Bukefalos 28 år!

Fler med samma inställning????

Sv: Fler med samma inställning????

Då blev du för tung i de stora musklerna kontra de små som ger stabilitet. Muskler runt tex knäet är inga stora muskler, tränar du låret för hårt kommer lårmuskeln att vara så stark att knämuskeln inte orkar hålla emot.

vanligt fenomen på idrottare som pumpat på gym för mycket.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Då blev du för tung i de stora musklerna kontra de små som ger stabilitet. Muskler runt tex knäet är inga stora muskler, tränar du låret för hårt kommer lårmuskeln att vara så stark att knämuskeln inte orkar hålla emot.

vanligt fenomen på idrottare som pumpat på gym för mycket.

Knämuskeln?

Vilken är det?
 
Sv: Fler med samma inställning????

Va? :eek:
Var du sjuk den dagen under utbildningen när man talade om stora och lilla knämuskeln? :D

Immer
 
Sv: Fler med samma inställning????

Tror mer att det kanske var det att jag var för stark för mina leder. Kan man hoppa riktigt högt blir landningen mer påfrestande, om den inte är korrekt tekniskt utförd tex.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Om man ska jämföra med oss människor så vrickar vi inte våra leder om vi har starka muskler i knän/vrister. Jag tror att det funkar likadant på hästar.

Oftast beror ledinflammationer på antingen en akut händelse, typ vrickning eller pga överansträngdhet. För att överanstränga en led krävs hög fart. Alltså belastas lederna mindre på hästar som arbetas i lågt tempo.



Jo, vi vrickar allt vrister trots bra muskler. Det har med ligamentens elasticitet att göra, och många ligament fäster direkt på benet, medan muskeln har fäste, bulk, sena.

Det finns ju seninflammation, vilket inte är inte samma som ledinflammation. Vid ledinflammation är skelettet ofta inblandat.

Ledinflammation kan uppstå från en stafylocock-infektion på huden. Från mikrobiologerna på SLU om det:"Stafylokocker utgör en del av vår normalflora men kan ibland orsaka infektioner om de t. ex. kommer in i ett öppet sår. De orsakar bl a sårinfektion, ledinflammation, hjärtklaffsinfektion och matförgiftning."


Den som tränar lite, har också med sannolikhet sämre muskelfunktion i hjärtat. Det påverkar dens kondition/ork också. På människor finns studier som visar att en allroundträning med hopp, spring osv, är vad som ökar benmassatätheten bäst. Den är också av vikt.


Här är från SLU också - teknisk fakta :-)
Mina fetmarkeringar av vad jag tyckte var väsentligt.

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/index.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=41


Hur påverkas hästens ben av rörelse, belastning och underlag?

Svar:
Rörelse är en naturlig del av hästens liv. Det finns observationer av frilevande hästar som visar att de skrittar minst en timme per dygn vintertid och upp till 3 timmar/dygn sommartid. Rörelse och belastning är viktiga förutsättningar för att hästens rörelseapparat skall utvecklas och klara av arbete där belastningen på skelett och ligament är höga.

Krafter eller belastningar uppkommer huvudsakligen i understödsfasen, dvs den tid som hoven befinner sig i kontakt med underlaget. Man delar in kraften i en vertikal komponent och två horisontellakomponenter, en i hästens rörelseriktning och en tvärs rörelseriktningen. Vi kommer i fortsättningen
endast prata om den vertikala och om den horisontella kraften i hästens rörelseriktning då dessa är de viktigaste.


Den vertikala kraften har sitt maximum när hästens ben är lodrätt och är för en 600 kg tung häst som rör sig i 350 m/min ungefär 800 kg bak och 850 kg fram. Den horisontella kraften delas up i en uppbromsningsfas, från isättning av hoven tills benet är lodrätt och i en påskjutsfas från att benet är lodrätt tills hoven lyfter från marken. Samma häst som ovan har en maximal kraft i uppbromsningen på ca 100 kg fram och 80 kg bak. Motsvarande siffror för påskjutsfasen är 50 kg fram och 70 kg bak.Dessa krafter är starkt kopplade till hastigheten så att om farten ökar så ökar också kraften. Samma häst som tidigare tar ca 1,5 till 2 steg per sekund i både trav och galopp. Denna frekvens ökar också med hastigheten, upp till 2,5 steg per sekund. Det vill säga att 2 gånger på 1 sekund skall hästen hinna klara belastningarna ovan inklusive att från att hoven är i marken, dvs nollhastighet hinna accelerera
hoven till nästan dubbla grundhastigheten och bromsa upp den till nollhastighet igen.
Det är med andra ord anmärkningsvärda belastningar som benen skall klara av!


Vi har hittills pratat om maximala belastningar, en annan viktig del är stötbelastningar som uppkommer i samband med isättningen av hoven framför allt i den vertikala riktningen. Stötens kraft kan bli mycket hög om underlaget är hårt.


På asfalt blir den maximala kraften i stöten lätt betydligt högre än den maximala belastningen som ses när benet är lodrätt. Stöten är dock mycket kortvarig, endast millisekunder. Stöten absorberas till 60% av hovkapseln, ca 6% vardera av hov- och kronled samt med 9% i kotleden. Detta innebär att skador till följd av stöten, dvs de som kan sättas i samband med hårt underlag framför allt berör de allra nedersta delarna av benet.



Maximal belastning


Den maximala kraften när benet är lodrätt belastar fram för allt böjsenor och gaffelband. Denna kraft ökar relativt sett när underlaget blir mjukare. Detta är orsaken till att sen- och gaffelbandsskador i första hand uppkommer på mjuka underlag.


Hovuppbromsning


I samband med isättningen glider normalt hoven någon centimeter på underlaget innan den här helt uppbromsad. Om det är stor friktion mellan underlag och hov vilket dels beror på underlaget och dels på skon (broddar) påverkas hela rörelsemönstret och belastningsförhållandena i benet.
Vid normala förhållande ser man att skenan och underarmen resp. skankbenet vinklas framåt tillsammans och med jämn fart under understödsfasen.
Vid en för snabb uppbromsning, t ex kraftig skärpning, bromsas även skenans framåtvinkling upp. Underarmens och skankbenets rörelse förändras dock inte på samma sätt utan fortsätter med en normal framåtvinkling. Detta resulterar i att det sker en övertänjning i framknät respektive hasen. Detta är med stor sannolikhet den mekaniska orsaken till sk chipfrakturer i framknän.

Lars Roepstorff, SLU"



De får mjölksyra precis som oss, samt adrenalin och kortisol utsöndringar, det två senare ju mer uppstressade de blir. Det har ju heller inte bara med fysiken att göra, om de kan gå rakt ut och hoppa 10000 m bana, det har ju även med hur de hushåller metaboliskt med sin energi under tiden de gör det.

Det sker ju en nedbrytning av muskelceller osv också, vid användandet av dem.


Här är också något intressant från http://www.horseconnexion.org/Swedish/Research_News/Frames/Index.htm

En enkel studie

"Vilka dressyrrörelser i kür är svårast för hästarna att utföra och för domarna att bedöma?"


"Dressyr är speciellt svårt att bedöma eftersom resultaten inte går att mäta objektivt.

../..

Resultaten från sammanlagt 101 hästar ingick i studien.

../..

De rörelser som fick lägst poäng i Intermediare l var piruetter, galoppombyten i vartannat steg och samlad skritt. I Grand Prix var samlad och ökad skritt, piruetter till vänster, galoppombyten i varje steg och piaff de rörelser som fick lägst poäng. Dessa rörelser verkade vara svårast för hästar och ryttare att utföra."



------

Detta var intressant. Vältränade och ändå har de problem med följande:

- piruetter
- galoppombyten i vartannat steg
- samlad skritt
- samlad och ökad skritt
- piruetter till vänster
- galoppombyten i varje steg
- piaff



Verkar som de inte har tillräckligt med styrka helt enkelt. De klarar inte ens av skritt! :-) - och jämför det med att de skall kunna klara av att skritta i 3 timmar ute under en dag, som alla andra fria hästar kan.



Nått är fel.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Verkar som de inte har tillräckligt med styrka helt enkelt. De klarar inte ens av skritt! :-) - och jämför det med att de skall kunna klara av att skritta i 3 timmar ute under en dag, som alla andra fria hästar kan.

Intressant inlägg, även om jag inte håller med om det sista. Det är många faktorer som spelar in. Ett taktfel behöver tex inte alls ha med styrkan att göra, utan bara tala om att häst och/eller ryttare e spända. Det känns ganska orimligt att jämföra frilevande hästar med dressyrhästar under ryttare i en tävlingsituation??? Klart de klarar 3tim skritt under samma förhållnaden. Däremot kan man nog inte hävda det omvända.

Att just skritten bedöms så hårt hör väl oxå ihop med att den e lättast att se. Vilket jag oxå tycker stämmer in på de övriga exemplen du gjorde, piaff, passage o galoppombyte o piruett. De har tydliga rörelsemönster o fel e lättare att upptäcka.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Att just skritten bedöms så hårt hör väl oxå ihop med att den e lättast att se. Vilket jag oxå tycker stämmer in på de övriga exemplen du gjorde, piaff, passage o galoppombyte o piruett. De har tydliga rörelsemönster o fel e lättare att upptäcka.

Skritten ÄR svår! :crazy: Finns väl t o m dressyrryttare som anser att man inte ska träna så mycket i skritt (och då gärna skänkelvikningar) för att inte "förstöra" den?
Det hinner hända ganska mycket i ett enda steg, hästen har fötter i marken hela tiden men rör också fötter hela tiden, verkar vara väldigt lätt för hästarna att känna sig "låst" i skritt osv.

F ö tycker jag inte det är ett dugg konstigt att dessa övningar är "svåra" under ett dressyrprogram. I förhållande till intensiteten är ett dressyrprogram på lite högre nivå väldigt långt. 6 minuters mycket intensiv ridning med flera samlade rörelser (och många steg i taget) är knappast jämförbart ens med 4 timmars skritt i lugnt tempo utan krav (som när hästarna rör sig fritt) :crazy:
 
Sv: Fler med samma inställning????

Ja den e JÄTTEsvår :D

Ja tycker inte heller att det är konstigt att de rörelserna är "svåra". Men jag svarde ju på PACs slutsats att de rörelser som fick lägst poäng från domare skulle ha något med styrkan att göra. Det var iaf så jag uppfattade PACs inlägg där på slutet.

Jag såg inte sambandet med styrka. Snarae skulle jag vilja svara på frågan "Vilka dressyrrörelser i kür är svårast för hästarna att utföra och för domarna att bedöma?"
Ja...de som e svåra att rida..:)
 
Sv: Fler med samma inställning????

Hehe, ja det är ju sant :p
Samtidigt så är de samlade rörelserna i regel svårare (lite individuellt såklart, vissa kanske har skitsvårt för snygga ökningar men knappast med övergångarna på den nivån :angel: ) FÖR ATT de kräver mycket styrka. Och en massa andra pusselbitar.

Kommer ihåg att jag såg en tävling i Globen för länge sen (fuskade och kollade på tv :angel: ) där det var framförallt två riktigt fina hästar. Den ena var otroligt maffig och jag blev imponerad över hur stark och "ärlig" den verkade i piruetter, piaff och övriga samlade rörelser. Dock såg man hur den liksom stannade till sista stegen (för att det blev jobbigt gissar jag...) och fick förmodligen rejält avdrag för att den inte höll samma takt/tempo. Slutade med att den hamnade 2:a efter en lite mer "bensprattelhäst" (ursäkta uttrycket, grovt förenklad beskrivning på häst som är mycket snygg och flashig men har tydligare brister när det kommer till samlingen).
Kanske kan man inte vinna om man har en för "ärlig" häst igenom hela programmet? Att det i princip är omöjligt att orka igenom hela programmet då? Eller att man skulle vara tvungen att dra ner lite på kraven för att kunna hålla det hela programmet igenom?

A-ja. Håller med om att de överlag är de svåraste momenten så det gör ju sitt till.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Mmmm! Men tänkte mer på den styrka som behövs till 3 timmars skritt per dag. Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Annars e ja på din linje vettu. Ja, de ska väl vara piaff/passage övergångarna då, de kan ju se lite ryckiga ut ibland.

Ja min tro på den ärliga hästen e ju absolut så :) de blir ju vad man gör de till så då finns det ju inga oärliga hästar.
Lite väl enkelt kanske men tycker lite så, de e ju varken häst eller ryttare som bestämmer vad som premieras på tävling. Tycker dock att det finns fina ekipage som vinner å.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Ja tänk så mycket lättare det hade varit om man själv fick bestämma vad/hur de skulle bedöma! :rofl:
 
Sv: Fler med samma inställning????

Tror mer att det kanske var det att jag var för stark för mina leder. Kan man hoppa riktigt högt blir landningen mer påfrestande, om den inte är korrekt tekniskt utförd tex.

ja det håller jag med om. I mitt andra eller tredje inlägg skrev jag också att det ofta är farten som dödar leder. Självklart tar ju hård träning (högre hopp,snabbare fart) mer på kroppen och då ökar risken för skador. carolina Kluft har iaf fler idrottskador än jag :angel: .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 631
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 607
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp