Bukefalos 28 år!

Fler "krävande" jobb?

Är vi under 120 klienter per handläggare är vi överlyckliga. I dagsläget har vi ca 150 klienter var. Nej, vet inte vad alla heter, var alla bor, vad de har för hjälp eller för behov utan att kolla upp det. Oftast ringer det en klocka någonstans långt bak i huvudet när man läser senaste utredningen, men det är inte säkert (även om jag gjort den själv).

/biståndshandläggare inom äldreomsorgen

Äldreomsorgen är ju en annan sak, jag menade att det var mycket för ekonomiskt bistånd.
 
Trivialt, tror jag inte att jag har skrivit. Men ett yrke som har ett skimmer och en status, inklusive då sina hjältar, utöver vad själva yrket på något rimlig vis motiverar. Hjältedyrkan kan så klart alltid ifrågasättas, men väldigt många yrken och verksamheter genererar öht inte sådant. Pilotyrket gör det, och jag tycker att du snarare bidrar till det än förklarar det.

Rasmussen, var det han den traumatiserade/chockade danske piloten som var mycket i massmedia efter någon olycka? Som då sa att han aldrig mer skulle leka med människors liv igen, dvs aldrig mer utöva sitt yrke.

Dina övriga exempel känner jag inte till. Jag berörs inte så mycket av män och deras maskiner, det kan vara förklaringen.
Om hjältedyrkan är relevant i sammanhanget, jag ser det kanske som hjältestatus men inte hjältedyrkan, så uppfattar åtminstone jag det som kopplat till individ snarare än till yrke. De två namngivna pilotexemplen, som det faktiskt inte var jag som först nämnde, gjorde extraordinära insatser (mer i ena fallet än i andra) inom ramen för sitt yrke, vilket direkt och konkret ledde till unikt lyckliga utgångar. Men inte ens jag har väl låtit påskina att piloter i gemen skulle ha någon hjältestatus? Just den etiketten kan jag inte hålla med om, men det är kanske mest semantik.

Däremot har jag argumenterat för att yrket som sådant medför ovanligt stort ansvar och ovanligt höga krav.

Visst förstår jag att mitt ämnesintresse kan ge mig en bias ifråga om intryck och värderingar. Men den händelse du beskriver som "någon olycka" var en av de största svenska nyhetshändelserna, med en hel del internationell uppmärksamhet, under hela 1990-talet. Den andra händelsen hade vid tiden runt tillfället ett stort globalt nyhetsgenomslag. Jag tror inte att man behöver ha män och deras maskiner som särintresse för att känna till dem, det räcker nog att vara intresserad av nyheter i allmänhet. (Vilket i sig kanske kan klassas som ett särintresse? ;))
 
Jag kanske har missat det någonstans, men vad jag ser så verkar ingen ha nämnt statsminister än.
Löfven har ju om någon en otroligt krävande yrke, på många plan.
Om minst sagt enligt honom själv i alla fall. :laugh:

Som politiker är man ju otroligt uthängd i övrigt. Ett enda felsteg eller felsägning i media så hamnar man på löpsedelarna. Lite som Buke, haha :heart
 
Min sambo är elektriker. Vi driver en liten firma med två anställda totalt (jag + ännu en elektriker).

Jag hade aldrig velat ha hans jobb. Han är tack och lov utan tvekan en av de bästa i vårt område, men alla lagar, regler och förordningar att hålla reda på hade jag aldrig klarat av. Jag hade aldrig klarat av att inte gå under av rädsla för att bränna ner någons hus pga felkoppling. Han har utan tvekan ett jobb där det kan ske många olyckor med dyra och/eller fruktansvärda konsekvenser.
 
Jag kom nyss att tänka på våra personalplanerare. Deras jobb går ju ut på att bygga pussel fast med personal. I grunden väldigt basic. Vissa har kompetensen som krävs för vissa uppgifter, de läggs där de passar. Många har scheman som går in automatiskt, t.ex 5-2-schema på ställe x. Däremot om någon blir sjuk eller om det lite hux flux behövs en till. Där kan hela pusslet haverera. De kan behöva rycka någon från en plats för att ta in en annan till det stället. Ibland måste kedjan gå i flera led. Blir flera sjuka blir det kaos. Jag jobbade en gång mellan 7-12 eller om det var 13 med ganska hög feber för att det inte fanns folk. Ja, jag är medveten om min rätt att packa ihop och gå hem. Det var så många sjuka och dessutom ringdes det in vab mitt i allt. Ett annat tillfälle var det en planerare som satt så mycket i skiten att han fick lägga ifrån sig de två telefonerna han hade på sig och ta upp sin privata pga att han inte hann ringa in personal. I den vevan satte han sig och grinade när han och jag lyckades med en kommunikationsmiss som gjorde att jag först var på väg till fel ställe på helt fel sida av stan.

Personalomsättningen där är så pass att kollegorna frågar om det är värt att lära sig namnet på nya planerare. Det är få som pallar trycket. Några har vi haft som slutat av andra anledningar.
 
Förutom visst brus som alltid uppstår ;), måste jag ändå säga; vilken otroligt kul tråd. :bow:
Det finns så många yrken som jag har absolut ingen koll på och nu har jag blivit lite klokare i alla fall.
Det är verkligen jätteintressant att läsa om allas jobb.
Sen slår det mig också vilken otrolig bredd det är på kompetensen här.
Det finns ju någon för varenda jobb, verkar det som.
Följer tråden med fortsatt intresse...... :)
 
Jag har haft skiftande arbeten, alla krävande på sitt vis. Flera har varit inom vård, dömd tvångsvård etc. där hot, våld och smittor hört varje arbetspass till. Jag har blivit hotad, nedslagen, mina barn har blivit hotade.
Jag arbetar just nu på statlig myndighet med ca 100 aktiva ärenden där jag måste hålla reda på lagrum, utreda och göra bedömningar samt fatta beslut, inte sällan negativa. Jag måste hantera hot av olika slag exvis självmordshot är inte helt ovanligt. Blir utskälld ganska ofta.
Mitt förra arbete, på en annan statlig myndighet bestod också av beslutsfattande och ungefär lika många ärenden, dock lämnade jag dom ifrån mig då beslut var fattat. Ett och annat hot där också, samt tre frierier ...
Båda jobben kan vara mentalt mycket påfrestande då jag måste hantera folks mående, ångest, ilska och bagage de bär på.

Vad som är värsta jobbet? Det var då jag arbetade på tekniska förvaltningen och avloppsverket.... så jäkla äckligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 540
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 193
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 511
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp