Foder till åring?

jennk

Trådstartare
Hej! Är nybliven hästägare och har inte super koll på foder så hoppas på lite hjälp!
Har ett halvblod, åring, som går på lösdrift men jag tycker han börjar bli lite tunn och funderar på att börja stödfodra med något men vet inte riktigt vad! Läser som en galning på nätet men hittar inget konkret.
Någon som har tips på vad man kan ge?:)
Tusen tack på förhand!
 
Vad har han ätit fram till nu?

Det som är viktigt är att näringsbehovet är täckt och vad du ska ge för tillskott beror på vad det är som saknas i nuvarande foderstat.
Finns det analys på grovfodret? Hur mycket äter han och vad äter han mer än grovfodret?
 
Vad har han ätit fram till nu?

Det som är viktigt är att näringsbehovet är täckt och vad du ska ge för tillskott beror på vad det är som saknas i nuvarande foderstat.
Finns det analys på grovfodret? Hur mycket äter han och vad äter han mer än grovfodret?

Ja det är ett bra hösilaget och han har fri tillgång! Sen får han lite lusernpellets en gång om dagen bara...
 
Vad är bra värden på hösilaget då? Bra beror ju på vad man ska använda det till. Det som är bra till en av hästarna i stallet kan vara riktigt dåligt till en annan, beroende på förutsättningar.

Generellt kan man ju säga tt det inte är ett bra grovfoder till den hästen, om den tunnar ur.
 
Väldigt få åringar klarar sig på bara grovfoder. Mycket beroende på när de blivit avvanda från stoet eftersom deras matsmältningen inte alltid är fullt utvecklad när det sker.
Sedan är inte heller alltid lösdrift det mest optimala till en åring. Beror till stor det på resten av hästarna som går där och hur den är uppbyggd. En så ung häst behöver tid både för att äta i lugn och ro och för att vila. Om inte det är uppfyllt så kvittar det hur bra foder man har för den unga hästen kommer inte få sina behov tillgodo ställda.

Utan att veta vad grovfodret innehåller och hur mycket han får av det (lusern är också grovfoder) så är det svårt att ge råd om vad som fattas. Men grundregeln är att om en häst tunnar ut över ryggen så får den för lite protein i sitt foder, om den tunnar ut på sidorna så innehåller fodret för lite energi och om den den blir tunn på bägge ställena så får den helt enkelt inte alls vad den behöver.
 
Väldigt få åringar klarar sig på bara grovfoder. Mycket beroende på när de blivit avvanda från stoet eftersom deras matsmältningen inte alltid är fullt utvecklad när det sker.
Sedan är inte heller alltid lösdrift det mest optimala till en åring. Beror till stor det på resten av hästarna som går där och hur den är uppbyggd. En så ung häst behöver tid både för att äta i lugn och ro och för att vila. Om inte det är uppfyllt så kvittar det hur bra foder man har för den unga hästen kommer inte få sina behov tillgodo ställda.

Utan att veta vad grovfodret innehåller och hur mycket han får av det (lusern är också grovfoder) så är det svårt att ge råd om vad som fattas. Men grundregeln är att om en häst tunnar ut över ryggen så får den för lite protein i sitt foder, om den tunnar ut på sidorna så innehåller fodret för lite energi och om den den blir tunn på bägge ställena så får den helt enkelt inte alls vad den behöver.
Klok som en bok.
1 åringar ska inte gå med busiga 2 o 3 åringar som har ett helt annat näringsbehov o som du skriver- behöver vila mkt mer.
 
Klok som en bok.
1 åringar ska inte gå med busiga 2 o 3 åringar som har ett helt annat näringsbehov o som du skriver- behöver vila mkt mer.

Vi har våra åringar med andra unghästar. Äldsta 6år, men mestadels 1-3åringar.. några fyraåringar med. Det går bra, ingen åring som tunnat ur än & många gånger ser man åringarna vila tillsammans i vindskyddet. Märker inte av att dem skulle vara trötta eller falla ur bara för att dem går med äldre unghästar. Bra grovfoder & stor ligghall, samt fler i samma ålder har fungerat mycket bra för oss. De äldre unghästarna fostrar dem samtidigt.
 
Hej! Är nybliven hästägare och har inte super koll på foder så hoppas på lite hjälp!
Har ett halvblod, åring, som går på lösdrift men jag tycker han börjar bli lite tunn och funderar på att börja stödfodra med något men vet inte riktigt vad! Läser som en galning på nätet men hittar inget konkret.
Någon som har tips på vad man kan ge?:)
Tusen tack på förhand!

Vad har nu för värden i grovfodret? Fri tillgång på tillräckligt näringsrikt grovfoder är mitt tips :)
 
Många åringar klarar inte att gå på lösdrift med äldre hästar, finns flera faktorer som spelar in!
Finns det så många ätplatser att alla kan äta samtidigt? Om inte så är det troligast de yngsta som får stå och titta på!
Är fodret så pass näringsrikt och TS så pass högt att åringen orkar äta så mycket den behöver för att uppfylla sitt näringsbehov?
mm
Såg själv ett skräckexempel på ett mindre stuteri en gång, ett ettårigt varmblodssto (halvblod) gick med dräktiga ston på en lösdrift och andra äldre unghästar. Ägarna sa att foderrådgivaren hade minsann sagt att hösilaget var tillräckligt även för ettåringen, men ögat sa något helt annat. Synd att inte kameran var med, hade varit ett utmärkt exempel till bildillustration i en utfodringsbok. Bakifrån såg hon ut som ett uppochnervänt V. Då måste man faktiskt göra något, sen får ju situationen avgöra vad som är bäst!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 191
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 135
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp