Bukefalos 28 år!

Flis på ridbanan?

tinaiva

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av det. Vår sandbana är väl dränerad, blir bäst efter lite regn. Men hård och stum på sommaren. Och dammig så klart.
Vad tror ni om att lägga träflis på. Skall det vara grovt, tunt, särskilt träslag osv.
Hur blir det när det regnar? Halkrisk.. Ja frågorna är många så jag är glad för alla synpunkter!
 
I stallet jag står diskuterar vi nu att ev fixa till ridbanan.
När vi pratate med stallägaren om olika alternativ så berättade han att de provat med flis för några år sedan och att det inte vara att rekommendera. han förklarade inte så mycket men nämnde att det börjat ruttna och att det bara varit till att kassera alltihopa.
 
där jag jobbar på sommaren (hagens stuteri) har de stor flisbana och i förra stallet jag hade min häst hade de flisbana och det är det absolut bästa!
Perfekt.
Dammig ja, men inte alls lika dammig som en sandbana.
Och mjuk och bra vare sig den var fuktig eller torr.

DOCK har jag hört att det är förbjudet att göra nya flisbanor i sverige?? Jag vet inte omd et är sant men i så fall tror jag det skulle bero på att materialet inte är bra för naturen och det finns inget sätt att göra sig av med flisen. (giftig att elda upp).

så därför får de inte säljas i sverige...

MEN
Det kan lika gärna vara bullshit jag har hört, men det kan man ju kolla upp lätt.
Tummen upp för flis!

flisbana
 
Jag har ridit några gånger på flisbana, och jag tyckte då att det var halkigt och ostabilt... men det beror kanske på vad för sorts flis det är.. det här var ganska stora flisor, tyckte iaf jag...

På ridskolan där jag red när jag var mindre gjorde de en gummiflisbana, den var super och dammade inte heller... kanske kan vara värt att kolla upp?
 
fast du pratar väl om gummiflis, inte om träflis?

Träflis har jag bara dålig erfarenhet av tyvärr :crazy:
 
Tack för svaren. Låter ju som det inte är nån lysande idé alltså.
Jo gummiflis är bra, har bara goda erfarenheter från det. Men så är det ju det här med miljön.....Lär ju inte vara så bra ur den synpunkten. Tror knappt ägarna är intresserade av det, även om det är tillåtet vilket jag inte är säker på att det är.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 328
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 503
Senast: warg
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 469
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 882
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp