Bukefalos 28 år!

Flytta hund?!!

Lady_A

Trådstartare
Jag har flyttat hemifrån men min hund bor kvar hos familjen! :cry:

Jag saknar henne och skulle vilja ta hit henne några veckor på "semester". :)

ÄR DET EN BRA ELLER DÅLIG IDÈ?????? :bump:

Hunden är en tolvårig springer tik. :love:

Hemma bor hon på en gård och släpps ut och in när hon sälv vill men tas aldrig ut "aktivt" på tex promenader. (eller aldrig är väl inte sant men kanske högst en gång vecka)

Hon är i grunden mycket lydigt men nu sedan hon blev döv (blev helt döv för knappt två år sedan) så är löslydnaden mycket sämre då hon bara kan lyda efter att hon själv tagit ögonkontakt med mig. Hon har en naturlig föraradie inbyggd och är aldrig "borta" mer än kanske 30-60 sek.

Detta gör att här i "stan" skulle hon mest få vara kopplad. (van att gå i koppel också och verkar trivas ok med det då hon ändå inte orkar springa omkring så mkt längre)

Hemma är hon sällan ensam eftersom farmor bor granne med oss och är hemma för det mesta. Hos mig skulle hon få vara ensam 2-4 timmar om dagen då jag är i skolan. (hon kan vara ensam och har aldrig varit orolig)

Hemma följer hon ofta med upp till stallet (ligger på gården) men går hem rätt snart och är lite rädd för hästarna. Här är alternativet att lämna henne ensam hemma två tre timmar till varje dag eller ta med henne! Hon måste då vänja sig att ligga i boxen och sova medan jag rider (om jag inte rider på banan såklart för då kan hon vara lös och traska omkring)

Hemma sköter hon sig mest själv då ingen är intresserad av pälsvård eller att aktivera henne, här skulle hon ha en hundkompis få gå promenader och jag gillar att sköta om hennes långa jobbiga päls. :D


Skulle det vara dumt att ta hit henne några veckor???

Vad ska jag tänka på för att det ska gå så smidigt som möjligt??

Hur ska jag lösa det med stallet???

Tackasam för tips och råd och uppmuntran!!!
 
Sv: Flytta hund?!!

Det är bara prova och se! Annars är det ju bara att köra hem hunden igen. Börja med en helg och se hur hon reagerar.

Kram Favina :bump:
 
Sv: Flytta hund?!!

Varför skulle det inte vara en bra idé? Om du saknar hunden så kan jag nästan garantera att hon saknar dig med, du är ju trots allt en i "flocken". Tror nog att hon bara blir glad över att få lite mystid tillsammans med dig. Men det är som Favina säger prova och se. Hon kanske dock inte trivs i ditt nya boende, stor miljöomställning. Mammas hund trivs inte i min lägenhet, med tanke på att det är så lyhört så han är på sin vakt hela tiden kan inte koppla av, men "din" vovve var ju döv så det problemet har du nog då inte... ;) Att vara ensam i 2-4 timmar tror jag inte att hon mår dåligt av. Lycka till hoppas det löser sig till det bästa!!
MVH/Stina
 
Sv: Flytta hund?!!

Putta upp!!!!!

Tack för svaren!!!!

MERA svar tack!

Borde hon inte sakna resten av familjen när hon är hos mig lika mkt som hon saknar mig nu???

Mera tips! Problemområden jag missat???
 
Sv: Flytta hund?!!

Jag tycker att det verkar som om du kan ge henne mer än de där hemma, så hon tycker säkert det blir mysigt att få leva tätare ihop med dig igen. En hund är oftast otroligt anpassningsbar och även om hon är till åren kommen, lär hon sig säkert de nya regler som gäller.
 
Sv: Flytta hund?!!

Tusen tack för er uppmuntran känns bra!!

Ngn som vill svara lite mera specifikt på frågorna?!!
 
Sv: Flytta hund?!!

Jag tycker att du ska ta dit din hund när du har lov eller åtminstone några dagar lediga, så att hunden får bo in sig innan hon blir lämnad själv.
Försök att ta med hennes liggdyna/korg eller vad hon nu sover på. Kanske har hon en liten pläd som du också kan ta med till stallet. Lägg den inne i boxen, kanske tillsammans med ett ben, så att hon även där har något tryggt som hon känner igen.
Pyssla om henne lite extra, så hon inte "längtar" hem. En hund är bra på att leva i nuet, så oroa dig inte så mycket. Med omtanke och lite planering går det mesta att lösa.
Om hon inte tycker om att vara i stallet, kanske du kan ta med henne dit några nånger utan att du rider. Sysselsätt dig lite lugnt med henne,så att hon upplever stallet som en trygg plats.
Nu blev det nog lite rörigt är jag rädd... Det "ploppar" upp saker hela tiden...
 
Sv: Flytta hund?!!

Det borde väl kunna gå bra? Om inte annat, gör som du blivit föreslagen, testa!

Jag brukade sitta "barnvakt" åt vår schäferhanne när mamma med sambo reste bort någonstans. De bor i Falun och jag bor här i Uppsala, så vovven fick ju åka en bit också för att komma hit. De bodde då i ett stort hus med tre våningar, jag bodde i en liiiiten etta på 22 kvadrat.

Visserligen var han nog inte hos mig längre än 4-5 dagar, men han verkade ta det väldigt bra när väl "husse-och-matte-saknaden" hade lagt sig. Detta var ju dessutom en hund som var lite... ja, inte nervös, men lite orolig av sig kanske man kan säga.
Inga problem. :)

Lycka till!

Hur du ska göra med stallet har jag tyvärr inga tips om, men det du föreslår själv låter väl inte helt fel? Det borde ju kunna fungera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 977
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 267
Senast: Human
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 428
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp