Bukefalos 28 år!

Foder igen

T

Tippan

Är det bättre att ge 6 dl/dag av ett foder med 37% kolhydrater eller 8dl/dag av ett foder med 46% kolhydrater? Vad hade ni gjort?

Jag kan iofs bulka upp maten med grönsaker. Vad ska jag ge? Att riva morötter blir ju lite ensidigt. Andra förslag på bulk?
 
Sv: Foder igen

mina hundar får förutom morötter; kålrötter, sallad, tomater, bananer, gröna ärter, päron, äpplen, vitkål, broccoli osv, alltså sådant som är billigt i kilopris eller lätt blir över i hushållet. sedan mixar jag ner det innan jag blandar det med hundmaten. oftast tar jag mer än en grönsak/frukt, gärna en lite blötare och en hårdare (som banan/morot eller äpple/tomat) så blir det bättre blandkonsistens. labbar brukar visserligen inte peta i maten men M vill inte äta grönsakerna om de inte är väl blandade med den övriga maten.
 
Sv: Foder igen

Mina mår bättre av ett kraftigare foder med extra grönsaker som utfyllnad.

Skulle välja det fodret men mindre kolhydrater!
 
Sv: Foder igen

mmm jag misstänkte det... Tänker också att hundar kanske är som små barn, blir hyperaktiva av kolhydrater? Fast så snabba är de kanske inte i hundmat :d Men alla kolhydrater omvandlas väl i slutändan till monosackarider??

Rose, jag vill gärna ha grönsakslista av dig också, vill ju inte att mina hundar ska dö av fel grönsaker! :p
 
Sv: Foder igen

Nä de petar aldrig i maten, jag kan även ge alla grönsaker hela som de är, men det är väl bra att iaf riva dem. Jag har ju ingen mixer :( De var ju skitdyra, kring 600 spänn att köpa.

Finns det nått man INTE ska ge? Fick för mig att ärtor inte var så bra? Å det skulle ju jag gärna ge eftersom att jag har det hemma i frysen ofta...
 
Sv: Foder igen

jag har då inte märkt att ärter skulle vara dåliga på något sätt. man har ju hört att sojabönor inte är så nyttigt, men de är också de proteinrikaste av alla baljväxter.

jag har en sån där liten mixer som man kopplar på mixerstaven, de ska nog inte vara så dyra tror jag. annars kan man väl köpa begagnat? (förstår inte hur man kan leva utan en matberedare... :p )
 
Senast ändrad:
Sv: Foder igen

*hon som skaffade micro för ett år sedan*
*hon som fick en elvisp i julklapp i år*
*hon som ägt ett våffeljärn i 10 år och börjat använda det först i år*

Klart att man klarar sig utan matberedare!! *he he* Det kanske går att hitta beggat, men vill du veta en hemlis? Jag har bacillskräck *uää* Skulle bara kunna köpa av nån jag känner, även om det bara är till hundarna! Men mixergrejen till mixerstaven lät intressant... Men min mixerstav måste vara den sämsta som finns. Jag kan inte mixa morotsbitar och sånt. Då luktar den bränt och det tar en faslig tid...
 
Sv: Foder igen

haha jag är lite överdriven kanske när det gäller köksmaskiner. fast jag saknar en bakmaskin, mjölkvisp (vi har en espressomaskin som även skummar mjölk) och en elektrisk pepparkvarn...

baciller kan man lätt ta kål på med lite klorin eller kokande vatten. och när hundarna äter skit och matrester de hittar i buskarna så tror jag inte de dör av någon liten påhittad bakterie... ;)
 
Sv: Foder igen

Jag ger mest olika grönsallader, morot, palsternacka, vitkål, blomkål, broccoli (ibland), rester från middagssalladen (utan lök).

Importerade, besprutade grönsake ska man undvika (paprika bl a) spenat ska heller inte vara så bra.

Riva går ju också bra. Men låter lite jobbigt...
Stavmixertillsatsen går inte att köpa separat, tyvärr. (Jag vet, för min gick sönder...)

Mixer är ett måste, men micro kan man klara sig utan.
Den viktigaste köksprylen här hemma är nog vedspisen!
Speciellt efter alla strömavbrott.
 
Sv: Foder igen

Jag bor så litet så vi värmer upp med ett värmeljus :p
 
Sv: Foder igen

*bajspussar* Mums!! (Har ju en obotlig koprofag hemma...)

Hm... Aha det var ju dumt... Shit också... Det skulle vara trevligt med en mixer alltså. Men men... Det får bli nån annan gång.

Jag lämnade espressomaskinen hos mitt X. Det var väl hans :( Men fan vad jag saknar den. Funderar på att köpa en om jag skulle få pengar, men då känns det viktigare att spara pengarna till sämre tider (eller köpa en mixer)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
807
Senast: hundtant
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 465
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp