Bukefalos 28 år!

Flug/knottäcke

P

piggis_83

Idag var pållan nästan uppäten av alla :devil: knott. Stackarn :cry: Så jag funderar på att köpa ett Bucas flug/knottäcke. Vad har ni för erfarenheter av det? Är det något att satsa på?
Dom irriterar främst på bogen, bringan och mellan frambenen. Skyddar täcket där?
Hur slitstarkt är det, med tanke på att hon gärna rullar sig och det är lite buskar o sånt i hagen?
Hon kommer gå ute på natten oxå om några veckor, är det lämpligt att ha det nattetid oxå? (med tanke på att ingen har uppsyn över henne då).
 
jag har ingen erfarenhet av just de,..men min ponny är"alergisk" mot knott o liknanden han får exem på kroppen o så kliar han av sig hela mannen och svansen..inte så kul..men jag har köpt ett medel som heter SWICH pour on..och det är jättebra!..det går in i blodet och sitter i, i ca:3-4 veckor..det håller borta knott mm..men inte flugor..men jag har i allafall ett exemtäcke från h**ks som är jättebra..det är med hals o det går runt hela magen. Det är ganska bra kavlité så de rekomenderar jag! :rofl:
 
de flesta hästar blir ordentligt bitna nu så här i början av sommaren precis när knotten och de flygfäna kommer.
man ska vara försiktig att köra massvis med medel/alt. täcken så här i början, för man ska låta dom vänja sig med knotten och efter några dagar eller så så minskar det oftast.

om man sätter på täcke/medel direkt så har inte hästarna någon chans att sjävla vänja sig vid betten osv.
vänta ett litet tag skulle jag säga.
såklart om man vet att man har en känslig häst/exemhäst så börjar man väl med täcke åsånt direkt.

men vi väntar alltid en stund, det här värsta i början går över efter ett litet tag och då har vi på medel.

iallafall vad jag har hört/lärt mig, ni andra; rätta mig om jag har fel.
 
Jag skulle rekommendera ett exemtäcke från Boett. Min sköthäst har ett sådant och det sitter på vad han än hittar på, skyddar jättebra från insekter och är tåligt. Det skyddar även mellan frambenen- till viss grad. Mergur har på det dygnet runt från april till oktober, o första täcket höll i tre sommrar!!!Det är fortfarande helt, men resårbanden är utslitna och några lagningar täcker gamla skavanker från trädattacker ;).

Vet tyvärr inget om just Bucas exemtäcken...

Jag tror boett har en hemsida med information, säkert boett.se eller nåt... (om jag får lov att skriva sånt här på forumet... :confused: )
 
Jo jag tänkte oxå det att förhoppningsvis så blir det lite "bättre efter hand". Kanske nu i början hon "överreagerar". Okej hon är känslig, men inte allergisk direkt o har aldrig hittills fått eksem.
Tack för svaren, jag tar gärna emot fler tips!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Jag har en halvblods valack på 3,5 år som betér sig konstigt. Han är 170 hög, något överbyggd och en aning gänglig, han har inte satt...
2
Svar
26
· Visningar
3 212
Senast: sannaaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp