Bukefalos 28 år!

Flugmedel m.m.

Sv: Flugmedel m.m.

Ja Dodson & Horrell fodret är suveränt, och hästarna verkligen älskar det. De kan dock i början vara lite misstänksam mot örterna (det var iaf mina) men jag blandade då i morotsbitar alt. lite havre så slank det ner fint sen. Nu blir hästarna helt stolliga när jag kommer med örthinken :-D

1 kg räcker, vid normal dos (dvs. 2½ skopa) omkring 1 månad för "stor" häst, 2½ kg 2,5 månad osv. Men kom ihåg att full dos behöver du endast ge de första 3-4 veckorna, sedan kan du minska till 1½-2 dl utan problem och då räcker ju även örterna längre.

Min återförsäljare här i Värmland tar 525 kr för 2½ kg så det ligger väl däromkring.

Se återförsäljare här:
www.brogaardenisweden.com

Lycka till!
 
Sv: Flugmedel m.m.

MD hästdeo:love:
Överlägset bäst!! Tyvärr kan det vara lite svårt att få tag i...
 
Sv: Flugmedel m.m.

Leovet har nån gel som man stryker på hästen, hittade en flaska i stallet (inte vår) som jag sniffade lite på och den luktade rätt starkt.
Skulle vilja köpa en sån och prova. Nu är det ju inga flugor alls, men dom kommer ju sen..

Hittar den inte på gibbon.se, dom har ju annars Leovet.
Nån som vet vilken jag menar?

Edit: Leovet Fly-Be-Gone heter den, nån deo som man stryker på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flugmedel m.m.

asså jag köpte Resons via en tidnig--
Sedan när jag fick hem det stod det att köttet ej får gå till slakt!
Och då tänkte jag Oshit!
För ifall om jag säljer Sussie.
vad ska jag göra då?
Och är alla flugmedelså?
och vad ska jag göra?
 
Sv: Flugmedel m.m.

KL

Absorbine Ultra Shield, svart sprayflaska. Funkar jättebra, min har inte ett enda bett sen jag började använda det. Inte en fästing på hela sommaren heller. Sprayar dock på lite oftare än enl. flaskan... Men sprayar kanske varannan, var tredje dag. Kan säkert gå längre, men jag vill inte riskera att hon blir uppäten.
 
Sv: Flugmedel m.m.

Föllinges Myggdeo, 4 Ess-salva på befintliga bett om det är riktigt illa, har aldrig haft problem med att den "kokat".
 
Sv: Flugmedel m.m.

Inget har funkat för mig och mina hästar :crazy:
Nu sist köpte jag "Effol" det dyraste dom hade men inte funkade det för det.
Nuvarande hästen får ju damp om knotten kommer så man vill ju skydda honom :crazy:
 
Sv: Flugmedel m.m.

Någon som har någon erfarenhet av hur "rb 86" funkar?
 
Sv: Flugmedel m.m.

Sist jag provade, för några år sedan, så stank det något fruktansvärt, jag blev lätt groggy och det funkade inte speciellt bra på insekterna.

Allmänt
Jag har använt Effols Anti fly spray nu några veckor, men det verkar bara hålla över en natt.
Fruktansvärt effektivt under den natten dock. Knotten stendör om de råkar komma ivägen för strålen och inga andra sätter sig.
 
Sv: Flugmedel m.m.

Jag kör Effol bromsblecker tror jag den hette, är super, ingenting på min häst, luktar tjära men fan så bra!
 
Sv: Flugmedel m.m.

Jag använder RB86 tycker den är helt Ok.
Har också kokat ihop några egna som vart okej dom med.:laugh:
 
Sv: Flugmedel m.m.

asså jag köpte Resons via en tidnig--
Sedan när jag fick hem det stod det att köttet ej får gå till slakt!
Och då tänkte jag Oshit!
För ifall om jag säljer Sussie.
vad ska jag göra då?
Och är alla flugmedelså?
och vad ska jag göra?

Du får slakta men hästen får inte gå till livsmedelsindustrin. Bli mat alltså :)

Om hästen fått läkemedel eller annat som innebär att den inte får bli livsmedel så ska det skrivas in i passet av veterinär.

Nej, alla insektsmedel är inte så. Det ska i så fall stå på etiketten.

Jag har t ex ett annat medel som heter Absorbine Ultrashield och där står det också att behandlad häst inte får gå till livsmedelsproduktionen.
 
Sv: Flugmedel m.m.

Absorbshine Ultrashield och Effol Bremsenblocker använder jag nu till min häst, och det funkar kanon :) .
 
Sv: Flugmedel m.m.

KL

Effol Bremsenblocker - SUVERÄNT. det enda jag ngnsin sett hjälper mot broms.
Equimin - har kvar tidigare flaskor där citronellan är involverad. ett toppenmedel som varar och sitter i LÄNGE.
Nylanders tjärsalva - på de undre regionerna och runt ansiktet som komplement till flughuvor/flyweil , samt rent allmänt över kroppen! Jättebra, i det att det blir fett i pälsen och sitter i LÄNGE. Håller det mesta undan. Man tar lite i handflatan, gnider in i händerna och "drar" sen över hela hästen med händerna. TOPPEN bra lösning.

i bakgrunden på detta har jag behandlat med Switch säsongen igenom.

använder aldrig flugtäcke då detta hjälper kanonbra. Hästen är aldrig mer än marginellt biten. Dock ska tilläggas att lösningen som bidrar, då det är som värst med broms, är att stalla in dagtid och ute nattetid. då tar vi in på morgonen och de står inne till kvällningen, istället för tvärt om.
 
Senast ändrad:
Sv: Flugmedel m.m.

Jag har slutat att "spraya" hästarna då jag insett att det inte fungerar. Började istället ge örter från Dodson & Horrell (har gjort det i 3 års tid nu) och det funkar jättebra. Min skimmel som har haft väldiga besvär med insekter har aldrig vart så fin om somrarna som han är nu. Itch Free heter det och ligger på 200-250 kr för 1 kg (finns även i större 2,5 kg, 5 kg, 10 kg och blir då billigare) Daglig dos för stor häst är 2½ skopa (deciliter) men man kan efter några veckor vanligtvis dra ner till 1½-2 skopor.

detta medel är ju till för att lindra symptomen då hästen är knott alergisk. jag ser inte ö.h.t på vilket sätt det skulle minska angreppen? det är inte det som är grejen med medlet.
 
Sv: Flugmedel m.m.

Effol Bremsenblocker - SUVERÄNT. det enda jag ngnsin sett hjälper mot broms.

Antecknar :idea:! Vi (jag och morsan) blir snart tokiga om vi inte hittar nåt medel mot broms i sommar, det KRYLLAR av dom :mad:!
Och om det biter på broms så borde det väl hjälpa mot knott och mygg också? För jag menar, broms är väl ändå den insekt som är "immunast" mot diverse insektsmedel (jag blir sååå trött på alla dessa "skitbra" medel som de rekommenderar i butikerna, som visar sig vara värdelösa :crazy:) ?
 
Sv: Flugmedel m.m.

Bremsenblocker är riktigt bra! Kan varmt rekommendera dig att testa detta medel i alla fall :)
 
Sv: Flugmedel m.m.

PROB hästdeo är de bästa jag testat, har de även till mig själv :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: QueenLilith
·
Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
732
Senast: Elo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 011
Senast: tanten
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp