Bukefalos 28 år!

Flugmedel m.m.

cactuspower

Trådstartare
Jag vill veta vilka de bästa produkterna är för att hålla flugor, knott, mygg etc. borta från hästarna. Vilka anser ni är bra? Hästen har just nu Horsewise sommarspray, tycker den är ok och spraya på precis när man ska rida etc. för den verkar ganska mild och verkar då bra. Men den har ingen större effekt när hon går i hagen flera timmar etc.
Det är ffa. väldigt mycket flugor där hon går. Vill ha förslag på både en bra salva och en bra spray/medel.
 
Sv: Flugmedel m.m.

Just för småflugor och såna som bits använder jag Apotekets myggstift (det som har en grön förpackning).

Måste ha på det var 8:e timme, men annars funkar det bra på små insekter. Har det bara runt juvren och andra ställen där de är väldigt utsatta.

Annars tycker jag det är dåligt med preparat som skyddar hästarna från insekter.
 
Sv: Flugmedel m.m.

Förra året så var jag trött på alla insektspray så då köpte jag det dyraste och det enligt affären det bärsta på marknaden, men inte ens det höll bort insekterna :crazy: Jaaaag haaaaaaataaaaaaaaaaar iiiiiiiinnnnnnnnnnnseeeeekteeeeeeer :angel:
 
Sv: Flugmedel m.m.

Bremsen blocker är helt superb, är inte säker på att det finns längre, var snack om att det skulle förbjudas pga. eu-regler.
Använder RB86 och det är helt okej tycker jag. Men det finns nästan inget insektsmedel för hästar som gör skäl för sitt namn :crazy:
 
Sv: Flugmedel m.m.

Oki, verkar vara dåligt med bra medel ju :(.
Funderar på, finns det några bra salvor då som har skaplig effekt?
Hur funkar nylanders och fyra ess salvan tycker ni? Något att satsa på?
 
Sv: Flugmedel m.m.

cactuspower skrev:
Jag vill veta vilka de bästa produkterna är för att hålla flugor, knott, mygg etc. borta från hästarna. Vilka anser ni är bra? Hästen har just nu Horsewise sommarspray, tycker den är ok och spraya på precis när man ska rida etc. för den verkar ganska mild och verkar då bra. Men den har ingen större effekt när hon går i hagen flera timmar etc.
Det är ffa. väldigt mycket flugor där hon går. Vill ha förslag på både en bra salva och en bra spray/medel.

Ett tips !1

Du kan koka ditt eget flugmedel, och på det viset så är det inte så giftigt.

50 gr torkad rosmarin
2 hela vitlökar inte klyftor.

Tryck sönder vitlöken tillsammans med rosmarin ca 2 liter vatten och låt det koka en 10 minuter tillsammans. Låt det svalna och dra.
Sedan sila du av det, häll på en spray flaska och tillsätt 3-4 droppar tea tree olja ifrån hälsokost affären.
Och nu kan du använda det, det tar även fästingar.

Lycka till! Lotta
 
Sv: Flugmedel m.m.

INGENTING funkar mot bremsar på mina hästar! bara ett medel som finns i tyskland så det är lite försvårt att få tag i eftersom att det är riktigt starka grejor i den så det är inte tillåtet att sälja i sverige!:o men förvisso det enda som funkar! dock kommer jag tuvär inte ihåg namnet på det men kan kolla upp det då jag ska till tyskland om 2 veckor och köpa det då ;)
 
Sv: Flugmedel m.m.

Tycker inte NÅT funkar. :crazy: Dessutom är särskilt den ena jätteallergisk mot citronella, dvs just det som alla medel innehåller.

Jag kör med täcken+switch.
 
Sv: Flugmedel m.m.

Och ta inte 4S salva.... :eek: Den KOKAR i solen så hästen blir jättebränd, dessutom är den så kletig så fastnar massa skit..
 
Sv: Flugmedel m.m.

*antecknar på min lista, flugmedel som verkar någerlunda ok*
Konstigt att det inte finns fler som är bra och har bra effekt, undrar om det är någon som har testat Veredus flugmedel "Scudo" ?
 
Sv: Flugmedel m.m.

Jag har slutat att "spraya" hästarna då jag insett att det inte fungerar. Började istället ge örter från Dodson & Horrell (har gjort det i 3 års tid nu) och det funkar jättebra. Min skimmel som har haft väldiga besvär med insekter har aldrig vart så fin om somrarna som han är nu. Itch Free heter det och ligger på 200-250 kr för 1 kg (finns även i större 2,5 kg, 5 kg, 10 kg och blir då billigare) Daglig dos för stor häst är 2½ skopa (deciliter) men man kan efter några veckor vanligtvis dra ner till 1½-2 skopor.
 
Sv: Flugmedel m.m.

Jag skrev just en annan tråd om det bästa medel jag har testat.. Överlägset!

Hela luften var full av mygg igår, men inte en enda satte sig på hästen.

Frågan är om det finns några risker med det, annars kommer jag använda det!
 
Sv: Flugmedel m.m.

Det låter väldigt intressant! Jag har sjäv länge varit intressad av och ge Dodson & Horell foder till min häst men tyvärr så har jag inte hittat några återförsäljare i närheten, den närmsta ligger nog ca 10 mil bort. Men å andra sidan kommer man nog åka runt lite i sommar nu och jag ska helt klart försöka kolla upp lite återförsäljare då, om vi ändå kommer passera någon. Hur lång tid tar det för dig att förbruka 2½ kg då? Alltså hur mycket väger en deciliter ungefär, vore ju bra om man kunde räkna på hur mycket man kan tänkas behöva. :)
 
Sv: Flugmedel m.m.

Men du, när jag var på apoteket förra året och frågade efter myggmedel, kan vara så att jag t.o.m frågade efter Switch så vet jag att dom hade slutat sälja det eftersom det inte var "bra". De hade inga myggmedel till häst men då rekommenderade hon att testa ett myggstift som eg. var för människor. Och det var just mygga stiftet som du la ut bild på. Använde det själv förra året och var väldigt nöjt! Kanske klart nåt man ska fundera på och testa på häst också.
 
Sv: Flugmedel m.m.

Vad bra att det är nån mer som funderat på det!

Jag ska fortsätta testa lite, det verkar som det håller två dagar åtminstone, sen behövs det ju bara de kvällar det är som värst här nere...

Det finns ett Mygga till som heter Mygga Natural, det borde vara ännu skonsammare, dessutom finns det som spray..

Jag har ju en så gammal och sliten häst så hon får agera försökskanin! :devil: :D
 
Sv: Flugmedel m.m.

Jag har beställt ett HW Amigo BugRug, inget medel jag provat har funkat så det får bli täcke.
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
768
Senast: QueenLilith
·
Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
732
Senast: Elo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 012
Senast: tanten
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp