Flytta hem till föräldrarna

Jag och sambo huserar på ovanvåningen hemma hos mina föräldrar. Vi håller på med en helrenovering av en stuga på samma gård som vi ska flytta in i när den är klar. Så vi kommer i slutändan bo alla på samma tomt men i olika hus. Det kommer fungera bra, har på grund av mycket utlandsresor bott hemma månadsvis när jag varit i Sverige. Dock sliter det lite att bo så länge i något som inte är vårt. Jag har trots mina 26 år aldrig haft något eget, har alltid varit inneboende, bott där jag jobbat eller hos respektive föräldrar. Det börjar kännas att det är dags att inreda något eget nu!
 
Nån här som gjort det, i vuxen ålder?
Jag har ju bott hemifrån i 10 år nu men kommer måsta flytta dit i slutet av månaden p.g.a uppbrott med pojkvännen/sambon.

Jag får panik jag bara tänker på det, är dit nån gång i veckan och står ut i några timmar. Hur ska jag då klara antagligen flera månader??! O_o
Jag gjorde det pga samma orsak och en praktiklön jag inte klarade egen hyra på när jag var 24, bodde hemma nästan ett år. Det gick förvånansvärt bra ändå, tacksam för att jag fick flytta hem och leva på föräldrarna och man fick bita ihop lite och inte bli tonåring igen ;-) men aldrig mer...
 
Jag bodde hos mina föräldrar i samband med separation för knappt 1,5 år sedan, var 28 då. Inte jättekul men det går ju. Bodde där i 2 månader innan jag fick mitt nya boende.
En sån lösning har jag också gjort. Visst är det surt, men med tanke på att det är en nödlösning som alla parter gått in i för att undvika ännu sämre varianter, så är det bara att bita ihop och svälja lite stolthet. För mig var det oerhört mycket bättre än att bo kvar med X:et medan han letade nytt hem!

Det slutade med att jag byggde egen bostad på gården. Tycker generationsboendet är genialt, det möjliggör att jag bygger upp en verksamhet utan att ta ytterligare lån, och det möjliggör att mina föräldrar kan bo kvar på gården även när åldern tar ut sin rätt så att de inte orkar fixa veden. Win-win
 
Jag bodde hos mina föräldrar ca 1,5 månad när jag och exet bröt upp.
Jag och pappa jobbade ihop då, så lite slitigt blev det och jobbpratet fortsatte oftast även på kvällen.
 
För mig gick jättebra. Skönare att bo själv såklart, men har man en god relation är det inga problem att bo med sina föräldrar. Man umgås ju inte konstant bara för att man bor under samma tak. Nu bor jag granne med dem och det är perfekt tycker jag. :)
 
Jag trivs med att bo själv men har inga problem för egen del om jag skulle bo hos mina föräldrar. Mer att jag skulle känna dåligt samvete som när jag bodde hos dom i sommar när jag bröt foten och inte klarade mig själv. Dom säger att det inte är jobbigt alls och jag antar att det är så vi är i våran familj. Även om det aldrig kommer hända så skulle dom få bo här närsomhelst också.
 
Pratade lite med mamma igår och insåg nog att hon är den enkla att bo med, pappa är värre och ska bry sig i allt.
Hon la även till "du kommer ju inte ha nåt wifi här" :nailbiting:

Lite av det jobbiga hänger ihop med att dom bor en bit från stan i mindre attraktivt område (dom har hammare med sig ut på hundpromenad efter några obehagliga möten O_o ) men jag tänker att jag får väl åka in till stan då och promenera där..
 
Jag har i omgångar fått flytta hem till mamma pga av olika anledningar.

Nu kommer vi riktigt bra överens och det handlar om att ge varandra frihet när man gör sådant. Vi sköter hushållet tillsammans var ett sätt att känna det som inte hemma. dvs vi hjälptes alltid åt med mat, städning, mm Jag tvättade mina kläder men hade de något som behövde tvättas så tog jag självklart med det och vice versa.

För oss fungerade det också för man vet att det bara är temporärt. Jag fick flytta från sambon när vi köpte huset. Han fick flytta till sina föräldrar och jag till mina tills vi hade renoverat tillräckligt för att kunna flytta in. Nu var det dock mycket lättare för mig än för han ska tilläggas. Trots bra relationer fick han total spunk på att vara hemma :D
 
En kompis döttrar 24-26 flyttar in och ut oavbrutet då de brutit upp med sina killar så här kommer lite förhållningsregler:
- Fråga inte vad det blir för kvällsmat !
- Förvänta er inte att nytt dasspapper fylls på !
- Förvänta er inte att den söta hunden passas varje Lördag kväll då ni skall ut och roa er
- Bilen är upptagen......och tankas inte automatiskt.
- Gråt inte ut och förvänta er vettiga svar över ex-et.
- Tvättmaskinen funkar, läs manualen
:-)
 
Jag bodde hemma en sommar när jag pluggade (alla studievänner flyttade hem under lovet) och det var ärlig talat hemskt. Mitt rum var omgjort till datarum (helt ok, kan ju inte förvänta mig att mitt rum ska sta kvar) men jag kände mig inte alls välkommen, kände mig hela tiden ivägen, det fanns ingenstans för mig att ha lite privat plats.

Det är en sak jag har tagit med mig nu till mina egna barn, jag ska jobba hart pa att dom alltid ska känna sig välkomma "hem".
 
Jag bodde hemma en sommar när jag pluggade (alla studievänner flyttade hem under lovet) och det var ärlig talat hemskt. Mitt rum var omgjort till datarum (helt ok, kan ju inte förvänta mig att mitt rum ska sta kvar) men jag kände mig inte alls välkommen, kände mig hela tiden ivägen, det fanns ingenstans för mig att ha lite privat plats.

Det är en sak jag har tagit med mig nu till mina egna barn, jag ska jobba hart pa att dom alltid ska känna sig välkomma "hem".

Mitt rum är också omgjort till datarum. Kommer få sova på en bäddsoffa också då jag inte kan ta med min säng (inget utrymme) så det kommer nog aldrig kännas som hemma.
 
- Fråga inte vad det blir för kvällsmat !
- Förvänta er inte att nytt dasspapper fylls på !
- Förvänta er inte att den söta hunden passas varje Lördag kväll då ni skall ut och roa er
- Bilen är upptagen......och tankas inte automatiskt.
- Gråt inte ut och förvänta er vettiga svar över ex-et.
- Tvättmaskinen funkar, läs manualen
:-)

Det där känns inte som några problem..

Jag äter inte kvällsmat, har min egen bil som jag tankar själv, är kapabel till att tvätta och hålla efter. Den söta hunden tar dom gladeligen hand om på lördagar.

Jag kommer säkert gråta ut över exet, det känns som nånting jag vill kunna göra och prata om med mina föräldrar.
 
Jag flyttade hem ett halvår för ca tre år sedan. Hade köpt nyproduktion och sålde min gamla lägenhet innan den nya var klar.

Dock har föräldrarna renoverat om huset sedan alla barn flyttat ut så fanns inte riktigt plats för mig. Vi lånade en husvagn av pappas kompis som jag bodde i sept- mars
Var skönt att ha ngt 'eget' att gå till, jobbade dock väldigt mycket under den perioden så var inte hemma jättemycket. Hade nog inte orkat en så lång period i samma hus.
Är dock väldigt tacksam över att jag hade möjlighet att mellanlanda där!
 
- Gråt inte ut och förvänta er vettiga svar över ex-et.
Gud vad otrevligt. Om det är nåt jag kan göra med mina föräldrar så är det att prata om saker som gör mig ledsen. Skulle jag göra slut med en partner och flytta hem igen (gud förbjude) skulle mina föräldrar utan tvekan finnas där för mig om jag ville och behövde.

Fy fan vad osympatiskt rent ut sagt.
 
Gud vad otrevligt. Om det är nåt jag kan göra med mina föräldrar så är det att prata om saker som gör mig ledsen. Skulle jag göra slut med en partner och flytta hem igen (gud förbjude) skulle mina föräldrar utan tvekan finnas där för mig om jag ville och behövde.

Fy fan vad osympatiskt rent ut sagt.
Knappast osympatiskt i min mening, lyssna kan man ju göra men det spelar nog ingen roll vad man säger, tyvärr.
 
Pratade lite med mamma igår och insåg nog att hon är den enkla att bo med, pappa är värre och ska bry sig i allt.
Hon la även till "du kommer ju inte ha nåt wifi här" :nailbiting:

Lite av det jobbiga hänger ihop med att dom bor en bit från stan i mindre attraktivt område (dom har hammare med sig ut på hundpromenad efter några obehagliga möten O_o ) men jag tänker att jag får väl åka in till stan då och promenera där..
Du får skaffa ett eget litet husdjur som skyddar dig. :D

big-wild-boar-as-a-pet.jpg
 
Jag har ju min lilla attackpudel :D
img_20160823_164510_57be94692a6b22a462a68684.jpg
Hahaha, gud så söt. :love:

Jag är uppväxt med pudlar, en av dom hade till hobby att försöka tugga på min näsa men bara liiiite :p och vad vi retade varann, men kul hade vi alltid. :D
 
Nån här som gjort det, i vuxen ålder?
Jag har ju bott hemifrån i 10 år nu men kommer måsta flytta dit i slutet av månaden p.g.a uppbrott med pojkvännen/sambon.

Jag får panik jag bara tänker på det, är dit nån gång i veckan och står ut i några timmar. Hur ska jag då klara antagligen flera månader??! O_o
Bodde hemma en månad här och en månad där upp till jag var runt 28. Varannat år eller så. Bodde i olika andrahandslägenheter och flyttade hem i väntan på nytt kontrakt. Inga problem. Mamma åt upp halva min middag ibland :) men det var väl ungefär det. Enda haken var att "mitt" rum hade glasdörr med gardin till vardagsrummet. (Nu bor vi såklart i sommarstuga en vecka om året och kanske skidresa).Vi "diskuterar" helt klart saker ibland, från vardagsgrejor till politik och ekonomi, och blir sura ibland, men det är ingen fara.

Jag föredrar dock att bo själv (eller med man och barn i det här fallet).

(Bor absolut hellre hos mamma än hos en väninna. Då kan man sitta i lugn och ro och läsa ngt och rota i kylskåpet. Pappa skulle jag inte bo hos en längre tid eftersom han har stor familj, men över natten fungerar.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 953
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 776
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 618
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp