Bukefalos 28 år!

Fler med samma inställning????

boccia

Trådstartare
Har en vän till mig som håller på med AR. Enligt vännen (och till denna närstående) så är det inte nödvändigt att träna kondition på hästarna när man håller på med AR. Enligt dem så klarar en AR-tränad häst utan problem att gå en hoppbana t.ex. utan någon annan träning än dessa ca 15min/dag på ridbanan, då de anser att "har de bara musklerna så är det inga problem, och de allra flesta hästar som tränas för hopp/dressyr har överkondition". Enligt mig är det ungefär samma sak som att säga att en bodybuilder skulle kunna springa 10000m hinder utan problem, de har ju musklerna... :crazy:
Har ABSOLUT INTE någonting emot AR, men anser att oavsett ridinriktning så är det väl bra med varierad ridning? Jag t.ex, som ser mig mest som hoppryttare, hoppar ju inte med mina hästar varje dag, utan rider ut i skogen, tränar dressyr, western, tömkör osv, för omväxlings skull.

Då till min fråga: Är AR så mångsidigt att det täcker upp allt? Är det en allmän uppfattning inom AR att konditionsträning är överflödig? (frågar här, då jag inte vet någon annan som håller på med denna ridform)
 
Sv: Fler med samma inställning????

Det är nog få hästar som klarar av att hoppa banor med någon form av höjd om de bara rids 15 min om dagen.

Jag rider betydligt längre än så. Och jag tror ändå att min häst skulle bli trött av att hoppa. Då han inte har hoppmuskler. Han är dessutom ganska grov och tung.

Jag tror inte att särskilt många tror att deras hästar får samma kondition som hopphästar av 15 min ridning per dag, dressyrridning.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Nej, det tror jag inte på.

Jag rider på ridbanan 2-3 gånger i veckan, och då omkring 30 minuter per gång. Ibland avslutar vi med en tur i skogen. De andra 3-4 gångerna i veckan rider jag bara ut - det är i skogen hästen får kondition.
De allra flesta jag känner som håller på med AR rider mycket i skogen och på stranden.

Immer
 
Sv: Fler med samma inställning????

Det är det jag trodde (och hoppades). Men enligt denna vän är det fullt tillräckligt med 15min/dag (INKL uppvärmning!!!!) för att hästen ska få tillräckligt med kondition och muskler...

Skönt att inte alla har den uppfattningen (även om personen i fråga är väldigt mån om sina hästar så anser jag dem vara understimulerade, vilket visar sig i diverse, i mina ögon, olater)
 
Sv: Fler med samma inställning????

det beror juh lite på hur höga hinder i pratar om :angel:
nej men jag tror att en stor del (INTE alla) som håller på mad AR rider det plus skogsmulleridning o då är träningen på banan + att hästen kan traska omkring i hagen förståssså de rör sig... helt tillräckligt för att hästen ska orka med skogsturen eller clear rounden på klubbens 50 cm höga hinder. :p
... Allt beror liksom på vad man jämför med..
 
Sv: Fler med samma inställning????

De höjder vi pratade om var 110-120, enligt mig krävs det då lite mer än 15 min/dag, oavsett vad man rider...
 
Sv: Fler med samma inställning????

jepp men som jag menade (vet inte om det framgick) så är det juh helt beroende på hur mycket man menar att hästen sksa prestera. :)
för att förtydliga (mitt lite borttappade tidigare inlägg) så tror jag inte att detta hör till AR folk att tro utan mer personligheten på personen i fråga...;)
 
Sv: Fler med samma inställning????

Kanske ett sätt att "slippa" rida ut i, för ryttaren, otrygga miljöer... "Hästen trivs inte att bli riden utanför ridbanan"
 
Sv: Fler med samma inställning????

Men ärligt, en hoppbana är ju oftast bara 3 min intensiv prestation.
Det svåra medh opptävlandet är ju att hästen ska orka med allt runtomkring. Man ska träna hästen för vad man tänkt använda den till, hävdar jag...

Men arbete med piaff & andra "högintensiva rörelser" (terre a terre, galopp-piruetter o dyl) ökar också hästens syreupptagningsförmåga - alltså "tränar kondition". Det är rätt hög belastning för hästens hjärta & lungor i dessa rörelser, helt enkelt. På en uppvisning häruppe för några år sedan så mätte man pulsen på en häst i terre a terre, den uppgick om jag inte missminner mej till hela 160 i själva rörelsen. (gick dock ner fort och var låg innan = vältränad häst)
Några såna intervaller ger kondition - men kanske framförallt kondition för just sådant arbete....

Jag hade ett halvblod som tränades AR med KORTA dressyrpass (20-30 min) och en del galopp-pass i skogen och tävlade i hoppning. Inga problem. Men hennes veckor såg ävl ut i princip så att hon gick ett par korta dressyrpass, något pass ut i skogen med mycket galopp samt ett längre hoppträningspass. Hon hade GRYM kondition.

Tror dock inte att det är någon allmän uppfattning inom AR att hästar inte behöver varierad träning :angel:
Det finns ett litet fåtal som rider på banan enbart och aldrig gör något annat än "skolrider"...enligt min erfarenhet alltså!
 
Sv: Fler med samma inställning????

Har hästen bara kapacitet så är det säkert inga problem med att ta sig runt MEN och ett jäkla stort MEN är ju att hästens leder och senor inte är uppbyggda för att hoppa på med enbart 15min /AR ridning så man kan nog räkna med att hästen rätt snabbt får någon form av skada.
Dessutom har dom inte flåset för att orka så några nedslag lär det väl bli på vägen,flåset att styrketräna och galoppera fort är inte samma slags flås bara för att man tex kan lyfta vikter på gymet innebär inte att du orkar springa 5km
 
Senast ändrad:
Sv: Fler med samma inställning????

:confused: Detta låter helt främmande för mig. Och vem rider sin häst bara 15 minuter om dagen? :confused:
 
Sv: Fler med samma inställning????

:confused: Detta låter helt främmande för mig. Och vem rider sin häst bara 15 minuter om dagen? :confused:

Tänkte precis samma sak, INKLUSIVE uppvärmning dessutom! :p
Farsan tycker att jag rider jättelätt/lugnt och väldigt korta pass (som är van vid travträning då iofs... :angel: ) och nästan mesrider, vilket säkert massor med hopp- och dressyrryttare skulle hålla med om, men då snackar vi minst 30-40 minuter inklusive uppvärmning...
Och med den ridningen, trots att man märker att det räcker för att hästen ska bli trött konditionsmässigt och styrkemässigt, tror jag knappast den ens skulle ha kondis att gå med på en riktig dressyrlektion eller lättare hopp-pass. Skulle bli för annorlunda träning och intensivt på ett annat sätt.

Håller med om det där med allsidigheten, vissa väljer ju att enbart träna dressyren på bana och även om man kan tycka det låter tråkigt och ensidigt för hästarna så är det grönt anser jag så länge man inte plötsligt kräver att hästen ska göra något annat. Som någon annan varit inne på så även om hästen har viss grundkondition och styrka så bör den tränas och härdas för ändamålet. En häst som sällan hoppas tappar ju även teknik som krävs för att den ska slita på sig så lite som möjligt, en häst som aldrig rids ut tappar lite av kroppskontrollen i terräng och härdande av olika underlag.

Om en häst däremot AR-tränas och går uteritter varvat med det regelbundet tror jag man kan få en riktigt bra grundkondition och bra härdande av benen. Det betyder knappast att man plötsligt kan ställa upp i en hopptävling på nivå över en meter, men att man har ett bättre utgångsläge att börja från när det kommer till annan träning.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Och vem rider sin häst bara 15 minuter om dagen? :confused:


Jag :o, ibland. Om jag tar hästen direkt från hagen där hon går dygnet runt och rör sig, sitter upp och efter en kvart får en kanonbra respons (t ex en klockren högergaloppfattning) då berömmer jag och sitter av. Eller så rider jag ut en sväng i skogen.

Immer
 
Sv: Fler med samma inställning????

Om en häst däremot AR-tränas och går uteritter varvat med det regelbundet tror jag man kan få en riktigt bra grundkondition och bra härdande av benen. Det betyder knappast att man plötsligt kan ställa upp i en hopptävling på nivå över en meter, men att man har ett bättre utgångsläge att börja från när det kommer till annan träning.

Hästar behöver allsidigheten oavsett inriktning men sen beror det ju på hur uteritterna ser ut också..... Det beror ju i o f s på vad man tänker kräva av den också, men för att hoppa tex behöver en häst smidighet och kondition också, samt vara tränade i kroppen för det som krävs öht. Mentalt anser jag att hästar behöver få göra olika saker, inte bara gå på en ridbana.

Sen vill i alla fall jag ha hästen att gymnastisera och jobba på olika sätt även ute, vad man än gör, även om man jobbar med olika tempon i galopp tex så ska det vara samma, lyhördhet, snabba svar på hjälper, osv. Men man lägger upp det annorlunda, utnyttjat utrymmet och travar eller galopperar långa sträckor tex i olika tempon.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Jag :o, ibland. Om jag tar hästen direkt från hagen där hon går dygnet runt och rör sig, sitter upp och efter en kvart får en kanonbra respons (t ex en klockren högergaloppfattning) då berömmer jag och sitter av. Eller så rider jag ut en sväng i skogen.

Immer

Jo visst. det gör jag också just IBLAND. Det lät på TS som om man tränar 15 minuter per dag genomgående. Jag gör som du. Känns hästen jättebra efter 15 minuter så skrittar jag ut en sväng i skogen och är nöjd för den dagen, men andra dagar rider jag allt från dessa 15 minuter upp till ca 45 minuter (om jag är på dressyrbanan) eller också rider jag i skogen och det kan vara allt från en halvtimme till en och en halvtimme. Hoppar lite gymnastikhoppning gör vi ibland också.
Varierat arbete är ju A och O. Att bara rida 15 minuter om dagen konsekvent, det tror jag inte stämmer på någon.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Men ärligt, en hoppbana är ju oftast bara 3 min intensiv prestation.
Det svåra medh opptävlandet är ju att hästen ska orka med allt runtomkring. Man ska träna hästen för vad man tänkt använda den till, hävdar jag...

Men arbete med piaff & andra "högintensiva rörelser" (terre a terre, galopp-piruetter o dyl) ökar också hästens syreupptagningsförmåga - alltså "tränar kondition". Det är rätt hög belastning för hästens hjärta & lungor i dessa rörelser, helt enkelt. På en uppvisning häruppe för några år sedan så mätte man pulsen på en häst i terre a terre, den uppgick om jag inte missminner mej till hela 160 i själva rörelsen. (gick dock ner fort och var låg innan = vältränad häst)
Några såna intervaller ger kondition - men kanske framförallt kondition för just sådant arbete....

Jag hade ett halvblod som tränades AR med KORTA dressyrpass (20-30 min) och en del galopp-pass i skogen och tävlade i hoppning. Inga problem. Men hennes veckor såg ävl ut i princip så att hon gick ett par korta dressyrpass, något pass ut i skogen med mycket galopp samt ett längre hoppträningspass. Hon hade GRYM kondition.

Tror dock inte att det är någon allmän uppfattning inom AR att hästar inte behöver varierad träning :angel:
Det finns ett litet fåtal som rider på banan enbart och aldrig gör något annat än "skolrider"...enligt min erfarenhet alltså!

3 min intensiv prestation om man inte räknar med framridning/framhoppning ja. Lägger man till det så blir det minst 30 minuter...
Att din häst klarade av att även tävlas hoppning tvekar jag inte på, du red ju mer än 15min/dag, samt att du tog galoppass i skogen o tränade hoppning. Enligt mig en viss skillnad...:angel:
 
Sv: Fler med samma inställning????

Har hästen bara kapacitet så är det säkert inga problem med att ta sig runt MEN och ett jäkla stort MEN är ju att hästens leder och senor inte är uppbyggda för att hoppa på med enbart 15min /AR ridning så man kan nog räkna med att hästen rätt snabbt får någon form av skada.
Dessutom har dom inte flåset för att orka så några nedslag lär det väl bli på vägen,flåset att styrketräna och galoppera fort är inte samma slags flås bara för att man tex kan lyfta vikter på gymet innebär inte att du orkar springa 5km

Ungefär samma uppfattning som mig.... En styrkelyftare kanske inte är tränad för höjdhopp/hinderlöpning, precis på samma sätt som en höjdhoppare/hinderlöpare inte är tränad för att lyfta tungt. Det är skillnad på kondition och kondition, och dessutom är det olika muskelgrupper som används. (korta, snabba resp långa, uthålliga)
 
Sv: Fler med samma inställning????

Jo visst. det gör jag också just IBLAND. Det lät på TS som om man tränar 15 minuter per dag genomgående. Jag gör som du. Känns hästen jättebra efter 15 minuter så skrittar jag ut en sväng i skogen och är nöjd för den dagen, men andra dagar rider jag allt från dessa 15 minuter upp till ca 45 minuter (om jag är på dressyrbanan) eller också rider jag i skogen och det kan vara allt från en halvtimme till en och en halvtimme. Hoppar lite gymnastikhoppning gör vi ibland också.
Varierat arbete är ju A och O. Att bara rida 15 minuter om dagen konsekvent, det tror jag inte stämmer på någon.

Så är det (tyvärr), 15min/dag, och inte varje dag, utan bara ca 4-5 dagar/vecka. Inga skogsturer. Som allra mest har jag sett att de varit ute på banan i 20 min, men då är det ett undantag...


Kanske bör förtydliga min inställning: Har absolut ingenting emot AR som ridform, tycker tvärtemot att det är ett trevligt sätt att träna och stärka sina hästar. Ifall någon missuppfattat mig och tror att jag kritiserar AR...
 
Senast ändrad:
Sv: Fler med samma inställning????

Hästar behöver allsidigheten oavsett inriktning men sen beror det ju på hur uteritterna ser ut också..... Det beror ju i o f s på vad man tänker kräva av den också, men för att hoppa tex behöver en häst smidighet och kondition också, samt vara tränade i kroppen för det som krävs öht. Mentalt anser jag att hästar behöver få göra olika saker, inte bara gå på en ridbana.

Sen vill i alla fall jag ha hästen att gymnastisera och jobba på olika sätt även ute, vad man än gör, även om man jobbar med olika tempon i galopp tex så ska det vara samma, lyhördhet, snabba svar på hjälper, osv. Men man lägger upp det annorlunda, utnyttjat utrymmet och travar eller galopperar långa sträckor tex i olika tempon.

Som sagt, jag tror inte att hästarna BEHÖVER väldigt allsidig träning om den tränas bra (och inte "hårt") inom det område den tränas. Men det förutsätter ju att hästen inte hux flux kommer ridas på annat sätt eller annat underlag.
Man kan tycka vad man vill (jag tycker också det är trevligare med variation för hästarna) men hittills har jag inte sett något bevis på hästar som verkar tagit skada mentalt eller fysiskt av att ha blivit ensidigt ridna om de blivit BRA ridna.
Och precis som du säger - även om man rider inom samma disciplin och på samma ställe så behöver det inte betyda att man kräver att hästen hela tiden ska gå på samma sätt.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Jamen exakt, det var det jag menade men blev nog lätt luddig i inlägget. Hästen måste tränas för det den är tänkt till - om det så är att hoppa en bana, gå ett travlopp eller liknande (men man kan "vinna" kondition på helt andra saker också - varierad träning...). Att hoppa en bana kräver helt enkelt träning på att hoppa & att hoppa banor! :p

Angående uppvärmning har jag pass då jag i princip inte skrittar fram något. Men då har hästarna en enorm hage som utnyttjas, dvs de rör sej i hela hagen, (just nu runt 13 ha) och jag får väl oftast gå 15 min med dem innan vi ens har kommit till stallet liksom :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 640
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 607
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp