Foder som är milt mot magen?

K

KaZa

Återigen är min ponny lös i magen. Finns någon foder som är extra snällt mot magen?

Tips! Någon?
 
Är detta ett ständigt återkommande problem? Se över din foderstat till att börja med.
Mycket stråfoder(dock inte ensilage i någon form), inte så mycket kraftfoder och ingen betfor. Finns magbakterier att köpa på Granngården bl.a. Kli kan funka bra på vissa hästar, det är ju snällt mot magen, samt linfrön som är bra för både trög och lös mage.
 
en ponny på ridskolan jag praktiserade på förut fick det å efter det gick hon på bara hö och krafft poony och absolut inget annat fick hon äta som godis å liknande... då blev hon helt bra iaf, vad är det för fodderstat du har på din ponny nu egentligen?
 
Vi har en sån fjording på vår ridskola och då tog vi bort all mat förutom höt till att börja med och sedan lade de till ett fodermedel och sen något mer och bokförde hans mage. Nu har de kommit fram till att han är stärkelsekänslig och får därför inte längre korn som de andra. Det är inte säkert att din häst är det men det kan va ett bra tips att bokföra och utesluta viss mat... ;)
 
Linfrö är snällt mot magen då det blir som en "gelé" som skyddar. MEN inget linfrö i världen kan bota orsaken till problemet att hästen får diarre, bara maskera symptomen.

Så ta kontakt med veterinär för att utreda vad som är fel med hästens mage, ta bort kraftfodret och ge den en kur mag-tarmbalans till att börja med. Sen beroende på vad ORSAKEN är så är lösningarna olika!

Lycka till =)
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 941
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
716
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 376
Senast: Tarnin
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 788
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp