Bukefalos 28 år!

"Flaskmatat föl är bra, för de blir sociala och präglade av människan"

En vuxen shirehäst som är präglad på människor låter som rena mardrömmen. Men tydligen får den moderlösa fölungen gå med andra hästar, så det blir förhoppningsvis häst av honom också.

Men föl så här års? Det kan inte vara lätt att hitta en amma.
 
En vuxen shirehäst som är präglad på människor låter som rena mardrömmen. .

Verkligen. Såg att den fick gå med en vuxen häst, men det känns ju inte optimalt att ett hingstföl ska gå hela sin uppväxt med en vuxen hingst. Kan sluta riktigt illa.

Men om man inte får tag på en amma? Finns det andra sätt att låta fölet få en normal uppväxt flaskmatningen till trots?
 
Att få växa upp bland andra hästar är det viktigaste! Sen ska det också vara bra att gå från flaska till spann för mjölkersättningen så fort som möjligt, så man får fölis på lite avstånd. Föl ska vara hanterbara, men ska inte klättra på och busa med människor som de gör med sin mamma!
 
Att få växa upp bland andra hästar är det viktigaste! Sen ska det också vara bra att gå från flaska till spann för mjölkersättningen så fort som möjligt, så man får fölis på lite avstånd. Föl ska vara hanterbara, men ska inte klättra på och busa med människor som de gör med sin mamma!
Kan bara hålla med.
Hästflock, så att den lär sig bete sig som en häst, är det viktigaste. Näring kan den få via fölmjölk - som förvisso lär gå på en smärre förmögenhet för en Shire-unge (jag lade 8000 på bara mjölkersättning till mitt moderlösa shetlandsföl)... Och att få den att äta i hink så snart som möjligt.
 
Som andra redan sagt så är det viktigt att lära den dricka ur hink och att den får gå med andra hästar. En amma är nog svårt, men det finns gott om ston med stora hjärtan och jag tror att mitt eget utan större tvekan skulle ta sig an honom. Hennes mamma i sin tur är jag övertygad om att hon skulle snott andras föl om hon fått chansen, hon tog sig an även unghästar.

Den "lille" bör snarast hitta en flock med en fostermor och andra åringar att leka med, lära sig dricka ur hink och inte hanteras mer än nödvändigt av människor om han ska gå att hantera alls som äldre. :crazy:
 
Japp. Det säger man i denna artikel. :banghead: Okej att reportern inte har en susning, men att hästägaren själv säger detta? O_o
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19823471.ab
Fast säger ägaren verkligen det, att det är bra? Kan det inte vara så att det är reporterns tolkning istället, då ägaren säger att de blir väldigt präglade och vill vara med människor? Han verkar ju inte fullt så korkad som man kan tro enligt aftonblaskan.

http://www.expressen.se/kvallsposten/pappa-lagger-manken-till--tar-hand-om-folet-1/
 
Senast ändrad:
Jag tolkar det lite så som Mia_R är inne på, att ägaren faktiskt inte riktigt sagt det så som reportern säger det i filmklippet.. Ägaren citeras säga "– Han kommer nog bli väldigt social och vilja umgås med människor. Flaskmatade hästar brukar bli präglade på människor.", vilket får det att låta helt anorlunda för mig jämfört med hur reportern tolkar det och formulerar det i filmklippet...
 

Liknande trådar

Tjatter Ja, vad ska man säga? Om man letar och absolut vill måla :devil: på väggen överallt så går det ju bra, men helt ärligt, är det någon som...
2
Svar
24
· Visningar
1 914
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 492
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras ...Hur lydiga de än är så kan inte människan prägla bort det. " Ja vad säger man? Talar hon i okunskap månne...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Bansan
·
Hästvård Läste detta och la in det på som jag uppfattade det på rätt underforum eftersom transporten handlar om trav hästar. I detta fall gäller...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 842
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp