Bukefalos 28 år!

Fler med samma inställning????

Sv: Fler med samma inställning????

du läser som :devil: läser bibeln.
jag har aldrig nämnt ett ord om fett och fetma.

vad dina bilder visar avstår jag från att analysera. jag förstår inte vad de illustrerar som motbevis när jag säger att majoriteten av AR hästar jag sett, här på forumet och IRL har varit mycket muskelfattiga i ryggen. Men nu tänker jag sluta tjafsa om detta då det var avsett som en deltagande kommentar i tråden och vid detta laget är det enbart tjafs och ingen annan vill skriva i tråden, så jag avviker här och släpper detta då det känns som om du till varje pris MÅSTE motbevisa allt och inget jag säger : )

Nej, kom tillbaka! :p :rofl:

(Om inte annat så var de tänkt att visa kuse som inte är muskelfattig så statistiken förbättras lite. Hoppas DET lyckades iaf! ;) )
 
Sv: Fler med samma inställning????

Jag håller med helt och fullt. Gör likadant, men det lät som om TS pratade om någon som alltid rider sin häst i 15 minuter.

Du uppfattade mig helt rätt. Har som MEST sett denna ryttare rida 20 minuter, och då har jag iaf stått i samma stall i flera år. 15 minuter, INKLUSIVE uppvärmning och avskrittning...
 
Sv: Fler med samma inställning????

Om hästen lär sig att gå i en bra, "avslappnad" samling där den vinklar under sig bak och avlastar sin framdel, då är ju själva poängen att hästen ska jobba mer med musklerna i rumpa, mage och bakben, än som det normalt sett blir på en spänd/framtung häst - lederna i framdelen får ta största belastningen.
Om hästen alltså lär sig en bra teknik där den i huvudsak kan jobba med muskler istället för leder/senor/ligament så låter det iaf för mig som att hästen inte borde ta stryk på samma sätt som om man t ex konditionstränar.

Vad är det som säger att en häst är spänd och framtung när den konditionstränar???? :confused:
Jag utgår från att jag är långt ifrån ensam om att ha mina hästar i rätt form och avslappnade, även när de konditionstränas. Målet med all min ridninng (kan nämna igen att jag är i huvudsak hoppryttare) har varit en välbalanserad, välmusklad häst i god kondition som har den muskelmassa och smidighet som behövs för att belasta skelett/leder/senor/ligament osv minimalt.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Eftersom det pratats så mycket om AR-ridna hästars brist på ryggmuskler, samt hur små deras rumpor är i förhållande till framdelen så känner jag mig sugen på att lägga ut tre bilder.

1. AR-riden häst, vid tillfället 14 år gammal och AR-riden i 3. Oftast max 30 minuter på ridbanan (ca 3 gånger/vecka), skogen med klättring, små skutt och annat bus lika många gånger/vecka.

5015897.jpg


2. Samma häst, ett år senare. Vid fotograferingstillfället är hon konvalescent pga fång och har inte ridits på två månader.

13730742.jpg


3. Samma häst igen. Ryggmuskler.

8702014.jpg


De allra flesta AR-ridna hästar jag träffat på sedan jag började med AR har riktigt bra ryggmuskler.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Men Immer då, det ser du väl. Det är ju fettvalkar... :devil:

:rofl::rofl::rofl:

Min häst har också blivit väldigt fet både i bogpartiet och över rumpan, senaste åren, när jag äntligen fått ihop det där med hyfsad sits, lagom tempo och OK sadel.
 
Sv: Fler med samma inställning????

fast du varierar ju som sagt din träning. och rider 30 minuter - inte 15 :angel:

skämt åsido. bildtråden på AR ryggar som visades här för ngt tag sen, visade en väldig massa muskelfattiga hästar vad jag kommer ihåg. och de jag sett.

din hör inte till dessa. (ang inga muskler)

fast lite fet är den :devil:
 
Sv: Fler med samma inställning????

Du uppfattade mig helt rätt. Har som MEST sett denna ryttare rida 20 minuter, och då har jag iaf stått i samma stall i flera år. 15 minuter, INKLUSIVE uppvärmning och avskrittning...

Ja det är det jag tycker är lite konstigt. Jag rider också som sagt så kort ibland, om det känns riktigt bra eller hästen gjort bra ifrån sig på något sätt, men jag gör det ju inte alltid. (Idag har jag varit ute i skogen och galopperat)
Håller med om att allsidig träning är bäst för alla individer.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Vad är det som säger att en häst är spänd och framtung när den konditionstränar???? :confused:
Jag utgår från att jag är långt ifrån ensam om att ha mina hästar i rätt form och avslappnade, även när de konditionstränas. Målet med all min ridninng (kan nämna igen att jag är i huvudsak hoppryttare) har varit en välbalanserad, välmusklad häst i god kondition som har den muskelmassa och smidighet som behövs för att belasta skelett/leder/senor/ligament osv minimalt.

Det är inget som säger att en häst måste vara det, samtidigt känns det rätt logiskt att högre tempo = mer skjutkraft normalt sett. Lättare att hästen blir lite väl peppad så den stannar kvar mer på framdelen.
Skulle själv (som "ridtränat" travare ibland) inte se någon mening med att kräva en bärig form om syftet med passet är konditionsträning. Att man inte vill ha en skadlig form = bogtung och sänkt rygg, det är en annan femma.

Missförstå mig rätt nu men hopphästar som blir seriöst ridna brukar i regel vara väldigt starka och välmusklade, välgymnastiserade, och då rimligtvis väldigt hållbara och tränade för ändamålet. Att se dom under både framridning och en hoppritt vara samlade och lätta fram (observera min skillnad mellan bogTUNG och inte lätt fram, milsvid skillnad enligt mig) hela tiden har jag dock aldrig varit med om. Då snackar vi olika grader av bärighet isåfall.
 
Sv: Fler med samma inställning????

De allra flesta AR-ridna hästar jag träffat på sedan jag började med AR har riktigt bra ryggmuskler.

Riktigt fin häst! :) Ser så harmonisk ut.


Förstår dock fortfarande inte varför *hos* man fäster sig så mycket vid ryggarnas utseende. En häst som inte blir riden alls kan ju ha rund och fin rygg tack vara brist på spänningar och tillräckligt med protein. En häst som rids bra kan vara spänd eller inte kunna vidga sig pga sadeln, ha en lite taskig foderstat osv.
Magen är väl ändå viktigare? Förmågan att bära upp ryggen? :p
 
Sv: Fler med samma inställning????

Jag vågar mig på att visa en bild av min häst. Här syns både hennes hull och muskulatur ganska bra.
Hon är AR riden i drygt ett år när bilden togs.
Fet, muskelfattig och utan rumpa tycker jag inte hon är.
15163285.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Fler med samma inställning????

Sen när innebär mer skjutkraft/högre tempo att en häst blir kvar på framdelen? Att den blir mer peppad kan jag iofs hålla med om i vissa fall, men långt ifån alltid, och dessutom så har iaf mina hästar när de blivit mer peppade snarare jobbat mer med bakdelen (mer kraft och jobbar då uppåt isf frammåt)

För mig innebär inte ett konditionspass "blåridning" i skogen (säger inte att det gör det för dig heller) utan snarare mkt tempoväxlingar och allra vanligast, "långa" pass i samlad, lugn galopp där hästen får jobba med hela kroppen och få upp flåset.

Visst finns det hopphästar som inte alltid är lätta fram, men att säga att det är ovanligt tycker jag inte är riktigt rätt. Merparten av de jag stött på iaf (och har då tävlat en hel del sedan 1989) har, efter uppvärmning, burit upp sig ordentligt fram
 
Sv: Fler med samma inställning????

Jag har sett en jädrans massa hopp- och dressyrhästar med extremt muskelfattig överlinje också... Det finns alla typer inom alla grenar, när ska folk fatta det?

För även om märren är betesfet på bilderna så skulle jag knappast kalla henne muskelfattig i överlinjen... eller spec bukig för att vara medelålders bruksmärr. Hon fick tom. kommentaren från tränaren: "Hon har väldigt snygga ridmuskler, kul, inte så ofta man ser arbetshästar som är så fint musklade". Detta trots våra 15-30 min dressyrpass några dagar i veckan varvat med skogsridning och fri tillgång på stråfoder hela vintern/saftigt bete på sommarbilderna.







/Migo
 
Sv: Fler med samma inställning????

Sen när innebär mer skjutkraft/högre tempo att en häst blir kvar på framdelen? Att den blir mer peppad kan jag iofs hålla med om i vissa fall, men långt ifån alltid, och dessutom så har iaf mina hästar när de blivit mer peppade snarare jobbat mer med bakdelen (mer kraft och jobbar då uppåt isf frammåt)

För mig innebär inte ett konditionspass "blåridning" i skogen (säger inte att det gör det för dig heller) utan snarare mkt tempoväxlingar och allra vanligast, "långa" pass i samlad, lugn galopp där hästen får jobba med hela kroppen och få upp flåset.

Visst finns det hopphästar som inte alltid är lätta fram, men att säga att det är ovanligt tycker jag inte är riktigt rätt. Merparten av de jag stött på iaf (och har då tävlat en hel del sedan 1989) har, efter uppvärmning, burit upp sig ordentligt fram

Om det handlar om att t ex galoppera på i rund och bärig galopp som konditionspass, ja då har jag missuppfattat vilka typer av pass du syftat på helt enkelt! :p Kör ju själv konditionspass om man ser det så, genom att få hästen gå i en bärig (såpass vi behärskar iaf med tanke på utbildningsgraden) avslappnad trav i lugnt tempo. Inte utan att inverka/dressyra minsta lilla, men att man "travar av" värsta spinget i benen om den fått röra sig för lite på sistone. Brukar förebygga mycket trots och stress! ;)

Men rent överlag så när man använder termen konditionsträning så antar jag att man inte kräver någon särskilt samlad form i samband med det. Mest som sagt eftersom det är så mycket svårare för hästen att både använda styrka för att orka bära ordentligt och hålla på så en längre stund och samtidigt kräva lite tempo så man tränar flåset.
Hur hästar blir peppade är säkert olika, ju mer utbildade och arbetsvilliga desto större chans att hästen utnyttjar det till jobb istället, mendet borde vara vanligare att det är tvärtom? Att stressen orsakar att hästen låser sig och inte kommer loss riktigt fram hur mycket undervinklad och energi det än är i hästen.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Såg att detta sträcker sig över flera månader i inlägg. Men till detta vill jag visa en uppenbarelse jag fick igår - jag är kär.
Pablo Hermoso från Navarra, en av världens bästa rejoneadores, även i Mexico och med sina hästar som är några av de största publikfavoriterna och stjärnorna som finns. Här är hans hemsida där man kommer in på sidan Concepto de doma de Pablo Hermosos de Mendoza http://www.pablohermoso.net/doma.htm
Om man även letar sig fram till där det står Videos, ser man var han arbetar och konditionerar sina stjärnor någonstans. Ute. De är samtliga haute ecole skolade på extremt hög nivå, flera kan göra courbetter mitt under jobbet, tjurfäktningen.


Hans hantlag, sits och respekt för sina hästar är fantastiskt. Här är han, några av hans gudomliga artiststjärnor och andra. Njut, för det är så här de skall kunna orka jobba och suveränt fotarbete - och det är väldigt meditativt detta om man följer med i rörelserna. Njut!


http://www.youtube.com/watch?v=DPa6qEG2lUg&feature=related - denna Merlin är oersättbar, helt fantastisk

http://www.youtube.com/watch?v=e0yf5CaMsaU&feature=related - Merlin på träning

http://www.youtube.com/watch?v=3cYHTfOYnw4&NR=1 - Merlin tränar till Björk

http://www.youtube.com/watch?v=6_uQQ86nrYc&feature=related - Merlin utklassar dem, fast den vita ligger inte långt efter, en sån fröjd att se

http://www.youtube.com/watch?v=kMbcGJxkVfo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=KJmseMDl2Xk

http://www.youtube.com/watch?v=47SHPAe0s0k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=yrYPUNcfqFk&feature=related



Folk förstår inte skänkelvikningens överlägsenhet och sanna betydelse.

Det är bara att avguda Merlin här. Och Pablo.
Det är lusitanos, så de har formen och allt. Och som sagt högskolade.


Ja, tänkte jag bara ville visa detta i sammanhanget av denna diskussion. Jag är kär.

Ann
 
Sv: Fler med samma inställning????

Om det handlar om att t ex galoppera på i rund och bärig galopp som konditionspass, ja då har jag missuppfattat vilka typer av pass du syftat på helt enkelt! :p Kör ju själv konditionspass om man ser det så, genom att få hästen gå i en bärig (såpass vi behärskar iaf med tanke på utbildningsgraden) avslappnad trav i lugnt tempo. Inte utan att inverka/dressyra minsta lilla, men att man "travar av" värsta spinget i benen om den fått röra sig för lite på sistone. Brukar förebygga mycket trots och stress! ;)

Ja (som svar på det första fetstilade). det handlar det bland annat om. I intervaller, och längre sträckor. Det är det som tränar hjärta och lungor och styrka = konditionsträning.

Nej, (som svar på det andra fetstilade): det är inte det som är konditions träning, det kallas för uppvärming.

Men rent överlag så när man använder termen konditionsträning så antar jag att man inte kräver någon särskilt samlad form i samband med det. Mest som sagt eftersom det är så mycket svårare för hästen att både använda styrka för att orka bära ordentligt och hålla på så en längre stund och samtidigt kräva lite tempo så man tränar flåset.


NEJ- INTE RENT ÖVERLAG. Det är din egen generalisering och antagande. Självklart förutsätter även konditionsträning att hästen arbetar i en väl balanserad och avvägd form? ser du framför dig slätlöp i sjuttio knyck eller? :confused: Du drar otroligt många slutsatser som är oförståerliga, och baserar alltför mycket av dina påståenden på just dina egna individer. I alla diskussioner blandar du tex. in stress i ekvationen, för att, som du redogjort för, dina egna hästar är stressiga av sig. Det blir helt missledande att dra slutsatser utifrån enbart ett par sådana individer. Alla hästar, långt därifrån fungerar likadant som dina.

Migo:
vem har sagt att det inte finns gott om omusklade hopp och dressyrhästar?
Man behöver inte se världen i svart eller vitt för att man debatterar ngt eller kommer med ett påstående : )
 
Senast ändrad:
Sv: Fler med samma inställning????

Om det handlar om att t ex galoppera på i rund och bärig galopp som konditionspass, ja då har jag missuppfattat vilka typer av pass du syftat på helt enkelt! :p Kör ju själv konditionspass om man ser det så, genom att få hästen gå i en bärig (såpass vi behärskar iaf med tanke på utbildningsgraden) avslappnad trav i lugnt tempo. Inte utan att inverka/dressyra minsta lilla, men att man "travar av" värsta spinget i benen om den fått röra sig för lite på sistone. Brukar förebygga mycket trots och stress! ;)

Men rent överlag så när man använder termen konditionsträning så antar jag att man inte kräver någon särskilt samlad form i samband med det. Mest som sagt eftersom det är så mycket svårare för hästen att både använda styrka för att orka bära ordentligt och hålla på så en längre stund och samtidigt kräva lite tempo så man tränar flåset.
Hur hästar blir peppade är säkert olika, ju mer utbildade och arbetsvilliga desto större chans att hästen utnyttjar det till jobb istället, mendet borde vara vanligare att det är tvärtom? Att stressen orsakar att hästen låser sig och inte kommer loss riktigt fram hur mycket undervinklad och energi det än är i hästen.


Och jag antar ATT man kräver god form på hästen i allt arbete, inklusive konditionsarbetet! Det du kallar för konditionsarbete kallar jag för avslappningsjogging inför arbete (för att göra av med överskottsenergi som hästen kan ha byggt upp);) Eller som min tränare brukar kalla det, "ett kort urladdningspass innan allvaret tar vid":p Hade en häst som fick börja sina ridpass (efter sedvanlig framskrittning) med att galoppera ett par minuter i lågt tempo och låg form för att kunna slappna av (mest i skallen) under resten av ridpasset. Denna häst gick nationella medelsvåra hoppklasser samt tävlades senare upp till LA-dressyr, men utan avslappningsjoggingen i galopp så var han som en spänd stålfjäder att sitta på.
 
Sv: Fler med samma inställning????

Jag får oxå visa upp min betesfeta häst, han blir 20 i april & bilderna är från i somras. Rids varierat 2-3 dagar i veckan. Mycket sällan i ridhus eller på ridbana. I stort sett bara på träningar & clinic`s.
Frågan är om det är muskler eller fett??







Har bild på honom när han var 16 år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 374
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp