta var ett tips jag behövde!!! Ska prova på en gång faktiskt! :bow::bow::bow::bow::idea:
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

vad skönt att det ser ut att lösa sig för dig:D våra lamm har alltid tillgång till kross och hö, och de börjar pilla i bland det redan som ganska små, så det är ett bra sätt att få de att komma i gång:P

Sedan komemr de även igång med betandet, så länge dina går med andra lamm med lär de nu sig av varandra:D
 
Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Grattis - du har fått ett barn - ett fårbarn.
Så länge staketet inte håller den inne så lär du inte kunna lära den av med detta beteende.
Flasklamm utan mamma är bedrövliga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 906
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
843
  • Låst
Tjatter Knappt har Katniss och Peeta hunnit hämta sig från Hungerspelen där de båda tack vare Katniss list lyckades överleva, förrän de ställs...
73 74 75
Svar
1 489
· Visningar
55 899
Senast: bollen__
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp