Bukefalos 28 år!

Foder till hund med otroligt känslig mage

feel

Trådstartare
Min hund har väldigt känslig mage, får ofta diarré och ibland även kräkningar. Han är undersökt av vet. och inga fel hittas, nästa steg är isåfall att öppna upp honom och göra tarmbiopsier, men det vill man ju undvika så långt det går.

Han är även väldigt kräsen, vilket försvårar en hel del.

Han har ätit Royal Canin Intestinal, funkade sådär, blev riktigt sjuk ca varannan vecka. Eukanuba, "vanliga" för småhundar samt en för känsliga magar, funkade inte heller. Precept vägrade han äta, spred ut det på golvet och rullade på det :o Samma med Hills.

Nu har jag provat ge Klass färskfoder och han är värre än någonsin i magen...

Vad ger ni era hyperkänsliga hundar? Måste finnas i väldigt små bitar då det är en Chihuahua.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Min första hund hade superkänslig mage pga kroniska tarmförändringar m.m. Han gick på hill's veterinärfoder för känsliga magar och de dagar han råkade få i sig något annat så brakade magen ihop totalt. Då fick han fasta en dag, sedan gav jag honom välkokt ris, fint rivna morötter, kalvfrikadeller (barnmatsburk) eller kokt kyckling/vitfisk/kalvfärs tills han blev bättre och då gick jag över på torrfodret igen.

Tur i oturen att du har en chihuahua om det ska till specialfoder som ofta är dyrt.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Jag skulle ha provat med foder från James Wellbeloved. Ett "rent" foder utan konstiga tillsatser. Kan vara värt och kolla upp.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Hills gillade han inte riktigt, men kanske får prova en sväng till...
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Har aldrig hört talas om det märket? Har inte så otroligt stort utbud av hundmat här, de vanligaste märkena finns.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Nä, de sa ingenting om det. Tipsade bara om olika veterinärfoder...
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Titta efter ett hög protein foder. Jag bor inte i Sverige så jag är osäker på vilka foder som finns, men tror att både Orijen och Innova finns. Prova ett foder utan säd... För känsliga hundar fungerar det ofta mycker bättre.

Tänkte bara addera att jag bor i USA och här anses Royal Canin, Eukanuba, Purina, och även Hills som skräpfoder...
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Det är ju ofta lite "veterinärer i nötskal", klart de vill ha sålt sitt eget foder ;)
Kanske vore värt ett försök att ta kontakt med någon som är riktigt duktig på att BARFa och göra riktig hundmat? Färkfoder?
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Har faktiskt kikat på lite olika recept för egen hundmat, men det var så otroligt tjorvigt så hälften vore nog.

Så det enklaste hade ju varit att hitta något befintligt foder som funkar.

Färskfoder verkar som sagt inte funka, iaf inte Klass och det är det enda som finns att få tag på här. Han har bajsat gul diarré i en veckas tid med Klass nu, så får nog ge upp.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Min chihuahua har också känslig mage som lätt slås ut om han äter fel mat. Jag har provat mig fram och bäst för både hans mage, päls och vikt är en kombination av burkmat och torrfoder från Hills.

Hills i/d burkmat på morgonen (1/8 dels burk), så det blir inte så farligt dyrt.
Hills adult mini chicken torrfoder till middag.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Fast det är inte veterinärenas egna foder de rekommenderar när de pratar om "veterinärmedicinskt" foder. Vanligtvis brukar det vara just Hill´s eller Leo.

KL

Jag har en hund som för 4 år sedan fick en mycket känslig mage, inget förutom ris och kokt fisk gick. Allt annat kräktes hon upp. Provade, på veterinärens inrådan, Hill´s i/d som är det fordet för känsliga magar. Hon äter fortfarande det fodret och mår mycket bra!
Fast det kanske du redan provat?
Annars får du väl prata med veterinären igen om vilket foder som skulle kunna vara lämpligt.

/Qbaby
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Hills verkar ju alltså vara värt att testa en gång till, sist ratade han det. Hur stora är foderbitarna, minns inte riktigt? Är de för stora ratar han dem...
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

De är ju inte bamse stora, men inte "kattmats" små. Om du är orolig för att han skulle rata torrfodret men ändå vill testa Hill´s i/d så skulle jag rekommendera burkmaten av samma märke. Jag kombinerar torrfodret och burkmaten till min hund.

/Qbaby
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Hills i/d var det enda som fungerade på min hund. Bitarna år små, och så finns det i burkmat oxå. Jag blandade ut med burkmat.

Idag kan han äta Eukanubas adult Large Chicken.

Jag fick tipset av veterinären att alltid ha Pro-Kolin hemma. Testade Diarsanyl men det funkade inte alls på min kille. Du kan köpa båda på Apoteket receptfritt. Men du bör tala med din vet om det först!
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Jag antar att han har gått på allergidiet utan att svara? Annars tyckerj ga absolut du ska köra en allergiutredning! Den går då till så att under 8 v (om även hudproblem finns i bilden 12 v) får hunden inte få i sig något annat än hills z/d som är ett hydrolyserat foder (helt fritt från allergener) Efter 8 v så kör man ett sk provokationstest där man under två veckor åter låter hunden äta allt den ätit innan och blir den sämre så har man diagnosen klar!
Viktigt att tänka på är att en halv köttbulle vecka 4 kan vara allt som behövs för att hålla hunden konstant dålig! Det kan nämligen ta upp till 4 veckor innan kroppen stabiliseras efter att den råkat på ngt den är allergisk mot.

Vanligast är att allergiska hundar reagerar med klåda, men jag har själv en allergiker som reagerar enbart med att få diarré.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

funkar inte roaly sensibel (stavning?). funkar på min vovves känsliga magen
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Fast det är inte veterinärenas egna foder de rekommenderar när de pratar om "veterinärmedicinskt" foder. Vanligtvis brukar det vara just Hill´s eller Leo.

Nej, men på många stationer har de provotion för att sälja fodret.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Min lilla gumma hade rejäla magproblem förut. Värst var kräkningarna, men hon blev även dålig i magen till och från. man kunde höra en massa ljud från magen och man såg verkligen på henne hur illamående hon var.

Vi provade (efter undersökning och råd av vet.) att gå över till Hills i/d, och att dela upp maten till 2 större och 2 mindre fodringar om dagen. Jag var lite tveksam först till det eftersom det är en mindre hund som inte får så mycket mat men effekten har varit över förväntan. Nu spyr hon aldrig och mår jättebra! Jag tyckte att hennes avföring kunde va lite "kletig" och inte fast till en början men det gick över. Tror jag skulle ha blandat fodret en längre tid än man brukar :o
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Min hund har väldigt känslig mage, får ofta diarré och ibland även kräkningar. Han är undersökt av vet. och inga fel hittas, nästa steg är isåfall att öppna upp honom och göra tarmbiopsier, men det vill man ju undvika så långt det går.
QUOTE]

Veterinären hittar inga fel. Då börjar jag fundera på om det kan vara något annat i hundens omgivning som den reagerar på.
Stressrelaterat?
Hittar något ute att stoppa i sig?
(Hund)Godis?
Matrester med mycket kryddor?

Sedan - hur länge har du testat andra foder och hur vänjer du in? Långsamt över riktigt lång tid dvs inte endast 2-3 dagar för att byta.

Jag hade alltså börjat söka på annat än endast fodret om vet inte hittar något.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 351
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 659
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 094
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp