Bukefalos 28 år!

Foder till hund med otroligt känslig mage

Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Nu är min hund iofs sisådär 30ggr din hund i storlek. Men jag hade, när han var unghund, samma problem som du har, kass päls, lös i magen, fes illa och spydde ständigt galla. Var till vet med honom men alla värden var bra, de tippade därför på foderalergi.

Innan hade han bl a ätit dyrt veterinärfoder och andra foder av hög kvalité, men med samma resultat. Valde då att prova Fodax och det var i alla fall lösningen för honom.

Om jag ska vara ärlig så tror jag att mycket foderalergi bottnar i att hundar (speciellt unga) har svårt att äta torrfoder, det är inte så naturligt och om man provat 3-4 olika märken med samma resultat så tror jag att det är bättre att prova något helt annat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Vågar inte prova något annat färskfoder, provade med Klass och han blev riktigt dålig, trots en väldigt lugn invänjning. Såhär dålig har han inte varit på något torrfoder hittills.

Men Fodax kanske har en helt annan sammansättning?

Tycker även att det är märkligt att han blev såhär dålig av färskfodret, de flesta hundar med problemmagar verkar ju funka perfekt på just färskfoder.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Han får aldrig några matrester, lite kokt skinka ibland. Lever ett väldigt lugnt liv, ensam max 3-4 timmar om dagen, bra med motion och verkar inte vara stressad, men man vet ju inte iaf. Får inte i sig något ute då jag bor i stan och han för det mesta går kopplad.

Invänjning av maten brukar ske på ca 1-2 veckor och det är inte vid invänjningen han blir dålig utan senare.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Prova ett foder utan spannmål tex James Wellbeloved eller Orijen.

Googla de har båda hemsidor där du kan kolla återförsäljare.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Han får aldrig några matrester, lite kokt skinka ibland. Lever ett väldigt lugnt liv, ensam max 3-4 timmar om dagen, bra med motion och verkar inte vara stressad, men man vet ju inte iaf. Får inte i sig något ute då jag bor i stan och han för det mesta går kopplad.

Invänjning av maten brukar ske på ca 1-2 veckor och det är inte vid invänjningen han blir dålig utan senare.

Ännu mera mystiskt!

Det jag hade gjort - och som du kanske redan gör - är att jag hade börjat skriva "dagbok" över först vad hunden och du gör, exakt vad den ätit, om den varit mer aktiv eller mindre än normalt för er, samt inte minst när blir den dålig. Detta för att försöka hitta ett mönster.

Veterinären hittar inga fel, han får inget mer än hundmaten, stressar inte...jag förstår att ni undrar.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Visst är det konstigt?

Nu äter han kalvfrikadeller, ris och kokt skinka. Mår utmärkt...

Har beställt Hills i/d, ska prova med det och hoppas att det funkar.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Vi har kämpat med vår hund i flera år med vad vi och alla vetrinärer trodde var mage... Försökte bajsa utan att det kom något, orolig, låg och skakade som om hon frös, spydde galla, ville inte äta på några dagar, smal, blödande magsår.

Efter två år och allt hopp släckt så gjorde vi en sista kolll och då visade det sig att hon hade en sköldkörtel som hade lagt av, hon på labbet hade nästan aldrig sett så dåliga resultat... Men nu är hon bra och tjock! Eller iallafall inte ett staket...Hon började på hills vetriary diet ID och nu Hills ID som man köper på djuraffären. Om det inte finns små bitar, kan du inte "hacka" bitarna för att få dom mindre?

Under tiden som vi kämpade på så lagade vi egen mat.
Kokade en kastrull med ris, fisk och kykling, allt i en och samma kastrull, inte alls så jobbigt... Ställde in kastrullen i kylen och tog portioner. Frågade vetrinär om det var ok? Det tyckte som att det var. Jag vågade inte testa en massa vitaminer och annat så det oftast är konserveringsmedel i dom.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Jag sitter i nästan samma sits som dig. Min hund har varit dålig till och från sedan han var 4 månader. Har testat olika torrfoder, och det enda han inte blivit dålig av är doggy orginal! Jag tyckte min sambo va dum då han sa att vi borde köpa doggy, eftersom han ätit det som valp utan problem...
Men jag gav med mig och nu har han inte varit dålig på nästan två månader. Han kräks fortfarande i bland när jag tar sovmorgon och han hinner bli hungrig...
Han är undersökt av vet och de hittade inget, alla provsvar såg jättebra ut. Så nu är det bara biopsi kvar, men precis som du säger så vill man testa allt först!
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Han kräks fortfarande i bland när jag tar sovmorgon och han hinner bli hungrig...

Det där är lustigt... Min hund mår nämligen jättedåligt och spyr om jag försöker motionera honom på morgonen innan han ahr fått äta... Han är inte så känslig annars egentligen. Däremot när han är lite extra känslig av andra orsaker behöver han äta tre gånger om dagen för att inte må dåligt och spy om man motionerar innan maten...
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Ja, mycket lustigt! Har hört att hundar med magkatarr beter sig så, att dom kräks på tom mage, men jag vet ej om det stämmer...
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Izor sällar sig till dem som äter Hills ID, han får två omgångar blötmat (morgon + eftermiddag, runt 100 g/gång) och en torrfoder (ca 1 ½ dl som han äter ungefär varannan kväll, för ibland är han inte hungrig på kvällen).

Han är kräsen med maten, så vi är glada att han verkligen gillar ID-maten.
Och han får hyfsat små portioner, för när han fick mat en gång per dag funkade det ibland inte alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Izor har varit riktigt magsjuk ett par gånger och vad vi vet så har det berott på att han slickat i sig urin från löptikar - för han äter aldrig någonting som han hittar ute (han luktar inte ens på hästbajs).
Och liksom din hund går han kopplad för det mesta.

Gräs äter han, men har aldrig spytt av det.

Jo, han är en dvärgschnauzer på 8 kilo (den galna hunden på min bild;)).
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Izor har varit riktigt magsjuk ett par gånger och vad vi vet så har det berott på att han slickat i sig urin från löptikar

Förlåt men jag tror inte han blir magsjuk för att han slickar i sig urin från löptikar. Möjligen stressad av lukten/närheten och att det skulle påverka att han får diarré. Men magsjuk - nej det tror jag inte av de orsaken.
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

hej, alla dom här forumen har som du säkert märkt bara en förvirrande inverkan
och man blir inte klok på alla "svar"
vad jag skulle göra är att kolla om han har mask eller har haft det tidigare en längre tid! det kan störa hans tarmar en längre tid efteråt, om du har möjlighet att gå till en veterinär - så gör det, dom kan ge dig en diet som fungerar på hans mage
När det kommer till chis kan det oxå bero på eventuell stress då dom är ganska osäkra till naturen och avlas så starkt.
Försök att ett tag inte lägga så stor vikt gällande maten och kör lite bra förstärkningslekar/ övningar.
och låt maten outblandad och inte heller uppblött stå framme.
att försöka med massa olika foder fungerar sällan och är inte heller bra för deras magar.
ett tips är att ge han ett lite sämre men godare foder som Doggy mini, finns i stort sett alla butiker(kolla datum, när du vant han vid det så blanda i det foder du och ev, din veterinär kommit fram till.
glöm inte heller att även små hundar behöver tränas och gå ordentliga promenader!
vilket oxå ger dom en bra tarmflora

Lycka till
 
Sv: Foder till hund med otroligt känslig mage

Du svarade på en tråd som varit inaktiv i FEM år och har uppenbart inte läst den eftersom du ger svar som är helt uppåt väggarna :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 351
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 659
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 094
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp