Bukefalos 28 år!

Fler "krävande" jobb?

Jo, men jag visste för lite om era uppgifter i förhållande till fjärrtågklarerares för att skriva det ;)
Var håller du till?

Jag är stationerad i Värnamo men jobbar på ytterligare nio stationer.

Började karriären i Södertälje Hamn, sen Alvesta, efter det Vaggeryd och nu Värnamo :)
 
Jag träffar några tusen människor under ett arbetspass, bland dem ska jag sålla ut den/de som kan tänkas ha med sig olagliga varor in i landet, sen ska vi hitta dem också, i vissa fall hårt inskruvat i en bil eller liggandes i tarmsystemet (!). Jag vet ju aldrig på förhand om någon har grejer med sig, så det gäller att alltid vara trevlig och korrekt men uppmärksam. Jag håller förhör, gör beslag, pratar med åklagare, har spaningar, gör husrannsakningar, kör blåljus, kontrollerar nykterhet i trafiken. Hittar inte vi det vid gränsen kommer det kosta samhället många miljoner att hantera effekterna av det, vilket är lite ironiskt eftersom vi är gravt underbemannade och underprioriterade. Vi träffar också på många livsstilskriminella och gör det till 99% obeväpnade (till skillnad mot polisen).

Samtidigt har jag ett otroligt intressant och roligt yrke, som jag i det stora hela inte upplever som särskilt krävande. När jag går hem från jobbet är min del av arbetet alltid klart, även om det ibland innebär lite övertid. Jag vet mina befogenheter, mina kunskaper och begränsningar. Visst uppstår det krävande och jobbiga situationer, men tänk så tråkig arbetsdagen hade varit utan dem!

Jag jobbar som tullinspektör.
 
Jag träffar några tusen människor under ett arbetspass, bland dem ska jag sålla ut den/de som kan tänkas ha med sig olagliga varor in i landet, sen ska vi hitta dem också, i vissa fall hårt inskruvat i en bil eller liggandes i tarmsystemet (!). Jag vet ju aldrig på förhand om någon har grejer med sig, så det gäller att alltid vara trevlig och korrekt men uppmärksam. Jag håller förhör, gör beslag, pratar med åklagare, har spaningar, gör husrannsakningar, kör blåljus, kontrollerar nykterhet i trafiken. Hittar inte vi det vid gränsen kommer det kosta samhället många miljoner att hantera effekterna av det, vilket är lite ironiskt eftersom vi är gravt underbemannade och underprioriterade. Vi träffar också på många livsstilskriminella och gör det till 99% obeväpnade (till skillnad mot polisen).

Samtidigt har jag ett otroligt intressant och roligt yrke, som jag i det stora hela inte upplever som särskilt krävande. När jag går hem från jobbet är min del av arbetet alltid klart, även om det ibland innebär lite övertid. Jag vet mina befogenheter, mina kunskaper och begränsningar. Visst uppstår det krävande och jobbiga situationer, men tänk så tråkig arbetsdagen hade varit utan dem!

Jag jobbar som tullinspektör.

Då har du minst en kollega här på buke ;) <inte jag alltså>
 
Just nu har jag faktiskt ett jobb som jag inte tycker är särskilt krävande. Det är visserligen inte meningen heller eftersom jag är lite trasig och arbetstränat och nu fått en utvecklingsanställning på ett år, som förhoppningsvis övergår till en vanlig anställning(med lönebidrag) efter det.
Jag jobbar som administratör inom offentlig sektor och har rätt blandade uppgifter. Eftersom det saknats en administratör under några år så är det en del arbete som är eftersatt så utöver de primära, dagliga uppgifterna så finns det en hel del pyssel att göra. Där kan det krävas lite funderande, detektivarbete och egna initiativ för att komma någon vart men eftersom det är saker som passar mig så upplever jag det inte som jobbigt.
Inget av det jag gör i dagsläget får katastrofala konsekvenser om jag gör fel, dessutom dubbelkollar jag allt(och fixar då och då fel som andra gjort). Det är rätt skönt. Tidigare jobb jag haft har inneburit ansvar både över stora ekonomiska värden och människors hälsa.
 
Just nu har jag faktiskt ett jobb som jag inte tycker är särskilt krävande. Det är visserligen inte meningen heller eftersom jag är lite trasig och arbetstränat och nu fått en utvecklingsanställning på ett år, som förhoppningsvis övergår till en vanlig anställning(med lönebidrag) efter det.
Jag jobbar som administratör inom offentlig sektor och har rätt blandade uppgifter. Eftersom det saknats en administratör under några år så är det en del arbete som är eftersatt så utöver de primära, dagliga uppgifterna så finns det en hel del pyssel att göra. Där kan det krävas lite funderande, detektivarbete och egna initiativ för att komma någon vart men eftersom det är saker som passar mig så upplever jag det inte som jobbigt.
Inget av det jag gör i dagsläget får katastrofala konsekvenser om jag gör fel, dessutom dubbelkollar jag allt(och fixar då och då fel som andra gjort). Det är rätt skönt. Tidigare jobb jag haft har inneburit ansvar både över stora ekonomiska värden och människors hälsa.
Fast då gör du antagligen ett jobb som är i princip omistligt för alla de omkring dig som slipper göra det. På mitt jobb har administratörsjobben nästan helt skalats bort under åren, istället ligger administrerandet på chefer och medarbetare. Vi ska göra det mesta själva via diverse program och det är bara krångligt och tidsödande och mycket blir fel.

Kul att du gått vidare från arbetsträningen!
 
Fast då gör du antagligen ett jobb som är i princip omistligt för alla de omkring dig som slipper göra det. På mitt jobb har administratörsjobben nästan helt skalats bort under åren, istället ligger administrerandet på chefer och medarbetare. Vi ska göra det mesta själva via diverse program och det är bara krångligt och tidsödande och mycket blir fel.

Kul att du gått vidare från arbetsträningen!

Japp, redan när jag kom dit för att diskutera arbetsträning sa alla jag presenterades för hur välkommen jag var och hur mycket det behövdes någon som skötte det administrativa. Min chef är dock mycket noggrann med att alla mina arbetsuppgifter går genom honom så att jag inte får mer än jag kan hantera. Att dra in på administratörstjänsten på stället jag sitter är i slutänden ingen besparing. Visserligen är det som jag gör inget som ger några pengar men jag frigör tid åt handläggarna att göra uppgifter som faktiskt ger en inkomst åt enheten.

Det är fantastiskt kul att ha hamnat på ett ställe där jag både gör nytta och känner att jag trivs med arbetsuppgifterna. Det är verkligen ett skolexempel på lyckad arbetsträning, AF är nöjda, arbetsgivaren är nöjd och jag är nöjd.
 
Vad kul att se att den här tråden till slut blev intressant! Sånt där med att "Tycker du det är krävande att en minut kan kosta dig 3000 bör du byta jobb" är bara löjligt.
Men otroligt intressant att läsa om andra yrken, många yrken har man ju egentligen ingen koll på alls och jag antar att det var just det TS var ute efter att få.

Jag har också stenhårda kör- och vilotider. Att planera och liknande är ju lite svårt eftersom jag inte planerar mina körningar och jag undrar hur ni som tydligen kan planera ner på minuten planerar in oväntade saker så som olyckor, akuta vägarbeten och annat? Jag tror ni skulle vara mycket värdefulla i transportbranschen om ni kan ta ner en busslinje på kortast möjliga körtid utan att den drabbas alls av en olycka på motorvägen osv.
 
Japp, redan när jag kom dit för att diskutera arbetsträning sa alla jag presenterades för hur välkommen jag var och hur mycket det behövdes någon som skötte det administrativa. Min chef är dock mycket noggrann med att alla mina arbetsuppgifter går genom honom så att jag inte får mer än jag kan hantera. Att dra in på administratörstjänsten på stället jag sitter är i slutänden ingen besparing. Visserligen är det som jag gör inget som ger några pengar men jag frigör tid åt handläggarna att göra uppgifter som faktiskt ger en inkomst åt enheten.

Det är fantastiskt kul att ha hamnat på ett ställe där jag både gör nytta och känner att jag trivs med arbetsuppgifterna. Det är verkligen ett skolexempel på lyckad arbetsträning, AF är nöjda, arbetsgivaren är nöjd och jag är nöjd.
Det låter superbra! För mig har det alltid varit uppenbart att du är försedd med rejäla resurser. Så bra att de även kommer arbetsmarknaden till del! ;)
 
Det jag tycker är mest krävande just nu är att min arbetsgivare inte alls tänker/bryr sig. Att man kräver att jag ska vara 100% koncentrerad i en buss som håller 35-40 grader sommartid eller att man tycker att jag ska köra en buss som är potentiellt farlig eftersom ingen gör säkerhetskontrollen på den trots att andra har betalt för att göra det. Att jag räknas som ansvarig för att barn under 15 år har bälte på sig i en buss som rymmer 120 pers.
 
Vad kul att se att den här tråden till slut blev intressant! Sånt där med att "Tycker du det är krävande att en minut kan kosta dig 3000 bör du byta jobb" är bara löjligt.
Men otroligt intressant att läsa om andra yrken, många yrken har man ju egentligen ingen koll på alls och jag antar att det var just det TS var ute efter att få.

Jag har också stenhårda kör- och vilotider. Att planera och liknande är ju lite svårt eftersom jag inte planerar mina körningar och jag undrar hur ni som tydligen kan planera ner på minuten planerar in oväntade saker så som olyckor, akuta vägarbeten och annat? Jag tror ni skulle vara mycket värdefulla i transportbranschen om ni kan ta ner en busslinje på kortast möjliga körtid utan att den drabbas alls av en olycka på motorvägen osv.
Bussförare hör till dem jag beundrar mest. Allra mest de som kör Rimbo/Hallstavikbussarna (ledsen MissFideli). Nästan oavsett vilket väder eller om förarna i stan har lagt av för länge sedan p g a snöstorm. Iväg många mil upp i Roslagen kör de ändå.
Btw så har jag bl a jobbat med att minska risken för störningar för bussarna, mest i innerstan, men nu är det på gång förbättringar åt ditt håll också. :)
 
Jag är stationerad i Värnamo men jobbar på ytterligare nio stationer.

Började karriären i Södertälje Hamn, sen Alvesta, efter det Vaggeryd och nu Värnamo :)
Så det är då jag försöker tigga mig till ett studiebesök i Värnamo när jag någon gång hälsar på makens farmor där? ;)

Själv har jag inte varit på den sidan av branschen även om jag sökte ett jobb som fjärrtågklarerare en gång men tackade nej.
Bara arbetat hos SJ och underhållsbolag..
 
Jag har två jobb. Mitt heltidsjobb är löneadministratör där misstag kan innebära fel lön till medarbetarna. Mitt andra jobb är deltidsbrandman. Där krävs det otroligt mycket kunskaper eftersom vi aldrig vet vad vi kommer möta ute på larm. Det är väldigt läskigt men det absolut roligaste arbetet tycket jag.
 
Så det är då jag försöker tigga mig till ett studiebesök i Värnamo när jag någon gång hälsar på makens farmor där? ;)

Själv har jag inte varit på den sidan av branschen även om jag sökte ett jobb som fjärrtågklarerare en gång men tackade nej.
Bara arbetat hos SJ och underhållsbolag..

Det är bara att hojta till! Är jag på plats får du gärna komma in och titta :)
 
Fast då gör du antagligen ett jobb som är i princip omistligt för alla de omkring dig som slipper göra det. På mitt jobb har administratörsjobben nästan helt skalats bort under åren, istället ligger administrerandet på chefer och medarbetare. Vi ska göra det mesta själva via diverse program och det är bara krångligt och tidsödande och mycket blir fel.

Kul att du gått vidare från arbetsträningen!
Ja!!!!!! Blir rabiat galen på att det skalas bort all administrativ personal, blir bara krångligare och ytterst dyrare...så urbota dumt helt enkelt. En grej som en ska kämpa med 5 timmar av arbetsdagen kan en erfaren administratör greja på en kvart. Så illa är det.
 
Bussförare hör till dem jag beundrar mest. Allra mest de som kör Rimbo/Hallstavikbussarna (ledsen MissFideli). Nästan oavsett vilket väder eller om förarna i stan har lagt av för länge sedan p g a snöstorm. Iväg många mil upp i Roslagen kör de ändå.
Btw så har jag bl a jobbat med att minska risken för störningar för bussarna, mest i innerstan, men nu är det på gång förbättringar åt ditt håll också. :)

:eek::mad:;)
Jag sitter faktiskt lite i valet och kvalet på att söka till Rimbo, men har inte bestämt mig än. Vi i Vaxholm är rätt duktiga vi med dock. Jag har förövrigt blivit med på bild på en Vaxholmssida på fejjan för att jag pyntade lite i bussen den 23:e. 415 gillningar hade bilderna fått i lördags :o och mycket beröm till oss som kör fast där ute :love: Är inte med i gruppen själv, men en i stallet visade :bow:
 
Jag vet inte om det är okunskapen som ger skimret, men kanske. Ett skimmer finns ju uppenbarligen. Jag tycker att skimret känns väldigt - ehh, 1900, liksom. :D Det är ju inte ett mirakel att vi kan flyga längre. Vi gör det rätt ofta, många av oss, det är (på tok för) billigt och vi får ofta urusel service i samband med att vi flyger. Och oätlig mat. Att flygresenärer skulle ha en skimrande upplevelse medan de/vi flyger, känns väldigt osannolikt för mig. Ändå ser många ett skimmer runt pilotyrket.

Jag ber om ursäkt för mitt tjat om detta, men det har förundrat mig i många år nu.
Helt OT men flygplansmat är det godaste som finns. På allvar alltså.
 
:eek::mad:;)
Jag sitter faktiskt lite i valet och kvalet på att söka till Rimbo, men har inte bestämt mig än. Vi i Vaxholm är rätt duktiga vi med dock. Jag har förövrigt blivit med på bild på en Vaxholmssida på fejjan för att jag pyntade lite i bussen den 23:e. 415 gillningar hade bilderna fått i lördags :o och mycket beröm till oss som kör fast där ute :love: Är inte med i gruppen själv, men en i stallet visade :bow:
Tyvärr är min erfarenhet att de också har de sämsta bussarna. När man som passagerare har fullständigt skakat sönder mellan Östra och Brottby så undrar man hur förarna håller ihop efter några vändor till Hallstavik :crazy:.Tydligen något med gammalt avtal där man missat att ställa krav på hur gamla bussarna får vara. (Med viss reservation att det har blivit bättre på senare tid har inte åkte den bussen så mkt senaste året.) Fram till augusti kommer det i alla fall att bli väldigt trångt på de bussarna. Roslagsbanan är avstängd och de bussar folk till E 18. Utan att förstärka på de linjer som går där ....
 
Tyvärr är min erfarenhet att de också har de sämsta bussarna. När man som passagerare har fullständigt skakat sönder mellan Östra och Brottby så undrar man hur förarna håller ihop efter några vändor till Hallstavik :crazy:.Tydligen något med gammalt avtal där man missat att ställa krav på hur gamla bussarna får vara. (Med viss reservation att det har blivit bättre på senare tid har inte åkte den bussen så mkt senaste året.) Fram till augusti kommer det i alla fall att bli väldigt trångt på de bussarna. Roslagsbanan är avstängd och de bussar folk till E 18. Utan att förstärka på de linjer som går där ....

Det kommer förstärkas på många linjer, men kanske inte just Norrtäljebussarna. Eftersom det är vi som kör Roslagsbanan, så är det också Vallentunalinjerna som kommer förstärkas upp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 533
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 188
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 511
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp