Bukefalos 28 år!

Flyga till USA med hund

pompom

Trådstartare
Kära buke.. Jag brukar ofta läsa här men har aldrig postat något tidigare men nu behöver jag ert råd!

Vi funderar på att flytta till USA. Problemet är att vi har en hund. Vi har en Pomeranian på 2 kg så han får flyga med oss i kabinen. Men hur tusan gör man? Och är det schysst mot hunden? Det är ju en lååång flygresa :/

Direktflyg blir ca 12 timmar alternativt om vi mellanlandar någonstan och delar upp flygresan. Funderar på om man ska ge honom något lugnande?

Är det bättre att ha honom i kabinen eller i lastutrymmet? Vi funderar på att ta några kortare flygresor innan för att se hur han reagerar.

Hur hade ni gjort? Hade ni tagit med hunden? Alternativen är att omplacera honom vilket jag helst inte vill.

Ja massa svammel men hoppas någon har erfarenheter/åsikter som kan göra mig lite klokare i hur vi ska göra.
 
Min enda fundering är hur man gör med rastningen. Under flygningen ska hunden vara i sin bur hela tiden, oavsett om den är i kabinen eller lastrummet, vilket innebär att om hunden inte kan hålla sig hela resan, vilket kan bli svårt iom att man har iaf 14 timmar i buren (12 timmars flygning plus någon timme eller så före och efter landning när man ska checka in, gå ombord, kliva av, hämta sitt bagage osv), så kommer hunden behöva bajsa och kissa i buren.

Lugnande tror jag nog bara man ska ge om han är stressad, annars är det bara onödigt. Det viktiga är att han är bekväm i buren och trivs att vara i den.
 
Ja det känns som att det blir för långt. Vi kan dela upp flygresan och då blir flygtiden ca 8 timmar först och sedan 6 timmar. Då kanske man kan se till så att det är tillräckligt lång tid att hinna gå ut med honom från flygplatsen.

Men jag vet inte hur sånt funkar. Kan man gå ut med hunden och komma in igen?
 
Ja det känns som att det blir för långt. Vi kan dela upp flygresan och då blir flygtiden ca 8 timmar först och sedan 6 timmar. Då kanske man kan se till så att det är tillräckligt lång tid att hinna gå ut med honom från flygplatsen.

Men jag vet inte hur sånt funkar. Kan man gå ut med hunden och komma in igen?
Man kan gå ut och sen in igen ja, men då måste man gå in genom säkerhetskontrollen igen. Jag råkade av misstag gå ut och hamna vid bagagebanden när jag mellanlandade i Helsingfors en gång och det var dåligt skyltat och förvirrande interiör. När man kommit ut där kan man inte bara vända om och gå tillbaka utan man får gå hela vägen ut i ankomsthallen och sedan gå in igen via säkerhetskontrollen, visa sin biljett där osv. Men har man 2-3 timmar till godo när man mellanlandar går det ju bra. Frågar de i säkerhetskontrollen vad du gör där ute när du bara ska mellanlanda så är det bara att säga att du ville rasta hunden utanför innan ni ska med nästa plan.
 
Inga problem med 12 timmars flygresa. Vuxna hundar kan utan problem hålla sig så länge. Är man orolig kan man ju undvika att ge mat innan man ska åka.
Vänj hunden vid att ligga i sin flygväska. Först lugnt hemma, sedan att ni bär runt den och kanske har hunden där när ni åker bil.
Har aldrig haft någon hund som reagerat på själva flygresan. Är nog ingen skillanad för dom mot att åka bil så att träningsflyga känns onödigt.
Möjligtvis att hunden kan bli uttråkad av den långa resan men väljer ni ett nattflyg lär hunden sova som den gör hemma.

Absolut inget lugnande till en hund under flygning! De kan reagera jättekonstigt på det.

Känner många som flugit både med valpar och vuxna hundar till och från USA, både som cargo och i cabinen. Har aldrig hört om någon som haft något som helst problem.

Skulle ta med hunden och inte oroa mig det minsta!
 
Jag vet en familj som flyttade till USA, efter några år flyttade man tillbaks till Sverige. Så flyttade man återigen till USA några år senare. Alla 3 gångerna man flyttade över atlanten hade man med sig både små och stora hundar. De har kennel i Indiana. Om man flög direkt eller mellanlandade vet jag inte.

Om man jämför flygtiden med ett vanligt dygn hemma. Hur länge håller sig hunden på natten då? Jag skulle tro att för de flesta är det nog cirka 10 timmar, så 12 timmar är nog inget jätteproblem om hunden är vuxen och väl rastad innan man går ombord på flyget.
 
Som referens kan jag ju säga att min hund höll sig ca 18 timmar när vi åkte båt mellan Tallinn och Stockholm. Han vägrade både kissa och bajsa på båten så han höll sig. Han var 7 månader gammal då.
 
Tack för alla svar! Känner mig mycket lugnare nu över flygresan. Skönt att höra om andra som gjort samma resa, som det har gått bra för :)
 
Vissa flygplatser har ju små rastgårdar till djuren (hundarna), så det kan man säkert enkelt kolla upp och välja mellanlandningställe utefter det. Nu vet jag inte hur det är på inväg, men på Newark brukade det finnas en rastgård precis innan passkontrollen på terminal B (när man flyger ut från USA) och där har jag ofta sett folk rasta sina små kompisar innan det är dags att trava ner till Köpenhamnsflighten. Jag vet att det finns liknande små "balkonger" lite här och där. Kika efter "pet relief area".
 
Jag har flugit med mina rottisar fram och tillbaka fran USA till Sverige 3 ganger nu. Hundarna har inga problem att halla sig, men den aldsta var ordentligt stressad under forsta flighten, hon hade dreglat rejalt, men da flog hon ju ocksa i lastrummet och inte med mig. Efter det har det gatt battre och battre och nu nar de ar tva (de tva sista gangerna) gar det jatte bra for bada.
Forsta gangen var Miss Mandy som sagt rejalt stressad under flighten (9 timmars flight, tva timmar i bur innan avgang och nagon timma pa Arlanda innan vi kom ut sa i runda tal 12 timmar i bur). En kompis motte pa Arlanda och vi slapade in allt bagage i hennes bil, lyfte in Mandy's bur och jag lamnade handvaskan medan jag tog Mandy over vagen for den forsta kissen pa 12 timmar.
Hon blavagrade att kissa ... eller gora na't. Hon skulle bara tillbaka till bilen dar vaskorna var ... formodligen var hon radd att jag skulle "glomma" henne om hon inte var pa samma stalle som mina vaskor.:o Det tog ytterligare ett par timmar innan vi kom fram och jag tog ut henne och da nosades det ganska ordentligt innan hon bestamde sig for att kissa.:angel:

Som Yerseyite sager finns det sma rastgardar vid de flesta internationella flygplatser har i USA ... eller atminstone grasfalt som ar avsett som rastplats. Dock inte vid Arlanda, dar ar det svart att hitta nagot bra raststalle. Jag har vandrat runt i mer an en plantering for att hitta nagot stalle att rasta hundarna bade fore och efter en flight.

En kvinna jag satt bredvid pa en flight fran Arlanda till Newark hade sin lilla hund under satet framfor. Hunden blev super sugen nar maten kom och borjade gnalla sa hon hade med sig sma, sma godisar som han fick ett par av nar det luktade riktigt mycket mat och det lugnade ner honom ... Nagot att tanka pa med en liten hund.

Generellt avrader man alltid fran att ge lugnande till djuren nar man flyger da det kan bli syrefall i ett plan och en hund som ar pa lugnande kan fa svart att andas.
 
Man kan gå ut och sen in igen ja, men då måste man gå in genom säkerhetskontrollen igen. Jag råkade av misstag gå ut och hamna vid bagagebanden när jag mellanlandade i Helsingfors en gång och det var dåligt skyltat och förvirrande interiör. När man kommit ut där kan man inte bara vända om och gå tillbaka utan man får gå hela vägen ut i ankomsthallen och sedan gå in igen via säkerhetskontrollen, visa sin biljett där osv. Men har man 2-3 timmar till godo när man mellanlandar går det ju bra. Frågar de i säkerhetskontrollen vad du gör där ute när du bara ska mellanlanda så är det bara att säga att du ville rasta hunden utanför innan ni ska med nästa plan.

Nu har inte jag rest med djur på... kanske 20 år eller så (:eek:), men är det så enkelt nu alltså? Man kan vandra ut och in "över gränsen" med ett djur som inte egentligen ska till det landet?
 
Jag har flugit med mina rottisar fram och tillbaka fran USA till Sverige 3 ganger nu. Hundarna har inga problem att halla sig, men den aldsta var ordentligt stressad under forsta flighten, hon hade dreglat rejalt, men da flog hon ju ocksa i lastrummet och inte med mig. Efter det har det gatt battre och battre och nu nar de ar tva (de tva sista gangerna) gar det jatte bra for bada.
Forsta gangen var Miss Mandy som sagt rejalt stressad under flighten (9 timmars flight, tva timmar i bur innan avgang och nagon timma pa Arlanda innan vi kom ut sa i runda tal 12 timmar i bur). En kompis motte pa Arlanda och vi slapade in allt bagage i hennes bil, lyfte in Mandy's bur och jag lamnade handvaskan medan jag tog Mandy over vagen for den forsta kissen pa 12 timmar.
Hon blavagrade att kissa ... eller gora na't. Hon skulle bara tillbaka till bilen dar vaskorna var ... formodligen var hon radd att jag skulle "glomma" henne om hon inte var pa samma stalle som mina vaskor.:o Det tog ytterligare ett par timmar innan vi kom fram och jag tog ut henne och da nosades det ganska ordentligt innan hon bestamde sig for att kissa.:angel:

Som Yerseyite sager finns det sma rastgardar vid de flesta internationella flygplatser har i USA ... eller atminstone grasfalt som ar avsett som rastplats. Dock inte vid Arlanda, dar ar det svart att hitta nagot bra raststalle. Jag har vandrat runt i mer an en plantering for att hitta nagot stalle att rasta hundarna bade fore och efter en flight.

En kvinna jag satt bredvid pa en flight fran Arlanda till Newark hade sin lilla hund under satet framfor. Hunden blev super sugen nar maten kom och borjade gnalla sa hon hade med sig sma, sma godisar som han fick ett par av nar det luktade riktigt mycket mat och det lugnade ner honom ... Nagot att tanka pa med en liten hund.

Generellt avrader man alltid fran att ge lugnande till djuren nar man flyger da det kan bli syrefall i ett plan och en hund som ar pa lugnande kan fa svart att andas.


Har dina hundar haft problem med öronen efter flygningarna?

Jag har ju tur som haft tjänstehundar som får flyga i kabinen trots att de är stora... Men gammelschäfern åkte flyg från Spanien med bagaget och fick den värsta öroninfektionen jag sett på länge efter det. Rena oturen säkert, jag kom bara att tänka på det nu. Tog två antibiotikakurer att bli av med.


Allmän fråga:
Hur ser det ut i bagageutrymmet med ljus och ljudnivå? Jag fattar ju att trycket är kontrollerat, liksom syrenivå. Men hur ser det ut inne i planet - är det ett annat utrymme än väskorna?
 
@Lager Som jag förstår det så är det ett utrymme med ungefär samma komfort som i övriga flygplanet. Bagaget ligger ju i ett väldigt kallt utrymme, vilket skulle vara rätt elakt mot djuren. Tror även att personal brukar kolla till djuren under flygningen.


Har en vän som flyttade till USA och tog med både katt och hund. Båda flög som cargo och båda klarade sig väldigt bra. Hunden höll sig hela vägen men katten hade kissat i buren (troligen pga stress). Ofta har de det ju nästan bättre att flyga cargo då de kan ha större burar då och har mer plats.
 
Hur bagage utrymmet ser ut beror helt pa vilket plan det ar om det ar en avdelning intill containern med vaskor eller om det ar ett utrymme bakom cockpit. Temperaturen regleras mycket noga beroende pa vilken levande last de har. (Vi kanner en hel del piloter och har rakat hamna pa en karra dar en kompis var pilot nagra ganger. En gang kom en ut nar han insag att vi var ombord ... mest for att fraga om vi visste vilken temperatur fagel agg behovde:p)
Jag ar osaker pa ljuset, men tror att det ar det blaa "nodljuset" ar pa och ljudnivan ar ungefar som i kabinen.

Det enda jag markt pa mina hundar ar att den storre var super stressad pa sin forsta resa. Att aka hem igen var mycket lattare, vilket ocksa forstarktes av att jag hade en "porter" (en som hjalper till med bagage) pa Newark sa jag oppnade inte buren forran vi var ute vid graset och hon var helt klar over att jag var dar och hade hunnit lugna ner sig innan jag oppnade.
Nasta gang hon flog hade hon ju "Lillan" med sig och det gick mycket battre. Bada kom fram i mycket gott skick och verkade helt oberorda.
 
Ja det känns som att det blir för långt. Vi kan dela upp flygresan och då blir flygtiden ca 8 timmar först och sedan 6 timmar. Då kanske man kan se till så att det är tillräckligt lång tid att hinna gå ut med honom från flygplatsen.

Men jag vet inte hur sånt funkar. Kan man gå ut med hunden och komma in igen?

Jag hade delat upp resan och haft hunden i kabinen. Antar att du mellanlandar i USA? Då måste du oavsett igenom säkerhetskontrollerna.
 
Om vi mellanlandar blir det i new york.
Kan det bli problem om vi går ut och in? Tänker att dom är väl rätt noga med papper och visum och sånt.

Är det någon som har mellanlandat i new york och vet om dom har platser där hundarna kan rastas?
 
Med lugnande räknas dom receptfria in på det? Läste om något som heter zylkene.

Adaptil har vi haft hemma i vägguttaget men märkte ingen direkt skillnad.
 
Större flygplatser har väl speciella terminaler för djur som skickas hit och dit? Jag har sett något TV-program, tror det var en Londonflygplats, där åkte personalen ut till flygplanen vid längre stopp och hämtade hundar som behövde rastas. Vid något tillfälle tror jag ägaren följde med till rastgården.
Så ring aktuell flygplats och fråga hur det är arrangerat där!
 
Om vi mellanlandar blir det i new york.
Kan det bli problem om vi går ut och in? Tänker att dom är väl rätt noga med papper och visum och sånt.

Är det någon som har mellanlandat i new york och vet om dom har platser där hundarna kan rastas?
Det finns flera stora flygplatser utanför New York. JFK hålller på att bygga en djurterminal "the ark" jag vet inte om den är färdig än eller om den bara är för de djur som flyger cargo.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 985
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
2 992
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 194
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp