Bukefalos 28 år!

Flytta eller ej?

Om mycket hänger på tvätt- och diskmaskin så kolla upp det med hyresvärden ordentligt i förväg. Äldre hus kan ha stammar som inte fixar det extra trycket och då brukar inte bänkdisk heller godkännas.

Är det svårt att få tag i bra boende där du bor? Jag hade nog väntat på lägenheten i ett område där jag verkligen vill bo om det var möjligt men dyker sådana sällan upp så är det ju en annan fråga.
Jag kommer inte att sätta in några maskiner.

Det finns bara dessa hyresrätter i området där jag bor nu. Det finns såklart andra hyresrätter på orten, men inte med samma geografiska läge. Finns heller inga bostadsrätter tyvärr.
 
Jag kommer inte att sätta in några maskiner.

Det finns bara dessa hyresrätter i området där jag bor nu. Det finns såklart andra hyresrätter på orten, men inte med samma geografiska läge. Finns heller inga bostadsrätter tyvärr.


Inga andra möjligheter till bostad där? Till exempel någon som hyr ut litet hus eller liknande?
 
Jag hade flyttat. Har stannat för länge i en lägenhet p g a en massa praktiska saker som nära till jobb etc men långt från vänner. När jag till slut flyttade och kom närmare vänner så blev livet mycket bättre. Så jag säger flytta.
 
Okej, om några timmar måste jag bestämma mig!

Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till hyra. Jag älskar lägenheten, den är på promenadavstånd till jobb, nära motionsslinga i skog, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, fantastisk utsikt. Nackdelen är såklart priset (som inom några år kommer innebära att jag måste flytta, då min lön inte höjs i takt med hyran), men även att jag inte känner någon på orten förutom mina kollegor (som jag träffar tillräckligt på jobb), lägenheten är extremt lyhörd, långt till tågstation (25 min rask promenad) och långt till affären (ca 20 min promenad) - jag har ej körkort.

Jag har nu fått erbjudande om en lägenhet som innebär att min boendekostnad går ner till 22% av min lön. Jag gillar lägenheten väldigt mycket men givetvis är det en skillnad på standard; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.
Den ligger i en by som ligger 10 min bort med tåg från mitt arbete (+ promenad till och från tåget, cirka 1 km). Jag kommer dock att kunna åka till/från jobb med en kollega dom flesta dagarna (hon kommer få bensinpengar för detta (4% av min inkomst). Det är även längre till skogen, vilket kommer försvåra mitt stegmål jag behöver ha för att kroppen ska må bra.

I lägenheten finns en inglasad balkong vilket jag har betydligt större nytta av än balkongen jag har idag, jag har vänner på orten, nära tågstation och nära affär.

Det som gör att jag tvekar är bök med inställda/försenade tåg (kommer dock förhoppningvis inte att åka så ofta) samt att det är längre till skogen (cirka 2 km innan det blir kuperad mark, vilket min kropp mår bäst av att gå i). Sedan såklart standardsänkningen; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.

Hur hade Buke gjort?

Jag hade bytt. Det är stor skillnad i hyra och det låter som att den nya lägenheten ändå är ok!

Skogen 2 km bort hade jag cyklat till om jag inte ville gå dit.
 
Okej, om några timmar måste jag bestämma mig!

Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till hyra. Jag älskar lägenheten, den är på promenadavstånd till jobb, nära motionsslinga i skog, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, fantastisk utsikt. Nackdelen är såklart priset (som inom några år kommer innebära att jag måste flytta, då min lön inte höjs i takt med hyran), men även att jag inte känner någon på orten förutom mina kollegor (som jag träffar tillräckligt på jobb), lägenheten är extremt lyhörd, långt till tågstation (25 min rask promenad) och långt till affären (ca 20 min promenad) - jag har ej körkort.

Jag har nu fått erbjudande om en lägenhet som innebär att min boendekostnad går ner till 22% av min lön. Jag gillar lägenheten väldigt mycket men givetvis är det en skillnad på standard; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.
Den ligger i en by som ligger 10 min bort med tåg från mitt arbete (+ promenad till och från tåget, cirka 1 km). Jag kommer dock att kunna åka till/från jobb med en kollega dom flesta dagarna (hon kommer få bensinpengar för detta (4% av min inkomst). Det är även längre till skogen, vilket kommer försvåra mitt stegmål jag behöver ha för att kroppen ska må bra.

I lägenheten finns en inglasad balkong vilket jag har betydligt större nytta av än balkongen jag har idag, jag har vänner på orten, nära tågstation och nära affär.

Det som gör att jag tvekar är bök med inställda/försenade tåg (kommer dock förhoppningvis inte att åka så ofta) samt att det är längre till skogen (cirka 2 km innan det blir kuperad mark, vilket min kropp mår bäst av att gå i). Sedan såklart standardsänkningen; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.

Hur hade Buke gjort?
Jag hade flyttat. Köpt cykel eller moped. Dels slippa stressen med så hög hyra och att jag hade varit sjukt stressad av att veta att jag "måste" flytta om något händer ekonomiskt. Inglasad balkong är guld värt!
 
Jag kommer inte att sätta in några maskiner.

Det finns bara dessa hyresrätter i området där jag bor nu. Det finns såklart andra hyresrätter på orten, men inte med samma geografiska läge. Finns heller inga bostadsrätter tyvärr.

I så fall är det kanske bättre att bo med mindre ekonomisk stress och närmre mataffär mm på en annan ort ett tag? Det handlar ju också om hur en själv ställer sig till att eventuellt flytta flera gånger på relativt kort tid. Jag är bekväm och hatar det, andra gillar omväxlingen 😅

Min sambo pendlar Blekinge/Skåne (1,5 h enkel väg ) och oftast går tågen okej i pendlingstider även om de senaste två veckorna varit katastrofala vissa dagar 💩 Samma gäller för min kollegor som pendlar samma sträcka fast i motsatt riktning, på det stora hela flyter det på även om tågen bara går 1 ggr/h.
 
Vi (familj på 3 personer) har handdiskat i flera år nu. Vi ledsnade på att diskmaskinerna höll precis så länge som garantin gällde, dvs tre år max, sen gick de sönder. Handdisk är inte jättekul men helt acceptabelt. Jag använder alltid diskhandskar eftersom mina sköra naglar förstörs annars.

Och du kan alltid flytta igen om nåt bättre dyker upp senare!
 
Okej, om några timmar måste jag bestämma mig!

Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till hyra. Jag älskar lägenheten, den är på promenadavstånd till jobb, nära motionsslinga i skog, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, fantastisk utsikt. Nackdelen är såklart priset (som inom några år kommer innebära att jag måste flytta, då min lön inte höjs i takt med hyran), men även att jag inte känner någon på orten förutom mina kollegor (som jag träffar tillräckligt på jobb), lägenheten är extremt lyhörd, långt till tågstation (25 min rask promenad) och långt till affären (ca 20 min promenad) - jag har ej körkort.

Jag har nu fått erbjudande om en lägenhet som innebär att min boendekostnad går ner till 22% av min lön. Jag gillar lägenheten väldigt mycket men givetvis är det en skillnad på standard; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.
Den ligger i en by som ligger 10 min bort med tåg från mitt arbete (+ promenad till och från tåget, cirka 1 km). Jag kommer dock att kunna åka till/från jobb med en kollega dom flesta dagarna (hon kommer få bensinpengar för detta (4% av min inkomst). Det är även längre till skogen, vilket kommer försvåra mitt stegmål jag behöver ha för att kroppen ska må bra.

I lägenheten finns en inglasad balkong vilket jag har betydligt större nytta av än balkongen jag har idag, jag har vänner på orten, nära tågstation och nära affär.

Det som gör att jag tvekar är bök med inställda/försenade tåg (kommer dock förhoppningvis inte att åka så ofta) samt att det är längre till skogen (cirka 2 km innan det blir kuperad mark, vilket min kropp mår bäst av att gå i). Sedan såklart standardsänkningen; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.

Hur hade Buke gjort?

Jag har inga problem med gemensam tvättstuga eller brist på diskmaskin så skulle absolut inte låta det hindra mig.

Jag skulle dock aldrig räkna med möjligheten att få åka med kollegan till jobbet. Kalkylera på att du alltid måste ta dig själv till jobbet, kollegan kan bli sjuk/ledig/byta jobb/börja åka tåg själv.
 
Jag har inga problem med gemensam tvättstuga eller brist på diskmaskin så skulle absolut inte låta det hindra mig.

Jag skulle dock aldrig räkna med möjligheten att få åka med kollegan till jobbet. Kalkylera på att du alltid måste ta dig själv till jobbet, kollegan kan bli sjuk/ledig/byta jobb/börja åka tåg själv.

Jag håller med.

Gemensam tvättstuga har jag alltid haft och har inga problem med. Diskmaskin är underbart men hade jag bott själv hade det varit ok att vara utan. Men jag hade heller aldrig planerat mitt liv på ett sätt så att jag är beroende av andra för att t.ex. komma till jobbet. Jag hade sett det i TS fall som att jag behöver ta tåget till jobbet. Åka med kollega blir en trevlig bonus de gånger det går att samåka. Men inget jag hade haft med i bedömningen av bostaden så att säga.
 
Jag hade bott kvar i väntan på något bättre. Nära till skogen, diskmaskin och nära till jobbet har man glädje av varje dag. Att kunna samåka vid behov är ju trevligt, men att vara helt beroende av kollega eller tåg för att komma till jobbet hade stressat mig, om jag inte haft ett jobb där det gick bra att jobba hemifrån med kort varsel. Vad gör du om kollegan byter jobb/blir sjukskriven? Är jobbet ok med att du inte kommer in/kommer sent varje gång det är tågstrul? Och går tågen så pass ofta att det synkar bra med dina arbetstider, eller kommer du få ägna 4 timmar per dag åt att vänta på tåget?
Fast det är ju massor med människor som åker tåg till jobbet. Ibland strular det, visst, men det går ju absolut.

Jag själv skulle nog tycka 20 minuters promenad till närmsta butik och inga vänner hade varit en större nackdel.

Ingen diskmaskin är inte så farligt om man är en person bara, och tvättstuga är ju också helt ok. En tvättstuga kan man ju köra av tre maskiner på ett par timmar, det blir effektivt.
 
Okej, om några timmar måste jag bestämma mig!

Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till hyra. Jag älskar lägenheten, den är på promenadavstånd till jobb, nära motionsslinga i skog, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, fantastisk utsikt. Nackdelen är såklart priset (som inom några år kommer innebära att jag måste flytta, då min lön inte höjs i takt med hyran), men även att jag inte känner någon på orten förutom mina kollegor (som jag träffar tillräckligt på jobb), lägenheten är extremt lyhörd, långt till tågstation (25 min rask promenad) och långt till affären (ca 20 min promenad) - jag har ej körkort.

Jag har nu fått erbjudande om en lägenhet som innebär att min boendekostnad går ner till 22% av min lön. Jag gillar lägenheten väldigt mycket men givetvis är det en skillnad på standard; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.
Den ligger i en by som ligger 10 min bort med tåg från mitt arbete (+ promenad till och från tåget, cirka 1 km). Jag kommer dock att kunna åka till/från jobb med en kollega dom flesta dagarna (hon kommer få bensinpengar för detta (4% av min inkomst). Det är även längre till skogen, vilket kommer försvåra mitt stegmål jag behöver ha för att kroppen ska må bra.

I lägenheten finns en inglasad balkong vilket jag har betydligt större nytta av än balkongen jag har idag, jag har vänner på orten, nära tågstation och nära affär.

Det som gör att jag tvekar är bök med inställda/försenade tåg (kommer dock förhoppningvis inte att åka så ofta) samt att det är längre till skogen (cirka 2 km innan det blir kuperad mark, vilket min kropp mår bäst av att gå i). Sedan såklart standardsänkningen; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.

Hur hade Buke gjort?
Tänkte först att bo kvar verkade bäst, med gångavstånd osv. Men sedan läste jag vidare, vänner, 2 km till skog osv. tänker man kan ju cykla till skogen? för promenad till exempel. Finns alternativ till tåg om det är panik? Tex buss? egen bil? Möjligheten att plötsligt bestämma sig för att jobba hemma?
 
Tänkte först att bo kvar verkade bäst, med gångavstånd osv. Men sedan läste jag vidare, vänner, 2 km till skog osv. tänker man kan ju cykla till skogen? för promenad till exempel. Finns alternativ till tåg om det är panik? Tex buss? egen bil? Möjligheten att plötsligt bestämma sig för att jobba hemma?
Finns inga alternativ till tåg tyvärr. Har inga problem att ta en akut semesterdag vid tåghaveri dock, även om det vore surt att behöva lägga semesterdag på det.
 
Finns inga alternativ till tåg tyvärr. Har inga problem att ta en akut semesterdag vid tåghaveri dock, även om det vore surt att behöva lägga semesterdag på det.
Ah, ja det vore ju inte alls bra att behöva ta. Men hur ofta är det haveri? 10 minuter bort med tåg borde vara möjligt att hantera med taxi? en gång vart 3 år. Om tågen bara går en gång i timman borde de ju normalt lyckas hålla sig hyggligt stabila? Har tågpendlat i runt 20 år och det är ju klart att det ganska ofta är förseningar men totalhaveri är ju ganska sällan.
 
Ah, ja det vore ju inte alls bra att behöva ta. Men hur ofta är det haveri? 10 minuter bort med tåg borde vara möjligt att hantera med taxi? en gång vart 3 år. Om tågen bara går en gång i timman borde de ju normalt lyckas hålla sig hyggligt stabila? Har tågpendlat i runt 20 år och det är ju klart att det ganska ofta är förseningar men totalhaveri är ju ganska sällan.
Det går tyvärr inga taxi på orterna. Ja, alltså jag har tågpendlat i nästan alla år och mellan just dessa två orterna i två år. Och det var sällan problem faktiskt. Men när det väl händer så är det ju otroligt drygt.
 
Det går tyvärr inga taxi på orterna. Ja, alltså jag har tågpendlat i nästan alla år och mellan just dessa två orterna i två år. Och det var sällan problem faktiskt. Men när det väl händer så är det ju otroligt drygt.
Antar att det är 2+ mil och ingen cykelväg också?
Jag tycker nog ändå ofta att vänner trumfar det mesta.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 694
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 658
Senast: LaMagia
·
Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Kära Buke, jag och maken tänkte kanske ta vår bebis från Luleås kalla kust och prova bo nära Stockholm. :nailbiting: Flytten kommer då...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 426
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp