Bukefalos 28 år!

flytande fisk... ? nån som vet nått om det

A

aida

nån som vet något om akvariefiskar här??? en av fiskarna flyter... det är en mosaik gurami och sedan ca en vecka så flyter den uppe vid ytan helatiden, den får simma frenetiskt för att komma neråt... stjärtfenan ligger vid ytan hela tiden och den tittar liksom neråt och när de får mat får den ta satts och simma allt den har för att vända sig med huvet mot ytan... hmmm... svårt att förklara.... nån som ar nån aning?? :confused:
 
Den kanske är smygdöd? :D

Eller om den känner att den snart ska dö, så tränar den lite för att dödsångesten inte ska vara lika hemsk..? :devil:
 
Låter konstigt :confused:
Jag hade nog åtminstone ringt till en vet, för om det plötsligt blir så kan väl inte allt stå rätt till... Eller? :confused:
 
Hur ska veterinären kunna behandla en fisk? :confused:
:idea: Fast du menade nog att man bara ska rådfråga veterinären?
Då förstår jag! ;)
 
Kanske för mycket luft i simblåsan? Det är ju den som reglerar hur de flyter tror jag...
Fast jag vet inte riktigt hur fiskar är konstruerade, om de kan få för mycket luft där.
 
Jag har för mig att fiskar kan få nån sjukdom som gör att de inte kan simma ner från ytan, de bara flyter där.

M.
 
Låter som om det skulle kunna vara problem med simblåsan.
 
Jag tror den har förlamad simblåsa och det är lika bra att avliva den direkt. De reglerar ju hur djupt de ska gå mha simblåsan och får de då fel på den så kan de inte göra annat än flyta omkring.
 
antagligen är den sjuk.. :idea:häll i salt (utan jod) i vattnet (halv dl per 100L vatten) så kan den tillfriskna.. annars inte mycket mer att göra än att ge den en sista bergochdalbane tur i avloppet... :p :(
 
ja vi har funderat på om den kan ha svalt en luftbubbla...:) Det började nog ett par dagar efter att vi hade satt i en syrepump som fick stå på dygnet runt eftersom vi inte hade några växter. sen dess så flyter den runder vid ytan... nu har vi haft pumpen avstängd ett par dagar men den flyter fortfarande... suck... känns ju lite löjligt att ringa veterinären för en akvariefisk som flyter.. ;)
Hur påverkar saltet då? tar inte de andra fiskarna skada av det?
 
salt ska man ha i akvarierna, även om fiskarna inte är sjuka då det skyddar gälarna... låt pumpen vara på dygnet runt ALLTID.. jätteviktigt :), annars blir vattnet dåligt... hur stort är akvariet.. hur mycket växter har du. :confused:. tror knappast att den har svalt en bubbla då skulle den nog åka rakt igenom som på oss... ;) hade du precis köpt fisken?? kan vara för rent i akvariet mm mm listyan kan bli lång... :)
 
Gurami fiskar har ett organ som heter labyrinten som gör att de tar syre direkt ur luften så för den skull behöver du inte ha en syresten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 252
Senast: Amk
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322
Hästvård Tänkte höra om någon mer än jag råkat ut för detta? Har ett konstigt problem med mitt 4-åriga sto Tindra. Hon har som liten fått...
Svar
6
· Visningar
1 303
Senast: Java87
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 622
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp